ב"ה
שלום וברכה.
אף שאין התייחסות מפורשת לשאלתכם בספרי גדולי הפוסקים, אולם אכתוב הנלע"ד לדון ע"פ דבריהם.
דהנה ביביע אומר פסק לגבי קלטות וכדומה שיש בהם דברי תורה, אחר שהגדיר את הכתיבה שם ככתיבה ורטואלית, שאמנם מותר למחוק את הקלטת, אבל אין להכניס אותה למקומות המטונפים כגון בית הכסא.
ונראה שם בעיקר טעמו, שלגבי גדר "כתיבה ומחיקה" בהלכה, אין בזה דרך כתיבה, ולא דרך מחיקה, ולכן אינו בכלל איסור מחיקת ה'. ועוד, שלכאורה אינו "מוחק" את השם, אלא סך הכל "מסיר" מסרט ההקלטה את שם השם. (וכאילו נוטל אותו לגניזה, אלא שאין צורך בגניזה מפני שזה וירטואלי.)
ומדבריו לכאורה מתבאר, שעצם "כתב וירטואלי" ההתייחסות אליו היא כדבר שבקדושה. כלומר שכאשר יש קובץ שמור שבו אפשר לראות כתוב, או לשמוע, דברי תורה או שמות הקודש, הרי שיש כאן "בכח" דברי קדושה, וכך צריך להתייחס אליהם. (אלא שאם זה למשל דיסק אונקי או נגן שיש בהם בעיקר דברי תורה, והוא מונח בכיס, אף שראוי שלא להכניסו לבית הכסא, אבל מעיקר הדין מותר, מפני שיש כאן שני כיסויים, שהפלסטיק נחשב כיסוי אחד, והכיס כיסוי שני.)
ולכן בכתיבת השם או במחיקתו, בדרך כתיבה ומחיקה במחשב, יש דין ממש של כתיבה ומחיקה לכאורה.
אלא שעדיין זהו דוקא כשכותב או מוחק בדרך כתיבה ומחיקה של מילים ואותיות. אבל אם מוחק לדוגמא קובץ שלם שיש בתוכו שמות השם, אין איסור, מפני שגם אינו דרך מחיקת מילים ואותיות, וגם אינו "מוחק" את הכתב, אלא "מסיר" אותו מהזיכרון. והדבר דומה למי שיקח את הסידור מהספריה ויוציאו מחוץ לבית, שאינו "מוחק" אלא "מסיר". ומה שאנו קוראים לזה "מחיקת" קובץ, זה בלשון השאלה, אבל באמת זו "הסרת" קובץ.
ומכאן נדון במחיקה תוך כדי עריכה, שלכאורה גם בזה הדבר יהיה תלוי בשני התנאים הנ"ל.
ולכן לענ"ד נראה שלמעשה ישתדל מה שיותר להימנע שלא להגיע לצורך כזה, וישמר מזה מאוד כי הוא קרוב לאיסור תורה.
אולם במקום צורך כשאי אפשר אחרת, וצריך למחוק לצורך עריכה וכדומה, נראה שיהיה אפשר להקל ולסמן את כל המשפט שבתוכו נמצא השם, ולעשות פעולת "גזור", ולא לעשות אח"כ פעולת "הדבק".
ובכך יש את שני התנאים לכאורה. גם שאינו מוחק מילים ואותיות בדרך מחיקה, שדרך המחיקה היא בדוגמת דרך פעולת הכתיבה, שהדרך לכתוב אות אות, וכן תו תו, ואותו הדבר במחיקה, הדרך הטבעית למחוק אות אות, באחד מפעולת מחיקת האותיות והתווים, או מחיקת האות שמאחור או מחיקת האות שלפנים, וכשמוחק אות אחת נשארת המילה חסרת אותה אות. אבל מחיקת מילה שלימה וכ"ש משפט שלם, אינו בכלל "דרך מחיקה", אלא "דרך עריכה". שמסיר משפט זה ומעבירו למקום אחר או שלא מעבירו כלל.
אבל כאמור, למחוק ממש שם מהשמות שאינם נמחקים, במקשי המחיקה של האותיות הבודדות, לענ"ד הוא איסור חמור של מחיקת השם.
הנלע"ד כתבתי, והי"ת יאיר עיננו באור תורתו