• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שעון מעורר בשבת

אברך מבני ברק

Well-known member
שלום לכבוד הרב שליט"א
מה האיסור לכון שעון מעורר בשבת? אם זה רק שגורם להשמעת קול , אזי חזן/ בעל קורא, שצריך לקום מוקדם וחושש שיקום מאוחר האם יכול לכון בשבת הרי גרם הדלקה במקום צורך גדול מותר? (ולכאורה פה נקרא צורך גדול וכבוד הבריות וכו)
יגדיל תורה ויאדיר
 
ב"ה
שלום וברכה,
אמת נכון הדבר שטעם האיסור הוא משום גרמא באיסור דרבנן, אמנם לא איסור דרבנן של השמעת קול, שהרי לדעת מרן הש"ע אין איסור השמעת קול אלא בקול של שיר, או קצב מסויים, משא"כ צפצוף בעלמא של שעון מעורר פשוט, אלא משום איסור דרבנן של פעולה חשמלית שנעשית ע"מ להשמיע קול. שבכל פעולה חשמלית יש סרך דרבנ' של הוצאת ניצוץ, מוליד זרם, וכדומה, וכמו שהאריכו בזה הפוס', עי' בשו"ת מנחת שלמה ובילקו"י ובשא"פ.
ולכן מן הדין יש להתיר בנידון השאלה, שהוא צורך מצוה, להיות שליח ציבור, וככל שבות דשבות במקום מצוה שמותר ע"י שאילת חכם, וכ"ש באיסור דרבנן בגרמא דקיל טפי, דפשיטא דיש להקל ע"י שאילת חכם. וכמובן שעל המורה ליתן דעתו שזה הש"צ השואל אינו מן הקלים שיבא להתקרר ולהקל לעצמו בשאר דברים ע"י דיומיים דמיוניים.

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
שעון מכני שאין בו כל פעולה חשמלית, מותר לכוונו לכתחילה לצלצל בשעה שרוצה, ורק לאחינו האשכנזים יש להחמיר אם לא לצורך מצוה וכיוצא בזה.
אולם שעון שעובד ע"י בטריה, וצריך ללחוץ על כפתור כדי שיהיה מוכן על מצב צלצול, בזה התשובה כפי המבואר לעיל.
בברכה רבה
 
ב"ה
מבואר לעיל שההיתר הגורף הוא בשעון שאין בו "כל" פעולה חשמלית, ואילו בשעון שעובד ע"י חשמל זה שונה, והכוונה עובד ע"י חשמל, דהיינו שהצלצול אינו מכני ע"י קפיצים, אלא צלצול חשמלי, וצריך ללחוץ על כפתור כדי שיצלצל או כדי שלא יצלצל.
 
וצריך ללחוץ על כפתור כדי שיצלצל או כדי שלא יצלצל.
הרב כותב שצריך שיהיה צלצול ע"י חשמל, ומוסיף שיהיה צריך ללחוץ על כפתור כדי להפעילו. ולכן אני שואל, מה יהיה בשעון שאמנם הצלצול הוא חשמלי אבל לא צריך 'ללחוץ על כפתור' אלא הכיוון של השעון מעורר הוא מכני לגמרי.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון