• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שאולות בדעת מרן רבינו הגדול זצ"ל

קורסיה

Well-known member
כמה שאלות שעלו לנו בס"ד

א) מרן זיע"א ביבי"א (ח"ה או"ח ס' כב סוף אות ו) כתב שאין התענית של ערב ראש השנה אלא משנת חסידים ומנהג בעלמא וכמ"ש הטור והאחרונים שם. מה שכתב הרב שכ"כ בטור ובאחרונים, מצאתי כן במג"א ס"ק יב ומחצית השקל שנראה מדבריהם שאינו חובה, האם יש עוד פוסקים שכ"כ?

ב) בחזו"ע ימים נוראים (עמ' עא) פסק שיש לומר הרשעה כולה כעשן תכלה בכ'. שכ"כ כמה ראשונים ואחרונים. אמנם כתב בשם הגרח"פ ברוח חיים (תקפד, ד) שמדברי הזוהר משמע שיש לומר בעשן באות ב'. (וכ"ה בזוהר חדש ח"ב פ"ז כמש"כ בשופר מציון עמ' עא). א"כ כיון שיש לנו מדרש חז"ל מדוע שלא לפסוק כדבריו?

ג) מרן הש"ע (תריג, ג) פסק שהיוצא מבית הכסא ביוה"כ אם שפשף ידיו או קנח נוטל ידיו. אך אם לא שפשף או לא קנח לא נוטל אפילו רוצה להתפלל. ואילו מרן זיע"א בחזו"ע (עמ' שיא) פסק בסתמא שכל היוצא מבית הכסא נוטל ידיו ולא חילק?
 
לאחר שהסתכלתי בחזו"ע, אני כותב תגובה, אך איני בטוח בה במאת האחוזים, משום שלא עיינתי היטב בדברים. אך עדיין תירוץ מועט עלה בידי, ואשמח לתגובת הרב השואל על תגובה זו.
א. בנוגע לתענית בערב ראש השנה, יש בדברים אלו בכף החיים סופר (סי' תקפא אות נו-ט), וראה עוד בספר שופר בציון (עמ' ב-ג) שהאריך בזה במקורות הדברים.
ב. בנוגע להערת והרשעה. פסק מרן זיע"א שהוא כלשון הפסוק בתהלים סח ג כהנדוף עשן תנדוף כהמס דונג מפני אש יאבדו רשעים מפני אלהים. כשם שהעשן מתנדף וכלה, כן יאבדו רשעים מפני ה'. וצדיקים ישמחו ויעלצנו לפני אלהים, היינו דברו היפוכו . כמו שכתב שם.
הרי שיש לנו מקרא מפורש, ואף שכתב בשו"ת יביע אומר ח"ו (חאו"ח סי' יא) שאנו הולכים כדעת רבינו האר"י, והרי שלכאורה יש לפסוק כאן כמו שכתב הגרח"פ בשם הזוהר, אולם הרי מקרא מפורש הוא בידינו, וכמו שציין בחזו"ע שכ"כ גם במעשה רב. שאף הוא שינה לעשות כן.
 
נערך לאחרונה:
חזק וברוך
אם יש מקרא אך הזוהר או חז"ל אחר כתוב להפך לכאורה צריך לפסוק לפי מש"כ חז"ל כי להם משפט הבחירה והם מסתמא יוכלו לתרץ הפסוק גם לפי פרושם
 
אבל לא גילו לנו רבותינו, ואל תשכח כי הדברים הללו הרי שמרן מאור עינינו הביא בזה כי הוא מקרא מפורש, ולא הביא מדרש אשר כתב בזה.
אין לנו גילוי ברבותינו שפירשו את הפסוק, וגם מרן זיע"א לא הביא בזה אף אחד שפירש את הפסוק לצד ההפוך.
 
חזור
חלק עליון