• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תכניות 'שאלות ותשובות' בערוצי הקודש - קריאת מרן הראשון לציון שליט"א

תוכניות 'שאלות ותשובות' בערוצי הקודש

ישנם הרבה רבנים שמשיבים לשאלות בהלכה שנשאלים ע"י רבים מהמאזינים לרדיו (בכל ערוצי הקודש, 'קול חי', 'קול ברמה', 'מורשת').

קריאת הראשון לציון

ושמעתי ממרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, שקרא להנהלות תחנות הרדיו, לסגור את תוכניות השאלות ותשובות אונליין, במסגרתם עולים מאזינים ושואלים את הרבנים השונים שאלות בצורה ישירה, באופן שהשאלות לא היו למראה עיניהם קודם מתן התשובה, ונצרכים לענות תשובה מיידית, בלי להתבונן.

הרבה פעמים קורא שרב משיב תשובות לא נכונות, מחמת הלחץ שצריך לענות מיידית, או מחמת אי ידיעה, כי הוא לא נמצא עכשיו בסוגיה. והוסיף כי תכנית 'עשה לך רב' ששודרה ברדיו קול ישראל בזמנו לפני פסח, שם היה מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, עונה לשאלות בהלכה. הראשון לציון אמר כי הוא 'מגלה סוד' שאביו היה מכין את השאלות קודם, והיה פונה לאנשים שונים שיתקשרו למספר זה וזה, ונותן להם את השאלות שהוא החליט שישאלו. כך שהוא יודע את התשובות מראש, ולא יכולים להתקיל אותו עם דברים שלא היה מוכן אליהם.

הגר"י יוסף סיפר, שפעם אחת שאל את אביו הגדול מדוע עושה כן, ומרן הגר"ע ענה לו שהוא מפחד, אולי פעם אחת ישאלו אותו שאלה שהוא לא מוכן אליה. ולכן הוא מכין את הכל מראש, כדי שחלילה לא תהיה תקלה. וזה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שאת כל התורה כולה יודע, הוא עשה את זה, והיום כל אחד עולה לרדיו ושואל שאלות, עכ"ד.

רבנים שצריך לקחת מהם דוגמא

אכן יש לציין לשבח כמה רבנים שהולכים בדרך זו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ואמרתי להזכיר בשמותיהם שמהם ילמדו וכך יעשו.

הגאון רבי בנימין חותה שליט"א הנהיג אצלו שהציבור משאיר את שאלותיו במערכת טלפונית, וכך הרב מעיין בשאלות במהלך השבוע, ומעלה את השאלות ע"י המאזינים לשידור חי בתוכנית 'מבט לשבת'.

גם הגאון רבי שמעון ללוש שליט"א, שמשיב לשאלות המאזינים בתוכנית 'אור השבת', לא לפני שהוא מקבל את כל השאלות מראש, ויושב עליהם לפעמים שעות רבות, כדי שלא לטעות חלילה בדבר הלכה.

כל החסרונות שיש בתוכנית ללא מחשבה מוקדמת

אכן בדרך זו ישנם כמה מעלות, ואכתוב את כל החסרונות הרבים שיש בתוכנית רגילה, ונבין ממילא את המעלות שיש לתוכנית שהרב מקבל את השאלות מראש.

א'. בתוכנית רגילה פעמים רבות שהשאלות חוזרות על עצמם, אבל בתוכנית זו השאלות לא חוזרות על עצמם, אלא הרב המשיב בכל פעם בוחר שאלות חדשות שלא השיב עליהם עדיין, וכך רבבות המאזינים יכולים ליהנות מכל שאלה ששומעים ברדיו, מה ש

ב'. בתוכנית רגילה שמשיבים ללא כל מחשבה מוקדמת, לא יודעים מי עולה לשידור, ופעמים שעולים כל מיני טיפוסים שונים, עם שאלות מוזרות, ומפריעים למהלך התוכנית.

ג'. פעמים שאחד שאין לו טקט עולה לשידור חי ושואל שאלה שאורכה כמה דקות תמימות, וכגון שמספר איזה סיפור שאירע עמו, והרב צריך להקשיב לו בקוצר רוח עד שיסיים את סיפורו.

או שפעמים רבות עולים לשידור בני אדם, שכל אחד מהם שואל כמה שאלות, ומתנצל שיש לו ארבע שאלות לשאול, לא פחות !!

תופעות אלו, לא רק שמכבידים על השומעים הרבים, אלא גם גוזלים מזמנם של אחרים שגם הם מעוניינים לשאול את שאלותיהם, והרבה פעמים שנבצר מהם לשאול מחמת קוצר הזמן.

ד'. יש אנשים ששואלים שאלה שלא על מנת לקבל תשובה אלא כדי להתווכח עם הרב, וכך נוצר בשידור חי משא ומתן בין הרב לשואל.

ה'. ישנם בני אדם שלא שואלים שאלות, אלא באים לבייש את הרב המשיב (פעמים שמתכוונים לכך, ופעמים שלא מתכוונים) וכגון שלפני כשבוע השיב כך וכך, ודבריו נסתרים משו"ע מפורש, או שבספרו כתב כך והוא נגד גמ' וכל כיוצא בזה.

ו'. קורה הרבה שעולים לשידור תלמידי חכמים ומדברים ב'קודים' עם הרב (וכגון שיש סתירה בין סי' רעג לסי' קעח וכדו') כך שנוצר מצב ששניהם מדברים לבדם וכל ייתר המאזינים לא מבינים את הדו-שיח בניהם.

או ששואל שאלה מאד מורכבת בהלכה, והמאזינים אינם מבינים לא את השאלה ולא את התשובה.

ז'. פעמים שאנשים שואלים שאלות שהצניעות יפה להם.

ח'. פעמים שהרב לא מבין היטב כוונת השואל (כגון שמדבר בצורה מבולבלת) וטועה בהבנת דבריו, וזאת גם לאחר חקירות ובירורים חוזרים ונשנים, עדיין אפשר לטעות. ופעמים שינוי קל בנוסח השאלה יכול להביא לידי תשובה אחרת.

