• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שירים בספירת העומר - פסק מרן הראש"ל שליט"א

שילה אפרהימי

Well-known member
לקראת ימי העומר הבעל"ט בהם נהגו שלא לשמוע נגינה, יצא מרן הראש"ל שליט"א בפסיקה מיוחדת לאור המצב המיוחד בו אנו שרויים.
וזה תורף דבריו בהקלטה כפי שהובאה באתר מורשת מרן

הראשון לציון והרב הראשי לישראל מרן הגאון רבינו יצחק יוסף שליט"א התייחס בהקלטה לשמיעת מוזיקה בימי ספירת העומר השנה, בה נגיף הקורונה משתולל בעוונותינו, ויש אנשים שאי שמיעת מוזיקה יכולה להשרות עליהם עצב.

בהקלטה שפורסמה כעת, נשמע מרן הראש"ל שליט"א אומר "בימים אלה שהרבה אנשים סגורים בבתים, יש אנשים שנמצאים בבידוד, ויש כאלה שחולים. הרבה נמצאים בצער שנמצאים בבתים. גם גלו מבתי כנסיות ובתי מדרשות, הכל סגור ומסוגר. נמצאים בית עם הילדים, צריך להעסיק אותם ורוצים להשמיע להם כלי שיר מהקלטה. שואלים האם אפשר להקל בשנה זו, בגלל המצב המיוחד, בכדי להפיג את המתח והדיכאון, או לא?".

מרן הראש"ל הראשון לציון הדגיש: "צריך לדעת, כי בשולחן ערוך לא מבואר לאסור לשמוע כלי שיר בימי העומר. לא כתוב את זה. כתוב שלא נושאים נשים בעומר, מכאן למדו – כמו שלא נושאים נשים בגלל שזה דבר של שמחה, כך לא שומעים שירים".

בהמשך דבריו מפרט הרב הראשי לישראל את המקורות של המנהג להימנע משמיעת שירים בתקופת ימי העומר.
באשר לשירים ווקאלים ושירים שקטים שאינם מביאים לידי ריקודים ומחולות, הוסיף הרב: "נראה שאפשר לשמוע בכל שנה ושנה, כל שכן בשנה זו, שירה בפה לא נאסרה מעולם. אם לא מביא לידי ריקודים – אין בזה איסור".

במסקנת דבריו אומר הראש"ל: "יש לנו פוסקים שמקלים בזה וכך מסתבר, בפרט השנה הזו. מי שנמצא בבידוד, קשה לא להישאר בחדר לבד, אם ישמע שירים בהקלטה – יקל עליו הדבר. כל שכן חולה, ישמע שירים, שירה וואקלי, או אפילו שומע את זה עם כלי שיר – אפשר להקל".

מרן הראש"ל הדגיש כי אינו מדבר על כלי נגינה ממש: "אני לא מדבר על כלי נגינה ממש – זה אין להקל גם בשנה זו. אני מדבר על הקלטה".

"וכן", מוסיף הגר"י יוסף, "כשיש ילדים קטנים בבית, משגעים את ההורים משעימום, מותר להשמיע להם כלי שיר בכדי להעסיקם. בהקלטה".

הרב יוסף הדגיש שאין הוא מדבר על סתם אדם בריא: "אבל יש להדגיש, סתם אדם בריא- אין לפרוץ גדר ולהקל בשמיעת שירים, עד ל"ג בעומר. אפשר להקל בשירת וואקלית, אפשר להקל בשירה שלא מביאה לידי ריקודים. אבל שירה מש שמביאה לידי ריקודים – אין להקל".
 
חזור
חלק עליון