הקשה בקובץ הערות (בביאורי אגדות סי' י"ב אות ה') הרי אין בכור אלא במקום שיש פשוטים, והרי אומות העולם אינם נקראים בנים כדכתיב "בנים אתם לה' אלקיכם" משמע שגוים לא.
וב'מגדלות מרקחים' כתב כמה תירוצים:
וב'מגדלות מרקחים' כתב כמה תירוצים:
- הפתחי תשובה חו"מ סי' רפ"א סק"ו מביא שיטות שבן יחיד יורש גם מדין בכורה, עיי"ש הנפק"מ; [ועוד כתב הדבר אברהם א' כ"ז נפק"מ שלא יוכל להנחיל לאח חצי מהירושה, כי יש דין "לא יוכל לבכר"].
- גם אם ירושת בכורה אין לבן יחיד - הרי נחשב בכור לגבי פדיון הבן, ועבודה בבכורות. [ויש להוסיף שהתורה לא כתבה "בני יחידי", כדי להדגיש שלא היה לפניהם בן אחר שהקב"ה עזבו].
- הג"ר ברוך יצחקי שליט"א אמר שרש"י הוקשה לו כן, ולכן כתב ב' פירושים: א' לשון גדולה; ב' שהכוונה שהקב"ה הסכים עם מכירת הבכורה ליעקב.
- באבות דר' נתן נוסחא אחרת פרק מ"ד שנינו שמלאכי השרת ג"כ נקראים בנים, ומ"בני בכורי ישראל" רואים שעם ישראל חביבים יותר. ולפי"ז א"ש בפשוטו.