• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכה על יין עם טעם של פטל (מעורב מים)

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בנושא זה לא באתי לדון בסוגיית היין וכמה מותר לערב בו לשיטת הבית יוסף וכו', רק באתי לעורר על דבר מסויים שנתקלתי בו השבוע:
בישיבה מסויימת (אשכנזית) מביאים בשבת כבר תקופה ארוכה יין (מיץ ענבים, וכן לקמן) של חברת "גפן המלך". ליין זה יש כשרות של "שארית ישראל" אך נודע לי שבעבר ביררו את העניין והוברר שסוג זה כשר באמת גם לשיטת הבית יוסף.
על הבקבוק עצמו רשום במפורש 100% טבעי רק יש שטענו שגם כאשר רשום 100% טבעי זה לא מוכיח שזה כשר גם לשיטת הבית יוסף, שכן יתכן ויש שיערימו ויוסיפו מים וסוכר בטענו שגם אלו דברים טבעיים או שפשוט עיקר הכוונה שלא הוסיפו סוכר וחומרים משמרים אלא רק ענבים ומים. (הטענה לא נבדקה, ואין לי ידיעה אם אכן יש מי שנוהג כך, ויתכן שבאמת כל הכותבים 100% טבעי הוא 100% ענבים אך יש מקום לחשוש לזה, וראה מש"כ כאן).
עכ"פ, בשבועות האחרונים הבחורים מאותה ישיבה טענו שטעם היין השתנה וגם בטעמו וגם במראהו הוא יותר דומה לטעם הפטל וכמעט אין אפשרות שלא מעורב בו מים בכמות גבוהה.
למעשה אמרתי להם שיכולים לצאת ידי חובה מאשכנזי המקדש על יין זה, אך לא יטעמו מן היין כלל.
כעת רציתי לברר הדבר האם באמת מוסיפים מים ליין וכמה, ויצרתי קשר עם אחד מהעובדים במפעל הנ"ל. אותו עובד (הנאמן עלי וללא אינטרסים) אמר לי שהם לא מוסיפים שום דבר ליין והוא עשוי מ-100% ענבים והמים היחידים שיכולים להגיע למים הם מהרטיבות שיש להם על הידיים כשהם שוטפים אותם. לגבי טעם היין שהשתנה ומורגש כאילו יש בו מים, הוא אמר לי שהיה איזה טעות בתקופה האחרונה ועשו פיסטור כפול לכמות של יין (כמדומני 16,000 ליטר) ולכן הטעם פחות מורגש. [והסביר לי בדיוק את תהליך הכנת היין שהם מכינים וכו']
הוא גם טען שיש להם סוג ענבים 'מסוף עונה' כלשונו שהיין המיוצר מהם מורגש תמיד כטעם הפטל. (ומעיקר הדין הוא יין לכל דבר שכן לא מעורב בו מים כלל).

היוצא מהנ"ל: גם במצב שטועמים יין וע"פ מראהו וטעמו ניכר שהוא מעורב במים במידה ניכרת, ואע"פ שאין כשרות של בית יוסף וכד' ולא כתוב "כשר גם לשיטת מרן הבית יוסף", מ"מ אין הדבר מוכרח שאכן מעורב ביין זה מים ויש לבדוק בכל מקום לפי עניינו. [וראה כאן מה הדין אם מעורב מעט מים ומורגש טעם המים].

עכ"פ מי שזה נפק"מ בשבילו לגבי היין הנזכר ("גפן המלך" - שטיינברג [כאן ניתן לראות תמונה]) מהבירור הנ"ל יוצא שהוא כשר גם לספרדים, ועל הצד היותר טוב ביקשתי לבקר במפעל ולבחון הדברים בעצמי, ואקווה בעז"ה שאכן נכונים הם הדברים.

(מי שזה מעניין אותו לעיין בנושא של היינות, ראיתי כאן מאמר יפה בעניין זה. גם פה ראיתי מאמר יפה, אך שני המאמרים לא נבדקו בעיון על ידי, אולם ראיתי שהביאו את דעת מרן זצ"ל ולא התכחשו לה, ועדיין צריך לעיין שם)
 
נערך לאחרונה:
בנושא זה לא באתי לדון בסוגיית היין וכמה מותר לערב בו לשיטת הבית יוסף וכו', רק באתי לעורר על דבר מסויים שנתקלתי בו השבוע:
בישיבה מסויימת (אשכנזית) מביאים בשבת כבר תקופה ארוכה יין (מיץ ענבים, וכן לקמן) של חברת "גפן המלך". ליין זה יש כשרות של "שארית ישראל" אך נודע לי שבעבר ביררו את העניין והוברר שסוג זה כשר באמת גם לשיטת הבית יוסף.
על הבקבוק עצמו רשום במפורש 100% טבעי רק יש שטענו שגם כאשר רשום 100% טבעי זה לא מוכיח שזה כשר גם לשיטת הבית יוסף, שכן יתכן ויש שיערימו ויוסיפו מים וסוכר בטענו שגם אלו דברים טבעיים או שפשוט עיקר הכוונה שלא הוסיפו סוכר וחומרים משמרים אלא רק ענבים ומים. (הטענה לא נבדקה, ואין לי ידיעה אם אכן יש מי שנוהג כך, ויתכן שבאמת כל הכותבים 100% טבעי הוא 100% ענבים אך יש מקום לחשוש לזה).
עכ"פ, בשבועות האחרונים הבחורים מאותה ישיבה טענו שטעם היין השתנה וגם בטעמו וגם במראהו הוא יותר דומה לטעם הפטל וכמעט אין אפשרות שלא מעורב בו מים בכמות גבוהה.
למעשה אמרתי להם שיכולים לצאת ידי חובה מאשכנזי המקדש על יין זה, אך לא יטעמו מן היין כלל.
כעת רציתי לברר הדבר האם באמת מוסיפים מים ליין וכמה, ויצרתי קשר עם אחד מהעובדים במפעל הנ"ל. אותו עובד (הנאמן עלי וללא אינטרסים) אמר לי שהם לא מוסיפים שום דבר ליין והוא עשוי מ-100% ענבים והמים היחידים שיכולים להגיע למים הם מהרטיבות שיש להם על הידיים כשהם שוטפים אותם. לגבי טעם היין שהשתנה ומורגש כאילו יש בו מים, הוא אמר לי שהיה איזה טעות בתקופה האחרונה ועשו פיסטור כפול לכמות של יין (כמדומני 16,000 ליטר) ולכן הטעם פחות מורגש. [והסביר לי בדיוק את תהליך הכנת היין שהם מכינים וכו']
הוא גם טען שיש להם סוג ענבים 'מסוף עונה' כלשונו שהיין המיוצר מהם מורגש תמיד כטעם הפטל. (ומעיקר הדין הוא יין לכל דבר שכן לא מעורב בו מים כלל).

היוצא מהנ"ל: גם במצב שטועמים יין וע"פ מראהו וטעמו ניכר שהוא מעורב במים במידה ניכרת, ואע"פ שאין כשרות של בית יוסף וכד' ולא כתוב "כשר גם לשיטת מרן הבית יוסף", מ"מ אין הדבר מוכרח שאכן מעורב ביין זה מים ויש לבדוק בכל מקום לפי עניינו.

עכ"פ מי שזה נפק"מ בשבילו לגבי היין הנזכר ("גפן המלך" - שטיינברג [כאן ניתן לראות תמונה]) מהבירור הנ"ל יוצא שהוא כשר גם לספרדים, ועל הצד היותר טוב ביקשתי לבקר במשך השבוע במפעל ולבחון הדברים בעצמי, ואקווה בעז"ה שאכן נכונים הם הדברים.

(מי שזה מעניין אותו לעיין בנושא של היינות, ראיתי כאן מאמר יפה בעניין זה. גם פה ראיתי מאמר יפה, אך שני המאמרים לא נבדקו בעיון על ידי, אולם ראיתי שהביאו את דעת מרן זצ"ל ולא התכחשו לה, ועדיין צריך לעיין שם)
דבר ראשון לך נא ראה מה שכתב מרן זצ"ל בארוכה בשו"ת חזון עובדיה סימן ו'.
וסיפור מעניין שמספר מרן זצ"ל שם (בדפוס החדש זה נמצא בעמוד לו) בהערה ד"ה אמר המחבר.
 
לכן הבאתי קישור למש"כ:
"ולדעת מרן הגרע"י זצ"ל, אמנם ע"פ דין מספיק 51% מיץ, וכך פסק לציבור הכללי (לא נמצא כן בכתביו, אלא העידו ע"כ בשמו מפקחי כשרות 'בד"ץ בית יוסף'), אבל הוראתו למעשה ל'בד"ץ בית יוסף' היתה, שיהיה מינימום 80%-85% מיץ באופן שישאר טעם המיץ. (תלוי במתיקות העינב, ובהתאדות נוזליו בעת חימום המיץ במהלך הייצור.) וכך שמעתי משיעורו בהקלטה כעין זה. (אמנם שמעתי שם, שהוראתו לכתחילה היתה שיהיה רובא דמנכר שהוא 70-80% יין.)"
ואמנם כאן לא הזכיר את זה...
 
נערך לאחרונה:
ועל הצד היותר טוב ביקשתי לבקר במשך השבוע במפעל ולבחון הדברים בעצמי, ואקווה בעז"ה שאכן נכונים הם הדברים.
לצערי עדיין לא עלה בידי לבקר ביקב הנ"ל, אולם הביא לי אותו עובד בקבוק נוסף שמיוצר באותו פס יצור של היין הנזכר (כלומר שעושים באותו מפעל הפסקה ומחליפים את התוויות וכו', אך באותה מתכונת בדיוק), ועליו רשום במפורש שכשר גם לשיטת הבית יוסף וחתום עליו בד"ץ של העדה החרדית הספרדית.

CAM02189.jpg CAM02190.jpg
 
חזור
חלק עליון