• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אם אפשר להיות כמרן - הערה על דברי הרב ללוש שליט''א

יוסף דהן

Well-known member
בס' באהבתה תשגה תמיד מובאת הסכמה מהגאון הרב דוד יוסף ובין היתר כותב שאמר לו מרן "כל אחד יכול להיות כמוני"

וזה לא כמו שכ' הרב ללוש בעלון האחרון לכבוד מרן זיע"א

ואם תאמר דבריו של מרן אינם כפשוטם, אם כן מדוע הרב דוד יוסף שליט"א כן כתבם והביא ראיה מהם?
אלא כמו בכל דבר יש מחלוקת גם בענין זה והרב ללוש בדעה של הרוב שלא שייך להיות כמו מרן וכן הרב הרשל"צ שליט"א
לעומת הרב יגאל כהן והרב דוד

והרב יצחק לוי אמר בנידון שא"א לדעת

מי שרוצה יראה בשו"ת יד בתשובה תשובתם במאמר שאיפות (הסימן האחרון)

הנפק"מ היא רק למה צריך לשאוף

והמסקנא שכל אחד ישאף באופן שתהיה לו תועלת כי אחד זה יגרום לו התמדה וא' אותה שאיפה יכולה לגרום לייאוש

קחנו משם
 
כבר דברתי עם הגר"ד על הסכמתו לספר זה, ובין היתר על כך שכתב שם דבר שלא נהיה ולא נברא, ולכאורה יש הסכמה... אבל אמר לי שאין להוכיח מכאן. על כל פנים אולי הרב דוד רק חותם ומסכים עם עיקר הדברים שכתוב אצלו בגיליון.
 
בס' באהבתה תשגה תמיד מובאת הסכמה מהגאון הרב דוד יוסף ובין היתר כותב שאמר לו מרן ''כל אחד יכול להיות כמוני''

וזה לא כמו שכ' הרב ללוש בעלון האחרון לכבוד מרן זיע'א

ואם תאמר דבריו של מרן אינם כפשוטם, אם כן מדוע הרב דוד יוסף שליט'א כן כתבם והביא ראיה מהם?
אלא כמו בכל דבר יש מחלוקת גם בענין זה והרב ללוש בדעה של הרוב שלא שייך להיות כמו מרן וכן הרב הרשלצ שליט'א
לעומת הרב יגאל כהן והרב דוד

והרב יצחק לוי אמר בנידון שא''א לדעת

מי שרוצה יראה בשות יד בתשובה תשובתם במאמר שאיפות (הסימן האחרון)

הנפק'מ היא רק למה צריך לשאוף

והמסקנא שכל אחד ישאף באופן שתהיה לו תועלת כי אחד זה יגרום לו התמדה וא' אותה שאיפה יכולה לגרום לייאוש

קחנו משם
חושבני שהרב ללוש דיבר על כך שמרן נשלח משמיא לעשות סדר שאת זה לא כל אחד מסוגל ויכול לעשות, ובזה הוא באמת צודק, והמציאות מוכיחה
אבל בודאי שלשקוד בתורה בעמל ויגיע ולהגיע למדרגות גבוהות כל אחד יכול. אם הרמב"ם כתב שכל אחד יכול להיות כמשה רבינו, כל שכן שיכול להיות כרבינו עובדיה
 
חושבני שהרב ללוש דיבר על כך שמרן נשלח משמיא לעשות סדר שאת זה לא כל אחד מסוגל ויכול לעשות, ובזה הוא באמת צודק, והמציאות מוכיחה
אבל בודאי שלשקוד בתורה בעמל ויגיע ולהגיע למדרגות גבוהות כל אחד יכול. אם הרמב"ם כתב שכל אחד יכול להיות כמשה רבינו, כל שכן שיכול להיות כרבינו עובדיה
אם אפשר להעיר
דבריך לא כפשוטם
שהרי לא קם כמשה ובנבואה גם לא יהיה
והרמב'ם כוונתו
ביאר הרב פינשטין
שכ'א יכול לעשות את המקסימום שלו כמו שמשה עשה ולא להגיע לדרגות


ועל הטענה השניה
דעת הרב יצחק שא'א להגיע לרמת הידיעה בתורה כמו מרן.
כך הבנתי מתי שהספיד את הרב שלום כהן זצל
 
ביאר הרב פינשטין
שכ'א יכול לעשות את המקסימום שלו כמו שמשה עשה ולא להגיע לדרגות
לי לא ידוע כן מהרב פיינשטיין, אלא מהגר"י וסרמן, כמו שכתב ידידי הרב אורי סבאג, ושכן מבואר כבר בדברי הרמב"ם גופיה בתשובת פאר הדור, ראה במצורף (בקטע הראשון).
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_בחוקותיך אשתעשע - סבאג, אורי_199.pdf
    1.7 MB · צפיות: 2
לי לא ידוע כן מהרב פיינשטיין, אלא מהגר"י וסרמן, כמו שכתב ידידי הרב אורי סבאג, ושכן מבואר כבר בדברי הרמב"ם גופיה בתשובת פאר הדור, ראה במצורף (בקטע הראשון).
הרב פינשטין הוא בספר שלו של הדרוש משהו משה איני זוכר בדיוק
וזה הובא בס' גם אתה יכול להתמודד של ר' אהרן פרידמן
אם אזכור אחפש בדיוק
 
גם הרב יצחק נכד מרן אמר בדרשה שכולם מסכימים שאי אפשר להיות כמו מרן.
עי' יד בתשובה שלא כולם מסכימים (הבאתי דעה של אח' הרבנים שליט'א, וכבר כתבתי את המקור ביד בתשובה לעיל)
וכמו שהיה כתוב שהרב דוד אמר בשם מרן שהיה רגיל לומר שכל א' יכול להיות כמוני
אם כן 2 דעות לא כן
וכמובן שאני סובר כמו רוב הדעות
אלא רק מציין שהדבר לא מוסכם
ואין הרבה נפק''מ
רק מי שכן שואף להיות כמרן יש לו ע'מ לסמוך כמו שהבאתי מקורות
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בס"ד, ח' חשון תשפ"ג, 2-113/פ"ג​
לכבוד הבחור היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת ה"ה אברהם יוסף עזיז נ"י
שלום רב,
מה ששאל האם אפשר להגיע בדורנו לדרגתו של מרן מלכא אאמו"ר רבינו עובדיה זצוק"ל, ששמעו מפי חכם שלום כהן זצוק"ל שאי אפשר להגיע בתורה לדרגתו של מרן זיע"א, ושואל ע"ז מדברי הרמב"ם בהלכות תשובה (פ"ה ה"ב) שכל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבינו וכו'.
הנה שם נאמר שיכול להיות צדיק כמשה בצדיקות ולא בחכמה, שכבר כתב הרמב"ם במורה נבוכים (ח"ג פנ"ד) אמרו ז"ל (ילקוט שמעוני דהי"א ד', י"ח) על משה רבינו ע"ה שאחד משמותיו של משה הוא אבי, אב בתורה, אב בחכמה, אב בנביאים, ובשלמה נאמר ויחכם מכל אדם, אמרו ולא ממשה, לפי שכוונתו באומרו מכל האדם מכל אנשי דורו, ולפיכך תמצא אותו מזכיר והימן וכלכל ודרדע בני מחול, שהם היו החכמים המפורסמים אז בדורו וכו'. הרי דס"ל להרמב"ם דמה שאמרו משה רבינו היה אב בתורה ואב בחכמה, ר"ל שלא היה ולא יהיה חכם כמותו, ולכן הוצרך לפרש שהוא גדול בחכמה גם משלמה המלך, וכ"כ בכפתור ופרח (פמ"ד עמ' צ"ח) שא"א שיהיה אחר גדול בחכמת התורה יותר ממשה רבינו ע"ה, והביא דברי הילקוט שמעוני (הנ"ל) שאחד משמותיו של משה הוא אבי, אב בתורה וכו', וכן משמע בברכות (ג': ) ודוד מי הוה ידע פלגא דלילא אימת, השתא משה רבינו לא הוה ידע וכו',
משמע שא"א שיהיה חכם יותר ממשה רבינו ע"ה.
ולפי זה מה שכתב הרמב"ם בהלכות תשובה היינו בצדקות ולא בחכמה, ואף בצדקות יש לפרש דברי הרמב"ם דמ"ש ולא קם וגו' קאי גם על צדקות, ומ"ש בהלכות תשובה, בא הרמב"ם לבאר ענין הבחירה, ור"ל שאינו מוגבל כלל מצד משפט הבחירה, ולא אתא למימר שאדם יגיע לדרגת משה, דמצד ירידת הדורות ושאר ההשפעות המשפיעעם על האדם בדורות האחרונים לא יצא לפועל שאדם מסויים יתגבר על יצרו כ"כ עד שיהיה כמרע"ה, ומ"מ אינו מצד הבחירה שמוגבל ודו"ק.
ועל כן אל תתמה על מה שאומרים שבמציאות קשה להגיע בחכמה ובתורה לדרגתו של מרן זיע"א.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
 
הצג קובץ מצורף 5790
הצג קובץ מצורף 5791

א. יש חותמת בכתב ידו
ב. לא מסתבר שמישהו יכתוב בשם מרן דבר שלא היה
ועוד שרגיל מרן היה לומר
והרי זה דבר שאפשר לבדוק אותו
יש"כ
מי זה הרב יצחק הרשקוביץ שמוזכר במכתב?
זה אותו הרשקוביץ מחבר הספר השנוי (או ליתר דיוק המרבה) במחלוקת דמעות של מלאכים?
 
צ"ל שמרן היה אומר מענווה, ופשוט.
אין זו ענוה, ופשוט שזה לא היה ממקום של ענוה. מאיפה אני מכריח ככה בקלות? תשובה: רבי נחמן מברסלב היה אומר שאני צדיק האמת, ואני מטהר הרבה טמאים וכו' וכו', וכן עוד הרבה גדולים וצדיקים היו מדברים על גדולתם, ואני בער ולא ידע, וכי מדובר במידה המגונה שבמידות שהיא מדת הגאוה. התבוננתי, ופתאום צץ לי תשובה נפלאה, הרי כידוע משה רבנו כתב את כל התורה כולה מפי הגבורה, ושם כתוב 'והאיש משה עניו מכל אדם', והשאלה הנשאלת איך הוא כותב על עצמו שהוא עניו מכל אדם, האם אין לך גאוה גדולה מזו, ואע''פ שזה היה מפי הגבורה הרי בחז''ל לא מצאנו שהוא ערער ע''ז אצל הקב''ה וביקש שזה לא יהיה כתוב. אלא כתוב כאן יסוד גדול, שצדיק אמיתי מכיר בגדלותו ויודע את מקומו, אלא שהוא מבין שזה לא מכך מעשיו אלא הכל זה סיעתא דשמיא והארת פנים עליונה, וע''כ מי שאמת צדיק אמיתי אצלו אין זו גאוה לומר שהוא צדיק האמת כי הוא באמת לא מתכיון להתגאות מחמת שהוא יודע שזה לא היה תלוי רק בו אלא היתה לו הארת פנים גדולה.
 
יש"כ
מי זה הרב יצחק הרשקוביץ שמוזכר במכתב?
זה אותו הרשקוביץ מחבר הספר השנוי (או ליתר דיוק המרבה) במחלוקת דמעות של מלאכים?
אני לא מכיר ספרים שהזכרת
אני מכיר ספרים שלו אחרים על הרב אלישיב הרב נח וינברג. ''שאיפות'' ועוד
 
אני לא מכיר ספרים שהזכרת
אני מכיר ספרים שלו אחרים על הרב אלישיב הרב נח וינברג. ''שאיפות'' ועוד
ראה כאן
זה ספר שמרבה לצאת ישירות או בעקיפין נגד הרבה מגדולי הדור כגון נגד הגראי"ל שטינמן זצ"ל וכו' שכביכול הם שותפים ביחד עם חברי הכנסת ומנהלי המוסדות במערכת משומנת של חילון הציבור החרדי, ח"ו
ולדעתי מצוה לשרוף ספר זה.
 
ראה כאן
זה ספר שמרבה לצאת ישירות או בעקיפין נגד הרבה מגדולי הדור כגון נגד הגראי"ל שטינמן זצ"ל וכו' שכביכול הם שותפים ביחד עם חברי הכנסת ומנהלי המוסדות במערכת משומנת של חילון הציבור החרדי, ח"ו
ולדעתי מצוה לשרוף ספר זה.
עדין לא בטוח
דייק בלשון
1668946847758.png
 
עדין לא בטוח
דייק בלשון
הצג קובץ מצורף 6009
מה זאת אומרת?
אני יודע בוודאות שאת דמעות של מלאכים כתב אחד חסיד גור לשעבר בשם יצחק הרשקוביץ, רק לא ידעתי האם המכתב ממוען לאותו הרשקוביץ או להרשקוביץ אחר, והנכתב שם סגר את המעגל.
 
אני מנסה להבין על מה הדיון.

האוה״ק לזיכרוני כותב, שכל חידוש שחידשת וראית שמישהו אחר חדש, דע כי קל לאחר שהובא לעולם בראשונה, יותר קל לאחמ״כ לחדש.
על דרך זאת, כיוון שהגיע לעולם כמרן, לא יהיה חידוש בעולם שמישהו אחר עשוי להגיע לרמת העמל והבקיאות של מרן.
אך מרן עצמו היה חידוש בעולם, כמו גדולי הדור שלפניו, ובשביל להגיע למה שהגיע היה צריך סיעתא דשמיא יותר עצומה ממישהו אחר.
לדרגה הזו לית לן בדחילי שיעשה כזאת. וגם אם מישהו יגיע לרמת עמלו בתורה של מרן ובקיאותו בסיעתא דשמיא, הוא לא יהיה גדול כמרן באמת.

וזהו גם הפשט בדברי הרמב״ם שהובא במכתבו של הראשל״צ, שכל אחד יכול להגיע למעלת משה רבנו הואיל וכבר הגיע לעולם דרגה כזו, אך להיות כמשה רבנו ממש, לא מבעיא ברמת הידיעה אלא ברמת הנבואה אשר ידעו פנים אל פנים וכו׳. גם אם יקום נביא חדש כזה, הוא לא יהיה באמת בדרגת משה רבנו.

עשיתי על זה בעבר שיעור שלם על סמך דברי האוה״ק הנ״ל.

כמובן שאין בזה שום עניין לייאש אנשים. כל אחד בסופו של דבר יכול להגיע לדרגות אחרות גבוהות.
אך גם החזו״א לא יכל להיות הגר״ח קנייבסקי, וכן הסטייפלר לא יכל להיות הגר״ע, וכן מרן לא יכל להיות מרן השו״ע.
כך גם גדול הדור הבא יגיע למעלתו בזכות עצמו ולא בזכות אחרים. להיות ״גדול דור״ כפשוטו זה סיעתא שהקב״ה נותן לאדם בזכות דבר שהוא מסר עצמו עליו. ולכל אחד יש את הדרך שלו בלימוד התורה שבו הוא יכול להגיע להיות גדול דור.
ייתכן שהוא יזכה לבקיאותו של מרן וכו׳, אך דווקא גדלותו יהיה בדבר שהוא מסר עצמו עליו.

(עד כאן הנקודה, אך כאן ארחיב במשהו שהרחבתי בשיעור הנ״ל, וזה קשור למשה רבינו ע״ה)

בכתבי הבעש״ט איתא שמה שהגיע משה רבינו למעלת עניו על כל פני האדמה, משום ששורשו היה בכעס. ומובא בכתבים שכשהובא לפני מלך אחד ציורו של משה רבינו, חשב שהיה לרשע גדול ח״ו, מחמת תווי פניו. ודהיינו, שכיוון ששורשו היה בכעס, והוא כבש אותו עד כדי כך שבשביל לעקור אותו מהשורש, לכן הוא הגיע למעלת עניו על כל פני האדמה.
כעת, גם אם יבוא אחד ויכריזו עליו ״עניו על כל פני האדמה״, האם זה אומר שהוא הגיע לאותה מעלה של משה רבינו?
למרות שאין לנו דרך למדוד שהרי התורה עומדת ומכריזה, והרי קודשא בריך הוא רואה כליות בשר ודם, וודאי כשהכריז עליו כזאת, ראה כי באמת שום אדם אחר לא הגיע למעלתו.
ובכל זאת, גם אחד אחר היה טוען כך, נבוא נאמר לו שאין זו פליאה ואין זו השגה על התורה שהעידה כך ח״ו, שהרי כיוון ש-״הוריד״ משה רבינו את אותם אורות, אם אדם באמת רוצה הוא יכול להגיע למעלתו.
אך החידוש נמצא מאז ומעד ומעולם רק על משה רבינו, שהתורה העידה עליו שלא קם עניו כמותו בעולם ! ולכן גם אם יבוא אחד ויגיע למעלתו כדברי הרמב״ם, אין זה חידוש כלל, וסך הכל הוריד על עצמו את אותן אורות שמשה רבינו הוריד לעולם.

החידוש של כל אדם לעומת זאת, זה מה שכל אדם קיבל בפרטות מהר סיני, וכל אחד יכול להגיע למעלה גבוהה ביותר, ואין כי אם יודע נסתרות יודע אם היא גבוהה יותר מהשני, כי כידוע ברוחניות לכל מעלה יש תכונה ואיכות שונה משל חברתה.
וכל אדם יכול להגיע למעלה הגבוהה הזו הייחודית לו רק בעמלו בתורה ובמצוות.

וכל מה שדיברו החכמים שאדם צריך לשאוף להיות כהגדולים בארץ, אמרו זאת מחמת שהאורות שהם הורידו לעולם קיימים. ובכך זירזו כל יחיד ויחיד להגיע גם לאור שרק הוא בעצמו יכול להגיע אליו, כמו שהם עשו.
וזה הפשט האמיתי שכל אדם יכול להגיע כמעלת משה רבינו ע״ה, שכל אחד יכול להביא עצמו למעלה ייחודית בפנ״ע, שאפילו חכמים גדולים לפניו לא הצליחו להגיע אליו, הואיל וכל אחד קיבל את התורה שלו בפרטות מהר סיני.

ופשוט.
 
חזור
חלק עליון