אין ספור שנים מטרידה ומייגעת אותי הקו’ הכ"כ פשוטה והלא מוסברת,
הא קי"ל דגזלן משלם קרן ואילו גנב משלם כפל, ואמרינן עלה בגמ’ דטעמא כיוון דגנב ירא מפני אנשים בשר ודם ואינו ירא מפני הקב"ה לכך משלם קנס כפל משא"כ דגזלן אינו ירא אף מפני אנשים לכך אינו משלם קנס.
והן אמנם דגם זה אינו ניחא מדוע כיוון דאינו ירא מהקב"ה אך ירא מפני אנשים הוא הטעם לקנס, דלכאו’ הטעם לקנוס הוא כיוון דאינו ירא מהקב"ה אך חזינן להדיא לא כן דהטעם הוא כיוון שירא מאנשים ולא מהקב"ה, וצ"ב דאטו זה הטעם לקנס דירא מאנשים ולא מהקב"ה, וביותר דזה דבר פשוט דאדם ירא מאנשים ולא מהקב"ה כיוון דבה’ אינו מאמין ואילו בנ"א יכולים לתופסו, והגזלן דאינו ירא אף מבנ"א אין זה אלא מחמת סיבה טכנית דהוא גברא אלימא אך בלו יצוייר דהיה יכולת למלכות לתופסו וודאי דלא היה גוזח וא"כ מ"ט אמרינן דזה הטעם זמשלם קנס, וצ"ע בפנ"ע.
ובעיקר הדבר הא חזינן להדיא אין ספור ראיות דאיכא חילוק עמוק ויסודי בעיקר הדין בין גנב לגזלן ואף לעניין הקרן, וד"ז צ"ת, ודרגילים לומר בעולם הישיבות דבגנס החיוב על המעשה ואילו בגזלן החיוב הוא על החיסרון, אמנם זה ג"כ צ"ב דהיא גופא מאי טעמא הגנב מתחייב על המעשה והיינו מהי טעמא חזינן להגנב דעביד מעשה המחייב טפי, וידועים דברי החינוך דמעשה הגנב הוי מעשה חצוף טפי, אך זה ג"כ צריך ביאור רב דלכאו’ מעשה הגזלן חצוף טפי מגנב כיוון דהגזלן שקיל לבעליו בכח בפניו ולכאו’ טפי הוי חציפות מהגנב דאמנם לוקח מהבעלים אך לא בפניו.
הא קי"ל דגזלן משלם קרן ואילו גנב משלם כפל, ואמרינן עלה בגמ’ דטעמא כיוון דגנב ירא מפני אנשים בשר ודם ואינו ירא מפני הקב"ה לכך משלם קנס כפל משא"כ דגזלן אינו ירא אף מפני אנשים לכך אינו משלם קנס.
והן אמנם דגם זה אינו ניחא מדוע כיוון דאינו ירא מהקב"ה אך ירא מפני אנשים הוא הטעם לקנס, דלכאו’ הטעם לקנוס הוא כיוון דאינו ירא מהקב"ה אך חזינן להדיא לא כן דהטעם הוא כיוון שירא מאנשים ולא מהקב"ה, וצ"ב דאטו זה הטעם לקנס דירא מאנשים ולא מהקב"ה, וביותר דזה דבר פשוט דאדם ירא מאנשים ולא מהקב"ה כיוון דבה’ אינו מאמין ואילו בנ"א יכולים לתופסו, והגזלן דאינו ירא אף מבנ"א אין זה אלא מחמת סיבה טכנית דהוא גברא אלימא אך בלו יצוייר דהיה יכולת למלכות לתופסו וודאי דלא היה גוזח וא"כ מ"ט אמרינן דזה הטעם זמשלם קנס, וצ"ע בפנ"ע.
ובעיקר הדבר הא חזינן להדיא אין ספור ראיות דאיכא חילוק עמוק ויסודי בעיקר הדין בין גנב לגזלן ואף לעניין הקרן, וד"ז צ"ת, ודרגילים לומר בעולם הישיבות דבגנס החיוב על המעשה ואילו בגזלן החיוב הוא על החיסרון, אמנם זה ג"כ צ"ב דהיא גופא מאי טעמא הגנב מתחייב על המעשה והיינו מהי טעמא חזינן להגנב דעביד מעשה המחייב טפי, וידועים דברי החינוך דמעשה הגנב הוי מעשה חצוף טפי, אך זה ג"כ צריך ביאור רב דלכאו’ מעשה הגזלן חצוף טפי מגנב כיוון דהגזלן שקיל לבעליו בכח בפניו ולכאו’ טפי הוי חציפות מהגנב דאמנם לוקח מהבעלים אך לא בפניו.