• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שומר פתאים ה'

פעמים רבות אנו נפגשים במצבים שמצד אחד יכול להיות חשש סכנה או בעיה רפואית, אך מצד שני רבים עושים אותם מעשים מטענה של שומר פתאים ה'. השאלה היא מהו הגדר בזה?

כדי למקד נושא זה, בשנים האחרונות ישנה תאוצה רבה בעניין שמירת הבריאות במאכלים. דברים אלו מתפרסמים בכלי התקשורת, בעלוני ד"ת, בספרים, ברשת ואף בשיעורי תורה. ורוב הדברים הללו הם חידושים שמוצאים חוקרים ומדענים. (לצורך דוגמא להבין חומרת הדבר אביא כמה דוגמאות לסבר את האוזן- לא לאכול כל דבר העשוי מחיטה כולל חיטה מלאה וכ"ש קמח לבן. לא לאכול שום שמן מלבד שמן זית, קוקוס ואבוקדו. האורז מלא במתכת רעילה. ביצה וקפה וכל מוצרי חלב הם דברים השנויים במחלוקת גדולה בקרב הרופאים. לא לאכול שום דבר מקופסות שימורים או מפלסטיק. לאכול רק ירקות אורגניים (אולי כולל החרקים שכנראה מלאים בוויטמינים...) להמנע מכל מזון מן החי (דגים, בשר ועופות) כמה שיותר. לא לאכול סוכר ומלח כלל. חייב להשרות שקדים. וכל זה הוא רק טיפה מן הים).
והנה מלבד עלות הכספית הגדולה והטרחה (כולל ביטול תורה) הדרוש לחיים כאלה, הנה רבים יוצאים בכותרות גדולות ומרעישות שאם לא יעשו כך וכך זה מוביל לכל מיני מחלות רח"ל.
הנה בפשטות אפשר לומר שומר פתאים ה', שהרי רבים וטובים וגדולי תורה אוכלים ואכלו דברים כאלו. אך מצד שני, הרי הרמב"ם הקדיש פרק שלם (דעות פ"ד) בנושא הבריאות בהרבה פרטים. ואפשר לטעון שאם לרמב"ם היו את כל אותם הידיעות שיש בימינו היה פוסק אותם להלכה.

והשאלה היא גם בעניין שמירת חוקי התנועה. פוק חזי, שכמעט אין מכונית אחת הנוסעת ב90 קמ"ש מחוץ לעיר, ו50 בתוך העיר היכא דאפשר (ואף המשטרה לא אוכפת במהירות עד כ110 קמ"ש לפי ידעתי). וכן לא תמיד חוגרים חגורה. או הרבה פעמים חוצים שלא במעבר חציה וכן על זה הדרך. והוא מטעם הנ"ל של שומר פתאים ה'.
א"כ איך יש לנהוג למעשה?
 
שלום וברכה

שאלה נכבדה כבודו שואל, ונלע"ד בדברים הנוגעים לבריאות גופו, אם הם דברים המוסכמים לדעת על כל הרופאים והמומחים העוסקים בדבר והיזקם מצוי, נכון מאוד להמנע מהם, והוא ממצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ואם מוכרח אליהם ישתדל למעט בהם ככל האפשר, שגם לדעת הרופאים עיקר ההיזק הוא בעיקר למרבה מהם, ולא למי שמשתמש בהם לפרקים, ואם הם דברים ששנויים במחלוקת יכול להשתמש, בהם דהנהג בהם מנהג דרך ארץ, וגם בזה מי שהוא בעל נפש מקדש עצמו גם במותר לו, והכל לפי מה שהוא האדם, ולעולם לא ינהוג בדברים אלו בפעם אחת, אלא ישתדל להרגיל עצמו בהנהגה ישרה ובדרך נכונה באופן שלא יהיה נבהל ולא יהיה עצב, אלא ישתדל לתקן עצמו במידות ישרות, והיא מעבודות הקשות שבמקד'ש, ואין קידו'ש אלא במקום סעודה. וכל מעשיו יהיו לשם שמיים.
ובודאי מי שיש לו חולי מסויים שלפי טבעו ומזגו אסור לו מאכלים מסויימים חייב לשמוע לכל מה שמצווים עליו הרופאים.

ובענין שמירת חוקי התנועה, הגם שאין בחוקים אלו משום הלכה למשה מסיני, מכל מקום, אם אדם לא שומר על חוקי התנועה, בקל יכול להכשל בחשש סכנה ממש, וחמור יותר מה שמזיק לאחרים ממה שמזיק לעצמו, ועוד בה שיש חשש גדול לחילול ה' אם כגון עובר במדרכה באור אדום אף שאין רכב נוסע, וכל כיוצ"ב ואין מקיפין בחילול ה', לכן בזה יתאמץ לשמור עצמו לפי חוקי התנועה, ולמצוה רבה תחשב לו.

בברכה רבה
 
חזק ואמץ!
וכמו תמיד, דבר שפתים אך למחסור!

ואמרתי להציג בזה מדברי רבותינו לביסוס אמריו של ידי"נ הרה"ג שליט"א כי נעמו,
א. בדברי הרמב"ם על ענייני אכילה,
ב. ובדברי מרן רבנו הגדול זיע"א על חשש סכנה במנהגו של עולם.

שכ"כ הרמב"ם (פ"ד מהל' דעות ה"ט-י): יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד, וראוי לאדם שלא לאכלם לעולם כגון וכו'. ויש מאכלות שהם רעים אבל אינם כמו הראשונים לרוע, לפיכך ראוי לאדם שלא לאכול מהם אלא מעט ואחר ימים הרבה וכו' כגון וכו'. ויש מאכלות שהם רעים ואינם כמו אלו וכו', אין ראוי להרבות מאכלות אלו וכו'.

ושם (הלכה יד-טו) כתב: עוד כלל אחר אמרו בבריאות הגוף, כל זמן שאדם מתעמל, ויגע הרבה, ואינו שבע, ומעיו רפין, אין חולי בא עליו, וכחו מתחזק, ואפילו אוכל מאכלות הרעים. וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל, או מי שמשהא נקביו, או מי שמעיו קשין, אפילו אכל מאכלות טובים ושמר עצמו על פי הרפואה כל ימיו יהיו מכאובים וכחו תשש. ואכילה גסה לגוף כל אדם כמו סם המות. והוא עיקר לכל החולאים. ורוב החולאים שבאים על האדם אינם אלא או מפני מאכלים הרעים, או מפני שהוא ממלא בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים. הוא ששלמה אמר בחכמתו "שומר פיו ולשונו, שומר מצרות נפשו". כלומר שומר פיו מלאכול מאכל רע או מלשבוע, ולשונו מלדבר אלא בצרכיו. עכ"ל.

ובעיקר הנידון הכ"כ חשוב של חשש סכנה במנהגו של עולם,
וכן יש בו גם נ"מ לכאורה לתקופה במדה לא מבוטלת,
מן הנמנע שלא לצרף דברי מרן זיע"א, מחזון עובדיה ברכות עמ' שעא.


בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • להכנס לחשש סכנה בדבר שהוא מנהגו של עולם- חזון עובדי.pdf
    275.7 KB · צפיות: 8
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון