• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בל תשחית בכסף

קורסיה

Well-known member
כתב רבינו יונה בשערי תשובה (שער ג אות פב) שבכלל איסור בל תשחית הוזהרנו בזה שלא לפזר ממון לריק אפילו שוה פרוטה. וכ"כ בהגהות רבינו פרץ מצוה קעה - והוזהרנו בזה שלא לפזר ממון לריק ואפילו שוה פרוטה.
באילת השחר שבת (קמ: ד"ה עבר) כתב שאף שקונה דבר יותר יקר ויכול לקנות יותר זול (ואין בו בל תשחית דגופא) עובר משום בל תשחית.

האם יוצא מזה שאם יש שני מוצרים אחד זול ואחד יקר, ושניהם שווים לאותו אדם הקונה, אסור לו לקנות את היקר? כמובן שאם יש איזו סיבה הגיונית שהוא רוצה את היקר שפיר דמי, אך כשאין סיבה נאמר שאסור לו לקנות את היקר. (מצוי בכל מיני חברות שהם רק קונים מוצרים ממפעלים אחרים ומוכרים אותם תחת שם אחר כמו מעולה, רמי לוי, שופרסל ועוד).
 
אותה שאלה שאלתי כאן בעבר ולא היה מענה.
אם אדם קונה בשר עטרה במקום לקנות בשר רבנות חלק מהדרין בזול יותר, האם יש בזה משום בל תשחית שאת ההפרש יתן לנזקקים!!
ומה מקום יש להחמיר במקום שאין צורך!
 
אותה שאלה שאלתי כאן בעבר ולא היה מענה.
אם אדם קונה בשר עטרה במקום לקנות בשר רבנות חלק מהדרין בזול יותר, האם יש בזה משום בל תשחית שאת ההפרש יתן לנזקקים!!
ומה מקום יש להחמיר במקום שאין צורך!
אם הוא קונה בשר עטרה כי הוא חושש, א"כ אין בעיה. ופשוט.
 
אם הוא קונה בשר עטרה כי הוא חושש, א"כ אין בעיה. ופשוט.
ברור, כוונתי בשאלה לאותם הסוברים שאפשר לכתחילה לאכול בשר רבנות חלק, וכאן כתבו בשם מורנו הראש"ל שאמר כן בפשיטות. א"כ למה צריך לרכוש בשר יקר כ"כ בכשרות מהודרת (כביכול יותר.. לדידהו..)
 
אטו בשופטני עסקינן שיש לו ענין לקנות דוקא עם העטיפה של המותג
בסוף השאלה כתבתי דוגמא מאוד מציאותית
ישנם חברות שהם לא מייצרות כלום אלא קונות הכל מחברות אחרות ומשווקות אותם תחת שמם. בד"כ הם יותר זולים
במידה וראיתי שכך הוא, אותו מוצר אחד זול יותר ואחד יקר, ובכל זאת מתחשק לו לקנות את המותג

ה"ה בפסטות וכד' שכולם מיוצרים מרכיב אחד ואין לאדם שום הבדל בטעם או איכות וכד', מותר לו לקנות את היקר יותר?
 
ברור, כוונתי בשאלה לאותם הסוברים שאפשר לכתחילה לאכול בשר רבנות חלק, וכאן כתבו בשם מורנו הראש"ל שאמר כן בפשיטות. א"כ למה צריך לרכוש בשר יקר כ"כ בכשרות מהודרת (כביכול יותר.. לדידהו..)
אולי אע"פ שאפשר לכתחילה הוא מעוניין בהידורים של הכשרות השנייה?
הרב משה יוסף שליט"א אמר באחת מדרשותיו לפני כמה שנים(כמדומה שהיה זה אחר פטירת מרן אבל אולי אני טועה) שמרן זצ"ל הורה להם לא לסמוך בבד"ץ בית יוסף על כל ההיתרים שלו שהתיר לכתחילה, כי מי שקונה בד"ץ שכתוב עליו למהדרין מן המהדרין חושב שבבד"ץ כך עושים שלא סומכים על עיקר הדין ולכתחילה אלא מהדרין ויש בזה הונאה.
 
אמת! כך שמעתי גם ממאור עיננו מרן זיע"א וגם מהגאון ר' משה יוסף נר"ו.
השאלה היא לדידהו דס"ל שאין בזה יותר הידור, כי ממה נפשך, אם יש בזה יותר הידור ודאי לכו"ע שיש לבני תורה להחמיר בזה ואם אין אלו חומרות כ"כ משמעותיות והכרחיות אז לפי"ד מרן זיע"א למה יש להחמיר כ"כ על בני תורה כשאין הפרוטה מצויה בכיסם??

אשמח לתשובה ברורה בנושא אולי מהגר"ש ללוש נר"ו
 
אמת! כך שמעתי גם ממאור עיננו מרן זיע"א וגם מהגאון ר' משה יוסף נר"ו.
השאלה היא לדידהו דס"ל שאין בזה יותר הידור, כי ממה נפשך, אם יש בזה יותר הידור ודאי לכו"ע שיש לבני תורה להחמיר בזה ואם אין אלו חומרות כ"כ משמעותיות והכרחיות אז לפי"ד מרן זיע"א למה יש להחמיר כ"כ על בני תורה כשאין הפרוטה מצויה בכיסם??

אשמח לתשובה ברורה בנושא אולי מהרב שמעון ללוש נר"ו
 
מקווה שכך זה בסדר, אולי כב' ילמד אותי איך עושים את הסימן הלז
כותבים @ ואחריו את שתי האותיות הראשונות של השם(במקרה הזה @הר) שרוצים לתייג ומופיעה רשימה עם כמה ובוחרים במי שרוצים.
אינני יודע מה עשית אתה אינני מבין בזה יותר מידי אבל אם מה שעשית זה טוב( אולי הרב @מורשת מרן יגיד לנו) אשמח לדעת מה עשית שבצורה שאתה כתבתה אין את הסימון @ לפני השם ועדיף.
 
לשון ר"י- לא לפזר ממון לריק אפילו שוה פרוטה. אין הכוונה לזרוק את הכסף לפח, אלא לקנות סתם דברים לריק, בדיוק כמו שאנו מדברים: "פלוני קונה הרבה דברים סתם, פשוט מבזבז את הכסף שלו"
 
חזור
חלק עליון