• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כזית לפי נפח

לדעת מרן זיע"א אם אין שיעור לפי המשקל לא יברך אפילו אם יש נפח כמבואר בכל ספריו, וביחוד בחזו"ע פסח לגבי מצה, ובחזו"ע סוכות עמ' קיג ועוד.
להרחבה במקורות והמו"מ אם כבודו חפץ יחפץ בפורום כנ"ל
 
לדעת מרן זיע"א אם אין שיעור לפי המשקל לא יברך אפילו אם יש נפח כמבואר בכל ספריו, וביחוד בחזו"ע פסח לגבי מצה, ובחזו"ע סוכות עמ' קיג ועוד.
להרחבה במקורות והמו"מ אם כבודו חפץ יחפץ בפורום כנ"ל
רק יש לציין, שזה לא כמו שו"ת חזון עובדיה עמ' תקיח דפוס ישן.
וחכמי כסא רחמים נתפסים בכל עוז במקור הזה.
אבל בכל ספריו הבאים חזר בו וכתב משקל, כמו שכתב ידידנו היקר, ואף אמר למרן שליט"א לחזור ולומר ולהדגיש זאת בכל שיעוריו ברבים.
ודיבר על כך בין היתר בשיעור לאחר דברי הרב המקדים הרב סופר.
 
ולגבי ההיפך, שבודאות אין מספיק בנפח אבל במשקל יש? נכנסים לספק ברכה לבטלה לא?
דבר ראשון יש להבהיר שהוא דבר כמעט ואינו מצוי, ויש רק בפירות כבדים כגון תמר. [ולא במצה רכה]
ולדינא, ד' מרן זיע"א שגם בזה ההוראה הכללית לפי המשקל כמו שכתב בשמו הרב אבוטבול, ואין כאן ברכה לבטלה דאיכא ס"ס, אך בזה אכן בן תורה ראוי לו לחוש לעצמו לאכול שיעור עד שיהיה לפי הנפח.
 
דבר ראשון יש להבהיר שהוא דבר כמעט ואינו מצוי, ויש רק בפירות כבדים כגון תמר. [ולא במצה רכה]
ולדינא, ד' מרן זיע"א שגם בזה ההוראה הכללית לפי המשקל כמו שכתב בשמו הרב אבוטבול, ואין כאן ברכה לבטלה דאיכא ס"ס, אך בזה אכן בן תורה ראוי לו לחוש לעצמו לאכול שיעור עד שיהיה לפי הנפח.
ס"ס עם דעת הרמב"ם?
 
דבר ראשון יש להבהיר שהוא דבר כמעט ואינו מצוי, ויש רק בפירות כבדים כגון תמר. [ולא במצה רכה]
ולדינא, ד' מרן זיע"א שגם בזה ההוראה הכללית לפי המשקל כמו שכתב בשמו הרב אבוטבול, ואין כאן ברכה לבטלה דאיכא ס"ס, אך בזה אכן בן תורה ראוי לו לחוש לעצמו לאכול שיעור עד שיהיה לפי הנפח.
למה מצא רכה החרגת? זו לא האמת שהיא יותר כבדה?
 
למה מצא רכה החרגת? זו לא האמת שהיא יותר כבדה?
בכוונה הדגשתי את זה,
אכן בהלכה ברורה ובהליכות ברכות כתבו שהנפח יותר מהמשקל,
אבל אחרי בדיקה ראינו שזה אותו דבר ורק בסוג מסויים נדיר יש הפרש של 3 גר', וכן מפורש בילקו"י שאין הבדל, וכ"כ בנר ציון בן סניור, [וסיפר המחבר שכל שנה הוא עושה בדיקה ורואה שאין הפרשים]
 
בכוונה הדגשתי את זה,
אכן בהלכה ברורה ובהליכות ברכות כתבו שהנפח יותר מהמשקל,
אבל אחרי בדיקה ראינו שזה אותו דבר ורק בסוג מסויים נדיר יש הפרש של 3 גר', וכן מפורש בילקו"י שאין הבדל, וכ"כ בנר ציון בן סניור, [וסיפר המחבר שכל שנה הוא עושה בדיקה ורואה שאין הפרשים]
אז על סמך מה חשבו שהנפח יותר מהמשקל? גם הרב מאזוז כמדומה אומר שצריך לאכול סכום מסויים שאיני זוכר כרגע
 
לדעת מרן זיע"א אם אין שיעור לפי המשקל לא יברך אפילו אם יש נפח כמבואר בכל ספריו, וביחוד בחזו"ע פסח לגבי מצה, ובחזו"ע סוכות עמ' קיג ועוד.
להרחבה במקורות והמו"מ אם כבודו חפץ יחפץ בפורום כנ"ל
לגבי כזית המחלוקת ידועה, אבל לגבי רביעית הלא בהדיא בגמרא כתוב אצבעיים על אצבעיים דהיינו נפח.
 
לגבי כזית המחלוקת ידועה, אבל לגבי רביעית הלא בהדיא בגמרא כתוב אצבעיים על אצבעיים דהיינו נפח.
גם זית הוא מידת נפח, וגם רביעית, וכל שיעורי חז"ל נמסרו לפי נפח, אלא שמתרגמים אותם למשקל כמבואר בגאונים ובראשונים, ויש לזה סמך אף מהתלמוד ואכמ"ל.
 
יש לך תשובה ממרן שליט"א לגבי זה שהמשקל יותר מהנפח שעדיין מברכים?
לכאו' כן מבואר יוצא מכן ספרי מרן זיע"ו ובנו שליט"א שאף בדברים שהנפח יותר מהמשקל כתבו שיעור המשקל.

והא לך דעתו של מרן זיע"א:
 

קבצים מצורפים

  • הרב אבוטבול בשם מרן.pdf
    369.7 KB · צפיות: 20
בכוונה הדגשתי את זה,
אכן בהלכה ברורה ובהליכות ברכות כתבו שהנפח יותר מהמשקל,
אבל אחרי בדיקה ראינו שזה אותו דבר ורק בסוג מסויים נדיר יש הפרש של 3 גר', וכן מפורש בילקו"י שאין הבדל, וכ"כ בנר ציון בן סניור, [וסיפר המחבר שכל שנה הוא עושה בדיקה ורואה שאין הפרשים]
וכן מורה ובא הגאון הרב מוצפי שליט"א בפרט בענין המצות ושאין ללכת אחר רבני בני ברק וחכמים צעירים מחוכמים למיניהם...
 
חזור
חלק עליון