• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שאלות קטנות לגבי מה שאמר מרן הראשון לציון בשיעורו האחרון

אושרי רביב

Well-known member
ראשית כל, טעות כנראה בלשונו, אבל לא שם לב לכך, או שיש פה חידוש הלכתי מאוד גדול שלא שמנו עליו לב, אני מצטט: "אנחנו מברכים אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לישב בסוכה על האכילה. כל סעודה וסעודה שאדם אוכל שיעור של כביצה, 54 גרם, מברך על אכילת... סליחה לישב בסוכה".
קודם כל רואים שהיתה טעות בלשונו (חלילה לי לזלזל, אלא שמשגרת לשונו ומיד תיקן את לשונו) מלומר על אכילת מצה, לישב בסוכה. אבל לא על זה אני שואל. אלא על תחילת הדברים ששם לא היה טעות של הלשון, שאמר כל סעודה וסעודה שאדם אוכל שיעור של כביצה ועל זה אמר בהמשך שמברך לישב בסוכה.
והרי לפי מה שידוע לי, מברכים רק בשיעור קביעות סעודה שזה מחלוקת רש"י ורמב"ם... 3 או 4, אבל לא זכור לי שעל כביצה מברכים לישב בסוכה?
אשמח לתשובה על דבר זה.
עניין נוסף, שהזכיר מרן שליט"א בשיעורו לגבי ברכת המפיל, מדוע לא הזכיר שמרן זיע"א כתב תשובה מיוחדת על כך בשו"ת יחוה דעת חלק שביעי? לא נראה לי שהוא לא עבר על תשובה זו, הרי כל דברי קדשו של מרן הם עטרה לראשנו, ובפרט לבנו ממשיך דרכו שליט"א
 
כביצה פת.
תורת מרן שגורה בפיו ולא תמיד מצטט המקורות בספריו. בפרט שלא יצא בחיים חיותו ואינו אלא אסיפת כת"י.
הארה קטנה, התשובה בשו"ת יחוה דעת ח"ז (סי' לט) נכתבה שם על ידי המוציאים לאור, מכון מאור ישראל: "תשובה זו כתבה רבינו לחלק הנוכחי". אז זה לא כדברי כת"ר, שזה אסיפת כת"י כמו בשאר המקומות, אלא אחת מהתשובות שכתבן מרן במיוחד לחלק זה. ונפ"מ, שיש לסמוך על תשובה זו למעשה. וכמו שהעירו בזה במבוא לשו"ת הנ"ל.
 
והרי לפי מה שידוע לי, מברכים רק בשיעור קביעות סעודה שזה מחלוקת רש"י ורמב"ם... 3 או 4,

הרב זצ"ל פוסק בחזו"ע שמברכים על 3 ביצים ולא צריך 4, מטעם שיש כאן ס"ס להצריך ברכה - שמא כדעת רש"י שקביעות סעודה 3 ביצים ושמא כהגינת ורדים ודעימיה שמברכים כבר על כביצה פהב"כ. וזה חידוש מעניין ממרן זצ"ל.
ולפי זה ייצא שמצד אחד יברך לישב בסוכה, ומצד שני לא יברך ברה"מז רק ב4 ביצים
 
תורת מרן שגורה בפיו ולא תמיד מצטט המקורות בספריו. בפרט שלא יצא בחיים חיותו ואינו אלא אסיפת כת"י.
הארה קטנה, התשובה בשו"ת יחוה דעת ח"ז (סי' לט) נכתבה שם על ידי המוציאים לאור, מכון מאור ישראל: "תשובה זו כתבה רבינו לחלק הנוכחי". אז זה לא כדברי כת"ר, שזה אסיפת כת"י כמו בשאר המקומות, אלא אחת מהתשובות שכתבן מרן במיוחד לחלק זה. ונפ"מ, שיש לסמוך על תשובה זו למעשה. וכמו שהעירו בזה במבוא לשו"ת הנ"ל.
אה"נ, סמי מכאן "ובפרט", אולם העיקר הוא מ"ש "שתורת מרן שגורה בפיו ולא תמיד מצטט המקורות בספריו", והנה אמת נכון הדבר, שתורת מרן אצלו היא תורת חיים, ותורתו בתוך מעיו, ולכן פעמים שלפי מרוצת הענין לא מזכיר מקור, או שמזכיר מקור שהוא בדומה, והכל אחד. ובפרט שעניין זה ביקש מרן זיע"א בחיים חיותו מסובביו, ובתוכם ממרן שליט"א, שיפרסמו בשמו שהדר הוא לכל חסידיו, כך שמדבר מפיו ולא מפי כתביו שנודעו אחר כך.
 
הארה קטנה, התשובה בשו"ת יחוה דעת ח"ז (סי' לט) נכתבה שם על ידי המוציאים לאור, מכון מאור ישראל: "תשובה זו כתבה רבינו לחלק הנוכחי". אז זה לא כדברי כת"ר, שזה אסיפת כת"י כמו בשאר המקומות, אלא אחת מהתשובות שכתבן מרן במיוחד לחלק זה. ונפ"מ, שיש לסמוך על תשובה זו למעשה. וכמו שהעירו בזה במבוא לשו"ת הנ"ל.

לענייננו אין נפ"מ כלל, כי אמרתי "בפרט שלא יצא בחיים חיותו ואינו אלא אסיפת כת"י", וכוונתי שלכן בדבר זה הראש"ל רגיל במה שדיבר מרן בפיו וביקש לפרסם, כי בעודו בחיים הספר היה בכת"י. בדיוק כדברי הגר"ש ללוש במה שכתב "ובפרט".
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון