• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אכל עוגה ורוצה לשתות או לאכול דברים שנפטרים בפת

יי"ש ס"ט

Active member
ידועה מחלוקת הראשונים מה היא פת הבאה בכסנין שברכתה במ"מ (ברכות מב.) וכמו שסיכמם בב"י (סי' קסח), שי"א שהוא פת שעשוי כמין כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין. וי"א שהיא עיסה שנילושה בדבש או בשמן או בחלב או שעירב בה מיני תבלין ואפאה. וי"א שפהב"כ הם כעכין והיא פת בין מתובלת ובין שאינה מתובלת שעושין אותה כעכין יבשים וכוססין אותם בבית המשתה ושלא בבית המשתה ומנהג בנ"א שאוכלים ממנו קימעא. וסיים בב"י לענין הלכה כין דספיקא במידי דרבנן הוא נקטינן כדברי כולם להקל. וכ"פ בשו"ע (שם ס"ז) שהלכה כדברי כולם ולכול אלו הדברים נותנין להם דין פהב"כ. ומשמע מדברי הב"י שכל סוג מהפירושים הוא ספק פת ספק פהב"כ כיון שנחלקו הראשונים בפירוש פהב"כ ואין חד מודה לחבריה, אלא משום דספיקא במידי דרבנן וכו'. וא"כ אם הקולא שלא לברך היא לצד השני שנאמר פת גמורה היא ה"נ שאין לברך. ולכן נראה שיש לתת לאוכל מסוגי פהב"כ הללו את דיני דברים הבאים בתוך הסעודה (המבוארים בסי' קעז) שאם הם דברים הבאים מחמת הסעודה כגו' בשר ודגים וביצים וירקות וגבינה וכדו' וכן משקין לדעת התוס' (ברכות מא: ד"ה אי הכי) בשם ר"י ור"ת וכ"פ השו"ע (סי' קעד ס"ז), אינם טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם. ואם הם דברים הבאים שלא מחמת הסעודה כגו' תאנים וענבים וכל מיני פירות, טעונים ברכה לפניהם (אם אוכלם בלא פת) ולא לאחריהם. וכ"ש אם אוכל משתי סוגי פהב"כ ומכל סוג אוכל כזית שודאי אכל פת גמורה לכו"ע. כגו' אכל כזית פת העשויה כמין כיס וכזית פת נכססת, שאם הפי' פהב"כ מלשון כיס, פת הנכססת שאכל פת גמורה. ואם הפי' פהב"כ מלשון נכססת, פת העשויה כמין כיס שאכל פת גמורה. ואם הפי' פהב"כ הוא עיסה שנילושה בדבש וכדו' א"כ כל מה שאכל פת גמורה.

והנה בכל פעם שאני אומר את הדין הזה יש שטוענים ואומרים אבל הוא לא בירך המוציא?! ובודאי שאין בטענה הזאת ממש דמ"מ למ"ד סעודת לחם היא. ולא ברכת המוציא פוטרת אלא סעודת לחם. וכי אם בירך על פת במ"מ (שלדעת הריטב"א בהלכות ברכות פ"ב הט"ז יצא) לא פוטר שאר מאכלים?. ולגבי ברכה ראשונה על משקין אע"ג שיש ספק ספיקא לברך [לכאו' באופן שלא אכל משתי סוגים דודאי אכל פת מיהו אפש"ל שמא כדעת המאמ"ר שאביא לקמן] שמא לאו פת היא ואת"ל פת היא שמא כדעת הסוברים (עי' ב"י סי' קעד) שאפי' בסעודת פת גמורה צריך לברך על המשקין [וכ"ש בתה או קפה או משקה חריף שי"א שאף שבשאר משקין אין לברך באלו יש לברך] מ"מ יש סוברים שאפי' בספק ספיקא אין לברך (עי' שו"ת יחו"ד ח"ה סכ"א בהערה שכן סוברים רוב האחרונים וכן עיקר דסב"ל ומצאתי ראיה שכן סובר המג"א סי' קע"ח ס"ק יב).

אלא שדעת הרב מאמר מרדכי (סי' קסח ס"ק י"ד) שאפשר דלא פליגי הראשונים לעניין דינא אלא כל אחד יודה לחבירו שכל שהוא משונה בטעם ובתואר פת דעלמא שדרך העולם לקבוע סעודתם עליו הרי הוא כפהב"כ. וכתב כן משום שהקשה על הב"י מאי קולא איכא הכא הא שמא אינו מברך ברכה הראויה ונהנה מהעוה"ז בלא ברכה והברכה שבירך לבטלה. אבל מדברי האחרונים שלא תירצו כמאמ"ר נראה דס"ל דפליגי הראשונים אהדדי והם: הב"ח (ס"ק ג'), הדרישה (בב"י ד"ה ולענין), והט"ז (ס"ק ו'). וגם הרב הגינת ורדים (או"ח כלל א' סי' כד' ד"ה ובענין) שהקשה ע"ד מרן הב"י אמאי הוי ספיקא דרבנן הרי אם הם פת גמורה חייב לברך עליהן מן התורה וקיי"ל (שו"ע סי' רט ס"ג) ספק ברך בהמ"ז ספק לא ברך חוזר ומברך דספיקא דאו' לחומרא. לא תי' דלא פליגי הראשונים, אלא כיון שסו"ס ברך ברכת מעין ג' יצא יד"ח מהתורה וכמש"כ בכס"מ (הלכות ברכות פ"ב ה"ב) שלדעת הרמב"ם והרמב"ן אין מנין הברכות בבהמ"ז מן התורה ולכן הדברים הללו שהם ספק פת מוקמינן להו אעיקר דיניהו. ע"ש. ובזה מתורץ נמי קושית המאמ"ר שהרי מעין ג' פוטר ג'. [ויש לסייע כן מחידושי הרא"ה (ברכות טז.), הר"א אלאשבילי (שם מ: ומד.), והריטב"א (שם) שכתבו שהאומר מעין ג' במקום בהמ"ז יצא. אבל הריטב"א בהלכותיו (פ"ב הכ"א) כתב שלא יצא]. ולדעתי כן כיון מרן הב"י שכתב כיון דספיקא וכו' בלבד ולא הביא סברת מאמ"ר. ועי' מש"כ עוד בתשובה אי פליגי הראשונים או לא.

ומרן הגרע"י ז"ל בשו"ת יבי"א ח"ה (חאו"ח סי' יז) כתב ואין להקשות דהא אנן בדידן נקטינן שאין לברך על המים ושאר משקין באמצע סעודה של פת ומכיון שבעיקר דין פהב"כ איכא עיקולי ופישורי מה נקרא פהב"כ יש לחוש שמא הוי פת גמורה וסב"ל, משום דדוקא בסעודת קבע של פת שאין המשקים באים אלא לשרות מאכל שבמעיו אין המים ושאר משקים טעונים ברכה ומה גם שא"א לאכילה בלא שתיה וכמו שביארו התוס' (ברכות מב.) אבל פהב"כ שאין אכילתו אלא דרך עראי אף ר"י ור"ת (בתוס' הנ"ל) יודו שצריך לברך על המשקה שישתה באמצע אכילת פהב"כ דבכה"ג ודאי שאפשר לאכילה בלא שתיה.[1] ונראה בדבריו שאף אם פת גמורה היא למ"ד מ"מ אכילתה של פת זו בדרך עראי. ולפי"ז אפי' אכל משתי סוגי פהב"כ ומכל סוג כזית דלכו"ע אכל פת גמורה [מלבד סברת המאמ"ר, אלא שביבי"א ח"ב חאו"ח סי' יב אות ו' הסכים לתי' שמעין ג' פוטר בהמ"ז ועי' מש"כ בח"ח חאו"ח סי' כו] צריך לברך על המשקין. ואינו מובן דהיכא אשכחן כזית פת גמורה שנאכלת בדרך עראי? אלא שאחר פסק מרן השו"ע שעל כל הסוגים מברך בב"מ ומעין ג' נראה בעיני העם כאכילת עראי.

וגם מש"כ בספר ברכ"ה ח"ג (פ"י סנ"ג הערה 190) משום טעם אחר דשאני פת שפוטרת גם דברים שבאים תוך הסעודה מחמת הסעודה אע"פ שאין אוכלים אותם עם הפת לפיכך פוטרת גם מים, אינו מובן שלא תועיל הסברא הזו אלא בדבר שאין בו ספק שמא ברכתו המוציא ובהמ"ז אבל בדבר שי"א שהוא כפת גמור אה"נ אפי' בדברים שבאים תוך הסעודה מחמת הסעודה לא יברך שמא פת הוא.

ומ"מ אפי' בפהב"כ שיש בה את שלושת הסוגים אם אוכל כשיעור שלוש ביצים (כ150 גרם) שהוא שיעור עירוב לדעת הרמב"ם (פ"א מהלכות עירובין ה"ט) וכ"פ השו"ע (סי' תט ס"ז) והוא גם שיעור קביעות סעודה בפהב"כ כמו שכתבו הרב בית דוד (חאו"ח סי' פב) ומרן החיד"א במחזיק ברכה (סי' קסח סק"ב) שיש להשוותם וכן המנהג, שיש להחשיבו כבתוך הסעודה. ואע"ג שלעניין הלכה לברך המוציא ובהמ"ז חישינן לדעת רש"י (עירובין ד. ד"ה פרס) ששיעור עירוב ארבע ביצים וכמו שכתבו כמה אחרונים, וכ"פ בחזון עובדיה (עמוד נה) דסב"ל. הכא אדרבא יש ללכת לפי עיקר הדין ולא יברך וכ"פ להדיא בשו"ת יבי"א הנד"מ (שם בגיליון הערה 8). וכן אם אכל שיעור שהוא קובע עליו סעודתו אפי' שאחרים לא קובעים שיש להחשיבו כבתוך הסעודה כדעת הראב"ד (הובא ברא"ש ברכות פ"ו ס"ל) ואע"ג שהרמב"ם (הובא ברא"ש שם) פליג וס"ל דבטלה דעתו וכ"פ השו"ע (סי' קסח ס"ו), סב"ל ואפי' נגד מרן השו"ע כידוע, וכ"ש אם אכל שיעור שהוא שבע ממנו וגם אחרים רגילים לשבוע ממנו כשמלפתים עמו דבר וכן אם הוא קבע סעודתו עליו בצירוף בשר ודברים אחרים שאכל עמו שלדעת המג"א (שם ס"ק יג) חשיב קביעות ואע"ג שמרן החיד"א בברכ"י (שם סק"ו) פליג, סב"ל. וכן בשבת יש לחוש לדעת שו"ת מהר"ח אור זרוע (סי' עא) ששבת קובעת (ועי' שו"ת גינת ורדים חאו"ח כלל ג' סי' יא ובברכ"י סי' קסח סק"ה). ולמשערים לפי משקל יש לחוש לשער לפי נפח כששיעורו פחות ממשקל.

וכן האוכל עיסה עבה שבישלה או טיגנה [אבל לא עירב בעיסה מיני מתיקה דא"כ שווה למש"כ השו"ע בפהב"כ אלא כגו' ספינג' וסופגניה ללא מתיקות וכדו'] שיש להחשיבו כבתוך הסעודה שהרי לדעת ר"ת בתוס' (פסחים לז: ד"ה לכולי וברכות לז: ד"ה לחם) ועוד, ברכתה המוציא ובהמ"ז. ואע"פ שפסק השו"ע (סי' קסח סי"ג) שאינו מברך עליה המוציא ובהמ"ז כדעת רוב הראשונים, הא קיי"ל סב"ל, ועוד שסיים שם בשו"ע שירא שמים יברך על לחם אחר תחילה. ואפי' במעשה קדירה דליכא עליה תוריתא דנהמא [כגו' פסטה וכוסכוס וכדו'] יש את דעת הרשב"ץ (ברכות לח.) שמסתפק אי מהני ביה קביעות סעודה או לא וכתב שיאכלנו בתוך הסעודה. וה"ה באוכל מצה למנהג הספרדים שמברכים עליה בשאר ימות השנה במ"מ ועל המחייה וכמש"כ מרן החיד"א בספרו מחזיק ברכה (סי' קנ"ח ס"ק ה). שיש לחוש לדעת שו"ת בית דוד (חאו"ח סי' ע' וסי' פ"ג) שכיון שעשיתן לשם קביעות בפסח שוב לא פקע אחר הפסח. ולכן יש להחשיב האוכלה כבתוך הסעודה. וכל זה אפי' אכל כשיעור קטן מאוד כארבע סמ"ק שי"א שזה שיעור כזית (עי' שו"ת יוסף לקח סי' מא).

אתה הוראת לדעת כמה ספיקות שיכות הכא לכן נראה שלעולם יקדים לברך על המשקין או שאר דברים שאינו מברך עליהם באמצע הסעודה. ועי' בהלכה ברורה ח"י (סי' ריב ס"ה) שאף שכתב שיכול לברך על המשקים ששותה אחר אכילת פהב"כ מ"מ סיים שטוב שיברך תחילה שהכל על המשקה ואח"כ יברך מזונות על העוגה וביאר (בבירור הלכה סק"ח) שהרי לדעת הריטב"א (ברכות מא.) אם היו לפניו מאכל ומשקה אין דין קדימה כלל. ועוד כיון שעושה כן כדי לאפוקי נפשיה מפלוגתא שרי. ע"ש. ולפי מה שכתבתי אף לענין ברכה אחרונה אם אכל שיעור שצריך לברך ברכת בנ"ר כדי להוציא עצמו מידי ספק יצטרך לשתות רביעית בפעימה אחת או לאכול כזית מאכל שברכתו בנ"ר אחר שבירך מעין שלוש [ואינו צריך לחזור ולברך עליהם ברכה ראשונה כמו בברך בהמ"ז דסב"ל] או שמעיקרא לא יאכל שאר דברים עד שיסיים לאכל פהב"כ ויברך לאחריו. ואם לא עשה כן אינו רשאי לברך על דברים שלא היה מברך עליהם בסעודת פת גמורה.

לסיכום: האוכל פהב"כ [ואפי' כשיעור ארבע סמ"ק] שאין בו את שלושת הסוגים דהיינו שעשוי כמין כיס שממלאים אותו דבש או סוכר וכדו' ומעורב בעיסתו דבש או שמן או חלב או מיני תבלין והיא נכססת אינו רשאי לברך על דברים שלא היה מברך עליהם בסעודת פת גמורה כגו' בשר, דגים, ביצים, ירקות, גבינה ומשקין. וכ"ש אם אוכל עיסה עבה שבישלה או טיגנה, או מצה למנהג הספרדים שמברכים עליה בשאר ימות השנה במ"מ ועל המחייה. אלא לצאת ידי ספק או שיברך לפני שמברך ברכה ראשונה על פהב"כ או אחרי שמברך ברכה אחרונה [באכל שיעור שנוהג לברך עליו] או שיפטרם בדברים שלא באים מחמת הסעודה. וה"ה שאין לו לברך ברכה לאחריהם בין קודם שברך מעין שלוש בין לאחר שברך. אלא לצאת ידי ספק ישתה רביעית בפעימה אחת או יאכל כזית מאכל שברכתו בנ"ר אחר שבירך מעין שלוש [ואינו צריך לחזור ולברך עליהם ברכה ראשונה], או דמעיקרא לא יאכל שאר דברים עד שיסיים לאכל פהב"כ ויברך לאחריו.

[1] ומש"כ בהמשך התשובה ששוב מצא שכ"כ בשו"ת טוב טעם ודעת (מדורא תליתאה סי' רא) וז"ל ובנידון מה ששאל בדין האוכל פהב"כ ורוצה לשתות מים אם צריך לברך עליהם נראה דודאי צריך לברך דמה שמבואר בשו"ע (סי' קעד ס"ז) שא"צ לברך על המים היינו באכילת קבע שאז אין אכילה בלי שתיה אבל באכילת עראי יש אכילה בלי שתיה. נראה דלא נחית הרב טטו"ד לספק שמא פהב"כ הזאת פת גמורה היא אלא רק ששייך אכילה בלי שתיה במה שהוא לא פת גמור ודלא כמש"כ בשו"ת מעט מים (ס' כה אות כא) שאף באוכל פהב"כ יברך תחילה על המים שדרך לשתותם עם פהב"כ ולא באמצע אכילתו משום עיקר וטפל. וכ"כ בשו"ת שואל ונשאל (חאו"ח סי' מח) ששתית משקין באמצע אכילת פהב"כ ומעשה קדרה מחמשת המינים שוה למש"כ השו"ע (שם) לגבי פת שאין לברך על המשקין. ומהתימה על הרב ז"ל שכל ראיותיו הם בדרך זו מדברים בעלמא שהם מחמשת המינים הנאכלים עראי. וכמו שהביא מהמג"א (סי' קעד ס"ק יב). ע"ש. וכן מה שהביא מהשו"ע (סי' רח סי"ג) שאם אכל בשר ודגים ואכל מחמשת מינים אין ברכת על המחיה פוטרת את הבשר והדגים, הא קמן שפהב"כ אינה נחשבת כפת גמורה לפטור את הבשר והדגים מברכה אחרונה. וקשה כמש"כ די"ל דהתם בסתם מחמשת המינים שברכתם ודאי במ"מ [כגו' תבשיל מחמשת המינים או שאין עליו צורת פת או העשוי מבלילה רכה כבסי' קס"ח ס"ח]. ובמחכ"ת השאלה מעניין אחד והתשובה מעניין אחר.​
 
וכך נוהג הרב יגאל כהן לברך שהכל קודם העוגה

אך מרן יביע אומר לא חשש וכנראה סובר שדין קדימה של מזונות עדיף מהחומרא הזו
 
לפי מסקנת היביע אומר אין לחוש לסבל נכון?
אז למה לא יברך שהכל קודם ? כנראה כי ברור מאד שיש לברך שהכל וגם אם יש צד שלא עדיף לברך מזונות כמו דין קדימה שכל פעם
אני מקוה שהיתי מובן
 
לפי מסקנת היביע אומר אין לחוש לסבל נכון?
אז למה לא יברך שהכל קודם ? כנראה כי ברור מאד שיש לברך שהכל וגם אם יש צד שלא עדיף לברך מזונות כמו דין קדימה שכל פעם
אני מקוה שהיתי מובן
במחילה לא מובן, זו בדיוק השאלה למה לדעתו אין לחוש לסב"ל?
 
הוא כפל את הדברים גם בחזו''ע
ואתה הבאת את היביע אומר
וגם כתבת סברא שכל דין זה של מזונות בפת הבאה בכיסנין לא ברור אז הבו דלא להוסיף עלה

אני לא בסוגיא
אלא קראתי פעם התשובה אני חושב

יש כללים מתי אומרים סב''ל
למשל אם כולם אומרים פסק ואח' חולק לא חוששים לשיטת יחיד
במקום מנהג
וכו''
פה אני לא יודע משום מה זה יוצא מהכלל
 
ביביע אומר משיב למה אין כאן לחוש לסב''ל איני מבין מה לא ברור
שו"ת יביע אומר חלק ה - אורח חיים סימן יז אות ב
וא"כ יש מקום לומר שלענין שתיית תה וקפה באמצע אכילת פהב"כ, אדרבה אזלינן לקולא לאידך גיסא, שלא לברך עליהם, וכדין האוכל פת גמור שפוטר בברכתו שתיית מים ושאר משקים באמצע הסעודה, דספק בר' להקל. אף אתה אמור לו: דדוקא בסעודת קבע של פת שאין המשקים באים אלא לשרות מאכל שבמעיו, אין המים ושאר משקים טעונים ברכה, ומה גם שא"א לאכילה בלא שתיה. וכמו שביארו התוס' (ברכות מב) בדבריהם. אבל פהב"כ שאין אכילתו אלא דרך עראי אף ר"ת ור"י יודו להמחזור ויטרי שצריך לברך על המשקה אשר ישתה באמצע פהב"כ. דבכה"ג ודאי שאפשר לאכילה בלי שתיה. וכמ"ש ג"כ המג"א (ס' קעד ס"ק יב), דהא דאמרי' שהפת פוטרת המים, דוקא כשאוכל סעודת קבע משא"כ באוכל פת מעט. ע"ש. (וע"ע במג"א סי' קעז סק"א ובפמ"ג שם). ואף שהמחה"ש השיאו לדבר אחר, יל"פ בכוונתו כמש"כ. (וע' בש"ע הגר"ז ובמשנ"ב בבאה"ל סי' קעד ס"ז בד"ה ופת). ויש להביא ראיה לכך ממ"ש הטור (ס"ס רח) וז"ל: כתב א"א הרא"ש, אם אכל פירות מז' המינים ואכל עמהם תפוחים, א"צ לברך בורא נפשות על התפוחים, שגם הם פרי העץ הם. ואני הייתי רוצה לומר דה"ה אם אכל ממיני לפתן ואכל עמו מחמשת המינים שא"צ לברך על הלפתן, שברכת על המחיה פוטרתו שאף הוא זיין. ולא הודה א"א הרא"ש לדברי. וכתב הב"י, מיני לפתן היינו בשר ודגים וכיו"ב מדברים שמלפתים בהם את הפת, והטעם שלא הודה הרא"ש לדבריו נראה שהוא משום דמיני לפתן אף על גב דמיזן זייני לא סעדי, אבל מיני דגן מסעד סעדי, הילכך לא שייכי אהדדי. ע"כ. וכ"פ בש"ע (סי' רח סי"ג), שאם אכל בשר ודגים ואכל מחמשת המינים, אין ברכת על המחיה פוטרת הבשר והדגים מברכת בנ"ר. ע"כ. הא קמן שפהב"כ אינו נחשב לפת גמור לפטור את הבשר והדגים מברכה אחרונה שלהם. והא ודאי דלא מיירי התם כשמלפת הבשר או הדגים עם פהב"כ. דבכה"ג פשיטא שמברך על העיקר ופוטר הטפלה: אף מברכה אחרונה. וכמ"ש מרן הב"י (סי' ריב). וכ"פ בש"ע (שם ס"א). אלא מיירי שאוכל כל אחד בפ"ע, ומש"ה צריך לברך על הבשר והדגים בין ברכה ראשונה בין ברכה אחרונה. כיון שכוונתו על שניהם ונחשבים ג"כ לעיקר. וה"נ לנ"ד ששותה תה או קפה באמצע אכילת פהב"כ, צריך לברך שהכל עליהם, ואינם נפטרים בברכת במ"מ שעל פהב"כ. [וע' בשו"ת גנת ורדים חאו"ח (כלל א סי' ב), שהשותה קפה בגמר הסעודה קודם בהמ"ז אינו מברך עליה, דהוי כבא' מחמת סעודה. ע"ש. והמשנ"ב (סי' קעד ס"ק לט) הביא מ"ש החיי אדם שצריך לברך על הקפה ששותה בגמר סעודתו, שאינו אלא לעכל המזון, ול"ד לשאר משקין. וכ' עליו, ואינו מוכרח, ונכון שיברך מתחלה על מעט צוקר לפטור הקפה. ע"כ. ונראה דהוא הדין לשותה תה קודם בהמ"ז. אבל בערוך השלחן (סי' קעד סי"ד) כ' לחלק, שהקפה פטורה מברכה, אבל תה אינו מהסעודה וצריך לברך עליו. ע"ש. ומי כהחכם היודע פשר דבר. ובשו"ת בתי כהונה ח"ב (חאו"ח סי' א) העלה שאין לברך על הקפה שבגמר הסעודה, שאין שותים אותה אלא טפין טפין לחמם האצטומכא וקמא קמא בטיל לגבי המאכל, ודמי ליין שרוף שכ' הלבוש סי' קעו שצריך לברך עליו, שאין זה בא מחמת הסעודה שאינו בא לשרות המאכל אלא לחמם האצטומכא. ע"ש. והוא הדין לתה. ועמ"ש בשו"ת יהודה יעלה קובו (חאו"ח סי' יט) מה שהאריך בענין היין שרף, והעלה דסב"ל. וע"ע בבן איש חי (פר' נשא אות ו). ע"ש. ולכן גם כששותה תה או קפה בתוך הסעודה או בגמר הסעודה אין לברך, דסב"ל. וטוב שיניח התה והקפה לאחר בהמ"ז ויברך לכ"ע. וכ"כ בס' נהר מצרים (די"ד ע"א). ע"ש.]
 
ידועה מחלוקת הראשונים מה היא פת הבאה בכסנין שברכתה במ"מ (ברכות מב.) וכמו שסיכמם בב"י (סי' קסח), שי"א שהוא פת שעשוי כמין כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין. וי"א שהיא עיסה שנילושה בדבש או בשמן או בחלב או שעירב בה מיני תבלין ואפאה. וי"א שפהב"כ הם כעכין והיא פת בין מתובלת ובין שאינה מתובלת שעושין אותה כעכין יבשים וכוססין אותם בבית המשתה ושלא בבית המשתה ומנהג בנ"א שאוכלים ממנו קימעא. וסיים בב"י לענין הלכה כין דספיקא במידי דרבנן הוא נקטינן כדברי כולם להקל. וכ"פ בשו"ע (שם ס"ז) שהלכה כדברי כולם ולכול אלו הדברים נותנין להם דין פהב"כ. ומשמע מדברי הב"י שכל סוג מהפירושים הוא ספק פת ספק פהב"כ כיון שנחלקו הראשונים בפירוש פהב"כ ואין חד מודה לחבריה, אלא משום דספיקא במידי דרבנן וכו'. וא"כ אם הקולא שלא לברך היא לצד השני שנאמר פת גמורה היא ה"נ שאין לברך. ולכן נראה שיש לתת לאוכל מסוגי פהב"כ הללו את דיני דברים הבאים בתוך הסעודה (המבוארים בסי' קעז) שאם הם דברים הבאים מחמת הסעודה כגו' בשר ודגים וביצים וירקות וגבינה וכדו' וכן משקין לדעת התוס' (ברכות מא: ד"ה אי הכי) בשם ר"י ור"ת וכ"פ השו"ע (סי' קעד ס"ז), אינם טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם. ואם הם דברים הבאים שלא מחמת הסעודה כגו' תאנים וענבים וכל מיני פירות, טעונים ברכה לפניהם (אם אוכלם בלא פת) ולא לאחריהם. וכ"ש אם אוכל משתי סוגי פהב"כ ומכל סוג אוכל כזית שודאי אכל פת גמורה לכו"ע. כגו' אכל כזית פת העשויה כמין כיס וכזית פת נכססת, שאם הפי' פהב"כ מלשון כיס, פת הנכססת שאכל פת גמורה. ואם הפי' פהב"כ מלשון נכססת, פת העשויה כמין כיס שאכל פת גמורה. ואם הפי' פהב"כ הוא עיסה שנילושה בדבש וכדו' א"כ כל מה שאכל פת גמורה.

והנה בכל פעם שאני אומר את הדין הזה יש שטוענים ואומרים אבל הוא לא בירך המוציא?! ובודאי שאין בטענה הזאת ממש דמ"מ למ"ד סעודת לחם היא. ולא ברכת המוציא פוטרת אלא סעודת לחם. וכי אם בירך על פת במ"מ (שלדעת הריטב"א בהלכות ברכות פ"ב הט"ז יצא) לא פוטר שאר מאכלים?. ולגבי ברכה ראשונה על משקין אע"ג שיש ספק ספיקא לברך [לכאו' באופן שלא אכל משתי סוגים דודאי אכל פת מיהו אפש"ל שמא כדעת המאמ"ר שאביא לקמן] שמא לאו פת היא ואת"ל פת היא שמא כדעת הסוברים (עי' ב"י סי' קעד) שאפי' בסעודת פת גמורה צריך לברך על המשקין [וכ"ש בתה או קפה או משקה חריף שי"א שאף שבשאר משקין אין לברך באלו יש לברך] מ"מ יש סוברים שאפי' בספק ספיקא אין לברך (עי' שו"ת יחו"ד ח"ה סכ"א בהערה שכן סוברים רוב האחרונים וכן עיקר דסב"ל ומצאתי ראיה שכן סובר המג"א סי' קע"ח ס"ק יב).

אלא שדעת הרב מאמר מרדכי (סי' קסח ס"ק י"ד) שאפשר דלא פליגי הראשונים לעניין דינא אלא כל אחד יודה לחבירו שכל שהוא משונה בטעם ובתואר פת דעלמא שדרך העולם לקבוע סעודתם עליו הרי הוא כפהב"כ. וכתב כן משום שהקשה על הב"י מאי קולא איכא הכא הא שמא אינו מברך ברכה הראויה ונהנה מהעוה"ז בלא ברכה והברכה שבירך לבטלה. אבל מדברי האחרונים שלא תירצו כמאמ"ר נראה דס"ל דפליגי הראשונים אהדדי והם: הב"ח (ס"ק ג'), הדרישה (בב"י ד"ה ולענין), והט"ז (ס"ק ו'). וגם הרב הגינת ורדים (או"ח כלל א' סי' כד' ד"ה ובענין) שהקשה ע"ד מרן הב"י אמאי הוי ספיקא דרבנן הרי אם הם פת גמורה חייב לברך עליהן מן התורה וקיי"ל (שו"ע סי' רט ס"ג) ספק ברך בהמ"ז ספק לא ברך חוזר ומברך דספיקא דאו' לחומרא. לא תי' דלא פליגי הראשונים, אלא כיון שסו"ס ברך ברכת מעין ג' יצא יד"ח מהתורה וכמש"כ בכס"מ (הלכות ברכות פ"ב ה"ב) שלדעת הרמב"ם והרמב"ן אין מנין הברכות בבהמ"ז מן התורה ולכן הדברים הללו שהם ספק פת מוקמינן להו אעיקר דיניהו. ע"ש. ובזה מתורץ נמי קושית המאמ"ר שהרי מעין ג' פוטר ג'. [ויש לסייע כן מחידושי הרא"ה (ברכות טז.), הר"א אלאשבילי (שם מ: ומד.), והריטב"א (שם) שכתבו שהאומר מעין ג' במקום בהמ"ז יצא. אבל הריטב"א בהלכותיו (פ"ב הכ"א) כתב שלא יצא]. ולדעתי כן כיון מרן הב"י שכתב כיון דספיקא וכו' בלבד ולא הביא סברת מאמ"ר. ועי' מש"כ עוד בתשובה אי פליגי הראשונים או לא.

ומרן הגרע"י ז"ל בשו"ת יבי"א ח"ה (חאו"ח סי' יז) כתב ואין להקשות דהא אנן בדידן נקטינן שאין לברך על המים ושאר משקין באמצע סעודה של פת ומכיון שבעיקר דין פהב"כ איכא עיקולי ופישורי מה נקרא פהב"כ יש לחוש שמא הוי פת גמורה וסב"ל, משום דדוקא בסעודת קבע של פת שאין המשקים באים אלא לשרות מאכל שבמעיו אין המים ושאר משקים טעונים ברכה ומה גם שא"א לאכילה בלא שתיה וכמו שביארו התוס' (ברכות מב.) אבל פהב"כ שאין אכילתו אלא דרך עראי אף ר"י ור"ת (בתוס' הנ"ל) יודו שצריך לברך על המשקה שישתה באמצע אכילת פהב"כ דבכה"ג ודאי שאפשר לאכילה בלא שתיה.[1] ונראה בדבריו שאף אם פת גמורה היא למ"ד מ"מ אכילתה של פת זו בדרך עראי. ולפי"ז אפי' אכל משתי סוגי פהב"כ ומכל סוג כזית דלכו"ע אכל פת גמורה [מלבד סברת המאמ"ר, אלא שביבי"א ח"ב חאו"ח סי' יב אות ו' הסכים לתי' שמעין ג' פוטר בהמ"ז ועי' מש"כ בח"ח חאו"ח סי' כו] צריך לברך על המשקין. ואינו מובן דהיכא אשכחן כזית פת גמורה שנאכלת בדרך עראי? אלא שאחר פסק מרן השו"ע שעל כל הסוגים מברך בב"מ ומעין ג' נראה בעיני העם כאכילת עראי.

וגם מש"כ בספר ברכ"ה ח"ג (פ"י סנ"ג הערה 190) משום טעם אחר דשאני פת שפוטרת גם דברים שבאים תוך הסעודה מחמת הסעודה אע"פ שאין אוכלים אותם עם הפת לפיכך פוטרת גם מים, אינו מובן שלא תועיל הסברא הזו אלא בדבר שאין בו ספק שמא ברכתו המוציא ובהמ"ז אבל בדבר שי"א שהוא כפת גמור אה"נ אפי' בדברים שבאים תוך הסעודה מחמת הסעודה לא יברך שמא פת הוא.

ומ"מ אפי' בפהב"כ שיש בה את שלושת הסוגים אם אוכל כשיעור שלוש ביצים (כ150 גרם) שהוא שיעור עירוב לדעת הרמב"ם (פ"א מהלכות עירובין ה"ט) וכ"פ השו"ע (סי' תט ס"ז) והוא גם שיעור קביעות סעודה בפהב"כ כמו שכתבו הרב בית דוד (חאו"ח סי' פב) ומרן החיד"א במחזיק ברכה (סי' קסח סק"ב) שיש להשוותם וכן המנהג, שיש להחשיבו כבתוך הסעודה. ואע"ג שלעניין הלכה לברך המוציא ובהמ"ז חישינן לדעת רש"י (עירובין ד. ד"ה פרס) ששיעור עירוב ארבע ביצים וכמו שכתבו כמה אחרונים, וכ"פ בחזון עובדיה (עמוד נה) דסב"ל. הכא אדרבא יש ללכת לפי עיקר הדין ולא יברך וכ"פ להדיא בשו"ת יבי"א הנד"מ (שם בגיליון הערה 8). וכן אם אכל שיעור שהוא קובע עליו סעודתו אפי' שאחרים לא קובעים שיש להחשיבו כבתוך הסעודה כדעת הראב"ד (הובא ברא"ש ברכות פ"ו ס"ל) ואע"ג שהרמב"ם (הובא ברא"ש שם) פליג וס"ל דבטלה דעתו וכ"פ השו"ע (סי' קסח ס"ו), סב"ל ואפי' נגד מרן השו"ע כידוע, וכ"ש אם אכל שיעור שהוא שבע ממנו וגם אחרים רגילים לשבוע ממנו כשמלפתים עמו דבר וכן אם הוא קבע סעודתו עליו בצירוף בשר ודברים אחרים שאכל עמו שלדעת המג"א (שם ס"ק יג) חשיב קביעות ואע"ג שמרן החיד"א בברכ"י (שם סק"ו) פליג, סב"ל. וכן בשבת יש לחוש לדעת שו"ת מהר"ח אור זרוע (סי' עא) ששבת קובעת (ועי' שו"ת גינת ורדים חאו"ח כלל ג' סי' יא ובברכ"י סי' קסח סק"ה). ולמשערים לפי משקל יש לחוש לשער לפי נפח כששיעורו פחות ממשקל.

וכן האוכל עיסה עבה שבישלה או טיגנה [אבל לא עירב בעיסה מיני מתיקה דא"כ שווה למש"כ השו"ע בפהב"כ אלא כגו' ספינג' וסופגניה ללא מתיקות וכדו'] שיש להחשיבו כבתוך הסעודה שהרי לדעת ר"ת בתוס' (פסחים לז: ד"ה לכולי וברכות לז: ד"ה לחם) ועוד, ברכתה המוציא ובהמ"ז. ואע"פ שפסק השו"ע (סי' קסח סי"ג) שאינו מברך עליה המוציא ובהמ"ז כדעת רוב הראשונים, הא קיי"ל סב"ל, ועוד שסיים שם בשו"ע שירא שמים יברך על לחם אחר תחילה. ואפי' במעשה קדירה דליכא עליה תוריתא דנהמא [כגו' פסטה וכוסכוס וכדו'] יש את דעת הרשב"ץ (ברכות לח.) שמסתפק אי מהני ביה קביעות סעודה או לא וכתב שיאכלנו בתוך הסעודה. וה"ה באוכל מצה למנהג הספרדים שמברכים עליה בשאר ימות השנה במ"מ ועל המחייה וכמש"כ מרן החיד"א בספרו מחזיק ברכה (סי' קנ"ח ס"ק ה). שיש לחוש לדעת שו"ת בית דוד (חאו"ח סי' ע' וסי' פ"ג) שכיון שעשיתן לשם קביעות בפסח שוב לא פקע אחר הפסח. ולכן יש להחשיב האוכלה כבתוך הסעודה. וכל זה אפי' אכל כשיעור קטן מאוד כארבע סמ"ק שי"א שזה שיעור כזית (עי' שו"ת יוסף לקח סי' מא).

אתה הוראת לדעת כמה ספיקות שיכות הכא לכן נראה שלעולם יקדים לברך על המשקין או שאר דברים שאינו מברך עליהם באמצע הסעודה. ועי' בהלכה ברורה ח"י (סי' ריב ס"ה) שאף שכתב שיכול לברך על המשקים ששותה אחר אכילת פהב"כ מ"מ סיים שטוב שיברך תחילה שהכל על המשקה ואח"כ יברך מזונות על העוגה וביאר (בבירור הלכה סק"ח) שהרי לדעת הריטב"א (ברכות מא.) אם היו לפניו מאכל ומשקה אין דין קדימה כלל. ועוד כיון שעושה כן כדי לאפוקי נפשיה מפלוגתא שרי. ע"ש. ולפי מה שכתבתי אף לענין ברכה אחרונה אם אכל שיעור שצריך לברך ברכת בנ"ר כדי להוציא עצמו מידי ספק יצטרך לשתות רביעית בפעימה אחת או לאכול כזית מאכל שברכתו בנ"ר אחר שבירך מעין שלוש [ואינו צריך לחזור ולברך עליהם ברכה ראשונה כמו בברך בהמ"ז דסב"ל] או שמעיקרא לא יאכל שאר דברים עד שיסיים לאכל פהב"כ ויברך לאחריו. ואם לא עשה כן אינו רשאי לברך על דברים שלא היה מברך עליהם בסעודת פת גמורה.

לסיכום: האוכל פהב"כ [ואפי' כשיעור ארבע סמ"ק] שאין בו את שלושת הסוגים דהיינו שעשוי כמין כיס שממלאים אותו דבש או סוכר וכדו' ומעורב בעיסתו דבש או שמן או חלב או מיני תבלין והיא נכססת אינו רשאי לברך על דברים שלא היה מברך עליהם בסעודת פת גמורה כגו' בשר, דגים, ביצים, ירקות, גבינה ומשקין. וכ"ש אם אוכל עיסה עבה שבישלה או טיגנה, או מצה למנהג הספרדים שמברכים עליה בשאר ימות השנה במ"מ ועל המחייה. אלא לצאת ידי ספק או שיברך לפני שמברך ברכה ראשונה על פהב"כ או אחרי שמברך ברכה אחרונה [באכל שיעור שנוהג לברך עליו] או שיפטרם בדברים שלא באים מחמת הסעודה. וה"ה שאין לו לברך ברכה לאחריהם בין קודם שברך מעין שלוש בין לאחר שברך. אלא לצאת ידי ספק ישתה רביעית בפעימה אחת או יאכל כזית מאכל שברכתו בנ"ר אחר שבירך מעין שלוש [ואינו צריך לחזור ולברך עליהם ברכה ראשונה], או דמעיקרא לא יאכל שאר דברים עד שיסיים לאכל פהב"כ ויברך לאחריו.

[1] ומש"כ בהמשך התשובה ששוב מצא שכ"כ בשו"ת טוב טעם ודעת (מדורא תליתאה סי' רא) וז"ל ובנידון מה ששאל בדין האוכל פהב"כ ורוצה לשתות מים אם צריך לברך עליהם נראה דודאי צריך לברך דמה שמבואר בשו"ע (סי' קעד ס"ז) שא"צ לברך על המים היינו באכילת קבע שאז אין אכילה בלי שתיה אבל באכילת עראי יש אכילה בלי שתיה. נראה דלא נחית הרב טטו"ד לספק שמא פהב"כ הזאת פת גמורה היא אלא רק ששייך אכילה בלי שתיה במה שהוא לא פת גמור ודלא כמש"כ בשו"ת מעט מים (ס' כה אות כא) שאף באוכל פהב"כ יברך תחילה על המים שדרך לשתותם עם פהב"כ ולא באמצע אכילתו משום עיקר וטפל. וכ"כ בשו"ת שואל ונשאל (חאו"ח סי' מח) ששתית משקין באמצע אכילת פהב"כ ומעשה קדרה מחמשת המינים שוה למש"כ השו"ע (שם) לגבי פת שאין לברך על המשקין. ומהתימה על הרב ז"ל שכל ראיותיו הם בדרך זו מדברים בעלמא שהם מחמשת המינים הנאכלים עראי. וכמו שהביא מהמג"א (סי' קעד ס"ק יב). ע"ש. וכן מה שהביא מהשו"ע (סי' רח סי"ג) שאם אכל בשר ודגים ואכל מחמשת מינים אין ברכת על המחיה פוטרת את הבשר והדגים, הא קמן שפהב"כ אינה נחשבת כפת גמורה לפטור את הבשר והדגים מברכה אחרונה. וקשה כמש"כ די"ל דהתם בסתם מחמשת המינים שברכתם ודאי במ"מ [כגו' תבשיל מחמשת המינים או שאין עליו צורת פת או העשוי מבלילה רכה כבסי' קס"ח ס"ח]. ובמחכ"ת השאלה מעניין אחד והתשובה מעניין אחר.​
דעת הרשלצ זצ''ל במובן מה כמוך
אשריך
כמובא בברכה נאמנה עמ' ג במהדורא האחרונה היא כזו:
1679253202385.png
 
לא מבין מה כל הנידון, אם לא מברך ברכת המזון לאחריו באכל ושבע, למה שנחשוש בשאר דברים להחשיבו פת??
 
יש ספק לא תשא

כל מה שמברך ברכת המזון איפה שודאי התחייב רק מסופק אם בירך שהחזקה פושטת שלא ברך ולכן לא חושש ללא תשא
כאן זה בין 3 ל4 ביצים ספק על עיקר החיוב

אך שאלה יפה מ''מ!
 
הלשון שהובא משם העמק יהושע בציטוט לעיל אינו ברור לי שכתב דמאחר שמשיעור ג' ביצים נחשב קביעות הגם שמחמירים לעניין ברכת המזון עכ''פ לענין ברכת שתיה אין לברך מטעם סב''ל ע''כ
ולכאו' הוא מאותו טעם ממש דמשום דחשיב בתוך סעודה לכן לא צריך לברך על משקין.
 
הלשון שהובא משם העמק יהושע בציטוט לעיל אינו ברור לי שכתב דמאחר שמשיעור ג' ביצים נחשב קביעות הגם שמחמירים לעניין ברכת המזון עכ''פ לענין ברכת שתיה אין לברך מטעם סב''ל ע''כ
ולכאו' הוא מאותו טעם ממש דמשום דחשיב בתוך סעודה לכן לא צריך לברך על משקין.
נוקטים שזה לחם ולא לחם
מחמירים שזה לא כלחם ולכן לא יברך ברכת המזון שהרי סב''ל
מחמירים שכן לחם שלא יברך שהכל על שתיה כמו כל סעודה
 
דעת הרשלצ זצ''ל במובן מה כמוך
אשריך
כמובא בברכה נאמנה עמ' ג במהדורא האחרונה היא כזו:
יש להאיר
א. לא צריך להגיע לשלש ביצים אפי' בפחות יש חשש שאכילת לחם היא.
ב. לאו דווקא משקים ה"ה כל דבר שנפטר בסעודת פת.
 
יש להאיר
א. לא צריך להגיע לשלש ביצים אפי' בפחות יש חשש שאכילת לחם היא.
ב. לאו דווקא משקים ה"ה כל דבר שנפטר בסעודת פת.
א. לדעת היביע אומר לא חוששים. למה כבר הובא ציטוט לעיל.
ב. נכון
אז מקילים בברכת המזון
נכון
 
יש להאיר
א. לא צריך להגיע לשלש ביצים אפי' בפחות יש חשש שאכילת לחם היא.
כאן זה מורשת מרן ואיך אפשר להורות ולצדד להחמיר יותר ממנו?
וכאן מבואר להדיא שחושש מרן זצ''ל דוקא מ3 ביצים ופחות מזה אין לחוש

ועל כגון דא הרשלצ רגיל לומר והמחמיר יחמיר לעצמו

אבל ישר כח.
אגב
חוץ מזה לפי מה שראיתי בספרים מרן לא החמיר לברך שהכל לפני המוציא על מים לפטור משקים.
 
חזור
חלק עליון