• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת גרעיני פירות האילן

שלום רב לרבנים החשובים ובכללם @הרב שמעון ללוש .
א) מרן זצ"ל בשו"ת יבי"א (חלק ז' סימן לא' אות ב') כתב להסכים עם מרן החיד"א לברך על גרעיני פירות האילן 'שהכל' להוציא נפשייהו מפלוגתא.
אמנם בחזו"ע על ברכות (עמ' קכג') כתב לברך עליהם 'אדמה' ואף להחשיבם כפרי לעניין ברכת 'שהחיינו' ולא כהחיד"א.

הראשל"צ שליט"א בילקו"י על ברכות (וכן בקיצשו"ע) כותב לגבי פירוץ הארץ (ובהערה שם מובן דכוונתו לפירות האילן) שאף שמצד הדין ברכתם 'אדמה' כבר פשט המנהג לברך עליהם 'שהכל'.
ובהערה שם נראה שהסיבה לכך היא כיוון דס"ל כמרן החיד"א. ולפי"ז גם על ברכת גרעיני פירות האילן יברך 'שהכל' ולא כמרן הגר"ע זצ"ל.

ובקיצשו"ע הפנה ליבי"א חלק ט' הערה צה' ולא הבנתי לאן הפנה.

ב) עוד כתב הראשל"צ שם בהערה )* (לאחר שכתב דברכת גרעיני אבטיח לכתחילה 'שהכל') , שדעת מרן זצ"ל ביבי"א הנ"ל שבימינו לכתחילה יש לברך אדמה (שנוטעים את הפרי בשביל הגרעינים. וכמש"כ בהל"ב ובברכת ה'). ושם ראיתי שאמנם הביא את הסברא הזו בשם שו"ת באר משה, אך העלה למסקנה שיש לברך לכתחילה 'שהכל' (ומי שרוצה לברך לכתחילה 'אדמה' יש לו על מה לסמוך). כיצד הרב שליט"א הבין בדברי אביו זצ"ל שם דס"ל שבימינו לכתחילה יש לברך 'אדמה'??


אודה להתייחסות על מה שאפשר בכדי ליישב דעתי בדברי הילקו"י.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,

ישר כח על הלימוד העיוני והחתירה לעמוד על דברי רבותינו,

והנני להשיב מה שהשיגה ידי יד כהה בס"ד,

א. ילקו"י ברכות מהדו"ק נכתב קודם יבי"א ח"ז, (מרן זצ"ל כתב עד יבי"א ח"ו, ואח"כ נעשה ראש"ל וכתב רק יחו"ד, ואח"כ חזר לכתוב יבי"א ח"ז והלאה, ומרן שליט"א כתב ילקו"י ברכות קודם שמרן זצ"ל חזר לכתוב יבי"א). ובילקו"י שנדפס מחדש בשנת תשס"ד אכן הוסיף הערה וכתב שבחזו"ע ברכות העלה לברך אדמה.
ומה שהפנה ליבי"א ח"ט הוא לסי' קח על האו"ל ח"ב.
אולם למעשה עיין בחזון עובדיה תרומות ומעשרות (עמ' קכג), ששוב חזר בו ממ"ש בחזון עובדיה ברכות (עמ' קכג) מחמת עוד פוסקים שהביא בזה, והעלה לברך שהכל כדעת מרן החיד"א וכפי המנהג.

ב. בשעתו שנכתב היבי"א ח"ז אף שהיו נוטעים גם על דעת הפרי וגם על דעת הגרעין, וכמ"ש הרב באר משה שהובא שם ביבי"א, אבל עדין לא היתה המציאות כמו היום שמגדלים אבטיחים במיוחד לשם הגרעינים כלשון הילקו"י בהערה, כלומר לא לשם הפרי וגם לשם הגרעינים, אלא זה גידול מיוחד עבור הגרעינים בעיקר, וזה לא היה, ובזה בודאי לכ"ע שפיר דמי לברך האדמה כדין גרעיני החמניות, וכמבואר יוצא ע"פ כל הפוסקים בהאי סוגיא.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון