• ל"מרכז למורשת מרן" דרוש מפעיל לתכנית על מרן בתלמודי תורה, וכן מפעילה בבתי ספר לבנות. דרישות התפקיד: א. גישה לילדים חובה. ב. כושר רטורי. ג. פנוי/ה בשעות הבוקר לפחות בחלק מימות השבוע. יצירת קשר במייל: office@moreshet-maran.com

בד''ץ

איש תם

Well-known member
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

13%

כתבתי את זה בלשון השאלה אך העיקרון ברור
גם החילוק שכתבתי ברור.
צריך שהלב יהא לב של תורה, ולא רבים זוכים לזה.
הרבה הרגשות של בני תורה בזמנינו מנוגדות לשו"ע.
תנסה לדוגמא לתת לאברך בשר של עוף שהוא מתערובת טריפה עם ב' כשרים, ותגיד לו שזרקת אחד מהם. האם הוא יעיז לגעת בזה? למרות שזה לכתחילה לכו"ע. אלא מאי התרגלנו לחיות לפי מה יגידו, ואנחנו מפילים את זה על התורה...
 

יי"ש

Active member
פעילות

3%

אֲרִיכוּת יָמִים

12%

גם החילוק שכתבתי ברור.
צריך שהלב יהא לב של תורה, ולא רבים זוכים לזה.
הרבה הרגשות של בני תורה בזמנינו מנוגדות לשו"ע.
תנסה לדוגמא לתת לאברך בשר של עוף שהוא מתערובת טריפה עם ב' כשרים, ותגיד לו שזרקת אחד מהם. האם הוא יעיז לגעת בזה? למרות שזה לכתחילה לכו"ע. אלא מאי התרגלנו לחיות לפי מה יגידו, ואנחנו מפילים את זה על התורה...
אף שכ' צודק ואין עורר על הדין גם אני לא הייתי אוכל כי אין מצווה לאכול דבר המוטל בספק.
 

איש תם

Well-known member
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

13%

אף שכ' צודק ואין עורר על הדין גם אני לא הייתי אוכל כי אין מצווה לאכול דבר המוטל בספק.
השאלה האם לא היית אוכל כי אין מצוה, או כי אין ליבך נותן לך לאכול.
השאלה גם מה היה קורה אם כל החתיכות היו שלך, האם היית אוכל, או זורק לקיים "מצוות" בל תשחית...
 

יי"ש

Active member
פעילות

3%

אֲרִיכוּת יָמִים

12%

לשאלתך: אם זה היה ממוני והיתה שאלה 'על באמת' הייתי עושה שאלת חכם וכאשר היה מורה כך הייתי עושה, ופשוט.
 

אהרן כהן

Active member
פעילות

7%

אֲרִיכוּת יָמִים

29%

ממה שהובן ממנו א"א לסמוך עגם על הרבה בדצי"ם כולל העדה"ח, שעושים את בדיקת צומת הגידים החלק התחתון של הרגל.
למה, הרי במהלך ה'סיכום' הנ"ל (לא שמעתי את השיעור עצמו), כתב לכל אורך הדרך, ש"בשחיטה רגילה סומכים על כך וכך, ובשחיטה מהדרין יש גם משגיח צמוד על כך שבודק וכד'", וא"כ כל שכן בד"ץ מהדרין. לא?
 

קורסיה

Well-known member
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

79%

לכאורה יוצא משיעורו, שבעופות ניתן לסמוך על רבנות מהדרין, משא"כ רבנות רגילה שסומכים על כל מיני קולות ועם פחות השגחה שהכל כדת וכדין. וכ"ש שניתן לסמוך על כל בד"ץ מהדרין. לא כן?
הרב דיבר שם תמיד על רבנות מהדרין (כלשונו- מהדרין מדומה) וכ"ש רבנות רגילה
ממה שהובן ממנו א"א לסמוך עגם על הרבה בדצי"ם כולל העדה"ח, שעושים את בדיקת צומת הגידים החלק התחתון של הרגל.
רק על העדה החרדית הוא אמר זאת. וכמדומה לי שכיום הם שינו את זה (אך אני לא בטוח)
 

קורסיה

Well-known member
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

79%

כל מה שהרב מחפוד דיבר שם על כשרות העופות בימינו, זה ההבדלים שיש בין רבנות מהדרין לבין בד"ץ. א"כ על רבנות מהדרין לטענתו קשה לסמוך
 
נערך לאחרונה:

אהרן כהן

Active member
פעילות

7%

אֲרִיכוּת יָמִים

29%

כל מה שהרב מחפוד דיבר שם על כשרות העופות בימינו, זה ההבדלים שיש בין רבנות מהדרין לבין בד"ץ. א"כ על רבנות מהדרין לטענות קשה לסמוך
אז כשכתבת (ב'סיכום') "בשחיטה רגילה" הכוונה רבנות מהדרין, ו"שחיטה מהדרין" הכוונה בד"ץ?
 

קורסיה

Well-known member
פעילות

0%

אֲרִיכוּת יָמִים

79%

עכשיו הבנתי אותך
בשיעור הוא דיבר על רבנות אך בעיקר על רבנות מהדרין. ולזה כתבתי שחיטה רגילה
ומהדרין שכתבתי הכוונה לבדצים
 

לביא

Active member
פעילות

6%

אֲרִיכוּת יָמִים

24%

@יי"ש , לגבי מה שדיברנו על מסעדות וכו׳, ארצה להבהיר דעתי טיפה יותר.
פשוט גם לי, שבן תורה אין לו עסק להיות במסעדות כל יום או יומיים, ואין עניין שכל יום ילך לאכול בשווארמה של השכונה וכדומיו.
אלא מה, בוודאי שפעם בחודשיים-שלוש לצאת עם האשה למסעדה, אין בזה שום פסול, ואדרבה במקום שלום בית ודאי שצריך לפעמים לצאת מדי פעם.
(אברך שאני מכיר אמר לי, שכשהיה צורך ״להשתחרר״ עם האשה הם תמיד עשו הליכות, וכעבור חצי שנה כל כך נמאס להם מזה שהיו צריכים גיוון. או אז הם הלכו למסעדה, והבינו שלפעמים צריך שינוי מקום לא רק בגינה ליד הבית.)
וכן לקנות בשווארמה השכונתית או הפיצה השכונתית וכדומיו. אבל שם שאני, שעדיף להזמין לבית מאשר לשבת מול עשרות אנשים ורואים אותך מבלע שווארמה או מתלכלך מהפיצה, ולזה דווקא דעתי בשו״ע החמישי לא לאכול שם אלא להזמין לבית. במסעדה לעומת זאת יש ״תרבות״ אכילה.
(כשאני ונוות ביתי היינו מאורסים, הרב שלי לעניינים הללו (שגם היה השדכן) אמר לי שאפשר ללכת למקומות לאכול. אך אמר לי שלא ללכת למקומות של לאפה ופיצה וכדומיו, מהסיבה שבהם בדרך כלל הפה נפתח לבלע את הלאפה, ואדם ״מתכער״ בעיני ארוסתו ולא מתאים. ומשם גם חלק ממה שכתבתי קשור)
וגם במקומות כאלו כמובן לא כל יום, וכולי האי ואולי פעם בשבוע להזמין לבית. אבל לא לעשות ״תרבות פיצה״.
 

יהודה בן דוד - משנת יוסף

Active member
פעילות

4%

אֲרִיכוּת יָמִים

10%

למה, הרי במהלך ה'סיכום' הנ"ל (לא שמעתי את השיעור עצמו), כתב לכל אורך הדרך, ש"בשחיטה רגילה סומכים על כך וכך, ובשחיטה מהדרין יש גם משגיח צמוד על כך שבודק וכד'", וא"כ כל שכן בד"ץ מהדרין. לא?
הרב דיבר שם תמיד על רבנות מהדרין (כלשונו- מהדרין מדומה) וכ"ש רבנות רגילה
ראשית כדאי מאוד לשמוע את השיעור, לקרוא את הסיכום זה כמו לקרוא את העולה מהאמור ביבי"א בלי לראות את התשובה עצמה.
בדבריו מבואר שלא בכל הבדצי"ם מקפידים ע"ז, ומהדרין כוונתו לא בד"צ שקורא לעצמו מהדרין, אלא בד"צ שמהדרין כמו שצריך.
רק על העדה החרדית הוא אמר זאת. וכמדומה לי שכיום הם שינו את זה (אך אני לא בטוח)
הם לא שינו את זה. כמבואר בקבצים הנ"ל, וראה עוד במצו"ב.
שמעתי אתמול מקרוב משפחה שעבד במשחטה של בית יוסף שגם הם בודקים למטה.
אז כשכתבת (ב'סיכום') "בשחיטה רגילה" הכוונה רבנות מהדרין, ו"שחיטה מהדרין" הכוונה בד"ץ?
לא, רבנות מהדרין
אני יכול לשלוח לך את השיעור המלא למייל
עכשיו הבנתי אותך
בשיעור הוא דיבר על רבנות אך בעיקר על רבנות מהדרין. ולזה כתבתי שחיטה רגילה
ומהדרין שכתבתי הכוונה לבדצים
בשיעור דיבר על ההבדל בין רבנות לבין בד"צ יורה דעה ועוד בדצי"ם שמקפידים על הכל כהרב לנדא ורובין, אבל הדגיש שיש "מהדרין מדומה" וכוונתו על בדצי"ם שלא מקפידים על כל הדברים שפירט.
יש להוסיף על הסיכום, אות יג. שאמר בסוף השיעור בקיצור, שיש ש"מקפידים" להפריד את העור לפני המליחה, והפר"ח בסי' סט כ' שהמליחה לא מועילה בכה"ג.

וייש"כ לרב @קורסיה על שליחת השיעור לחברי הפורום וחברא חברא אית ליה, ישוטטו הרבים בין שיטי הדברים ותרבה הדעת.
 
חלק עליון