• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קשירת בעל חי

ישראלי

New member
ידוע שאסור לקשור בהמה באילן, כן איתא בגמ' (עירובין סג.) וכן פסק המ"ב (שלו סק"ג). ועלתה הצעה ע"י הלומדים לקשור את החבל בצורה רפויה לאילן בצורה שאינה נוגעת בו כלל ואם ירצה הבעל חי לברוח אף שעל ידי זה יגרום שיתפס החבל על העץ, מ"מ יש להתיר שהרי לא נעשה על ידו אלא ע"י הבעל חי, או י"ל שעצם הקשירה מסביב לאילן אף בצורה רפויה ואף אם בזמן זה אינו נוגע כלל באילן, חשיב כמשתמש באילן ואסור, שהרי סוף סוף כוונתו שהאילן יעצור את הבע"ח מלברוח. מה דעת מעכ"ת בעניין?
 
שלום וברכה

אין להשתמש באילן באופן שאילולא השימוש, החפץ לא היה נשאר על מעמדו, ולכן נראה שאין לקשור בעל חיים אף באופן רפוי לאילן, שסוף סוף משתמש באילן, שאילולא הקשר הרפוי הבעל חיים לא היה נקשר לאילן, ונמצא משתמש באילן.

וכמו שכתב בפסקי תשובות (סימן שלו אות א) על פי המבואר בשו"ע (שם סעי' י"ג) ובמשנ"ב (סק"ס), שאסור להשעין על אילן שום חפץ כאשר אילולא האילן היה החפץ נופל ולא נשאר על מעמדו. וכל שכן שאסור לתלות על האילן וענפיו כלום, וכל זה אפילו האילן וענפיו בריאים וחזקים מאד ואין נעים ונדים כלל.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון