• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בד"ץ

לא אמרתי שהעד"ח אומרים שזה חלק, אלא הכוונה שאין לומר שאם יש עד"ח זה אומר שהוא מהדרין וממילא הוא חלק [וכמו שנגיד כן ביורה דעה או עטרה].
שוב אני חוזר ושואל, אם הרבנות אינה מהדרין ואינה חלק, איך יהיה על זה העדה"ח כדי שתאמר "אל תסמוך עליהם", הרי הם נותנים הכשר רק על חלק וכנ"ל.
 
שוב אני חוזר ושואל, אם הרבנות אינה מהדרין ואינה חלק, איך יהיה על זה העדה"ח כדי שתאמר "אל תסמוך עליהם", הרי הם נותנים הכשר רק על חלק וכנ"ל.
תבדוק על הבשר של העדה"ח, כמדומה שלא כתוב רבנות מהדרין.
ותעדכן.
 
לגבי מה שכתבו שב״י משתמשים במשגיח של הרבנות, וכן שארית ישראל, שאלתי מישהו שנראה שמומחה בכשרויות בפורום שכן (מי שיודע מי זה, יודע) על העניין, וכך כתב לי:
בכללות, העניין הזה שמשגיח הרבנות מקבל גם הוראות מבד"ץ -
בבית יוסף זה בהחלט קורה ובדידי הווה עובדא.
ייתכן בהחלט שקורה בעוד הכשרים.

לענ"ד יש לחלק בין מקרה שבו הבד"ץ מוסיף עוד תשלום להמשגיח תמורת זה שיקפיד על נהלי הבד"ץ, לבין סתם דרישות נוספות ללא תשלום.

גם יש לבדוק האם הבד"ץ בדק את המשגיח של הרבנות שאפשר בכלל לסמוך עליו.

כידוע מי שהכי גרועים בזה אלו חת"ס פ"ת, שכשיטה לא שולחים משגיח לאף מסעדה.
דעתי האישית היא,
שאם הבד"ץ בודק מי זה המשגיח הזה, ומוצא חן בעיניהם.
ואז הם מציעים לו סכום כסף כתוספת על המשכורת שהוא כבר מקבל על עבודתו הרגילה של הרבנות (לדוג' עד היום כמשגיח הרבנות הוא קיבל 37 ש"ח לשעה, ומציעים לו עוד 5 ש"ח לשעה כדי שיהי' 42 לשעה) תמורת הקפדה על נהלים נוספים (לדוג' מעכשיו לפקח שכל המוצרים הם של בד"צים א.ב.ג, לפקח על בשר שיהי' רק בית יוסף וכד') -

אזי זה לגיטימי.

למעשה, במקום אחד שאני ראיתי,
במסעדה שהרבנות הציבה שם משגיח בוקר, בית יוסף משתמשים בו ללא בדיקה מיוחדת וללא תוספת שכר, אלא פשוט אומרים לו שישגיח גם על ענייני בד"ץ בית יוסף.
ובנוסף שמו שם משגיח ערב שהוא לחלוטין מטעמם.
 
לגבי מה שכתבו שב״י משתמשים במשגיח של הרבנות, וכן שארית ישראל, שאלתי מישהו שנראה שמומחה בכשרויות בפורום שכן (מי שיודע מי זה, יודע) על העניין, וכך כתב לי
כידוע מי שהכי גרועים בזה אלו חת"ס פ"ת, שכשיטה לא שולחים משגיח לאף מסעדה.
לא רק במסעדות, אפי' למפעלים גדולים שב"השגחתם".
ידידי מפקח הכשרות מהרבנות הנ"ל, אמר לי שיש מפעל בעירו בהכשר חת"ס פ"ת, שכעשור לא דרך שם המשגיח שלהם.
 
הרב מחפוד מסר שיעור שלם על זה, והמציאות הפוכה מצורף הסיכום שכתבתי. (את השיעור המלא אני יכול לשלוח במייל, למי שרוצה ישלח לי הודעה פרטית עם כתובת המייל שלו)
מרתק, ומחכים, הסיכום זה רק כעין מפתחות למה שאומר בשיעור, שווה ואולי חובה לכל אחד לשמוע שיעור זה.
ממש עשה לי שמחת חג
הגר"ש מחפוד בלשונו המיוחדת ובניסיונו הרב מגיש את הדברים בצורה מעניינת, ומשלב גם הומור של ת"ח.

כמה נקודות מעניינות שאמר:
שלמד שו"ע ונו"כ הלכות שחיטה למעלה מ170 פעם!!!
שמונה למפקח אצל הרב לנדא בגלל שלא הסכים להגיע לעשר פירות בלילה...
שהרב לנדא נתן לו לבדוק צומת הגידים אחרי שרבני העדה החרדית בדקו את אותם עופות והכשירו, והוא הראה בהם כמה טריפות!!!

ועוד ועוד.
 
לא רק במסעדות, אפי' למפעלים גדולים שב"השגחתם".
ידידי מפקח הכשרות מהרבנות הנ"ל, אמר לי שיש מפעל בעירו בהכשר חת"ס פ"ת, שכעשור לא דרך שם המשגיח שלהם.
בחת״ס פ״ת כאמור הם אפילו לא שולחים משגיח, והיא הכשרה על דיו ממש.;
 
הרב לביא אמר בשם מי שאמר:
בכללות, העניין הזה שמשגיח הרבנות מקבל גם הוראות מבד"ץ -
בבית יוסף זה בהחלט קורה ובדידי הווה עובדא.
ייתכן בהחלט שקורה בעוד הכשרים.

לענ"ד יש לחלק בין מקרה שבו הבד"ץ מוסיף עוד תשלום להמשגיח תמורת זה שיקפיד על נהלי הבד"ץ, לבין סתם דרישות נוספות ללא תשלום.

גם יש לבדוק האם הבד"ץ בדק את המשגיח של הרבנות שאפשר בכלל לסמוך עליו.

כידוע מי שהכי גרועים בזה אלו חת"ס פ"ת, שכשיטה לא שולחים משגיח לאף מסעדה.
דעתי האישית היא,
שאם הבד"ץ בודק מי זה המשגיח הזה, ומוצא חן בעיניהם.
ואז הם מציעים לו סכום כסף כתוספת על המשכורת שהוא כבר מקבל על עבודתו הרגילה של הרבנות (לדוג' עד היום כמשגיח הרבנות הוא קיבל 37 ש"ח לשעה, ומציעים לו עוד 5 ש"ח לשעה כדי שיהי' 42 לשעה) תמורת הקפדה על נהלים נוספים (לדוג' מעכשיו לפקח שכל המוצרים הם של בד"צים א.ב.ג, לפקח על בשר שיהי' רק בית יוסף וכד') -

אזי זה לגיטימי.

למעשה, במקום אחד שאני ראיתי,
במסעדה שהרבנות הציבה שם משגיח בוקר, בית יוסף משתמשים בו ללא בדיקה מיוחדת וללא תוספת שכר, אלא פשוט אומרים לו שישגיח גם על ענייני בד"ץ בית יוסף.
ובנוסף שמו שם משגיח ערב שהוא לחלוטין מטעמם.
זה לא נשמע טוב.. זה זריית חול בעיניים!! כאילו הם שם ויודעים מה קורה שם בפרוטרוט.
שיכתבו בחותם הכשרות בהכשר רבנות פלונית והמשגיח שם נאמן גם עלינו.
 
יש מפעל ממתקים שהיה לו הכשר רובין והמשגיח היה מגיע לקחת את השיק עד שבעה"ב זרק אותו. אמר לו איך אתה לא מתבייש וכו'
אין כשרות שחפה מטעויות או משגיחים חאפרים, לא משנה כמה מהודרת היא.
באותה מידה תמצא מפעל אחר בהשגחת הרב רובין בו המשגיח מגיע פעם בשבוע או אפילו יותר.
אפילו בכשרויות היותר מהודרות.
ומי שטוען אחרת, משלה את עצמו.
 
זה לא נשמע טוב.. זה זריית חול בעיניים!! כאילו הם שם ויודעים מה קורה שם בפרוטרוט.
שיכתבו בחותם הכשרות בהכשר רבנות פלונית והמשגיח שם נאמן גם עלינו.
באיזה ציור? הראשון או השני?
בציור הראשון אני יכול להבין. אפשר לתרץ תירוצים ולומר ״סו״ס הוא מקבל כסף גם מההשגחה הזאת אז זה נקרא שהוא מטעמם״ וכד׳, אבל יש פה מעיין חאפריות.
בציור השני דווקא אני לא מבין את הבעיה, משגיח כשרות לא צריך לראות איך הם שמים את ההמבורגרים ואת הצ׳יפס בשמן, רק לבוא לפקח שהכל כהלכה וכל המוצרים חתומים בחותמת של הכשרות, מנקים את החסה כדבעי וכו׳. לא צריך להיות שם 24/7. ומה בכך שבאים פעם בערב?
(בחת״ס פ״ת כאמור משגיח כלל לא מגיע...)
 
אין כשרות שחפה מטעויות או משגיחים חאפרים, לא משנה כמה מהודרת היא.
באותה מידה תמצא מפעל אחר בהשגחת הרב רובין בו המשגיח מגיע פעם בשבוע או אפילו יותר.
אפילו בכשרויות היותר מהודרות.
ומי שטוען אחרת, משלה את עצמו.
נכון. וע"כ נמצנו למדים שאין לסמוך על גופי הכשרות בעניים עצומות אם אתה לא מכיר מה הולך שם.
ולפלפל ולומר עד אחד הרי נאמן באיסורים ק"ו שכאן שיש שתי חכמים גם רבנות וגם בד"ץ זה וודאי כשר בלי שום חשש, וזה אינו נכון בימינו שכולם יודעים מה הולך וכמו שנכתב כאן ויש רבנים גדולים שאומרים את זה בלי למצמץ ולי הקטן זה צורם לשמוע שעשה עצמו שלא ידע את המציאות
 
בציור השני דווקא אני לא מבין את הבעיה, משגיח כשרות לא צריך לראות איך הם שמים את ההמבורגרים ואת הצ׳יפס בשמן, רק לבוא לפקח שהכל כהלכה וכל המוצרים חתומים בחותמת של הכשרות, מנקים את החסה כדבעי וכו׳. לא צריך להיות שם 24/7. ומה בכך שבאים פעם בערב?
(בחת״ס פ״ת כאמור משגיח כלל לא מגיע...)
יכול להיות וכב' צודק אלא שבדברים אלו שהתורה הזהירה אותנו ונטמתם בם וידוע כמה זה משפיע על הדם והנפש חושבני שכדאי ליזהר בזה....
 
יכול להיות וכב' צודק אלא שבדברים אלו שהתורה הזהירה אותנו ונטמתם בם וידוע כמה זה משפיע על הדם והנפש חושבני שכדאי ליזהר בזה....
מבחינת השגחת תולעים וכד׳ אתה צודק.
בבשרים לעומת זאת תמיד משתמשים בבשר של ההשגחה. (רובין - רובין, מחפוד - מחפוד, ב״י - ב״י)
יש פה גם בעיה של בישולי עכו״ם וכו׳ שהוא עוד בעיה.
ועוד כל מיני בעיות שמשגיח כשרות אמור בעצם להשגיח.
העניין הוא לפעמים שאתה לא יכול להמנע מלאכול בחוץ כל ימי חייך, עדיין לא יצא לי להכיר באופן אישי ירא״ש שלא אוכל בחוץ. אלא על כרחך שסומך על ההשגחה במקום שממנו הוא קונה. ואע״פ שטעויות ומשגיחים חאפרים קיימים.
 
חזור
חלק עליון