• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בחירה וידיעת ה'

קורסיה

Well-known member
מרן האור יחזקאל זצ"ל (אלול עמ' סז) כתב חידוש גדול. שאין דבר שהוא לא רצון ה'. ואף אם עבר עבירה זוהי רצון ה'. ומה שאדם נענש הוא משום שטועה וסובר שהוא נגד רצון ה'.

ולכאורה הדברים מתמיהים. דאם כדבריו, יבוא האדם לעבור עבירה ויאמר שזה רצון ה' ואין עליו תרעומת.
וגם אם נאמר שאין זו כוונתו, מ"מ היכן נעלמה הבחירה שיש ביד האדם? הרי כתב הרמב"ם (תשובה פ"ה, ד) - ככה חפץ [הקב"ה] להיות האדם רשותו בידו וכל מעשיו מסורין לו ולא יהיה לו לא כופה ולא מושך אלא הוא מעצמו ובדעתו שנתן לו האל עושה כל שהאדם יכול לעשות, לפיכך דנין אותו לפי מעשיו אם עשה טובה מטיבין לו ואם עשה רעה מריעין לו. עכ"ל. וידוע שאלת הרמב"ם שם בהלכה ה' שאם הקב"ה יודע הכל כיצד יש בחירה? והרמב"ם השאיר בשאלה. והראב"ד תרץ שידיעת ה' אינה גזירה!
גם האור החיים (וישב לז, כא) פירש שראובן רצה להציל את יוסף מאחיו משום שהם בעלי בחירה ויכולים להורגו למרות שלא נתחייב מיתה, אלא רצה להשליכו לבור עם חיות שלא יהרגוהו אם לא נתחייב מיתה.
גם האלשיך (תהלים כז, ב) כתב - ושמא תאמר הלא אפשר על ידי פריצים ומריעים בעלי בחירה, פן בחרב יצאו לקראתך שעל חפשיות הבחירה לא ימנעם ה' ע"ש
וכן בליקו"מ (תניינא קי) - שמעתי שאיש אחד שאל אותו כיצד הוא הבחירה. השיב לו בפשיטות. שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות. אם רוצה עושה. ואם אינו רוצה אינו עושה. ורשמתי זאת. כי הוא נצרך מאד. כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד. מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד. ע"כ נדמה להם שאין להם בחירה ח"ו. ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן. כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד. על כל דבר. וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאד. ע"ש
 
חזור
חלק עליון