• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בענין אכילת בצל חי בימינו?

עיני ישראל

Well-known member
ראיתי איזה מאמר הלכתי מעניין בקשר לאיסור אכילת בצל חי, מעניין אותי מאד מה אתה אומרים על זה?
לפי המאמר הזה החלק המופיע בתמונה שקוראים לו עמוד פריחה עוברי אסור לאכול אותו משום סכנה לפי הגמ', מצורף המאמר בPDF מעניין אותי מה אתם אומרים על זה...
כי אני אישית אכלתי את החלק הזה כמה פעמים והרגשתי כאבי ראש עזים כאילו הראש שלי עומד להתפוצץ, ונראה לי שזה נכון...
image.png
 

קבצים מצורפים

  • פורטל הדף היומי_ בצל הגינה - _בצלים קשים לגוף_ (קידושין סב ע_א).pdf
    658 KB · צפיות: 20
בהקדמה לעין יעקב ישנו מאמר מרבי אברהם בן הרמב''ם ז''ל ושם כתב בזה הלשון: "לא נתחייב מפני גודל מעלת חכמי התלמוד ותכונתם לשלימות תכונתם בפי' התורה ובדקדוקיה ויושר אמריה בביאור כלליה ופרטיה שנטען להם ונעמיד דעתם בכל אמריהם ברפואות ובחכמת הטבע והתכונה". עכ''ל. וא''כ י''ל שמכיון שחכמי הטבע אומרים שהבצל הוא מאכל בריא, נראה שיש להקל בזה [ובפרט שי''ל שנשתנו הטבעים ולא על בצלים אלו דברו חז''ל].
 
נערך לאחרונה:
בקדמה לעין יעקב ישנו מאמר מרבי אברהם בן הרמב''ם ז''ל ושם כתב בזה הלשון:
כדאי מאוד להביא את תחלת דבריו של ר"א באותו הקטע וז"ל דע כי אתה חייב לדעת, כל מי שירצה להעמיד דעת ידועה, ולישא פני אומרה, ולקבל דעתו בלי עיון והבנה לענין אותו דעת אם אמת אתה אם לא, שזה מן הדעות הרעות, והוא נאסר מדרך התורה וגם מדרך השכל. אינו מדרך השכל מפני שהוא מתחייב גרעון וחסרון בהתבוננות מה שצריך להאמין בו. ומדרך התורה מפני שנוטה מדרך האמת ונוטה מעל קו הישר. אמר השי"ת לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול בצדק תשפוט וגו'. ואמר לא תכירו פנים במשפט וגו'. ואין הפרש בין קבלת אותו דעת להעמידה בלא ראיה, או בין שנאמין לאומרה ונשא לו פנים ונטען לו, כי האמת אתו בלי ספק, מפני שהוא אדם גדול הימן וכלכל ודרדע. שכל זה אינו ראיה אבל אסור. ולפי הקדמה זו לא נתחייב מפני גודל מעלת חכמי התלמוד וכו'.
מבואר בדבריו שמי שאומר או חושב על אדם גדול שהאמת אתו בלי ספק ולכן הוא נושא לו פנים וטוען לו ליישב דבריו זהו 'איסור', אלא צריך לחפש מי האמת ללא התחשבות קודמת בגודל מעלת החכם, אלא להתבונן לגופם של דברים. ודבריו הם תיובתא ל @הרב שמעון ללוש בכמה מקומות בפורום זה ובשאר חיבוריו שנוקט שיש חובה להתבטל וליישב את דעת גדול הדור ולטעון לו טענות אפילו שהם דחוקות, וכפי שכבר הוכחנו גם ממקורות אחרים כאן
 
נערך לאחרונה:
וא''כ י''ל שמכיון שחכמי הטבע אומרים שהבצל הוא מאכל בריא, נראה שיש להקל בזה [ובפרט שי''ל שנשתנו הטבעים ולא על בצלים אלו דברו חז''ל].
מרן זיע"א ביבי"א ח"ו (או"ח סימן מח אות ו) כ' לגאון רבי רפאל ברוך טולידאנו זצ"ל "ומה שחידש מר בעמוד ר"ל סעיף כ"א, שבזמן הזה שאנו רואים מעשים בכל יום ששותים שמן זית ואינו מזיק יש לברך עליו בורא פרי העץ, אנא דאמרי שאין לסמוך על זה, שמאחר שהרי"ף והרא"ש הביאו להלכה דברי הגמ' (ברכות לה:) שהשותה שמן זית אינו מברך עליו מפני שמזיקו, וכ"פ הטוש"ע (סי' רב ס"ד). וכ"כ בש"ע הגר"ז שם, ובחיי אדם (כלל נא סי' טז), ובקיצור ש"ע (סי' נד ס"ח), ושאר אחרונים, איך נוכל לסמוך על חילוקים כיו"ב מדעתינו ולעשות מעשה במקום איסור ברכה לבטלה. וגם הרמב"ם (בפ"ח מה' ברכות ה"ב) שפסק שמב' שהכל, אודוי מודי שהוא מזיק, וע"כ אינו מברך עליו ברכתו שהיא בפה"ע, וכדמוכח ג"כ ממה שפסק (בפ"י מה' תרומות הי"א) שהשותה שמן זית של תרומה משלם את הקרן ואינו משלם את החומש, וכ' בכ"מ, דה"ט משום דמזיק ליה ולא חשיבא אכילה, וכמ"ש בברכות (לה:). וע"ע בב"ח ובפר"ח בליקוטיו (סי' רב ס"ד). ואף על פי שיש סיוע לד' מר, ממ"ש בבן איש חי (פר' פינחס סעיף ט) שמב' על שמן זית בפה"ע, ולכאו' נראה דס"ל דבזה"ז נשתנו הטבעים ואינו מזיק, אבל אין זה מוכרח, שי"ל דמיירי בשותה ע"י אניגרון, ומזמן רב תמהתי עליו שהיה לו לפרש דבריו ולא למסתם סתומי. ועכ"פ למעשה זה כלל גדול בידינו ספק ברכות להקל, והשותה שמן זית בזה"ז אינו מברך כלל".

ובאו הדברים בתוספת נופך בחזו"ע ברכות (עמ' קכו). ע"ש.

ובהליכו"ע ח"ב (עמ' ק) הוסיף בתוך דבריו וכ' בזה"ל "הן אמת שראיתי להרה"ג ר' רפאל ברוך טולידנו (סי' צ סעיף כא, עמוד רל) שאחר שהביא דברי מרן הש"ע, כתב, ולי נראה שבזמן הזה שאנו רואים מעשים בכל יום שהשמן אינו מזיק, ואדרבה הרופאים אומרים שהוא טוב לבריאות לשתות כף שמן זית בכל יום, לכן יש לברך עליו בפה"ע כברכתו. ע"כ. ונראה מדבריו שרוצה לומר שנשתנו הטבעים בזמן הזה, ובאמת שאין ראיה מדברי הרופאים, דקי"ל (בפסחים מב:) דכל מידי דמעלי להאי קשה להאי, וא"כ אע"פ שהשמן זית טוב לבריאות בדברים מסויימים, מכל מקום אזוקי מזיק ליה בדברים אחרים. וקשה לומר מדעתינו שנשתנו הטבעים, במקום ספק ברכה לבטלה. והיפך דברי הטור והש"ע וכל האחרונים הנ"ל. ואף הרמב"ם (בפ"ח מהל' ברכות ה"ב) שפסק לברך על שמן זית שהכל, אודויי מודה שהוא מזיק לגופו, כדמוכח ממה שפסק (בפרק י מהל' תרומות הל' יא), השותה שמן זית של תרומה משלם את הקרן ואינו משלם את החומש. וכתב מרן הכ"מ, דה"ט משום דמזיק ליה, ולא חשיבא אכילה, כדאיתא בברכות (לה:). וע"ע ביומא (פ סע"ב). ובד' הב"ח, ופר"ח בליקוטיו (סי' רב ס"ד). ואף שיש סיוע לדברי הרה"ג ר' רפאל ברוך טולידאנו מדברי הרהמ"ח שנראה ג"כ שסובר שנשתנו הטבעים, אין לסמוך ע"ז נגד כל הפוסקים הנ"ל. ואע"פ שמצינו כיו"ב להמגן אברהם (סי' קעג סק"א) שכתב, שאף שכתב מרן הש"ע (שם ס"ב) שחובה ליטול ידיו במים בין אכילת בשר לדגים משום שקשה לצרעת, (ע' פסחים עו:) וחמירא סכנתא מאיסורא, אפשר שבזמן הזה אין סכנה כל כך, דחזינן לכמה דברים המוזכרים בגמ' שהם סכנה, ובזה"ז אינם מזיקים מפני שנשתנו הטבעים, וגם הכל לפי טבע הארצות. ע"כ. וע"ע בשו"ת חתם סופר (חיו"ד סי' קא). ע"ש. אולם בשו"ת מהר"ם שיק (חיו"ד סי' רמד) כתב, דברי המג"א הנ"ל לא נראה לי, כיון שיש סכנה באכילת דגים ובשר וכו'. וע"ע בשו"ת אמרי דוד (ס"ס קעז). ע"ש. והכא נמי אין לסמוך על סברא זו במקום ספק איסור ברכה לבטלה, ומשום שאנו מדמין לא נעשה מעשה. וכן ראיתי בשו"ת אור לציון ח"ב (עמוד קטו) שהביא דברי הרב בן איש חי דקמן, ותמה עליו מהגמ' (ברכות לה:) שאין לברך על שמן זית משום שהוא מזיק, ואף שיש שרוצים לומר שנשתנו הטבעים, ובזמנינו אין השמן זית מזיק, לא נראה לומר שמזמן מרן שהעתיק דין זה נשתנו הטבעים. ואפשר שהוא מזיק גם עתה באופן שאינו ניכר להדיא".
וחזי' מכל הנ"ל דמרן זיע"א לא פשיט"ל לסמוך ע"ד חכמי הטבע, ולא לומר נשתנו הטבעים, בכה"ג. ויל"ד בזה עוד. ודי בזה הערה.
 
וחזי' מכל הנ"ל דמרן זיע"א לא פשיט"ל לסמוך ע"ד חכמי הטבע, ולא לומר נשתנו הטבעים, בכה"ג.
לכאורה דברי רבי אברהם בן הרמב''ם יהוו קושיא חזקה על מרן זיע''א, ובפרט שמרן זיע''א סובר כרבי אברהם בן הרמב''ם כמבואר במנוחת אהבה ח''ג במילואים בדין הריגת כינים [ודרך אגב, משם נתודעתי לדעת רבי אברהם]. ומ''מ נלענ''ד שאין זה כ''כ סתירה, משום שכאן חשש מרן לסב''ל בחשש קל, דיתכן שבאמת השמן מזיק ועדיין לא גילו את זה המדענים, ומכיון שהיה ברור ד''ז לחז''ל יש לחשוש לסב''ל, אבל מצד אכילתו יתכן שבזה מרן לא מחמיר לאסור.
 
לכאורה דברי רבי אברהם בן הרמב''ם יהוו קושיא חזקה על מרן זיע''א, ובפרט שמרן זיע''א סובר כרבי אברהם בן הרמב''ם כמבואר במנוחת אהבה ח''ג במילואים בדין הריגת כינים [ודרך אגב, משם נתודעתי לדעת רבי אברהם]. ומ''מ נלענ''ד שאין זה כ''כ סתירה, משום שכאן חשש מרן לסב''ל בחשש קל, דיתכן שבאמת השמן מזיק ועדיין לא גילו את זה המדענים, ומכיון שהיה ברור ד''ז לחז''ל יש לחשוש לסב''ל, אבל מצד אכילתו יתכן שבזה מרן לא מחמיר לאסור.
לכאו' זה לא קושיא כלל, כי רבי אברהם בן הרמב"ם לא כתב שבכל דבר הולכים אחרי חכמי הטבע נגד חכמי התלמוד. (ובזה יש כמה וכמה מקומות שמרן זיע"א כתב להדיא שהולכים אחרי חכמי התלמוד נגד חכמי הטבע). אלא רק ש"לא נתחייב". וכאן מרן זיע"א כתב מעצמו שאין דברי הרופאים מוכרחים, ומה שאתה טוען על השמן אתה יכול לטעון בדיוק על הבצל.
ולא כתבתי שודאי מרן זיע"א יחמיר בזה. אלא ש"לא פשיט"ל".
 
לכאו' זה לא קושיא כלל, כי רבי אברהם בן הרמב"ם לא כתב שבכל דבר הולכים אחרי חכמי הטבע נגד חכמי התלמוד. (ובזה יש כמה וכמה מקומות שמרן זיע"א כתב להדיא שהולכים אחרי חכמי התלמוד נגד חכמי הטבע). אלא רק ש"לא נתחייב".
לענ''ד הדיוק שעשית אינו מוכרח, כי כבר העתיק הרב דעת תורה לשונו לעיל ששם כתב והוא נאסר מדרך התורה וגם מדרך שכל........שכל זה אינו ראיה אבל אסור. עכ''ל. הרי להדיא שכאשר ברורה לנו האמת הן ע''פ התורה והן ע''פ חכמי הטבע כך יש לפסוק ואסור לפסוק אחרת גם אם זו דעת רב גדול ככל שיהיה.
וידוע שהרב אלישיב אסר הריגת כינים בשבת מחמת חכמי המדע.
 
מה המקור? ביבנאל רציתי להביא למישהו בצל וסירב בתוקף.
כן, זה ידוע שחסידי ברסלב נזהרים בזה מאוד.
וכן כתב בספר בעל שם טוב על התורה פרשת יתרו [מדור מקור מים חיים אות נ"ז] וז"ל מוהר"ן ז"ל הזהיר מאוד לבלי לאכול בצלים חיים כלל אפילו עם שמן או שומן ואפי' ע"י תערובת ביצים וכדו' ואפילו בשבת, והלעיג על האומרים שבשבת מצוה לאכול דבר המזיק, שהם בצלים חיים, ואמר שהם מזיקים מאוד לכמה דברים, ורק מבושלים מותר לאכול.

וכן מובא בשיחות הר"ן סי' רס"ה. ["הזהיר (רבי נחמן מברסלב) מאוד לבלי לאכול בצלים חיים כלל, אפילו עם שמן או שומן ואפילו על ידי תערובות, כגון על ידי ביצים וכיוצא, ואפילו בשבת. והלעיג על האומרים שבשבת מצווה לאכול דבר המזיק שהם בצלים חיים, ואמר שהם מזיקים מאוד לכמה דברים, וחשב אז כמה ענייני חולאת ומכאובים וחלישות שגורמים, אך שכחתים בפרטיות. אך הכלל, שהחמיר מאוד והזהיר מאוד לבלי לאוכלם חיים כלל, אפילו על ידי תערובות ואפילו בשבת, רק מבושלים מותר לאכול. ובתחילה שאלנו אותו על זה, מחמת ששמענו בשם רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, שהזהיר מאוד לבלי לאכול בצלים חיים, ואמר שבודאי כן הוא. והתחיל לחשב לכמה דברים הם מזיקים וכו' כנ"ל, ואז שמענו כל הנזכר לעיל"]

וראיתי שמוהרא"ש כתב מכתב בעניין זה וז"ל:
בעזה"י יום א' לסדר שלח כ' סיון ה'תשע"ב
שלום רב אל ריקי תחי'

לנכון קבלתי את מכתבך.
מובא (שיחות הר"ן סימן רס"ה) שרביז"ל הזהיר מאד לבלי לאכול בצלים חיים כלל, אפילו עם שמן או שומן, ואפילו על ידי תערובות כגון על ידי ביצים וכיוצא, ואפילו בשבת, והלעיג על האומרים שבשבת מצוה לאכול דבר המזיק שהם בצלים חיים, ואמר שהם מזיקים מאד לכמה דברים, וחשב אז כמה עניני חולאת ומכאובים וחלישות שגורמים וכו', והכלל שהחמיר מאד והזהיר מאד לבלי לאוכלם חיים כלל, אפילו על ידי תערובות ואפילו בשבת. רק מבושלים מותר לאכול. ובתחילה שאלנו אותו על זה, מחמת ששמענו בשם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שהזהיר מאד לבלי לאכול בצלים חיים, ואמר שבוודאי כן הוא והתחיל לחשוב לכמה דברים הם מזיקים וכו'.
הרי שלך לפניך שרביז"ל הקפיד מאד מאד לא לאכול בצלים חיים רק כשהם מבושלים וכו'.
ושמעתי מאנשי שלומינו שזה שייך רק לבצלים הגדולים ולפני שמשתמשים בהם מטגנים את זה באש וכו', ואז יכולים לאכול את זה, אבל בצלים ירוקים כן יכולים לאכול.
הקדוש ברוך הוא יעזור לנו שנזכה לציית את רביז"ל, על כל מה שהוא ביקש מאתנו, כי אין לנו אלא דברי בן שמחה הנכלל במקור השמחה, והעוסק לקשרינו לשורש השמחה.

המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים
חתימת יד קודשו
--- כאן ניתן לראות מאמר בעניין אכילת הבצל.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון