א. הראשונים דנו כיצד מותר לשתות חלב הלא יש ספק שמא היא טרפה ואפילו שכעת היא חיה אבל אולי יתברר לבסוף שהיא טרפה וכל מה ששתו בזה צריך הגעלה כמבואר ביו''ד סי' פא' והראשונים ביארו שתולים שבהמה זו היא מהרוב שהם כשרות.
ב. אבל היום שהחברות הגדולות מערבבים הרבה חלב ביחד בוודאי שיש טריפות שהלא מתוך מאה בהמות יש בערך עשרה טריפות וכיצד אפשר להתיר
ואם נרצה להתיר מצד ביטול ברוב הלא לח בלח מין במינו מדרבנן צריך שישים כנגדו ואין כנגד העשר שישים כנגד.
ויש שרוצים לומר שאנו דנים כל בהמה בפני עצמה ואנו דנים עליה רוב ומכריעים שהיא כשרה ולכן מותר לשתות הכל אח''כ.
וזה מאד מחודש להתעלם מהציאות שבוודאי יש פה מתוך כולם כמה טריפות.
ג. ושמעתי לומר כיון שמין במינו זה גזירה דרבנן שיצטרך שישים כנגד לכן במקרה שיש לנו רוב על כל בהמה בפנ''ע באופן כזה חז''ל לא אסרו את התערובת כיון שמהתורה אין ספק גם לפני שנהייה תערובת ויש לפלפל בזה.
שמעתי ממו''ר שליט''א
השמטה
שיטת רש''י המובא בטור פוסק כר''י שמין במינו אפילו באלף לא בטיל ולכן אפילו אם יהיה אחת טריפה זה יאסור הכל אע''פ שאין אנו פוסקים כדברי רש''י.
ב. אבל היום שהחברות הגדולות מערבבים הרבה חלב ביחד בוודאי שיש טריפות שהלא מתוך מאה בהמות יש בערך עשרה טריפות וכיצד אפשר להתיר
ואם נרצה להתיר מצד ביטול ברוב הלא לח בלח מין במינו מדרבנן צריך שישים כנגדו ואין כנגד העשר שישים כנגד.
ויש שרוצים לומר שאנו דנים כל בהמה בפני עצמה ואנו דנים עליה רוב ומכריעים שהיא כשרה ולכן מותר לשתות הכל אח''כ.
וזה מאד מחודש להתעלם מהציאות שבוודאי יש פה מתוך כולם כמה טריפות.
ג. ושמעתי לומר כיון שמין במינו זה גזירה דרבנן שיצטרך שישים כנגד לכן במקרה שיש לנו רוב על כל בהמה בפנ''ע באופן כזה חז''ל לא אסרו את התערובת כיון שמהתורה אין ספק גם לפני שנהייה תערובת ויש לפלפל בזה.
שמעתי ממו''ר שליט''א
השמטה
שיטת רש''י המובא בטור פוסק כר''י שמין במינו אפילו באלף לא בטיל ולכן אפילו אם יהיה אחת טריפה זה יאסור הכל אע''פ שאין אנו פוסקים כדברי רש''י.