• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שתיית יין בתשעת הימים - מנהג הספרדים

ינון

Member
המשך לדיון שהעלתי במדור "שאל את ב הרב"
כאן יהיה אפשר לכלל הת"ח לשאת ולתת בנידון זה.

זכור אני מקטנותי שהיו אומרים שאסור בתשעת הימים לאכול בשר "ולשתות יין" וחשבתי שכן המנהג פשוט.
וכשגדלתי ולמדתי לראשונה את דברי מרן מלכא זצ"ל בחזו"ע ד' תעניות עמו' קעד ראיתי שאינו כן שכ' שם שמנהג ירושלים לשתות בשר ולא קבלו עליהם אלא אכילת בשר בלבד ושכ"כ בס' פרי האדמה ושער המפקד ובשדי חמד.
ומאז שיניתי מנהגי שחשבתי בטעות שהוא איסור, וא"צ התרה כמבואר ביו"ד סי' ריד ס"א. ולכן אני שותה מיץ ענבים בערב ת"ב כדי להקל על הצום.
ומאן דהו העירני שכיום נשתנה המנהג ונוהגים לאסור, ומאי נפק"מ מה היה פעם.
והשבתי לו שלענ"ד שאין זה חשיב מנהג, כיון שכל מי שנוהג כן לא ידע כלל שהיה מנהג לשתות, ואם נודיעו מי יימר שיקבל ע"ע מנהג זה. ואף אחד במכוון לא להתחיל להחמיר בזה אע"פ שידע שהוא מותר. ועוד סיבה שחשבו שיש מנהג בזה הוא היות שאין אנו רגילים כלל וכלל לשתות יין בימות החול שבכל ימות השנה, לכן נשתרבב כאילו יש מנהג שלא לשתות יין בימים אלו מן הדין כיון שבשו"ע ומשנ"ב ורוב ספרי הקיצורים תמיד מובאים מנהג אכילת בשר ביחד עם מנהג שתיית יין.
ונפשי בשאלתי מה דעת הרבנים בעניין הנ"ל. האם היום יש לאסור לכולם והוי בכלל פורץ גדר. או שכל יחיד יחליט מעתה כיצד רוצה לנהוג?
 
ולכן אני שותה מיץ ענבים בערב ת"ב כדי להקל על הצום.
לכאורה במיץ ענבים אין בעיה, נכון שזה כשר לקידוש והבדלה וד' כוסות וכד', אבל מ"מ הענין כאן הוא בשמחה שיש ביין [אין שמחה אלא בבשר ויין, פסחים קט ע"א] וזה לא שייך במיץ ענבים.
אשמח לשמוע דעת החברים שליט"א.
 
נערך לאחרונה:
במיץ ענבים אין בעיה, נכון שזה כשר לקידוש והבדלה וד' כוסות וכד', אבל מ"מ הענין כאן הוא בשמחה שיש ביין [אין שמחה אלא בבשר ויין, פסחים קט ע"א] וזה לא שייך במיץ ענבים.
בשו"ע (תקנא ס"י) כתב לאסור גם "יין תוסס" דהיינו תוך ג' ימים לדריכתו. ומשמע שגם ביום הראשון אסור אע"פ שהוא עדיין כמו מיץ ענבים ולא חילקו בין סוגי היין. ובפרט לפי הטעם שנהגו שלא לשתות יין מפני ביטול ניסוך היין, שבוודאי שלא חילקו בין סוגי היין שראויים לניסוך או לא. אלא אסרו כל מה ששם יין עליו זכר למקדש.
גם מרן מלכא בחזו"ע עמו' קעג דן שם לגבי עוגה שנילושה "במיץ ענבים" ודן האם הוא דומה לאיסור "תבשיל של בשר", ורק לבסוף סיים שלדידן שנתפשט המנהג להתיר שתיית יין בימים אלו לפי"ז אין נפק"מ בזה, עיי"ש. אבל לא התיר מחמת החילוק בין מיץ ענבים ליין.
 
כבר כתב הרב בחזו"ע שהתירו בשתית מיץ ענבים אומנם לפי דברי הרב התם נראה כי גם הרב סובר דיש להחמיר
וראיתי לחבורת הוללילם שישבו ביום ה' באב ושתו לכבוד האר"י באמתלת צד התר ממרן הרב ואני בליבי זעקתי ככרוכיא והא אתם בביתכם יש פאות ופתאום אתם מצדדים את הרב בענין התר שתית יין????
אנשים משתמשים ברב שנוח להם אבל שזה לא ישיביש אז הם הולכים הם ההתרים של עצמם
דעתכם????
 
א הרב מוצפי כתב בספר נחמת ציון שלא שותים יין
ב] נ.ב שמעתי שיעור מהרב יעקב יוסף שאמר [אינני זוכר אם אמר בשם מישו או מעצמו] שכיון שהיו יתושים רבים ולא היו מצליחים לישון לכך היו משתכרים
ונרדמים
אשמח לדעת אם יש למישו מקור לזה.

1690311816887.png
 
מעיקר המנהג שלא לשתות יין זה לא מפני שזה משמח אלא מכיון שאין לנו נסכים, וכן בשר זה מפני שאין לנו קרבנות.
אמנם, גם הענין של השמחה מוזכר בפוסקים אבל זה לא טעם המנהג
לאלו שנוהגים כמובן
 
חזור
חלק עליון