מרפסן איגרי
Active member
פעמים רבות אנו נפגשים במצבים שמצד אחד יכול להיות חשש סכנה או בעיה רפואית, אך מצד שני רבים עושים אותם מעשים מטענה של שומר פתאים ה'. השאלה היא מהו הגדר בזה?
כדי למקד נושא זה, בשנים האחרונות ישנה תאוצה רבה בעניין שמירת הבריאות במאכלים. דברים אלו מתפרסמים בכלי התקשורת, בעלוני ד"ת, בספרים, ברשת ואף בשיעורי תורה. ורוב הדברים הללו הם חידושים שמוצאים חוקרים ומדענים. (לצורך דוגמא להבין חומרת הדבר אביא כמה דוגמאות לסבר את האוזן- לא לאכול כל דבר העשוי מחיטה כולל חיטה מלאה וכ"ש קמח לבן. לא לאכול שום שמן מלבד שמן זית, קוקוס ואבוקדו. האורז מלא במתכת רעילה. ביצה וקפה וכל מוצרי חלב הם דברים השנויים במחלוקת גדולה בקרב הרופאים. לא לאכול שום דבר מקופסות שימורים או מפלסטיק. לאכול רק ירקות אורגניים (אולי כולל החרקים שכנראה מלאים בוויטמינים...) להמנע מכל מזון מן החי (דגים, בשר ועופות) כמה שיותר. לא לאכול סוכר ומלח כלל. חייב להשרות שקדים. וכל זה הוא רק טיפה מן הים).
והנה מלבד עלות הכספית הגדולה והטרחה (כולל ביטול תורה) הדרוש לחיים כאלה, הנה רבים יוצאים בכותרות גדולות ומרעישות שאם לא יעשו כך וכך זה מוביל לכל מיני מחלות רח"ל.
הנה בפשטות אפשר לומר שומר פתאים ה', שהרי רבים וטובים וגדולי תורה אוכלים ואכלו דברים כאלו. אך מצד שני, הרי הרמב"ם הקדיש פרק שלם (דעות פ"ד) בנושא הבריאות בהרבה פרטים. ואפשר לטעון שאם לרמב"ם היו את כל אותם הידיעות שיש בימינו היה פוסק אותם להלכה.
והשאלה היא גם בעניין שמירת חוקי התנועה. פוק חזי, שכמעט אין מכונית אחת הנוסעת ב90 קמ"ש מחוץ לעיר, ו50 בתוך העיר היכא דאפשר (ואף המשטרה לא אוכפת במהירות עד כ110 קמ"ש לפי ידעתי). וכן לא תמיד חוגרים חגורה. או הרבה פעמים חוצים שלא במעבר חציה וכן על זה הדרך. והוא מטעם הנ"ל של שומר פתאים ה'.
א"כ איך יש לנהוג למעשה?
כדי למקד נושא זה, בשנים האחרונות ישנה תאוצה רבה בעניין שמירת הבריאות במאכלים. דברים אלו מתפרסמים בכלי התקשורת, בעלוני ד"ת, בספרים, ברשת ואף בשיעורי תורה. ורוב הדברים הללו הם חידושים שמוצאים חוקרים ומדענים. (לצורך דוגמא להבין חומרת הדבר אביא כמה דוגמאות לסבר את האוזן- לא לאכול כל דבר העשוי מחיטה כולל חיטה מלאה וכ"ש קמח לבן. לא לאכול שום שמן מלבד שמן זית, קוקוס ואבוקדו. האורז מלא במתכת רעילה. ביצה וקפה וכל מוצרי חלב הם דברים השנויים במחלוקת גדולה בקרב הרופאים. לא לאכול שום דבר מקופסות שימורים או מפלסטיק. לאכול רק ירקות אורגניים (אולי כולל החרקים שכנראה מלאים בוויטמינים...) להמנע מכל מזון מן החי (דגים, בשר ועופות) כמה שיותר. לא לאכול סוכר ומלח כלל. חייב להשרות שקדים. וכל זה הוא רק טיפה מן הים).
והנה מלבד עלות הכספית הגדולה והטרחה (כולל ביטול תורה) הדרוש לחיים כאלה, הנה רבים יוצאים בכותרות גדולות ומרעישות שאם לא יעשו כך וכך זה מוביל לכל מיני מחלות רח"ל.
הנה בפשטות אפשר לומר שומר פתאים ה', שהרי רבים וטובים וגדולי תורה אוכלים ואכלו דברים כאלו. אך מצד שני, הרי הרמב"ם הקדיש פרק שלם (דעות פ"ד) בנושא הבריאות בהרבה פרטים. ואפשר לטעון שאם לרמב"ם היו את כל אותם הידיעות שיש בימינו היה פוסק אותם להלכה.
והשאלה היא גם בעניין שמירת חוקי התנועה. פוק חזי, שכמעט אין מכונית אחת הנוסעת ב90 קמ"ש מחוץ לעיר, ו50 בתוך העיר היכא דאפשר (ואף המשטרה לא אוכפת במהירות עד כ110 קמ"ש לפי ידעתי). וכן לא תמיד חוגרים חגורה. או הרבה פעמים חוצים שלא במעבר חציה וכן על זה הדרך. והוא מטעם הנ"ל של שומר פתאים ה'.
א"כ איך יש לנהוג למעשה?