אכן כל חסרונות אלו, לא שייכים בתוכנית שהשאלות עוברות ביקורת מראש, וכך הרב המשיב מסנן היטב את השאלות שלא צריכות להישאל, וכל התוכנית יוצאת בשאלות מעניינות אקטואליות מעשיות ופרקטיות.

מה מרוויח הרב המשיב

ויש להוסיף כי גם הרב המשיב מרוויח שמעיין בכל שבוע בעשרות שאלות מגוונות ומעשיות הלכה למעשה, וכל שאלה עוברת חשיבה רבה הכולל מקורות מדוייקים לתשובה, ומגיע על ידי כך לחקר האמת. ובפרט שהינו מודע לעובדה כי יהיה עליו להעביר את תשובותיו לרבבות המאזינים בשידור חי כל רחבי הארץ, והמטרה הניצבת בראש מענייניו היא להבהיר את הדברים כמה שיותר, וכך כל לימודו יהיה באופן יסודי יותר, ורק לאחר שסיכם את הדברים היטב והכל צלול ונהיר בראשו בתכלית, יוכל להנחילם לאחרים.

החיסרון הגדול מכולם – להכשיל את הציבור !!!

כמובן שהחיסרון העצום שיש בתוכניות אלו, כאשר רב שומע את השאלה, ולא יודע להשיב על כל שאלה שנשאל, והזהיר על כך מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שניסיון הבושה גדול שאפשר פעם או פעמיים לומר 'איני יודע' אבל יותר מכך אינו עובר לסוחר, וכך נמצא שהרב משיב תשובות שאינם נכונות, והציבור נכשל בהרבה איסורים, כמו ברכות לבטלה, חילול שבת, וכל כיוצא בזה.

ועד היכן הדברים אמורים, יכול להיות אדם שקיבל תשובה לא נכונה מהרב, וכעת כל החיים יישאר בטעותו ויכשל, כי הרב לא יודע מי עלה לשידור ואין לו יכולת להשיגו, וגם אם בשבוע הבא יודיע על טעותו (דבר שבדרך כלל קשה לעשות) מ"מ מי אמר שאותו אחד עלה לשידור וישמע שהרב חזר בו [אולי הוא בדרך כלל לא שומע רדיו ורק באותו שבוע עלה כי ביקש תשובה לשאלתו, או שבאותו שבוע לא היה לו פנאי לשמוע את התוכנית וכדו'].



כבר בזמן התלמוד מצינו תופעה זו

ויש לציין שתופעה זו אינה חדשה שנוצרה רק בדור האחרון, אלא כבר בתקופת התלמוד מצינו כן. בגמ' שבת (ג:) מובא שרב שאל את רבי שאלה, ורבי חייא אמר לו: 'כבר אמרתי לך שאם רבי עוסק במסכת מסויימת, אל תשאלהו שאלות במסכת אחרת, שמא לא ידע ויתבייש. והוסיף לו רבי חייא: אם לא שרבי אדם גדול הוא, היית מביישו שהיה עונה לך תירוץ שאינו תירוץ.

ומבואר בגמ' שאפילו רבי אם לא היה יודע להשיב על שאלתו, לא היה עומד בניסיון הבושה, והיה אומר לו תשובה שאינה נכונה, כדי לפטור את עצמו בכך שאינו יודע תשובה.

ונורא הדבר למתבונן היטב ! אפילו רבי שמתייחס כינוי זה לרבי יהודה הנשיא עורך המשניות שהיה האדם הגדול הענקים, אם באמת לא היה יודע מה לענות, לא היה עומד בזה ומחמת הבושה והביזיון היה אומר תשובה שאינה נכונה !

ואנן מה נעניה אבתריה, קל וחומר רבני הרדיו שיכולים פעמים רבות שלא לדעת, וקשה מאד להודות שאינם יודעים אחרי כמה פעמים שכבר הודו על כך.

הגדרת 'כל ששואלים אותו בכל מקום ואומרה'

והנה מצינו בגמ' שבת (קיד.) איזהו תלמיד חכם, כל ששואלין אותו הלכה בכל מקום ואומרה, למאי נפק"מ – למנויי פרנס על הציבור. אם יודע להשיב רק באותה המסכת שעוסק בה ממנים אותו במקומו, אבל אם יודע להשיב בכל המסכתות ממנים אותו להיות ראש ישיבה, וא"כ לאור זאת יש להקשות הרי רבי יהודה הנשיא היה ריש מתיבתא וממילא נכלל ב'כל ששואלין אותו הלכה בכל מקום ואומרה', וא"כ צריך להבין דברי רבי חייא לרב שלא ישאל אותו במסכת אחרת.

ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א השיב על כך בזה"ל: 'יודע לענות, אבל לא מוכרח שיענה כהלכה רק אומר דעתו עתה'.

והיינו דגם הגדרת תלמיד חכם לפי ראיית חז"ל בתקופת התלמוד, עדיין אינו מוכרח שבגלל רוחב ידיעתו הגדולה בכל מקום ישיב כהלכה, וא"כ תלמיד חכם בדורנו על אחת כמה כמה שאינו מוכרח כלל ועיקר שידע להשיב כדת וכהלכה.

גם מו"ר מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א כתב לתרץ בזה"ל: 'כיון שעונה מיד עלול להיכשל ולהתבייש שאין מיושב להתבונן איך לענות'.

וביאור דבריו נראה דבאמת אה"נ תלמיד חכם יודע בכל מקום לענות, אבל אין ראיה שיודע לענות כהלכה מיד, והיינו שעיקר המדד של חז"ל להיכנס תחת ההגדרה של ת"ח, הוא ב'כמות' של התורה, אך לא ב'מהירות הזמן' כיצד להשיב על מה שנשאל, והיינו ידע לענות בודאי אבל זה ייקח לו כמה דקות שיתבונן היטב בתשובתו. ולפי זה מובן שאזהרת רבי חייא לרב לא הייתה על כמות הידיעות בתורה שהיו לרבי שזה ללא צל של ספק לא היה הנושא המדובר, אלא רק הזהיר על מהירות מתן התשובה.

ומבואר בעליל שאפילו תלמיד חכם הגדול ביותר בעולם, חוכמתו והיקף ידיעותיו אינם באים לידי ביטוי אלא רק בגודל זכרונו לדעת את כל מצפוני התורה וחדריה, אבל לענין 'מהירות מן התשובה' שאינו יכול להשיב אלא לאחר חשיבה ודקדוק.

ואין להקשות לאור האמור מדברי הגמ' בקידושין (ל.) ושננתם לבניך, שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך שאם ישאלך אדם אל תגמגם ותאמר לו אלא אמור לו מיד. הרי להדיא שת"ח יודע לומר מיד ללא כל מחשבה מוקדמת, דיש ליישב בפשיטות כנ"ל דאה"נ יודע אבל אינו מוכרח שיענה כהלכה.

ההבדל בין שאלות בטלפון לשאלות בשידור חי

אכן יש להבהיר כי תוכנית שאלות ותשובות בשידור חי שונה בשני מישורים משאלות שנשאלות בטלפון בבית הוראה.

א'. בטלפון, הרב יכול לחשוב מעט ואז לענות, כי אין לו לחץ של מאזינים נוספים, וגם אין לו את ניסיון הבושה (או שעכ"פ יש לו בושה במידה מאד קטנה אם לא ישיב מיד) כיון שאין רבבות מאזינים ששומעים אותו, אלא רק אדם אחד התקשר אליו בשביל לדעת דבר ה' זו הלכה.

ב'. תוכניות שאלות ותשובות בשידור חי, כל מהותם ויעודם לענות על אתר לשאלות המאזינים, וגם השואלים מצפים שהרב ישיב מיד על שאלותיהם, ולכן בודאי שהרב לא יחשוב היטב על שאלת המאזין במהלך השידור, ולכן אין לו ברירה אלא להשיב מיד על השאלות שנשאל.

ולכן בתי הוראה שעונים לשאלות בהלכה בטלפון, עושים נכון לפי האמור, ורשאי הרב לענות על שאלות שנשאל, כי גם אין ניסיון הבושה, ואם יש בושה הרי שזה במידה קטנה, וגם שאין לחץ של זמן, אלא הרב יכול להיות מיושב בדעתו להקשות ולתרץ, ולקיים 'הוו מתונים בדין'.

ובאמת שמצינו כמה פוסקים שהעירו שלכתחילה אין להורות דרך הטלפון, עיין דברים חריפים שכתב בזה הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל בספרו משנה הלכות (ח"ז סי' קלד) והיינו טעמא כיון שהמורה נחפז להשיב במהרה, וע"ש שהאריך למנות כמה מכשולים העלולים לבוא מזה, וכ"כ בשו"ת באר משה (ח"ח סי' קה אות ד). וכן העיר מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל (חוט שני יו"כ עמ' שפו).

אמנם היום כידוע בכל אתר ואתר, הנהיגו הרבנים בית הוראה ובו מענה טלפוני לכל שאלה בהלכה, אשר בו עשרות רבנים עונים לשאלות, והיינו טעמא כיון שסוף סוף יש בזה גם צד של מעליותא שהמורה הוראה זמין בכל עת להשיב דבר ה' זו הלכה, וכן השואלים אינם נמנעים מלברר את ספקותיהם.

ומה שהעירו האחרונים הנזכרים שהמורה הוראה נחפז להשיב במהרה, כבר ביארנו לעיל את ההבדל שיש בין מענה טלפוני למענה בשאלות דרך הרדיו, ועל כן על כל מורה הוראה לברר היטב את כל צדדי השאלה, ויברר וישקול את הדין במתינות ובישוב הדעת.

וע"ע בספר שערי תורת הבית (ח"א עמ' ש) להגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א שכתב הדרכה נפלאה על הצורה הנכונה כיצד לשאול שאלות בהלכה דרך הטלפון.

אשמח לקבל תגובת הרבנים שליט"א תלמידי הראשון לציון שליט"א
 
תוכניות 'שאלות ותשובות' בערוצי הקודש

ישנם הרבה רבנים שמשיבים לשאלות בהלכה שנשאלים ע"י רבים מהמאזינים לרדיו (בכל ערוצי הקודש, 'קול חי', 'קול ברמה', 'מורשת').

קריאת הראשון לציון

ושמעתי ממרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, שקרא להנהלות תחנות הרדיו, לסגור את תוכניות השאלות ותשובות אונליין, במסגרתם עולים מאזינים ושואלים את הרבנים השונים שאלות בצורה ישירה, באופן שהשאלות לא היו למראה עיניהם קודם מתן התשובה, ונצרכים לענות תשובה מיידית, בלי להתבונן.

הרבה פעמים קורא שרב משיב תשובות לא נכונות, מחמת הלחץ שצריך לענות מיידית, או מחמת אי ידיעה, כי הוא לא נמצא עכשיו בסוגיה. והוסיף כי תכנית 'עשה לך רב' ששודרה ברדיו קול ישראל בזמנו לפני פסח, שם היה מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, עונה לשאלות בהלכה. הראשון לציון אמר כי הוא 'מגלה סוד' שאביו היה מכין את השאלות קודם, והיה פונה לאנשים שונים שיתקשרו למספר זה וזה, ונותן להם את השאלות שהוא החליט שישאלו. כך שהוא יודע את התשובות מראש, ולא יכולים להתקיל אותו עם דברים שלא היה מוכן אליהם.

הגר"י יוסף סיפר, שפעם אחת שאל את אביו הגדול מדוע עושה כן, ומרן הגר"ע ענה לו שהוא מפחד, אולי פעם אחת ישאלו אותו שאלה שהוא לא מוכן אליה. ולכן הוא מכין את הכל מראש, כדי שחלילה לא תהיה תקלה. וזה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שאת כל התורה כולה יודע, הוא עשה את זה, והיום כל אחד עולה לרדיו ושואל שאלות, עכ"ד.

רבנים שצריך לקחת מהם דוגמא

אכן יש לציין לשבח כמה רבנים שהולכים בדרך זו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ואמרתי להזכיר בשמותיהם שמהם ילמדו וכך יעשו.

הגאון רבי בנימין חותה שליט"א הנהיג אצלו שהציבור משאיר את שאלותיו במערכת טלפונית, וכך הרב מעיין בשאלות במהלך השבוע, ומעלה את השאלות ע"י המאזינים לשידור חי בתוכנית 'מבט לשבת'.

גם הגאון רבי שמעון ללוש שליט"א, שמשיב לשאלות המאזינים בתוכנית 'אור השבת', לא לפני שהוא מקבל את כל השאלות מראש, ויושב עליהם לפעמים שעות רבות, כדי שלא לטעות חלילה בדבר הלכה.

כל החסרונות שיש בתוכנית ללא מחשבה מוקדמת

אכן בדרך זו ישנם כמה מעלות, ואכתוב את כל החסרונות הרבים שיש בתוכנית רגילה, ונבין ממילא את המעלות שיש לתוכנית שהרב מקבל את השאלות מראש.

א'. בתוכנית רגילה פעמים רבות שהשאלות חוזרות על עצמם, אבל בתוכנית זו השאלות לא חוזרות על עצמם, אלא הרב המשיב בכל פעם בוחר שאלות חדשות שלא השיב עליהם עדיין, וכך רבבות המאזינים יכולים ליהנות מכל שאלה ששומעים ברדיו, מה ש

ב'. בתוכנית רגילה שמשיבים ללא כל מחשבה מוקדמת, לא יודעים מי עולה לשידור, ופעמים שעולים כל מיני טיפוסים שונים, עם שאלות מוזרות, ומפריעים למהלך התוכנית.

ג'. פעמים שאחד שאין לו טקט עולה לשידור חי ושואל שאלה שאורכה כמה דקות תמימות, וכגון שמספר איזה סיפור שאירע עמו, והרב צריך להקשיב לו בקוצר רוח עד שיסיים את סיפורו.

או שפעמים רבות עולים לשידור בני אדם, שכל אחד מהם שואל כמה שאלות, ומתנצל שיש לו ארבע שאלות לשאול, לא פחות !!

תופעות אלו, לא רק שמכבידים על השומעים הרבים, אלא גם גוזלים מזמנם של אחרים שגם הם מעוניינים לשאול את שאלותיהם, והרבה פעמים שנבצר מהם לשאול מחמת קוצר הזמן.

ד'. יש אנשים ששואלים שאלה שלא על מנת לקבל תשובה אלא כדי להתווכח עם הרב, וכך נוצר בשידור חי משא ומתן בין הרב לשואל.

ה'. ישנם בני אדם שלא שואלים שאלות, אלא באים לבייש את הרב המשיב (פעמים שמתכוונים לכך, ופעמים שלא מתכוונים) וכגון שלפני כשבוע השיב כך וכך, ודבריו נסתרים משו"ע מפורש, או שבספרו כתב כך והוא נגד גמ' וכל כיוצא בזה.

ו'. קורה הרבה שעולים לשידור תלמידי חכמים ומדברים ב'קודים' עם הרב (וכגון שיש סתירה בין סי' רעג לסי' קעח וכדו') כך שנוצר מצב ששניהם מדברים לבדם וכל ייתר המאזינים לא מבינים את הדו-שיח בניהם.

או ששואל שאלה מאד מורכבת בהלכה, והמאזינים אינם מבינים לא את השאלה ולא את התשובה.

ז'. פעמים שאנשים שואלים שאלות שהצניעות יפה להם.

ח'. פעמים שהרב לא מבין היטב כוונת השואל (כגון שמדבר בצורה מבולבלת) וטועה בהבנת דבריו, וזאת גם לאחר חקירות ובירורים חוזרים ונשנים, עדיין אפשר לטעות. ופעמים שינוי קל בנוסח השאלה יכול להביא לידי תשובה אחרת.

אכן כל חסרונות אלו, לא שייכים בתוכנית שהשאלות עוברות ביקורת מראש, וכך הרב המשיב מסנן היטב את השאלות שלא צריכות להישאל, וכל התוכנית יוצאת בשאלות מעניינות אקטואליות מעשיות ופרקטיות.

מה מרוויח הרב המשיב

ויש להוסיף כי גם הרב המשיב מרוויח שמעיין בכל שבוע בעשרות שאלות מגוונות ומעשיות הלכה למעשה, וכל שאלה עוברת חשיבה רבה הכולל מקורות מדוייקים לתשובה, ומגיע על ידי כך לחקר האמת. ובפרט שהינו מודע לעובדה כי יהיה עליו להעביר את תשובותיו לרבבות המאזינים בשידור חי כל רחבי הארץ, והמטרה הניצבת בראש מענייניו היא להבהיר את הדברים כמה שיותר, וכך כל לימודו יהיה באופן יסודי יותר, ורק לאחר שסיכם את הדברים היטב והכל צלול ונהיר בראשו בתכלית, יוכל להנחילם לאחרים.

החיסרון הגדול מכולם – להכשיל את הציבור !!!

כמובן שהחיסרון העצום שיש בתוכניות אלו, כאשר רב שומע את השאלה, ולא יודע להשיב על כל שאלה שנשאל, והזהיר על כך מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שניסיון הבושה גדול שאפשר פעם או פעמיים לומר 'איני יודע' אבל יותר מכך אינו עובר לסוחר, וכך נמצא שהרב משיב תשובות שאינם נכונות, והציבור נכשל בהרבה איסורים, כמו ברכות לבטלה, חילול שבת, וכל כיוצא בזה.

ועד היכן הדברים אמורים, יכול להיות אדם שקיבל תשובה לא נכונה מהרב, וכעת כל החיים יישאר בטעותו ויכשל, כי הרב לא יודע מי עלה לשידור ואין לו יכולת להשיגו, וגם אם בשבוע הבא יודיע על טעותו (דבר שבדרך כלל קשה לעשות) מ"מ מי אמר שאותו אחד עלה לשידור וישמע שהרב חזר בו [אולי הוא בדרך כלל לא שומע רדיו ורק באותו שבוע עלה כי ביקש תשובה לשאלתו, או שבאותו שבוע לא היה לו פנאי לשמוע את התוכנית וכדו'].



כבר בזמן התלמוד מצינו תופעה זו

ויש לציין שתופעה זו אינה חדשה שנוצרה רק בדור האחרון, אלא כבר בתקופת התלמוד מצינו כן. בגמ' שבת (ג:) מובא שרב שאל את רבי שאלה, ורבי חייא אמר לו: 'כבר אמרתי לך שאם רבי עוסק במסכת מסויימת, אל תשאלהו שאלות במסכת אחרת, שמא לא ידע ויתבייש. והוסיף לו רבי חייא: אם לא שרבי אדם גדול הוא, היית מביישו שהיה עונה לך תירוץ שאינו תירוץ.

ומבואר בגמ' שאפילו רבי אם לא היה יודע להשיב על שאלתו, לא היה עומד בניסיון הבושה, והיה אומר לו תשובה שאינה נכונה, כדי לפטור את עצמו בכך שאינו יודע תשובה.

ונורא הדבר למתבונן היטב ! אפילו רבי שמתייחס כינוי זה לרבי יהודה הנשיא עורך המשניות שהיה האדם הגדול הענקים, אם באמת לא היה יודע מה לענות, לא היה עומד בזה ומחמת הבושה והביזיון היה אומר תשובה שאינה נכונה !

ואנן מה נעניה אבתריה, קל וחומר רבני הרדיו שיכולים פעמים רבות שלא לדעת, וקשה מאד להודות שאינם יודעים אחרי כמה פעמים שכבר הודו על כך.

הגדרת 'כל ששואלים אותו בכל מקום ואומרה'

והנה מצינו בגמ' שבת (קיד.) איזהו תלמיד חכם, כל ששואלין אותו הלכה בכל מקום ואומרה, למאי נפק"מ – למנויי פרנס על הציבור. אם יודע להשיב רק באותה המסכת שעוסק בה ממנים אותו במקומו, אבל אם יודע להשיב בכל המסכתות ממנים אותו להיות ראש ישיבה, וא"כ לאור זאת יש להקשות הרי רבי יהודה הנשיא היה ריש מתיבתא וממילא נכלל ב'כל ששואלין אותו הלכה בכל מקום ואומרה', וא"כ צריך להבין דברי רבי חייא לרב שלא ישאל אותו במסכת אחרת.

ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א השיב על כך בזה"ל: 'יודע לענות, אבל לא מוכרח שיענה כהלכה רק אומר דעתו עתה'.

והיינו דגם הגדרת תלמיד חכם לפי ראיית חז"ל בתקופת התלמוד, עדיין אינו מוכרח שבגלל רוחב ידיעתו הגדולה בכל מקום ישיב כהלכה, וא"כ תלמיד חכם בדורנו על אחת כמה כמה שאינו מוכרח כלל ועיקר שידע להשיב כדת וכהלכה.

גם מו"ר מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א כתב לתרץ בזה"ל: 'כיון שעונה מיד עלול להיכשל ולהתבייש שאין מיושב להתבונן איך לענות'.

וביאור דבריו נראה דבאמת אה"נ תלמיד חכם יודע בכל מקום לענות, אבל אין ראיה שיודע לענות כהלכה מיד, והיינו שעיקר המדד של חז"ל להיכנס תחת ההגדרה של ת"ח, הוא ב'כמות' של התורה, אך לא ב'מהירות הזמן' כיצד להשיב על מה שנשאל, והיינו ידע לענות בודאי אבל זה ייקח לו כמה דקות שיתבונן היטב בתשובתו. ולפי זה מובן שאזהרת רבי חייא לרב לא הייתה על כמות הידיעות בתורה שהיו לרבי שזה ללא צל של ספק לא היה הנושא המדובר, אלא רק הזהיר על מהירות מתן התשובה.

ומבואר בעליל שאפילו תלמיד חכם הגדול ביותר בעולם, חוכמתו והיקף ידיעותיו אינם באים לידי ביטוי אלא רק בגודל זכרונו לדעת את כל מצפוני התורה וחדריה, אבל לענין 'מהירות מן התשובה' שאינו יכול להשיב אלא לאחר חשיבה ודקדוק.

ואין להקשות לאור האמור מדברי הגמ' בקידושין (ל.) ושננתם לבניך, שיהיו דברי תורה מחודדים בפיך שאם ישאלך אדם אל תגמגם ותאמר לו אלא אמור לו מיד. הרי להדיא שת"ח יודע לומר מיד ללא כל מחשבה מוקדמת, דיש ליישב בפשיטות כנ"ל דאה"נ יודע אבל אינו מוכרח שיענה כהלכה.

ההבדל בין שאלות בטלפון לשאלות בשידור חי

אכן יש להבהיר כי תוכנית שאלות ותשובות בשידור חי שונה בשני מישורים משאלות שנשאלות בטלפון בבית הוראה.

א'. בטלפון, הרב יכול לחשוב מעט ואז לענות, כי אין לו לחץ של מאזינים נוספים, וגם אין לו את ניסיון הבושה (או שעכ"פ יש לו בושה במידה מאד קטנה אם לא ישיב מיד) כיון שאין רבבות מאזינים ששומעים אותו, אלא רק אדם אחד התקשר אליו בשביל לדעת דבר ה' זו הלכה.

ב'. תוכניות שאלות ותשובות בשידור חי, כל מהותם ויעודם לענות על אתר לשאלות המאזינים, וגם השואלים מצפים שהרב ישיב מיד על שאלותיהם, ולכן בודאי שהרב לא יחשוב היטב על שאלת המאזין במהלך השידור, ולכן אין לו ברירה אלא להשיב מיד על השאלות שנשאל.

ולכן בתי הוראה שעונים לשאלות בהלכה בטלפון, עושים נכון לפי האמור, ורשאי הרב לענות על שאלות שנשאל, כי גם אין ניסיון הבושה, ואם יש בושה הרי שזה במידה קטנה, וגם שאין לחץ של זמן, אלא הרב יכול להיות מיושב בדעתו להקשות ולתרץ, ולקיים 'הוו מתונים בדין'.

ובאמת שמצינו כמה פוסקים שהעירו שלכתחילה אין להורות דרך הטלפון, עיין דברים חריפים שכתב בזה הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל בספרו משנה הלכות (ח"ז סי' קלד) והיינו טעמא כיון שהמורה נחפז להשיב במהרה, וע"ש שהאריך למנות כמה מכשולים העלולים לבוא מזה, וכ"כ בשו"ת באר משה (ח"ח סי' קה אות ד). וכן העיר מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל (חוט שני יו"כ עמ' שפו).

אמנם היום כידוע בכל אתר ואתר, הנהיגו הרבנים בית הוראה ובו מענה טלפוני לכל שאלה בהלכה, אשר בו עשרות רבנים עונים לשאלות, והיינו טעמא כיון שסוף סוף יש בזה גם צד של מעליותא שהמורה הוראה זמין בכל עת להשיב דבר ה' זו הלכה, וכן השואלים אינם נמנעים מלברר את ספקותיהם.

ומה שהעירו האחרונים הנזכרים שהמורה הוראה נחפז להשיב במהרה, כבר ביארנו לעיל את ההבדל שיש בין מענה טלפוני למענה בשאלות דרך הרדיו, ועל כן על כל מורה הוראה לברר היטב את כל צדדי השאלה, ויברר וישקול את הדין במתינות ובישוב הדעת.

וע"ע בספר שערי תורת הבית (ח"א עמ' ש) להגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א שכתב הדרכה נפלאה על הצורה הנכונה כיצד לשאול שאלות בהלכה דרך הטלפון.

אשמח לקבל תגובת הרבנים שליט"א תלמידי הראשון לציון שליט"א
יישר כח גדול.
שפתיים יישק.
אמנם אין הדברים בעניין של "שאל את הרב" אלא בתור "תוכן גולשים", אני מעביר לשם.
 
כל מה שמרן הראשן לציון מאור עיננו שליט"א אמר בשיעורו השבועי, אמת ויציב וקיים ונכון וכו', וע"ז יאות להמליץ "שפתיים יישק משיב דברים נכוחים" בין לפירוש רש"י ובין לפירוש תוס' ע' גיטין ט ע"א.
ובאמת שהמציאות מוכיחה בשטח שגם רבנים גדולים וידועי שם, טועים פעמים רבות שנשאלים ברדיו.
ולמפורסמות אי"ץ ראיה.
ואשרינו שזכינו בדורינו זה שיש לנו את מרן מאור עינינו הראשון לציון פוסק הדור רבינו יצחק יוסף שליט"א, שאומר מה שצריך לומר, ולא כאותם רבנים שמנסים להחניף לכולם ולא יודעים לומר את האמת.
אשרינו שזכינו...
 
לכבוד השואל היקר

אכן אספר שפעם הבאתי את מרן לבית ספר ממ"ד למסור שיחה לבקשת המנהל שם וביקש מנהל בית הספר בסוף השיעור שיהיה פינה של שו"ת ומרן השיב לו שירשמו את השאלות ויישב עליהם וישיב. לאחר מכן אמר לי מרן אני לא מצוי בכל סוגיה כעת אז איך אענה וכו'.

הדברים פשוטים וכל מי שיש לו אחריות יעשה כן ומבין ששאלות ברדיו גורמים למכשול יותר מאשר לנזק כי השואלים מבולבלים לרוב שרב פלוני חולק על אלמוני ולא יודעים להבחין ונפיק מיניה חורבא וכו'.

ובכלל יש בנים שעונים תשובות שאסור להורות בציבור לאדם תמים כגון שבות דשבות על ידי ישראל וכדו' שרב אחד עונה דברים כאלה בציבור ומכשיל את התמימים לזלזל בהלכות שבת. והורה דשרי להניח קומקום חשמלי על ידי שעון שבת דבר חדש שאף אוזן לא שמעתו וגורם למכשול בהלכות שבת ומחר יניח הלה רדיו על שעון שבת כי לא יודע להבחין את דקויות ההלכה ומתי כן ומתי לא.

וגם פה אספר שמרן אמר לי פעם שנוכחתי עימו בשיעור ושאלתיו לאחר מכן למה לו הורה דשרי שבות דשבות על ידי ישראל והשיב כאן זה בעלי בתים ואם הורה כך יצא מזה חורבן וכו'. ואשרינו שמרן בעל אחריות ומבין את הדברים לאשורן ולא קל דעת.

ובכלל תדע שאנו נוהגים בשאלות הכתובות לחזור לשואל ולחקור ולברר את מוצאו וצדדי הספק עד תום ומבקשים לחזור אליו אם זו שאלה כבידת משקל שצריך יעוץ עם גדולים מאיתנו וכו'.

ויש לי להאריך בזה וכעת קשה לי הכתיבה ותן לחכם ויחכם עוד
 
בהמשך לדברי מרן מאור עיננו שליט"א, בשיעורו השבועי הגדול בתבל
אמרתי אציגה נא בזה מה שראיתי הלום בשו"ת שבות יעקב חלק ב סימן סד וז"ל: ראוי להיות מתון בהוראה וכבר אמרו חז"ל אסור לתלמיד להורות במקום רבו אא"כ רחוק ממנו ג' פרסאות ומכ"ש שרבינו הן הן הספרים אשר נתפשטו בקרב ישראל ראוי לכל מי שהגיעו להוראה שלא יורה שום הוראה בלתי עיון תחלה בספר וכן קבלתי מרבותי נוחי נפש הגאוני' זצ"ל וביחיד שמעתי כן ממוח"ז זצ"ל הגאון המפורסם אב"ד ור"מ מהר"ש זצ"ל שהיה זקן יושב בישיבה וכסא הוראה בק"ק פראג זה ארבעים שנה ואעפ"כ לא הור' בלתי עיין בספר תחלה מה"ט, וסמך לדבר אז לא אבוש בהביטי וגו'. ובר מן דין ראוי לעשות כן במקום שאין בני תורה שלא יחשדו ויאמרו עמא דארעא שמחמירין עליהם שלא כדין מפני חסידות וכה"ג ואין חושש להפסיד ממונם שהרי הורה כן מבלי עיון בספר ודין גרמא על ידי שראו שהורה כן מבלי עיון בספרים רק על המרוצה ע"כ חשדו לו שהפסיד ממונם שלא כדין מצד החומרא ושלחו אל מורה אחר ואלמלי היה לפניה' מתון בדין כאלו מצע' על הפסד ממונם אזי שוב לא היה בודקי' ממנו למעלה רק שהיו אומרים כל טצדקי דאית לי' למיעבד עבד ואין לך אלא שופט ומורה שבימיך ואין בזה משום גונב דעת הבריות אלא משום והייתם נקיים מה' ומישראל וכו'. עכ"ל עי"ש.
ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ראשון בדברי הפתיחה אות י ואות יא מש"כ מרן גאון הדורות בזה. קחנו משם.
 
הנה ראה לדוגמא
בס"ד, ‏כ"ט תמוז תשע"ט
לכבוד
האברך החשוב היקר והנעלה כש"ת הרב...נ"י

שלום רב,

אודות מה שנפסק בספר שו"ת הראשון לציון ח"ב (סי' מ"ו) דשבות דשבות במקום מצוה אפילו ע"י ישראל מעיקר הדין מותר, בישוב שיש גויים מחוץ לישוב, ויש טורח וגם עיכוב זמן להביאם, האם במקרה כזה יש להתיר שבות דשבות ע"י ישראל, או שיש לטרוח להביא גוי דוקא, הנה גם בספר לוית חן, וכן בחזון עובדיה שבת ג' (עמ' תע"ז) ובשו"ת יביע אומר ח"ג (סי' י"ז-י"ח) אסף כעמיר גורנה דעות האוסרים והמתירים לגבי ישראל, וכתב להתיר.

אולם מרן זצ"ל בכל עשרות שנות חייו מעולם לא אמר דבר זה באף שיעור ברבים, וכנראה שבאמת חשש שיבואו למכשול, ובפרט בעלי בתים שלא ידעו מה נקרא שבות דשבות, ומתי זה נקרא לצורך מצוה או לצורך גדול, ומה נקרא שינוי, ויבואו להשוות בטעות בין הדינים. וגם אנחנו לא אמרנו זאת בשיעורים לרבים, ונזהרנו בזה שלא יבואו לידי מכשול. ואין לזה קשר להא דקי"ל שאין גוזרים גזרות מדעתינו, דהכא נמנעים מלומר הלכה זו, אבל לא שאנו אומרים הלכה זו וגוזרים מדעתינו.

ולכן ראוי שלא להורות להתיר הדבר ברבים, וגם יש ליזהר שלא לעשות מעשה כזה בפרהסיא בפני כל הציבור, שלא יבואו לזלזל בקדושת שבת ויו"ט, ויש אפשרות להציע להם להדליק ע"י גוי כשיש באמת צורך מרובה, ודבר זה הוא בכלל הש"ע החמישי שיש לכל פוסק לשקול מה אומר לציבור, שאין הצר שווה בנזק המלך, ועל כן ישתדלו לפי האפשרות בשיקול דעת להביא גוי, ואם הוא טורח מרובה, או שזה לוקח זמן, ובני הבית בצער בנתיים אפשר להקל.
 
יישר כח גדול עצום ורב.
ובאמת שמצינו כמה פוסקים שהעירו שלכתחילה אין להורות דרך הטלפון, עיין דברים חריפים שכתב בזה הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל בספרו משנה הלכות (ח"ז סי' קלד) והיינו טעמא כיון שהמורה נחפז להשיב במהרה, וע"ש שהאריך למנות כמה מכשולים העלולים לבוא מזה, וכ"כ בשו"ת באר משה (ח"ח סי' קה אות ד). וכן העיר מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל (חוט שני יו"כ עמ' שפו).
ובאמת צריך לנהוג בזה בזהירות ואין זה מן הבושה כלל לומר לשואל להמתין מעט בשביל לעיין במקורות הדברים. וכמו ששח לי @הרב שמעון ללוש שליט"א שפעמים רבות מעכבם בטלפון על מנת לעיין בתשובה ופעמים אף שמנתק כדי לעיין וחוזר אליהם אחר כך. וכולם מקבלים זאת בהבנה ב"ה.

אי"ה נדבר על כך בתוכנית אור השבת השבוע [חמישי 9:00 08-30-12-400].
 
תשובה שהשיבו באחד הפורומים:

דברי הרב שליט"א:
אחד מרבני הרדיו שאלו אותו אחד שאבא שלו נפטר לפני חדש וחצי עכשיו הוא עושה בר מצוה ורוצה להביא תזמורת האם מותר והשיב אסור ח"ו להביא תזמורת.
זה נגד שו"ע הרי כתוב אפילו קטן שהגדיל באמצע שבעת ימי אבילות אינו נוהג שבעה וזה גם ביטול תורה לא ילך לת"ת לישיבה קטנה, מרן פסק את זה להלכה כדעת הרא"ש שאפילו הגדיל בתוך שבעת ימי אבילות אין אבילות כ"ש שלשים כ"ש שנה, האמא אין לה אבלות שנה אלא שלשים, אז איך אתה פוסק בכזה בטחון אל תביא תזמורת למה אתה גורם לו צער, אחרי מאה ועשרים יכול לתבוע אותו בשמים למה גרמת לי צער לעשות בר מצוה בלי תזמורת אין אבלות לקטן, זה מותר עכת"ד.


אולם זה תמוה, משום שבחזו"ע אבלות ח"ב עמ' קי"ח בהערה כתב בזה"ל וכתב החכמת אדם שמדברי מרן השו"ע משמע שגם מן האבלות של י"ב חודש על אב ואם פטור, אבל אפשר שיש לחלק דבשלמה שבעה ושלשים שהם ימי אבל שקבעות חז" להתאבל בהם כיון שהיה פטור בשעת חלות האבלות פקע ממנו דין אבלות, משא"כ אבלות די"ב חודש שאינו אלא משום כיבוד אב ואב י"ל דחייב ע"כ, וכ"כ בערוך השלחן. אולם לפע"ד כיון דאבלות די"ב חודש על אב ואם הם המשך לאבלות דשבעה ושלשים שהם עיקר האבל נמשך פיטורו גם לאבלות די"ב חודש ולכן סתם מרן בש"ע שבטל ממנו כל דין אבלות וכ"כ בשו"ת שיבת ציון סי' ס"א ע"ש, עכת"ד.

לפ"ז מתבאר שאין פסק זה 'נגד השו"ע', אלא נחלקו האחרונים בדעת השו"ע, שהשיבת ציון ס"ל שאכן אין אבלות גם של י"ב חדש, וכך פסק מרן הגרע"י זצ"ל, אולם החכמת אדם [והקיצוש"ע] והערוך השולחן לא ס"ל כן, וא"כ אין זה 'כ"ש' משבעה, אלא אדרבה באבלות י"ב חדש יש סברא לחייב שאין בז' ול', וא"כ אין זו השגה עליו שלא יודע שו"ע אלא שבסה"כ פסק כמו האחרונים הנ"ל, ולא כמו אביו, ומה זו השגה?. ועוד שיש מקום לפלפל שהרי מהר"ם פליג על הדין של הרא"ש וס"ל לחייב אפילו באבלות שבעה, וא"כ יש כאן ס"ס להחמיר, אלא שמרן הגרע"י זצ"ל פסק דלא אמרינן ס"ס להחמיר בדרבנן, אולם גם בזה רבו הסוברים דאמרינן בזה ס"ס להחמיר, ועכ"פ השגה ודאי שאין כאן.

ועוד, שבילקוט יוסף עצמו כיבוד אב ואם עמ' תמ"ט העתיק לדינא את דברי החכמת אדם הנ"ל שבאבלות י"ב חדש יש לומר שחייב עי"ש, ואם כי זהו לפני שיצא החזו"ע, אולם ההשגה שזהו נגד השו"ע - טעות היא.

האם נכונה טענתו?
 
שלום וברכה
הלכה כד' המיקל באבל
ועוד דמכיון שהוא סתם ש"ע אכן שפיר דמי שהוא נגד הש"ע בפשטות אף שיש חולקים
וכהאי גוונא מצינו טובא בד' הרב מרן זצוק"ל דנקיט.
ומרן שליט"א בדרכי רב אבה'ו אזיל
וצר לנו שרבנים צעירים בונים במה לעצמם ולא מתעייצים עם גדולים בגיל ובחכמה מהם, ובפרט בשאלות כבדות משקל.
ונסיון הגאוה והפרסום צריכים לא לעמוד לרועץ לרבנים צעירים ובפרט כאשר נתפשטו הוראות מרן זצוק"ל בעולם וכל מה שהם חולקים הם ללא ראיות מוצקות אלא בוררים פוסקים שמחמירים ואזלי בשיטתייהו.
לכן על הרבנים הצעירים להפסיק לענות ברדיו לאלתר ולענות רק תשובות בכתב ולאחר התייעצות עם מי שגדול במנין ובחכמה
ואף שהוא נסיון קשה (בגשם וברוח) יקויים בהם כשם שקיבל וכו' ומודים דרבנן היינו שבחייהו
 
ואספר שפעם שוחחתי עם אחד מרבני הרדיו בענין מסויים ואמר לי בזה הלשון: שנים חלמתי לקבל מיקרופון לידי ועכשיו פלוני רוצה לקחת את זה ממני, לא אוותר בשום אופן וכי הוא יתן לי מקרופון לבטא את עצמי, ע"כ. והדברים מוכיחים עד כמה נסיון הפרסום והכבוד קשים עד למאוד. ורבים חללים הפילה. וכבר שדי בהו נרגא בכמה ספרים על גודל המכשלה שלא נדבר על דרשנים המנוולים את פיהם ממש ממה שחוו בעבר ויש שמכנסים מושגים גם לבחורי ישיבות תמימים וצדיקים, וכבר היה שדרן רדיו שנשמע קולו ברמה שהכניס את כל השטויות שהיה לו בראש לאחרים ולא שת להפצרות אחד מגדולי הדור להפסיק עד שאויים בפיטורין ונרגע אך ממשיך מידי פעם "להבריק" בכמה עניינים והדבר ידוע
ואשרינו שמרן מדריכנו ואומרים הדברים בקול ברור וצלול ללא חת וללא מורא, כזה ראה וקדש!
 
הלכה כד' המיקל באבל
ועוד דמכיון שהוא סתם ש"ע אכן שפיר דמי שהוא נגד הש"ע בפשטות אף שיש חולקים
השאלה היא שזה לכאורה לא נחשב טעות, אף אם לא צריך לפסוק כך. כיון שיש מבארים כן בשו"ע וגם בילקו"י הביא כן.
 
מצטרף לכל דברי ידי"ן הגאון הרב אושרי אזולאי.
בר מן דין, גם אם יבוא מי שיתווכח בהלכה זו, אף שאיני רואה כאן צד שני, ופשוט הוא לכל מעיין ישר.
מ"מ מרן מאור עיננו שליט"א התכוין להנחיל בזה דרך לרבנים שלא מורים הלכה מתוך חיפזון ולחץ ציבור.
ודומני שאין אף בר דעת אחד שיכול להתווכח בזה, וכמו שמרן שליט"א סיפר בשיעור הנ"ל, שאם מרן רשכבה"ג זיע"א אשר כל התורה פרוסה לנגד עיניו, כידוע וכמוסכם (ודאי מאותו רב המדובר עליו) ואפי"ה הוא חש להורות בדרך זו, מה נעני אנן יתמי דיתמי אבתריה.
 
יישר כח

זה טעות בדרך. שפוסקים הלכה יש לפנות לגדולי ומאורי הדור ולא לבנות במה. זה מסוכן. זקני הדור הם עיני הדור. וכבר הארכתי בזה בספרי. מ"מ טענת מרן על העונים עומדת וקיימת ומזקנים אתבונן. ומדוע שאותם צעירים לא יטלו עצה מן הזקנים יושבי על מדין??

מרן הדריך אותנו מאז ומתמיד. תתבטל לגדולים ממך! אל תחרוץ דין ללא שימת לב ללא הסתכלות ללא ברוב תשועה יועץ.

במקום להיתפס לפרט יש להתבונן בדרך
 
חזור
חלק עליון