• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אמירה לאשכנזי [ולהיפך] בשבת - מה דעת מרן זיע"א ויבדל"ח מרן הראשל"צ שליט"א

י.א. ישראל

Active member
השבת שמעתי שיעור מקיף בנושא הזה ואותו חכם טען כמה טענות שיש ליישבם בעניין של חיוב לאפרושי מאיסורא שמוכח שהחיוב הוא עלי להפריש שלא יהיה לי עבירה שחברי עשה איסור ואני מצווה להפרישו, וא"כ כשאני אוחז שהדבר אסור איך אוכל לומר לו הרי לשיטתי זה איסור גמור [כגון בישול אחר בישול בלח וכיו"ב להיפך בבישול אחר קליה], והוכיח מהחיד"א באו"ח תריא במחזיק ברכה לעניין סיגריה ביו"ט, ועוד.
הדבר הזה מצוי ונשאל, וראוי לברר ההלכה, כי אמרו לי שמרן זיע"א בחזו"ע נוטה להחמיר בזה [לא מצאתי כעת], ומאידך זכורני שמרן שליט"א דיבר על זה להתיר,
אלא שמרן שליט"א התייחס בשיעוריו בזה רק מטעמי איסור אמירה לנכרי שלא שייך בישראל, אבל לא נגע מדין לפני עיוור ולאפרושי מאיסורא...
אשמח אם מישהו יודע להרחיב בעניין זה
יישר כח
 
מצד אחד למה שייך כאן לאפרושי מאיסורא, הרי אותו אשכנזי פוסק שזה מותר, והוא ממילא נוהג קולא בדבר הזה, וכי נלך לכל האשכניזם נפריע להם במה שהם מקילים? אחר כך הם גם יבואו אלינו להפריש אותנו....
אלא שאני תמיד היה קשה לי למה רבינו פסק לא לענות אמן אחרי ההלל של האשכנזי בר"ח, הרי לשיטתו זה לא ברכה לבטלה, וכמו שאתה אוכל חמין שכולו רוטב שחימם האשכנזי למה לא תענה אמן אחריו? ואם אתה מתייחס למה שאנחנו אוחזים שזה ברכה לבטלה תאמר כן גם בנידו"ד.
ואמנם יש לחלק שאמן חמורה יותר, אך בעיני זה דוחק.
 
יישר כח לכל העונים אך את עיקר דעתו של מרן שליט"א כבר כתבתי שידוע לי,
וכל העניין שהדיבור תמיד הוא בדומה לאמירה לגוי, אבל אף אחד לא נגע בדין לאפרושי מאיסור,
ואולי זה כוונת החזו"ע שחכך להחמיר בזה לכתחילה...
 
אין לאפרושי מאיסורא כשהדבר אינו אסור לדעתך, אלא לדעתך הוא תלוי במנהגים, וגם לדעתך הוא מותר לאשכנזי.
ואה"נ בדבר שאסור לדעתך לכולם, יהיה אסור לומר להם לעשות.
וכמדומה שהגאון רבי אליהו בחבוט שליט"א האריך בזה בקובץ משנת יוסף גליון ז'. ואמ"א.
 
מצד אחד למה שייך כאן לאפרושי מאיסורא, הרי אותו אשכנזי פוסק שזה מותר, והוא ממילא נוהג קולא בדבר הזה, וכי נלך לכל האשכניזם נפריע להם במה שהם מקילים? אחר כך הם גם יבואו אלינו להפריש אותנו....
אלא שאני תמיד היה קשה לי למה רבינו פסק לא לענות אמן אחרי ההלל של האשכנזי בר"ח, הרי לשיטתו זה לא ברכה לבטלה, וכמו שאתה אוכל חמין שכולו רוטב שחימם האשכנזי למה לא תענה אמן אחריו? ואם אתה מתייחס למה שאנחנו אוחזים שזה ברכה לבטלה תאמר כן גם בנידו"ד.
ואמנם יש לחלק שאמן חמורה יותר, אך בעיני זה דוחק.
לשיטתי זה ברכה לבטלה ולא אענה אמן, אבל לשיטתי הגם שזה מעשה שבת מכיון שכשיש מחלוקת פוסקים מקילים במעשה שבת ולכן אני יאכל את הצ'ולענט.
 
בהלל לכאו' גם לשיטתי כשאשכנזי מברך זה לא ברכה לבטלה, דלכאו' אם היה שואל את מרן זי''ע אם לברך היה מורה לו שיברך, וכן ודאי שאין אנו צריכים לכוין בוידוי בניאצנו על ברכותיהם של האשכנזים בהלל..
 
בהלל לכאו' גם לשיטתי כשאשכנזי מברך זה לא ברכה לבטלה, דלכאו' אם היה שואל את מרן זי''ע אם לברך היה מורה לו שיברך
הן אמת שהיינו מורים לו לברך כי במה שהוא מברך לעצמו איננו פועלים דבר נגד הוראת רבותינו אולם לענין אמן על ההלל ואמירה הדבר אסור כי אני פועל ובזה חלה עלי הוראת רבותי שלדידם זה ברכה לבטלה
אגב כיוצ''ב עי' בשו''ת בית נאמן [ח''א] ובשו''ת אור לציון ועוד שכתבו כעין טענתך [רק בלי הנאצנו...] וזה מה שישיב מרן זצ''ל בפשיטות
 
חזור
חלק עליון