• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תרומות ומעשרות

נשאלתי מאדם המגדל חיטים, שכל מטרת הגידול מתחילת זריעתם הוא לבהמות, והם נקצרים אחר הבאת שליש.
ברמב"ם (תרומות פרק ב הלכה ב) לכאורה מדוייק שחייב. דדוקא במינים העומדים לבהמה ולאדם, דעתו של הזורע מועילה אם לחייבו או לא. אבל במין שעיקרו עומד לאדם חייב. וכן דייק בדרך אמונה ס"ק כב. וכתב שם שכן דעת הרא"ש. אך דעת הרמב"ן שאפילו במאכל אדם כגון חטים אם זרען בתחלה לבהמה פטור. א"כ כיצד יש לנהוג למעשה?
 
ערב שבת שלום

מין שעיקרו עומד לאדם כגון חיטים, אם חישב לגדלו לצורך בהמה יש להפריש ממנו תרומות ומעשרות ללא ברכה, ואם נמלך עליהן ומירחן לאדם מפריש תרומות ומעשרות בברכה.

כיון שדעת הרמב"ם (תרומות פרק ב הלכה ב) והרא"ש ס"ל כן, וכידוע דעת מרן השו"ע לפסוק כשניים מעמודי הוראה, וכמו שציין בדרך אמונה (שם ס"ק עד) ושכן הוא בתוס' הרא"ש (נדה נ"א.) ובספר משנה ראשונה (פ"א דחלה מ"ח) כ"כ בפשיטות, אולם כיון שברמב"ן (ע"ז מ"א: , וכן בחי' הראב"ד שם) מבואר דאפילו מאכל אדם גמור כגון חטים אם זרען בתחלה לבהמה פטור מתרו"מ, לענין ברכה יש לחוש ולהפריש ללא ברכה, וציין בדרך אמונה (שם) שאם נמלך עליהן ומירחן אח"כ לאדם חייבין לכ"ע.

שבת שלום ומבורך
 
לפי זה יש לעורר שכל מי שיש לו סוג כל שהו של ציפור בביתו כגון תוכי כנרים וכדו' ונותן להם תערובת גרעינים וזרעונים חייב לעשר. ובפרט שאיני יודע כלל האם התערובת הזו נזרעה במיוחד לצורך בעלי חיים דוקא, דשמא נזרעה לאדם ורק חלק ממנה לוקחים בשביל בעלי החיים.
 
בוקר טוב

דוקא אם נותן לבעלי חיים זרעונים שעיקר מאכלם לאדם יש להפריש מהם תרומות ומעשרות ללא ברכה, אבל אם נותן להם זרעונים שעיקר מאכלם לבעלי אין צריך להפריש מהם תרומות ומעשרות כלל.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון