בהקשר מה שכבודו ציין שביטול יצרא דע"ז היה בעשרה בטבת
כידוע מכון 'הישכם אוהבים' פרסם בשלהי חודש תשרי את
הקבצים שהועלו כאן
בהודעה שנשלחה ע"י חברי המכון הובא בשם הגמ' שביטול היצר הרע של עבודה זרה היה בסוף תשרי ולא בעשרה בטבת.
אני מצטט חלק מההודעה שלהם הקשורה להנ"ל.
בספר נחמיה (פרק ח') מתואר כיצד כלל ישראל בעלייתם לארץ ישראל בראשית ימי הבית השני, חגגו יחד את ראש השנה, ולאחריו חגגו בשמחה גדולה את חג הסוכות והכתוב מעיד שעשו את חג הסוכות אשר כמוהו לא עשו מימי יהושע בן נון (נחמיה ח יז).
ומיד לאחר חג הסוכות, התאספו יחד בצום ובשקים כמתואר היטב במקרא, ועשו מעמד גדול של תשובה ווידוי, ככתוב (שם ט ד) "ויזעקו בקול גדול אל ה' אלהיהם", וכרתו ברית לשמור ולעשות את כל המצוות.
וחז"ל דרשו (יומא סט: ) מהפסוקים הנ"ל: "ויצעקו אל ה' אלוקים בקול גדול, מאי אמור וכו'" וביארו חז"ל שצעקו על עוון ע"ז שגרם לחורבן הבית, הריגת הצדיקים וגלות ישראל מאדמתן. ואמרו שמאחר שלא ניתן היצה"ר של עבודה זרה אלא לקבל עליו שכר, אנו איננו רוצים לא את היצה"ר ולא את שכרו, ונפל פתק מהרקיע שכתוב עליו "
אמת" שהוא חותמו של הקב"ה, כלומר שהקב"ה הסכים עמהם. ומאז ישבו בתענית ג' ימים וג' לילות, וה' שמע את תפילתם ויצא אריה של אש מתוך קודש הקדשים, והנביא אמר להם שהוא הוא היצה"ר של עבודה זרה, ותפסו אותו. וכשתפסו אותו נפלה שערה ממנו, ושאג האריה וקולו הילך ת"ק פרסה על ת"ק פרסה, וחז"ל הקדושים דאגו שמא ירחמו עליו מן השמים, ולכן הכניסו אותו לסיר של עופרת וסתמו אותו עם עופרת וכך השתיקו את קולו. ובכך ביטלו את היצה"ר של עבודה זרה מישראל.
וכבר ידוע הרמז לנידון דידן בכך שחוט השערה מיצרא דעבודה זרה נשארה בחוץ, וגם שלא הרגו את היצה"ר אלא רק הכניסוהו לסיר (ועי' מש"כ היעב"ץ [בהוצאת וגשל] בגמ' שם יומא סט: ).
אם כן בימים אלו, שלהי חודש תשרי, הם הימים שאנשי כנסת הגדולה קיבלו את הסכמת הקב"ה לביטול יצרא דע"ז. ומוטל עלינו לפעול כסגולת היום, ולהתפלל ולזעוק זעקה בקול גדול, ולבקש מהקב"ה שירחם עלינו, ויבטל את החוט השערה שנשארה מיצרא דעבודה זרה שעדיין מרקד בינינו, ונזכה להעביר גילולים מן הארץ והאלילים כרות יכרתון - לתקן עולם במלכות ש-די.
לרגל זה, אנו שולחים כמה וכמה מאמרים בנידון דידן במציאות ובהלכה, יש מהם שכבר ראו אור בעבר, ועכשיו הם מופצים במהדורה מורחבת ומתוקנת יותר הכוללת חידושים רבים, וישנם גם דברים הרואים עתה אור לראשונה בס"ד.