• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

צירוף לעשרה בשטח פתוח שנמצא באמצע גדר גבוה עשרה

שלום רב,

במרחב הפתוח שלמטה מהבנין שלנו, בו התקיים המנין בשבוע האחרון בס"ד, ישנו חלק מרוצף לכל אורך השטח [שנעשה בפשטות ע"י הדייר של הקומה התחתונה וכאילו זאת המרפסת שלו. אינני מודע אם הדבר נעשה ברשות או לא, אמנם זאת המציאות], ובסיום החלק המרוצף ישנו גדר העשוי בתחתיתו מבטון (פחות מ-20 ס"מ) ועליו מוטות ברזל זקופים (כמו רמפה) באופן שבסך הכל הגדר עולה עד גובה כ-84 ס"מ מהקרקע. [ולקראת קצה הגדר נראה גבוה יותר]

וגם בחלק הקצה של הגדר, ישנו כמו שני עמודי בטון נמוכים, ושער קטן. אמנם כיון שהגדר נמוך ניתן בשופי לעבור עליו בהרמת הרגל, כמעט ללא מאמץ.

לעין המתפללים התחושה היא שנמצאים בשטח אחד ממש, רק שלפי גדר ההלכה, לכאורה זו מחיצה ממש שחוצה את השטח לשתים.

וביביע אומר (חלק ח חאו"ח סימן טו אות טו) וכן ביחוה דעת חלק ד (בסוף סימן טו, בגליון במהדוה"ח) וכן בחזו"ע ברכות (עמוד שמה בסוף), כתב לגבי אשה שמברכת הגומל מהעזרת נשים, שבאופן כזה אפשר לסמוך על מ"ש רבינו פרץ בהגהות סמ"ק, שמחיצות שבבית הכנסת שאינן עולות עד התקרה, אפילו גבוהות עשרה אין מפסיקות לבית הכנסת.

מה הדין אצלנו, שאם לא נוכל לצרף את שני הצדדים שמעבר לגדר, יהיה קשה לשמור מרחק של 2 מטר, וגם הרבה יותר נח להתפלל בצד המרוצף, וכל מי שבא ראשון בוחר לו מקום שם, ובודאי שא"א להיות שם כל העשרה, ובכדי לשמור מרחק 2 מטר.

תודה רבה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
מה שהובא בספריו של מרן רבנו הגדול זיע"א לסמוך על ר"פ בהגסמ"ק יש לחלק לנ"ד בתרתי. חדא, דהתם כל חלל בית הכנסת עם העזרה רשות אחת הם ע"י מחיצות ביהכ"נ, אלא שדנים אם המחיצה שנעשית לצניעות בין העזרה לביהכ"נ מחלקת הרשות או לא. משא"כ בנ"ד שלהשערתי אין מחיצות סביב כל השטח כדי שיכללו הכל כרשות אחת. (ואם יש א"כ מצד זה יש דמיון). ועוד, דהתם מצרף מרן זיע"א דעת ר"פ בצירוף מי שסובר דענין עשרה בהגומל הוא מדין פרסומי ניסא ולא מדין דבר שבקדושה, דלטעם פרסומי ניסא לא בעינן אותה רשות כלל, וכדין הדלקת נר חנוכה בביהכ"נ דמצטרפין מהעשרה להשלים לעשרה בשביל פרסומי ניסא. משא"כ נ"ד שהוא עבור דברים שבקדושה.

אולם כפי שאני משער שמדובר במחיצה שאינה ממש מן הקצה אל הקצה, אלא לאחר סיום הגדר באחת מקצותיו יש המשך של המרחב הפתוח שאינו ממשיך להיות מחולק ע"י מחיצה, וממילא אם עומדים גם באזור ההוא אדם או שניים, ואין מחיצה בינם לבין יתר המנין שנמצאים בשני צידי המחיצות, באופן שכולם רואים אלו את אלו, א"כ נמצא שאותם שבקצה המשותף מחברים בין כולם להיותם ברשות אחת.
וכ"ש אם ישנם מחיצות סביב כל המרחב הפתוח שמקיף את כל המנין שמשני צידי המחיצה, ואין קצוות המחיצה מגיעה מן הקצה אל הקצה למחיצות שסביב המרחב, שבזה בודאי שאין המחיצה מחלקת את הרשות הכללית שבתוך המחיצות בשום אופן, והכל רשות אחת.

בברכה רבה,
שבת שלום ומבורך
וחודש טוב ומבורך
 
תודה רבה לכבוד הרב,

מדובר שהגדר הינו מן הקצה אל הקצה, אלא שיש מחיצות סביב כל המרחב
 
אמנם בשולי המרחב הפתוח, בשלוש קצוות יש שביל קטן לעלות לכניסות השונות של הבנין.

חוץ מזה, האם יעזור לפתוח את השער הקטן?
 
עוד נקודה שראוי לציין,

כי חלק מהמתפללים אשכנזים והיו מוכנים להתפלל דרך המרפסות, ויתכן שלא יהיו דבריי נשמעים אם אגיד להם שצריך להיות כולם בצד אחד, האם על הצד שלא ישמעו אצטרך לוותר על המנין (ויש לי חלק במנין גם בתור בעל קורא).
 
אם אפשר שהש"צ יעמוד בפתח זה הכי מעולה וזה ש"ע מפורש בסי' נה, שש"צ באמצע ורואין אלו את אלו מצרפן.
ואם לאו, אז שלפחות מאן דהו מהציבור יעמוד בפתח, ויועיל בצירוף למ"ד דש"צ לאו דוקא, ובצירוף ר"פ שהמחיצות נמוכות, וכן בצירוף שבבין שני הרשויות יש דיורין מזה על זה וחשיב אותה בירה ואינו כשני בתים חלוקים לגמרי שאין דיורין מזה על זה.
וכעת אני חושב עוד, אם מדובר ביותר מעשרה, הכי טוב שיהיו עשרה מעבר אחד של הגדר, בצד הרחב יותר, והיתר יהיו מעבר השני של הגדר, ואז אין כל בעיה, מאחר שיש עשרה במקום אחד.
בברכה ובהצלחה מרובה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון