• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

אלו חיות השתתפו במכת ערוב?

גרינפלד

Well-known member
במדרש רבה הובאה מחלוקת אלו חיות השתתפו במכת ערוב: "הביא עליהם חיות מעורבבות, דברי רבי יהודה; רבי נחמיה אמר מיני צרעין ויתושין".
וכמדומה שיש שיטה [ואולי זו דעת ר"י] שהיו את כל סוגי החיות; ועי' ספר הישר; ובשם הגר"א אמרו ש"גם האדמה אשר הם עליה" - מלמד שגם הידעוני (אדני השדה) שטבורו מחובר לארץ הגיע למצרים.

והמגיד מדובנא מפרש הפסוק בתהלים ע"ח מ"ה "יְשַׁלַּ֬ח בָּהֶ֣ם עָ֭רֹב וַיֹּאכְלֵ֑ם וּ֝צְפַרְדֵּ֗עַ וַתַּשְׁחִיתֵֽם" ע"פ משל שפעם היו נוהגים שבחתונה עושים סעודה לעניים, ולאחמ"כ סעודה לקרובים; ופעם ראה אדם אורח שהשתתף בשתי הסעודות, ושאלו מדוע, והשיב לו שהוא גם עני וגם קרוב, ולכן השתתף בשתי הסעודות;
וממילא אומר המגיד מדובנא שהצפרדע מלבד שהגיעה במכה שלה עצמה - היא הגיעה גם בערוב יחד עם שאר החיות.

ואולי אפשר לפרש לפי"ז הפסוק ק"ה ל"א "אָ֭מַר וַיָּבֹ֣א עָרֹ֑ב כִּ֝נִּ֗ים בְּכָל גְּבוּלָֽם"; וגם כאן אפשר לפרש לפי הדרך, שהכנים, מלבד שהגיעו במכה שלהם עצמם - הגיעו גם בערוב יחד עם שאר החיות.
וקצת יל"ע מסוף דברי המדרש רבה על ר' נחמיה.​
 
אנכי הבנתי בפשטות שר' נחמיה בא להוסיף על ר' יהודה שלא מבעיא שבאו חיות רגילות על ארבע, אלא אפילו צרעין ויתושין באו ג"כ
א"כ צ"ל ששאלת המדרש על ר' נחמיה מדוע לא מתו - שהכוונה רק על הצרעין והיתושין.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון