• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

משנה ברורה עם פסקי הלכות לספרדים - בקשת עזרה

למרות שהיה נידון קצר בנושא באשכול אחר, לא אמנע מלפתוח כאן מחדש בשביל להקיף את הנושא לחלוטין.
אמת כי מתחילה פתחתי את הנושא בפורום לתורה, אך כפי הנראה שם רוב ככל החברים הינם יוצאי ארצות אירופה -
וממילא לא קיבלתי את מבוקשי.
וזה אשר שאלתי שם:

כגבאי אוצר הספרים בבית מדרש ליטאי פעיל, נבקשתי ע''י הלומדים מאחינו בני עדות המזרח להכניס לבית המדרש סט משנה ברורה עם התאמה לפסקיהם.
הבקשה התקבלה על ליבי בחפץ לב, אלא שאז נקלעתי לדילמה של ממש! התברר לי שיש ממש שוק בוער בתחום הזה של ''משנה ברורה ספרדית''!
לא פחות משמונה מתמודדים על לב האברך הספרדי שבא לפתוח משנה ברורה עם הרחבות לפוסקים מהמתרס השני!
כיון שנדיבות הלב שלי מוגבלת, וכך גם המקום במדפים, אני נאלץ לבקש את עזרת הציבור במידע, בהמלצה או בביקורת עניינית על כל אחת מההוצאות דלהלן.
כמו כן אם השמטתי הוצאה כל שהיא, יהיה לתועלת לציינה כאן.
אשמח על כל אחד שיכביר במידע, כמו מי הם העורכים, מה הקו, מי הפוסקים שמובאים, האם מביאים גם מחכמי הדור שליט''א, ו... מי המכריע... ואכמ''ל.
שוב - המטרה שלי כרגע אינה המלצה מה אני אקנה לבית המדרש. אלא יותר בכיוון של - מה המהדורות שיכבשו את השוק ומדוע.
יש משנ''ב שיש בהם הוספות מלבד הבאת פוסקי דורינו, וכדאי שיעמדו ויפרטו גם אותם.

והנה רשימת המתמודדים כפי שהצלחתי למצוא בידי הקצרה, לא אתפלא אם בינתיים נוספו עוד כמה...
  1. משנה ברורה אליבא דהלכתא של מכון אהבת שלום.
  2. משנה ברורה אור המזרח של מכון ירושלים [וכולל ארם צובא, ע''י הרב דוד אברהם].
  3. משנה ברורה תפארת של מפעל ארזי הלבנון.
  4. משנה ברורה מאורות.
  5. משנה ברורה משנת חכמים ע''י הרב דניאל קטנוב.
  6. משנה ברורה איש מצליח ע''י חו''ר ישיבת כסא רחמים.
  7. משנה ברורה משנת יוסף.
  8. משנה ברורה עמודי ההוראה.
יש עוד משנ''ב שלא הזכרתיו כאן, והוא משנ''ב משנת חכמי תימן, שללא ספק עשו עבודה נפלאה, אך הם מצומצמים לתחום שלהם בפרט, ואין כאן מקומם.

יש מהנ''ל שראיתי, ויש מהם שרק שמעתי עליהם. בפועל אני מבין שיש פה ים של עבודה, ומלא פרטים שמבדילים בין הוצאה להוצאה. כמו:
האם הגר''ע יוסף מובא כפוסק מכריע או כדעה נוספת. וכמה הרחיבו להביא מדבריו מכל המקומות.
האם יש הרחבה רק עד כף החיים והאור לציון או שיש גם מקום לספרי הרב משאש, הרב מאזוז והרב מוצפי.
מה היחס לדעת המקובלים.
האם הובאו דעות פוסקים שקדמו למשנה ברורה היכן שחלקו עליו בתשובותיהם, או שהביאו [מלבד מה שציין הכף החיים] רק את הדברים שבהם שחלקו הפוסקים המאוחרים למשנ''ב.
מי הם הצוות שיושב על הכתיבה ומי המבקרים, היינו כמה יחס צריך לתת למילה הכתובה.

אני בטוח שחו''ר הפורום מיושבי בית המדרש הספרדי יהיה הרבה מה להעיר/להאיר ואני מחכה להם, אך לא אמנם בשמותם.
אבל הבמה פתוחה לכל יושבי בתי המדרשות באשר הם - להגדיל תורה ולהאדירה!
 
אני לא יודע לתת לך הסבר מקיף. אבל ארשום אי אלו פרטים שאולי צריכים להינתן בחשבון.
1) למי שחשוב סט שלם הרי שחלק מהרשימה יקח כמה שנים שיושלם הסט.
2) משנה ברורה עם משנת חכמים הפורמט גדול וכל התוכן של הפוסקים הספרדים הוא בסוף הכרך.
3)איש מצליח סט שלם, אין דף מול דף אלא הכל מובא בתמצות בצד העמוד.(יש רק כרכים גדולים מההוצאה החדשה). כמו כן לא מזכירים הרבה בעיקר כף החיים הרב משה לוי הרב עובדיה יוסף זצו"ל. ושיבל"א הרב נאמ"ן.(יש להם לפעמים כל מיני הערות מחכימות עיוניות והרחבות בסוף הכרך).
4)מאורות כולל גם תמצות ב"י.
5) יש לאליבא דהילכתה גם משנה ברורה עם שונה הלכות שם הם גם מביאים מפוסקי ספרד.
6)תפארת חלק(אולי רק חלק ג'?) מכרכי המשנה ברורה פוצל לב' כרכים.[כרכים עבים, לעומת זאת אור המזרח גם מפוצל אך לכרכים דקים].
 
נערך לאחרונה:
למרות שהיה נידון קצר בנושא באשכול אחר, לא אמנע מלפתוח כאן מחדש בשביל להקיף את הנושא לחלוטין.
אני די חושב שכאן וכאן, ואולי גם כאן, תוכל פחות או יותר לקבל את הכיוון לדעתם של חכמי הפורום...
 
כיון שהעלית את הנושא שוב, ונגעת בכמה נקודות שלא נגעו בהם בעבר, אכתוב כמה נקודות.
א. כמדומה שמשנ"ב איש מצליח הוא היחיד שהשלים את הסט, אבל הביאו רק בקיצור מש על הדף כמו קיצור פסקי החזו"א במשנ"ב הישנים. (וודאי שלא יכבוש...). [ואגב אעיר/אמחה על שבמהדו' החדשה השמיטו את כל הציונים לילקו"י חוץ מהמקומות בהם מעירים על דבריו].

ב. תפארת אולי השלימו את הסט, ועכ"פ הקרובים לכך ביותר. אך עם עבודתם הדי מקיפה, בכמה מקומות פספסו את העיקר, וכתבו "בענין .... עי' בשו"ת יבי"א ח". סי' ... וכו'". במקום לכתוב מה מסקנתו. כי הרי זה כל מטרת כל ההוספות, שאדם ידע מה ההלכה מבלי לפתוח ספרים נוספים.

ג. כבר הבעתי את דעתי שלענ"ד המשנ"ב הכי מקיף עם עבודה מדוייקת זה משנת יוסף, ומאורות פחות מקיף אבל יש שם הערות יפות (מה שאין כמדומה באף משנ"ב אחר).

ד. לגבי צוות העורכים, כמדומה שבכל משנ"ב תוכל לראות בהקדמה וכד' מי העורכים, באיש מצליח כמה מאברכי כס"ר. בתפארת צוות ת"ח חלקם מפורסמים בראשות הרב גד יזדי (בח"ב הרב יאיר שמואל עשה את העבודה העיקרית). משנת יוסף עושה את כל העבודה לבד (מן הסתם יש לו מגיהים) [ויש בזה מעלות, כי הכל כתוב בותו סגנון ובאותו עקרונות].

ה. משנ"ב אור המזרח, לי מאוד הציק שכל המקורות בהערות בתחתית העמוד, מה שמעייף את העין... (הם כותבים למעלה "פסק הגרע"י/הגרב"צ" ולמטה את המקורות).

ו. המלצתי שתפארו במשנ"י ותפארת כאחד. אא"כ אתם רוצים כבר סט מושלם, תקנו את תפארת.
 
לבינתים תפארת כובש, ולי נראה שאור המזרח יתפוס בסוף
למבינים בדעת מרן הגרע"י עמודי הוראה בסוף יכבוש
איש מצליח ואליבא דהלכתא ישארו אצל מתנגדי מרן
מחילה איך אתה משווה בכלל את איש מצליח לאליבא דהלכתא
אני מבין שאתה לא אוהב את אנשי כסא רחמים
אבל עם כל הכבוד יש גבול להשוות אותם עם אנשים ששונאים את מרן
מה שאי אפשר לומר על אנשי כסא רחמים שעוסקים תמיד בתורת מרן זצ"ל ומזכירים ומכבדים בגאוה
הבהרה: אני ממש רחוק מאנשי כסא רחמים ודעותיהם אך מה שאמת אמת

ודרך אגב המשנ"ב איש מצליח מצויין לאברכים ספרדים
 
כבר הבעתי את דעתי שלענ"ד המשנ"ב הכי מקיף עם עבודה מדוייקת זה משנת יוסף
בינתיים מה שראיתי במשנת יוסף זה רק מפסקי מרן זצ"ל ושליט"א וכה"ח ובא"ח והגר"מ לוי וההלכ"ב. וזהו. משא"כ בתפארת שהביאו מלבד הנ"ל גם עוד הרבה פוסקים כגון שד"ח, זכור ליצחק הררי, ספרי הגר"ח פלאג'י, שמש ומגן, ועוד הרבה. והרבה פעמים זה לא רק סתם 'דעה נוספת' של חכמי הספרדים שתאמר סו"ס ההלכה כדעת מרן זיע"א, אלא זה גם תוספות דינים והלכות שלא דיברו בזה כ"כ מרן זיע"א ושליט"א. ולכן אני הרבה יותר נהנה בתפארת. כמובן כל אחד לשיקול דעתו.
 
מחילה איך אתה משווה בכלל את איש מצליח לאליבא דהלכתא
אני מבין שאתה לא אוהב את אנשי כסא רחמים
אבל עם כל הכבוד יש גבול להשוות אותם עם אנשים ששונאים את מרן
מה שאי אפשר לומר על אנשי כסא רחמים שעוסקים תמיד בתורת מרן זצ"ל ומזכירים ומכבדים בגאוה
הבהרה: אני ממש רחוק מאנשי כסא רחמים ודעותיהם אך מה שאמת אמת

ודרך אגב המשנ"ב איש מצליח מצויין לאברכים ספרדים
אולי כוונתו שונאי מרן שליט"א. שכאמור יש למחות על שהשמיטו במהדורה החדשה את כל הציונים לילקו"י.
 
בינתיים מה שראיתי במשנת יוסף זה רק מפסקי מרן זצ"ל ושליט"א וכה"ח ובא"ח והגר"מ לוי וההלכ"ב. וזהו. משא"כ בתפארת שהביאו מלבד הנ"ל גם עוד הרבה פוסקים כגון שד"ח, זכור ליצחק הררי, ספרי הגר"ח פלאג'י, שמש ומגן, ועוד הרבה. והרבה פעמים זה לא רק סתם 'דעה נוספת' של חכמי הספרדים שתאמר סו"ס ההלכה כדעת מרן זיע"א, אלא זה גם תוספות דינים והלכות שלא דיברו בזה כ"כ מרן זיע"א ושליט"א. ולכן אני הרבה יותר נהנה בתפארת. כמובן כל אחד לשיקול דעתו.
נכון.
אבל הם לא לא הביאו כה"ח אורל"צ ילקו"י הלכ"ב והרמ"ל על הסדר ממש בלי לפספס. (ולכן אצלם כל כרך של משנ"ב יוצא בכרך אחד קטן, ובמשנ"י כל כרך יוצא בב' כרים גדולים. וזאת למרות שהכתב של ההערות שלו יותר קטן מהכתב שלהם. בקיצור במשנ"י יש חומר פי כמה מתפארת).
 
לבינתים תפארת כובש, ולי נראה שאור המזרח יתפוס בסוף
למבינים בדעת מרן הגרע"י עמודי הוראה בסוף יכבוש
איש מצליח ואליבא דהלכתא ישארו אצל מתנגדי מרן
תפארת תופס כי הוא הראשון, יש לו גם על הכי הרבה חלקים של המשנ"ב, ובדרך כלל בנ"א רוצים סט שלם או כמעט שלם ולא רק כרך אחד או שניים.
לענ"ד מי שיתפוס בסוף זה מאורות, בגלל שהוא הרבה יותר נוח מאור המזרח (וכבר היום תפס יותר), וגם כל כרך של משנ"ב אצלו בכרך אחד.
את עמודי הוראה לא ראיתי פרט למה שהועלה כאן בפורום. (אבל עצם זה שלא ראיתי אותו בשום מקום אומר שכנראה לא יתפוס).
 
משנ"ב 'אליבא דהלכתא' נאמר כבר פה בעניין המשנ"ב הנ"ל שהיא ללא ספק שייכת למחנה "רק לא מרן"!!
וכבר דיבר עליהם מרן הראשל"צ בשיעורו השבועי.
זה לא רק מחנה "רק לא מרן". אלא זה מחנה אפיקורסים. [מבזה ת"ח]!!!
 
חזור
חלק עליון