• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קונטרס תפילה במתינות

היפר אקטיביות ובעיות קשב וריכוז
דיבר הכתוב בהווה

רק אומר לך מה שמצער אותי כבר הרבה זמן
יש כאלה שאוחזים בשיטת 'הטיל'. יש להתפלל כמה שיותר מהר במיוחד החזן.
אולי אני קצת מקצין, אבל יש מציאויות כאלה ודומה להם.
מה שכואב לי הוא החזנים הזריזים. ניחא אם היו מקפידים על ההלכות הכתובות בקונ' הנ"ל ובכל זאת מזדרזים, החרשתי. אבל תבדוק ותראה כמה הלכות אפשר חזן תמים כשהוא רץ כצבי, יכול לעבור בתפילת שחרית אחת! ורובם של ההלכות מקורם בש"ע או דברים המוסכמים על כל הפוסקים.
ועוד נקודה ידועה אך לכאורה נזנחת. יצא לי לשמוע כמה פעמים 'פסק' שלפיו אפשר להתפלל איך שרוצים העיקר שלא תבלע מילים ואותיות.
בא נאמר שאכן לא בולעים מילים. אך אותיות בולעים חצי תפילה בלי לשים לב! רק אעתיק לך סידור תפלה חדש שמצאתי ותבדוק אותי במבחן המציאות (לוקח הרבה זמן לשים לב כמה טעויות אומרים) והוא רק דוגמא קטנה

תילָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹאי הַמֶּלֶךְ וַבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד: (ב) בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:
(ג) גָּדוֹל ה' וּמְולָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר: (ה) אדַר כְּבוֹד אוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְווֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:
(ו) וֶזוּז נוֹרְותֶיךָ יֹאמֵרוּ וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה: (טו) עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם ת' אָכְלָם בְּעִתּוֹ:
(יח) קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻוּ בֶמֶת: (יט) רְצוֹן יְרֵיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְָתָם יִשְׁמַה וְיוֹשִׁיאם:
(כ) שׁוֹמֵר ה' אֶת כָּל אֺאבָיו (כא) תְּיִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָטְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
וְזוֹכֵר חַזדֵי אָבוֹת אַתָּה גִּבּוֹר לְעוֹלָם, דְנָי. מְחַיֵּה מֵתִים תָּה מִי כָמוֹךָ בַל גְּבוּרוֹת
אַתָּה חוֹנֵן לְאָדָם דַּת וְהַחֲזִירֵנוּ בִצשׁוּבָה מִשְׁעָן וּמִפטָח לַצַּדִּיקִים

ואידך זיל גמור
 
בבית הכנסת של מרן הראש"ל שליט"א, החזנים יודעים, שצריך להתפלל בזריזות, אבל מאידך להיזהר בכל ההלכות, ולא לבלוע מילים.
אני חושב שההגדרה היא "לא לבזבז זמן", לעשות בדיוק מה שצריך, וזהו.
ודו"ק בזה היטב.
 
קונטרס נפלא ביותר
אפשר להשיגו מודפס?
ממש היום בשיחה עוררנו על פתגמא דנא שלא להראות כאילו זמן התפילה מכביד עלינו כמשוי מציק ומעיק שצריך להתפטר ממנו כמה שיותר מהר ב"מ
לא היה סיפק בידי לבדוק אם הביא את לשונו הזהב המתוקה מדבש של בעל חובת הלבבות בשער הבטחון, שמי שאינו עושה את רצון ה' כפי שצריך בדיוק, שלא יצפה מה' שיעשה את מה שהוא מבקש, ואמרנו שהדוגמא לכך היא התפילה, שכאשר מתפלל מאוחר וחושב בלבו מה בכך, אומר לו השי"ת גם אני אעשה את מבוקשך מאוחר (אחרי שהחולה ימות...), ומה בכך?
ועוד חזון למועד בעזרה"י
 
אני חושב שההגדרה היא "לא לבזבז זמן", לעשות בדיוק מה שצריך, וזהו.
ודו"ק בזה היטב.
עיין בכל הקונט' ותאמר לי אם הגדרתך נכונה
וכבר כתבתי בסוף התשובה על מנהגם של גדולי ישראל בזה
אפשר להשיגו מודפס?
תוכל להדפיס ולפרסם למי שתרצה, הכל כרצונך (כמובן בחינם), אך לי אין מודפס
באופן עקרוני, לא הבאתי ספרי מוסר. ובכוונה מכוונת, כי מוסר כל אחד יכול לטעון שהוא לא בדרגה הזו, ואין בזה חיוב וכיוצא מאלה הטענות.
אך השתדלתי להביא בדווקא רק פוסקים, כדי שידעו שבהרבה הלכות מוכח שיש להתפלל במתינות
 
קונטרס חשוב מאוד. ייש"כ
מש"כ באות כב' בעניין תפילה בתחנונים, זהו נקודה מאוד חשובה. לא הרבה מודעים לה אפילו לומדי תורה
תמיד רגילים לומר שהכי חשוב לכוון פירוש המילות לכל הפחות בברכה ראשונה
זה נכון, אבל תפילה דרך תחנונים לא פחות חשובה מפירוש המילות שהרי גם זה מעכב לכמה פוסקים (כמדומה לי גם לב"י)

יצא לי לשמוע ויכוח איך מקיימים הלכה זו וחלק מהמתווכחים נתנו דגש לצורת הפנים, מבט, תנועה וכד'
לענ"ד דבר טעות הוא ממש ביסוד הדברים
דרך תחנונים אין לו פירוש ואין לו דוגמא ואין להסתכל על אדם אחר איך עושים זאת
דרך תחנונים בא מהלב תוך כדי תפילה שאדם מרגיש שהוא מתחנן לבורא עולם בעל היכולות כולם, שיחונן אותו באותה בקשה אותה הוא אומר
הרבה פעמים זה בא לידי ביטוי בהבעות פנים או תנועות ידיים (אך יש לשים לב שלפעמים זה סוג של 'נרבין' או כעס פנימי וכד'), אך לא זה העיקר
העיקר הוא היכן נמצא הלב והמחשבה בזמן התפילה. אם הוא הרגיש שרק קרא מילים או התחנן לבורא עולם

גם להיפך יש לומר, שאדם המרגיש שמחה וסיפוק כשאומר מודים אנחנו לך, כשחושב על כל הטובות שעשה עימו השי"ת, לא מחייב שיראו אותו מחייך בתפילה. הוא יכול להיות עם פנים חתומות אך עם שמחה גדולה בלב
 
אציין כי מדברי כמה מהראשונים [אם יש צורך אעלה] מבואר שיש מקום להתפלל בזריזות ושמועיל זה לכונה וכן מבואר מדברי הב''י [בס''ס ק] גבי הסדרת התפילה אף בימנו
אך כמובן הכל לפי הענין וכל מעשך יהיו לשם שמים
 
מחילה על העיכוב
מאשר כתבתי בעניותי בזה בעבר

ותפילתם מהרה תקבל ברצון
שאלה:
האם אמת נכון הדבר שתפילה במהירות מועלת לכונה
תשובה:
עצה זו כתבוה רבותינו משנים קדמוניות[1] והכל לפי מה שהוא האדם ובענין הכונה יש לציין לדברי הספר חסידים[2] "כשאתה מתפלל אמור ברכות התפלה בניגון הנעים והמתוק שבעיניך, ובזה ימשך לבך אחר מוצא פיך" עצה נוספת היא שכאשר יעמוד האדם להתפלל יעמוד בהכנעה[3]



[1] כתב רבי אשר בר שאול בספר המנהגות [עמ' 32] "ויתפלל בזריזות שיאמר כל מה שיכול לומר בנשימה אחת ובזה לא יסיח דעתו" וכן הוא ברש''י [ברכות לד: ד''ה אם שגורה] ועי' בב''י [סס' ק] שאף בזמן הזה שמתפללים מתוך הסידור יש להסדיר את תפילת הרגלים "כדי שתהיה שגורה בפיו בזריזות ע''כ ועי' בזה עוד בספר שורשי מנהג אשכנז [ח''ד עמ' 69]
[2] (סימן קנח) וזו לשונו "כשאתה מתפלל אמור ברכות התפלה בניגון הנעים והמתוק שבעיניך, ובזה ימשך לבך אחר מוצא פיך ובבקשה ותחנה בניגון המושך את הלב, ולשבח ולהודות בניגון המשמח את הלב למען ימלא לבך אהבה ושמחה בעבודת השי"ת"
[3] עי' רש''י ברכות [ריש פרק אין עומדין]
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון