• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בעניין לחמניות עם תבלין שאינו מתוק

אהרן כהן

Well-known member
לכבוד הרה"ג שמעון ללוש שליט"א

בעניין מה שכתבתם בעלון אור השבת בפשיטות שלעניין נילוש אפילו אם נילוש בדבר שאינו מתוק, אפ"ה יש לברך ע"ז מזונות, ושאני ממילוי דנחלקו האחרונים בסי' קסח (סי"ז) ופסק מרן זצ"ל לברך המוציא, כי יש חילוק בין מילוי לנילוש. וכו'.

הנה לכאורה יש להעיר מהמגן אברהם עצמו (בסי' קסח סקמ"ד), שהוא המקור לחילוק זה (בין מילוי מתוק למילוי מזון) שלאחר שכתב את החילוק הנ"ל, הוסיף: וז"ל: ונראה לי דהוא הדין עיסה שנילושה במי בצים בלא שומן, ונאפית, לחם גמור הוא, דביצים נמי מזון נינהו ולא מבטיל להו מתורת פת. עכ"ל. הנה להדיא דגם ב'נילוש' איכא חילוק זה. [ומ"ש המג"א "בלא שומן" דמשמע הא אם נילוש בשומן הוי מזונות, צ"ל דשומן לא הוי 'מזון' כבשר דגים וביצים וכד'. וצ"ע]. וע"ע בחיי אדם (כלל נד סעיף ה), שג"כ הביא הך פלוגתא בין על נילוש ובין על ממולא. ע"ש.

וכן מבואר בכף החיים (סי' קסח ס"ק ז"ן) שהביא את דברי הרב מסגרת זהב (על הקיצוש"ע), שכתב שרוטב בשר לא הוי כמי פירות. וכתב על דבריו: ולענ"ד נראה דיש להסתפק בזה, ברוטב של בשר ובמים שנתבשלו בהם הפירות ויש לחשוב אותם כמו מולייתא הממולאים בבשר ודגים שכתבנו לעיל אות ד"ן שיש פלוגתא בזה. יעו"ש. עכ"ל. ושם באות ד"ן הביא את פלוגתת המג"א והט"ז הנ"ל. ע"ש. הא קמן דגם בזה איכא הך פלוגתא. ומאחר ומרן בחזו"ע פסק כהמג"א בזה, שבדבר מלוח וכד' יש לברך המוציא, ה"נ לכאורה לא שנא.

שבתי וראיתי, דנידון דידן [אם גם בנילוש יש חילוק בין מתוק למזון] לכאורה הוא ממש פלוגתת האחרונים שם, דהנה על דברי המג"א הנ"ל שכתב שגם לגבי נילוש יש חילוק זה ולכן אם נילוש בביצים הוי לחם, וכנ"ל, חלק ע"ז הדגול מרבבה שם (מובא באוצר מפרשים שם) וכתב שלדעתו גם אם נילוש בביצים הוה דינו כמו נילוש בדבש, "ואין שום חילוק לשום אחד מהפוסקים בין נילוש בדבש לנילוש בביצים". ע"ש. ומשמע שבמילוי מודה לחילוקו של המג"א הנ"ל, ורק לגבי נילוש פליג וסובר דאין חילוק. וכן הגרעק"א (בהגהותיו שם סק"ט) דחה ראיית המג"א לגבי נילוש בביצים מהתוספות, ומשמע דסבירא ליה דלעניין נילוש שאני, ורק לגבי מילוי מחלקינן הכי. וראה עוד בשו"ע הרב (סי' קסח) שאף שלגבי מילוי כתב (בסעיף י') שהעיקר כמו דברי המג"א, שיש לחלק בין מילוי פירות למילוי מזון, אפ"ה כתב (בסעיף י"א) שלגבי נילוש במי ביצים, יש לברך מזונות. ועל כרחך דבזה לא ס"ל כהמג"א הנ"ל. וק"ל.

ועיין במשנ"ב (סי' קסח סקצ"ד) שהביא את המג"א בלשון הסתפקות, וז"ל: ודע דפת שנאפה במי ביצים, דהיינו מה שקורין קיכליך מסתפק במג"א (סקמ"ד) אם הוא בכלל פת כסנין. עכ"ל. ונראה דדייק המשנ"ב הכי ממ"ש המג"א בלשון "ונראה לי" שה"ה עיסה שנילושה במי ביצים וכו'. דמשמע שמסתפק מזה.

והיוצא מזה, דלמג"א גופיה, במילוי פשיטא ליה דיש חילוק בין מתוק לבין מזון, ובנילוש מסתפק. מיהו הרבה אחרונים כתבו שגם בנילוש בביצים יש לברך מזונות. ויש מהאחרונים שחלקו גם לגבי מילוי, וסבירא להו דיש לברך מזונות גם לגבי מילוי בשר.

ועל פי כל האמור, אכן נראה לומר לדינא כמו שכתבתם, דאף דלגבי מילוי נקטינן כהמג"א הנ"ל שיש חילוק בין מילוי בשר לבין מילוי מתוק, מ"מ כל זה לגבי מילוי, והבו דלא להוסיף עלה גם לגבי נילוש שהמג"א עצמו מסתפק בזה וכאמור, דבזה מיהא ננקוט שיש לברך מזונות. [שהרי גם לגבי מילוי בשר יש מפוסקי זמנינו שחששו לסב"ל. ואפשר דרבינו החזו"ע לא חשש לסב"ל כיון דאיכא כמה ספיקות חדא שמא כהדעות האחרות שבסעיף ז' דלדידהו מילוי הוי המוציא. ושמא כהמג"א, ושמא כיון שסו"ס קובע על זה הוי קביעות (וכמו שכתב הדרך החיים הל' פהב"כ בקו"א דין ג ד"ה לכן, עמוד רמ"ד בנד"מ, וז"ל: שהכל תלוי בראות עיני המורה, וכל שהוא פת שאינו מדרך העולם לקבוע עליו סעודה לפי ראות עיניו יש לו דין פת כיסנין. עכ"ל. וכ"כ עוד אחרונים, ואין כאן מקומו). ומ"מ לגבי נילוש שהמג"א עצמו מסתפק בזה, וגם האחרונים דחו ראייתו מהתוספות בביצה, שפיר ניחוש לסב"ל, ונברך מזונות ועל המחיה].

מיהו אפשר לומר דהאחרונים הנ"ל שדחו דברי המג"א הוא דוקא לגבי מי ביצים, די"ל דלאו מזון נינהו (דהדרך להוסיף אותם הרבה במיני עוגות וכד'. וראה לשון הביאור הלכה בס"ז ד"ה הרבה תבלין, בסופו, "דבשמן ודבש וביצים נחשב מיני מתיקה שאוכלין רק לקינוח שטעמם חשיב"), אבל אה"נ לגבי מוהל בשר או שאר תבלין מזון, אפשר דגם הם יודו דהוו חלק מהפת ויש לברך המוציא. ודו"ק. וכן נראה מהכה"ח, שאף שפסק (באות קל"ט) שמי ביצים הוי כמי פירות, מ"מ כתב (באות ז"ן) שרוטב בשר יש בזה פלוגתת הפוסקים שבסעיף יז. ומשמע שהבין שכל המחלוקת לגבי ביצים, היא האם הוו כפירות או כשאר מזון (ובזה נקט כהפוסקים דלא הוי מזון אלא כמי פירות), הא אם היה ודאי מזון (כמו רוטב של בשר וכד') לא היה מחלוקת שיש לברך המוציא למג"א. מיהו מהמג"א עצמו נראה שפשיטא ליה שביצים הוי מזון, ובכל זאת (לגבי נילוש) כתב "ונראה לי" שהוא לשון הסתפקות וכמ"ש המשנ"ב הנ"ל, וא"כ הדרינן למה שכתבתי שיש לברך מזונות מספק.

[ודע דאין לומר שלפ"ז היום גם על לחמניות רגילות יש לברך מזונות, שהרי יש בהם מלח וביצים וסוכר וכד', שודאי שזה נותן טעם מסויים (דאל"כ לא היו נותנים אותם בעיסה), ולפי הנ"ל הרי גם בדבר שאינו מתוק שנילוש בעיסה ונתן טעם, יש לברך מזונות וכנ"ל, וכפי שבאמת טען לי פעם חכם אחד, דזה אינו, דאחרי שהדרך ברוב ככל הלחמים היום לשים דברים אלו, זהו צורת הלחם דהאידנא, משא"כ כשזה עם תבלינים וכד' שאינו מקובל לשים אותם בסתם לחם, שלפי הנ"ל יש לברך עליהם מזונות. וק"ל. כנלע"ד].

ומ"מ כל זה תלוי ועומד בתנאי שאין אנו אומרים שכיון שהדרך לאכול את זה בקבע, אז אע"פ שהוא נילוש, יש לברך המוציא, אבל אם אמרינן הכי כל הנידון הנ"ל מיותר. וראה כאן.

אשמח לחוות דעת כת"ר בעניין.
 
ב"ה
ישר כח על הבירור הנפלא,

והנה מ"ש כבודו:
ואפשר דרבינו החזו"ע לא חשש לסב"ל כיון דאיכא כמה ספיקות חדא שמא כהדעות האחרות שבסעיף ז' דלדידהו מילוי הוי המוציא. ושמא כהמג"א, ושמא כיון שסו"ס קובע על זה הוי קביעות
עי' במצורף אות ה ביאור בנלע"ד בפסק מרן זצ"ל בזה שלא חשש לסב"ל

ומ"ש עוד:
וכן נראה מהכה"ח, שאף שפסק (באות קל"ט) שמי ביצים הוי כמי פירות, מ"מ כתב (באות ז"ן) שרוטב בשר יש בזה פלוגתת הפוסקים שבסעיף יז. ומשמע שהבין שכל המחלוקת לגבי ביצים, היא האם הוו כפירות או כשאר מזון (ובזה נקט כהפוסקים דלא הוי מזון אלא כמי פירות), הא אם היה ודאי מזון (כמו רוטב של בשר וכד') לא היה מחלוקת שיש לברך המוציא למג"א.
תימה, אם שומן בעיסה הופך למזונות דלא חשיב מזון, אטו מי בישול הבשר יותר נחשבים מזון ממנו?!
ועוד, אטו שאר כל המינים שזכרו האחרונים מזון איקרו?!
ובל"נ אמצא זמן לעיין בעיקר נידון הכה"ח מאיזה דין ראה לחלק בזה.

ומ"ש עוד:
ודע דאין לומר שלפ"ז היום גם על לחמניות רגילות יש לברך מזונות, שהרי יש בהם מלח וביצים וסוכר וכד', שודאי שזה נותן טעם מסויים (דאל"כ לא היו נותנים אותם בעיסה), ולפי הנ"ל הרי גם בדבר שאינו מתוק שנילוש בעיסה ונתן טעם, יש לברך מזונות וכנ"ל, וכפי שבאמת טען לי פעם חכם אחד, דזה אינו, דאחרי שהדרך ברוב ככל הלחמים היום לשים דברים אלו, זהו צורת הלחם דהאידנא, משא"כ כשזה עם תבלינים וכד' שאינו מקובל לשים אותם בסתם לחם, שלפי הנ"ל יש לברך עליהם מזונות. וק"ל. כנלע"ד
לענ"ד עיקר הטעם בזה רמזתי באור השבת בתוך הדברים בזה"ל (ואדגיש הרמיזה): אבל לפי הרמב"ם שסובר שפת כסנין זה נילוש, אז פת גמור שדברו בו חכמים זה דווקא שנילושה "בעיקר" מקמח ומים, "כך שהטעם המורגש הוא טעם של פת מקמח ומים בלבד". ומספיק שיש תערובת בעיסה שפועלת שינוי בטעם של הפת, שנהיה פת "עם טעם יחודי משלה", דהיינו שמן ביצים חמאה וכדומה, זה שינוי בעיסה עצמה שממנה עושה את הפת, "אין כאן יותר פת רגילה", אפילו אם קובעים עליה, העיסה עצמה היא משהו אחר מפת גמור, ולא עליה קבעו חכמים גדר של פת גמור לברך המוציא. ע"כ. ורצוני לומר בזה, שמה שמשתלב ומעצים את הרכות, הנעימות, המרקם וכדומה של הפת הרגילה, אבל משאיר את הטעם הרגיל של הפת, אין לה טעם של ביצים או כל שאר הדברים שמערבים בה, אין מהם כמות שתביא לידי תחושת הטעם שלהם עצמם, רק שהם מעשירים את הפת בכמה עניינים הידועים לאופים, זה עדין לא ניכר הטעם, וכפי התנאי שהציב מרן הב"י שצריך שיהיה מורגש אפילו מעט הטעם "של התערובת".
 
  • לייק
תגובות: hgec
ב"ה
וכן מבואר בכף החיים (סי' קסח ס"ק ז"ן) שהביא את דברי הרב מסגרת זהב (על הקיצוש"ע), שכתב שרוטב בשר לא הוי כמי פירות. וכתב על דבריו: ולענ"ד נראה דיש להסתפק בזה, ברוטב של בשר ובמים שנתבשלו בהם הפירות ויש לחשוב אותם כמו מולייתא הממולאים בבשר ודגים שכתבנו לעיל אות ד"ן שיש פלוגתא בזה. יעו"ש. עכ"ל. ושם באות ד"ן הביא את פלוגתת המג"א והט"ז הנ"ל. ע"ש. הא קמן דגם בזה איכא הך פלוגתא. ומאחר ומרן בחזו"ע פסק כהמג"א בזה, שבדבר מלוח וכד' יש לברך המוציא, ה"נ לכאורה לא שנא.
שוב עיינתי במקור הדברים של הרב כה"ח, האמת לא מצאתיו במסגרת השלחן, כנראה הציון טעות, גם בספר תוספת ירושלים לא מצאתיו, (במהדורה רגילה של כה"ח מצוין ת"י, ובמהדו"ב פתחו תוספת ירושלים). אבל כן מצאתיו בספר החיים להגר"ש קלוגר דף כה (ולא כפי שצויין שם דף לה).

ואחד הרואה שם מקור הדברים שדן אם מים שבישל בהם בשר יש להם דין של "מי פירות" מחמת הבישול, או שנחשבים מים רגילים, וצידד לדמות לדין ברכה על מי בישול פירות, שנתונה במחלוקת הרשב"א והרא"ש ועוד ראשונים אם לברך העץ כברכת הפרי או שהכל כברכת המים, ועשה בזה חילוקים, והכל תלה בדבר אחד, האם קיבלו המים בבישולם גדר חדש של "מי פירות", או שהם בגדר "מים רגילים", ומשמע שם שבתחילה דן מצד אם בפועל יש טעם של הבשר בעיסה, ואם צריך טעם חשוב או לא, אבל אח"כ לפי החקירה שעבר לדון בה אם נחשב "מ פירות" או לא, כבר לא תלה הדבר אם בפועל יש טעם או אין טעם בעיסה. ומסקנתו שם שאכן דין מים רגילים יש על מי הבישול, ואינם נחשבים "מי פירות", ולכן משמע שאפילו טעמם ניכר בפת ברכתם המוציא ובהמ"ז.

ומעתה אתי שפיר הערת הרב כה"ח על דבריו, דלפי המחלוקת בדין המולייתא, נמצא שאף אם אין להם דין "מי פירות", ולכן לפי הגרש"ק אינה בגדר "נילוש" של הרמב"ם, דבעינן "מי פירות" והא ליכא, אבל סוף סוף מדין "מילוי", הרי לסוברים שאף במילוי בשר וכו' יש דין פת כסנין, א"כ נילוש במי בישול בשר לא גרע ממולייתא במילוי בשר.

ומעתה אין כל מקור לחלק בדעתם בין מידי דמיזן או לא, אלא כל שנילוש ונותן טעם, בין מידי דמיזן בין שאר דברים, לעולם אם נרגש הטעם מברך מזונות ועל המחיה.

בברכה רבה
 
לכבוד הרה"ג שמעון ללוש שליט"א

בהמשך לחילופי הדברים, הנני להמשיך במשא ומתן.

לענ"ד עיקר הטעם בזה רמזתי באור השבת וכו', ורצוני לומר בזה, שמה שמשתלב ומעצים את הרכות, הנעימות, המרקם וכדומה של הפת הרגילה, אבל משאיר את הטעם הרגיל של הפת, אין לה טעם של ביצים או כל שאר הדברים שמערבים בה, אין מהם כמות שתביא לידי תחושת הטעם שלהם עצמם, רק שהם מעשירים את הפת בכמה עניינים הידועים לאופים, זה עדין לא ניכר הטעם, וכפי התנאי שהציב מרן הב"י שצריך שיהיה מורגש אפילו מעט הטעם "של התערובת".

קצת קשה לבאר כן, שהרי פוק חזי לחמים טבעיים ללא תוספות סוכר ושמן וביצים, איזה טעם יש להם, ואיזה הבדל יש ביניהם ללחמים רגילים. ואף שלא מרגישים "מתיקות", אלא "נעימות" או כל לשון אחר שנקרא לזה, היינו מפני שאנו רגילים למתיקות ממש, כעוגיות וכד', אבל באמת יש מתיקות גם בזה, אלא שזה "מתיקות מועטת". ולכן יותר נלע"ד הביאור שכתבתי, שזה צורת הלחם האידנא. והבוחר יבחר.

ולגופו של ענין, כבודו הדגיש בלשון הב"י את המילים "אלא בלחם שדרך בני אדם לקבוע עליו", וכן "שאין דרך בנ"א לקבוע סעודתן עליו", ומכאן יצאה לו סתירה במרן הב"י שתפס ג' הדעות בפת כסנין כמחלוקת, דלכאורה תלי בדרך בנ"א ואין כאן מחלוקת, ובשביל זה יצא לחדש את הישוב המבואר בויען שמואל.

אולם נראה ברור שדעת כל האחרונים ועל צבאם מרן זצ"ל (במשנה אחרונה שלו, ועי' יבי"א חי"א משנה ראשונה שלו כהמאמ"ר, והמו"ל ציינו לשם משנה אחרונה בכ"ד), שיש להדגיש מילים אחרות שבב"י, "לא קבעו חכמים לברך המוציא ושלש ברכות" אפילו בכזית אלא בלחם שדרך בני אדם לקבוע עליו "דהיינו עיסה שנילושה במים לבד בלי שום תערובת", אבל "כל שיש בה שום תערובת ממי פירות או מתבלין", כיון שאין דרך בנ"א לקבוע סעודתן עליו, "לא חייבוהו" לברך המוציא ושלש ברכות וכו'.

נכון שמרן הב"י התכוין לבאר את החילוק בן דרך בנ"א לקבוע שלכן קבעו המוציא לאין דרך ולכן לא חייבו המוציא, אבל הוא דיבר על "יסוד התקנה", כדי לבאר את דברי הרמב"ם וסייעתיה ב"גדר" נילוש, לכן עסק ביסוד התקנה. אבל לאור מה שכתב לגבי ג' סוגי פת כסנין שהם מחלוקת וסב"ל, מתבארים דבריו הראשונים ביתר דיוק, שדקדק לכתוב שביסוד התקנה "לא קבעו אלא בלחם שדרך לקבוע עליו "דהיינו עיסה שנילושה במים לבד בלי שום תערובת", ושכל שיש בה שום תערובת "לא חייבו המוציא ושלוש ברכות". וממילא אין כאן סתירה, אלא אדרבא דברי מרן הב"י משלימים זה לזה כפתור ופרח.

קצת קשה לומר שג' הדעות שהובאו בראשונים הם לבאר "עיקר התקנה" וכד', דלפ"ז יוצא שנחלקו במציאות, איזה פת הדרך לאכול אותה ארעי, ליפוק ולחזי. ושמא אף שבזמן הראשונים בהכל היה הדרך לאכול ארעי, מ"מ נחלקו על זמן הגמרא, מה היה הדרך לאכול ארעי, וזאת לא יכלו לברר. וצ"ע עוד למשמש בראשונים ובפוסקים שהובאו בספרים היאך משמע בדבריהם. ועוד חזון למועד.

ומ"מ גם אם נימא דאזלינן בתר יסוד התקנה, אע"פ שהשתנה אח"כ, א"כ לכאורה יש להקשות מדוע יש לחלק בין לחמניות הממולאות בשר לממולאות מיני מתיקה, הלא עיקר התקנה היתה שממולא ברכתו מזונות, ומנא לן לחלק בהנ"ל. ועל כרחך שהבין המג"א ודעימיה, שאדרבה מעיקרא כבר כך היתה התקנה, לברך מזונות על ממולא במתוק וכד', ולא במולא בבשר וכד'. וכן מעיקרא כך היתה התקנה מעיקרא לברך מזונות גם על לחמניות קטנות ממולאות בשר שהדרך לאכול אותם ארעי, וכפי שכתבתם. א"כ אף אנן נמי נימא הכי בלחמניות מתוקות, שמעיקרא כך היתה התקנה, לברך מזונות רק על לחמניות שהדרך לקבוע עליהם, כגון כשנילוש במתוק, אבל כשינלוש במלוח ופיקאנטי וכד', שהדרך לקבוע עליהם, מעיקרא לא תקנו עליהם לברך מזונות, וזה כלול ביסוד התקנה. (וכן אפשר לומר הכי גם בלחמניות מתוקות, שמעיקרא לא תקנו לברך על זה מזונות, כי זה הדרך לאכול ארעי).

שוב עיינתי במקור הדברים של הרב כה"ח, האמת לא מצאתיו במסגרת השלחן, כנראה הציון טעות, גם בספר תוספת ירושלים לא מצאתיו, (במהדורה רגילה של כה"ח מצוין ת"י, ובמהדו"ב פתחו תוספת ירושלים). אבל כן מצאתיו בספר החיים להגר"ש קלוגר דף כה (ולא כפי שצויין שם דף לה).
ואחד הרואה שם מקור הדברים שדן אם מים שבישל בהם בשר יש להם דין של "מי פירות" מחמת הבישול, או שנחשבים מים רגילים, וצידד לדמות לדין ברכה על מי בישול פירות, שנתונה במחלוקת הרשב"א והרא"ש ועוד ראשונים אם לברך העץ כברכת הפרי או שהכל כברכת המים, ועשה בזה חילוקים, והכל תלה בדבר אחד, האם קיבלו המים בבישולם גדר חדש של "מי פירות", או שהם בגדר "מים רגילים", ומשמע שם שבתחילה דן מצד אם בפועל יש טעם של הבשר בעיסה, ואם צריך טעם חשוב או לא, אבל אח"כ לפי החקירה שעבר לדון בה אם נחשב "מ פירות" או לא, כבר לא תלה הדבר אם בפועל יש טעם או אין טעם בעיסה. ומסקנתו שם שאכן דין מים רגילים יש על מי הבישול, ואינם נחשבים "מי פירות", ולכן משמע שאפילו טעמם ניכר בפת ברכתם המוציא ובהמ"ז.
הרואה יראה ששם אזיל בתר דעת הרמ"א שמצריך רוב מי פירות, ולכן אף שפשוט שמעט בשר שניתן במים לולא זה שנתבשל, לא היה נחשב מי פירות, כי הרוב מים והמועט בשר, אבל מ"מ הסתפק כיון שסו"ס "נתבשל" דמי לפלוגתא דמי ברכות (בסי' רב ובסי' רה), וע"ז חילק דלכו"ע שאני התם דאזלינן בתר עיקר וטפל, והעיקר הוא הטעם של הפירות כיון שנתבשל, משא"כ בנידו"ד העיקר הוא בכלל הקמח, אלא שכשיש רוב מי פירות זה מבטל את חשיבות הקמח לעשותה פהבכ"ס, והכא ליכא רוב מי פירות. [ומ"מ עדיין נשאר ספיקו האחר שם כשנתבשל ב"רוב בשר" כנגד המים, שאולי הכא קיבל הכל דין הבשר כיון שיש רוב בשר כאן (ואולי יש לדמות זאת קצת לדינים המבוארים ביו"ד שכשנפלה חתיכה שבלועה דם, יש לשער כנגד כולה כיון דלא ידעינן כמה נפיק מינה, וה"נ חיישינן כאילו הבשר שהיה כאן שהוא הרוב כנגד המים נתן את כל טעמו במים וחשיב כרוטב בשר ממש), שעל זה לא פשיט, כיעויי"ש]. עכת"ד.

ומעתה אתי שפיר הערת הרב כה"ח על דבריו, דלפי המחלוקת בדין המולייתא, נמצא שאף אם אין להם דין "מי פירות", ולכן לפי הגרש"ק אינה בגדר "נילוש" של הרמב"ם, דבעינן "מי פירות" והא ליכא, אבל סוף סוף מדין "מילוי", הרי לסוברים שאף במילוי בשר וכו' יש דין פת כסנין, א"כ נילוש במי בישול בשר לא גרע ממולייתא במילוי בשר.
ומעתה אין כל מקור לחלק בדעתם בין מידי דמיזן או לא, אלא כל שנילוש ונותן טעם, בין מידי דמיזן בין שאר דברים, לעולם אם נרגש הטעם מברך מזונות ועל המחיה.

לא הבנתי מה שייך דין מילוי להכא, הלא כאן זה לא "נתמלא" ברוטב של בשר, אלא "נילוש", והרי שתי דעות נינהו אם פהב"כ הוא נילוש או מילוי (מלבד הדעה הג' שהיא נכסס), וא"כ אם איתא שלמ"ד שפהב"כ הוא נילוש אין חילוק בין אם נילוש במתוק אן במלוח [ושאני ממה דס"ל מ"ד ממולא, שלדבריו י"א שיש חילוק], מה שייך להביא ראיה מהמג"א לגבי ממולא? אתמהה.

ובלא"ה הרי כבר כתבתי שמגן אברהם מפורש הוא (סי' קסח סקמ"ד), שלאחר שכתב את החילוק הנ"ל, הוסיף: וז"ל: ונראה לי דהוא הדין עיסה שנילושה במי בצים בלא שומן, ונאפית, לחם גמור הוא, דביצים נמי מזון נינהו ולא מבטיל להו מתורת פת. עכ"ל. הנה להדיא דגם ב'נילוש' איכא חילוק זה. וע"ע בחיי אדם כלל נד סעיף ה, שג"כ הביא הך פלוגתא בין על נילוש ובין על ממולא. ע"ש. ומה שנחלקו עליו הפוסקים (וכן המג"א גופיה סיים שם שבשבולי הלקט מוכח שמי ביצים הוי כדבש), היינו כי סבירא להו שמי ביצים לאו מזון נינהו, וכדמוכח מהכה"ח וכמו שכתבתי שם. אלא שהוספתי שמהמשנ"ב (סי' קסח סקצ"ד) נראה שהבין שהמג"א נסתפק אם חילוקו קיים גם בנילוש או לא. ע"ש. ואולי בזה מיהא נאחוז בספיקו לומר סב"ל ולברך מזונות ועל המחיה, בפרט שהט"ז ועוד חולקים על יסוד חילוקו גם בממולא. אלא שלכאורה לפי מה שביארתי לעיל דלפי "יסוד התקנה" יש לברך המוציא, א"כ לכאורה כך הדין.

ומה שכתבתם:

תימה, אם שומן בעיסה הופך למזונות דלא חשיב מזון, אטו מי בישול הבשר יותר נחשבים מזון ממנו?!

אשאל שאלה אחרת, למה כשנותנים בעיסה הרבה שמן זה הופך למזונות, וכי השמן הוא מתוק? אלא שמן דרכו להינתן בדבר שניתן לקינוח, וה"נ שומן. משא"כ בשר. כך צריך לומר. והוא מוכרח כדלעיל. (וע"ע להרה"ג יניב נסיר נר"ו בספרו הלכה למשה ח"א עמ' קלד בהערה. והנלע"ד כתבתי).

ומה שכתבתם:

ועוד, אטו שאר כל המינים שזכרו האחרונים מזון איקרו?!
לא הבנתי כוונת כת"ר.

ואשמח לשמוע חוות דעת כת"ר שוב בעניין.
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון