• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת לחמניות עם תבלין שאינו מתוק

אהרן כהן

Well-known member
בס"ד.

מצורף העלון הנפלא אור השבת, שבאמת נותן לנו אור לשבת, יישר כח ל@הרב שמעון ללוש (ואף שאין מברכין על תוספת אורה, מ"מ בלי שם ומלכות מברכין...)

ראיתי באות א, שכתב בדין פת שנילושה בתבלין פיקנטי בצל וכד', שלא דמי לפלוגתא דסי' קסח סי"ז בדין פשטיד"א, האם דוקא על מילוי מתוק הוי מזונות להנך ראשונים, אבל על מילוי דבר מלוח כבשר וכד' מברכין המוציא, או דלמא גם על זה מברכין מזונות. ונחלקו שם הט"ז והמג"א בהבנת מרן הש"ע. ולהלכה נקט מרן זצ"ל בהליכות עולם (פרשת פנחס אות יב) וכן בחזו"ע (ברכות עמ' ס) דהעיקר שדעת מרן הש"ע לברך על זה המוציא אף שלא קבע סעודה, דיש חילוק בין מילוי פירות למילוי בשר וכד' וכאמור. וכתב על זה הגר"ש ללוש שכל זה דוקא ב"מילוי", אבל בתערובת בלישה, בזה אין חילוק בין תערובת מתוקה לתערובת מלוחה, אלא תמיד יש לברך מזונות, ולכן בנידון השאלה - על פת שנילושה בתבלין וכד', יש לברך מזונות.

[ודע דאין לומר שלפ"ז היום גם על לחמניות רגילות יש לברך מזונות, שהרי יש בהם מלח וביצים וסוכר וכד', שודאי שזה נותן טעם מסויים (דאל"כ לא היו נותנים אותם בעיסה), ולפי הנ"ל הרי גם בדבר שאינו מתוק שנילוש בעיסה ונתן טעם, יש לברך מזונות וכנ"ל, וכפי שבאמת טען לי פעם חכם אחד, דזה אינו, דאחרי שהדרך ברוב ככל הלחמים היום לשים דברים אלו, זהו צורת הלחם דהאידנא, משא"כ כשזה עם תבלינים וכד' שאינו מקובל לשים אותם בסתם לחם, שלפי הנ"ל יש לברך עליהם מזונות. וק"ל. כנלע"ד].

ולכאורה יש להעיר מדברי הכף החיים (סי' קסח ס"ז) שהביא את דברי הרב מסגרת זהב (על הקיצוש"ע), שכתב שרוטב בשר לא הוי כמי פירות. וכתב על דבריו: ולענ"ד נראה דיש להסתפק בזה, ברוטב של בשר ובמים שנתבשלו בהם הפירות ויש לחשוב אותם כמו מולייתא הממולאים בבשר ודגים שכתבנו לעיל אות ד"ן שיש פלוגתא בזה. יעו"ש. עכ"ל. ושם באות ד"ן הביא את פלוגתת המג"א והט"ז הנ"ל. ע"ש. הא קמן דגם בזה איכא הך פלוגתא. ומאחר ומרן בחזו"ע פסק כהמג"א בזה, שבדבר מלוח וכד' יש לברך המוציא, ה"נ לכאורה לא שנא. ויש לעיין אם יש לו עוד חברים לכה"ח בזה. אבל גם לא מצאתי אחרונים כנגדו בהדיא. וצ"ע בזה.



עוד דבר, ראיתי בעלון שם בסוף תשובה א בהערה, שחילק בממולאים בשר וכד' בין כאלו שהם גדולים לבין כאלו שהם קטנים, שבקטנים יש לברך עליהם מזונות אף שממולאים בבשר וכד', ע"פ הביאור הלכה בסו"ס קסח. ע"ש. ולכאורה לדידן לא קי"ל הכי, שהרי פסק מרן בחזו"ע (ברכות עמ' נה) לגבי הלחמניות המתוקות שאין לברך על זה מזונות, אע"פ שרגילים לקבוע על זה, ועל כרחך שאין לנו אלא את הגדרים שקבעו לנו חז"ל מהו פת הבאה בכסנין ומה לא, ולא שזה תלוי בכל מקום ובכל זמן אם לאכול פת כזו או אחרת בארעות או בקביעות. וכמו שהאריך בשו"ת אוצרות יוסף (שבסוה"ס הלכה ברורה ח"ח סי' י. ועי"ש עוד בעמ' תפא-תפב). וא"כ מאחר שלפי הגדרים ההלכתיים סובר מרן זצ"ל לברך על זה המוציא על אף שזה ממולא, כי זה ממולא בשר ולא דבר מתוק, ה"נ גם אם זה קטן יש לברך על זה המוציא, דלא כהמשנה ברורה. [ויש לעיין בשו"ת שמ"ש ומגן שציין מרן זצ"ל (שם עמ' נז) בעניין הלחמניות המתוקות, אם באמת טעמו משום מה שכתב הרב הלכה ברורה או דלמא מטעמא אחרינא. וצ"ע כעת. ועוד חזון למועד].

אשמח לשמוע חוות דעת חכמי ורבני הפורום החשוב.
 

קבצים מצורפים

  • 31 עלון אור השבת - פנחס תשפב להדפסה .pdf
    539.8 KB · צפיות: 5
[ודע דאין לומר שלפ"ז היום גם על לחמניות רגילות יש לברך מזונות, שהרי יש בהם מלח וביצים וסוכר וכד', שודאי שזה נותן טעם מסויים (דאל"כ לא היו נותנים אותם בעיסה), ולפי הנ"ל הרי גם בדבר שאינו מתוק שנילוש בעיסה ונתן טעם, יש לברך מזונות וכנ"ל, וכפי שבאמת טען לי פעם חכם אחד, דזה אינו, דאחרי שהדרך ברוב ככל הלחמים היום לשים דברים אלו, זהו צורת הלחם דהאידנא, משא"כ כשזה עם תבלינים וכד' שאינו מקובל לשים אותם בסתם לחם, שלפי הנ"ל יש לברך עליהם מזונות. וק"ל. כנלע"ד].
אמת
ולכאורה יש להעיר מדברי הכף החיים (סי' קסח ס"ז) שהביא את דברי הרב מסגרת זהב (על הקיצוש"ע), שכתב שרוטב בשר לא הוי כמי פירות. וכתב על דבריו: ולענ"ד נראה דיש להסתפק בזה, ברוטב של בשר ובמים שנתבשלו בהם הפירות ויש לחשוב אותם כמו מולייתא הממולאים בבשר ודגים שכתבנו לעיל אות ד"ן שיש פלוגתא בזה. יעו"ש. עכ"ל. ושם באות ד"ן הביא את פלוגתת המג"א והט"ז הנ"ל. ע"ש. הא קמן דגם בזה איכא הך פלוגתא. ומאחר ומרן בחזו"ע פסק כהמג"א בזה, שבדבר מלוח וכד' יש לברך המוציא, ה"נ לכאורה לא שנא. ויש לעיין אם יש לו עוד חברים לכה"ח בזה. אבל גם לא מצאתי אחרונים כנגדו בהדיא. וצ"ע בזה.
לענ"ד ל"ד כלל דיעויין במקור הדברים במסגרת זהב שמקורו הוא הגרש"ק בספר החיים, ושם מבואר שיסוד הספק שלו הוא האם דנים את מי השלקות, היינו המים שהתבשלו עם הבשר או המים של הפירות כדין הפרי או הבשר עצמו וכדיו מי שלקות בסי' רה, או דיש לחלק, יעויי"ש. אף פשיטא ליה שאם מערב את גוף הפרי היינו מי פירות, או המוהל של הבשר עצמו וכיו"ב הוא פשוט דחשיב כסנין, וכמ"ש להדיא מרן השו"ע "תבלין, חלב" ומאי שנא הכא. וזהו מה שכתב הכה"ח בתחילת דבריו: ויש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש וכו', או חמאה "או שומן" או מי ביצים או מי פירות ויין או שאר משקין חוץ ממים רבינו זלמן אות י"א וכן משמע בבית יוסף יעו"ש וכן כתב באבן העוזר אות א' כרם שלמה חיי אדם כלל נ"ד אות ג', ע"כ. וה"ט ששומן הוא מגוף הדבר.

ומצורף כאן דברים שכתב בקצרה @הרב שמעון ללוש בעניין:
דין נילוש במינים שאינם ממיני מתיקה, אם חשיב פת כסנין.

בספר מנחת שמואל פנחסי ח"א (סי' יא), וברכה נאמנה (בסו"ת שבסוה"ס סי' ט, עמ' תרכד), הבי"ד הגנת ורדים (כלל א סי' כד, דף יג ע"ב) לגבי פת מתובל בשמן ושומשמין דאף שדינו כפהב"כ מ"מ מברך עליו המוציא ובהמ"ז מכיון שהדרך לקבוע עליו. ע"כ. ולמד ממנו כלל דכל שדרך לקבוע עליו ברכתו המוציא.

אולם המעיין יראה דלא היא, והגו"ר לא דיבר אלא לגבי שיעור קביעות סעודה של אותה הפת, דאף שיש לה דין פהב"כ וברכתה מזונות ועל המחיה, ורק בשאוכל שיעור שרגילים לקבוע עליה מברכים המוציא ובהמ"ז, מ"מ מחדש הגו"ר סברא, דיתכן ששיעור שדרך לקבוע עליה, מועט הוא מסתם פהב"כ, דסתם פהב"כ, קובעים עליה לבדה, ובעינן ג' או ד' ביצים ממנה, משא"כ פת זו, הדרך לקבוע עליה עם עוד מאכלים, וממילא בשיעור מועט שלה הוא דרך קביעות שלה, וכשיבא לידי שיעור זה חשיב לגבה שיעור שדרך לקבוע עליה. ע"ש. אבל מעולם לא אמר דמאחר שדרך לקבוע עליה לכן ברכתה המוציא אף שנילושה בשמן ושומשין, אדרבא מבואר בדבריו להדיא, דכל שלא יאכל ממנה שיעור שדרך לקבוע עליה כשהיא עם שאר מאכלים, כיון שנילושה בשמן ושומשמין מברך עליה מזונות ועל המחיה, ע"ש. ופשוט.

ונמצא שמדברי הגו"ר הנ"ל מבואר אפכא, דאף פת מתובלת במינים שהדרך לקבוע עליה עם אותו תיבול, כיון שסו"ס מתובלת היא ברכתה מזונות ועל המחיה.

וכן מוכח מדברי מרן זיע"א בחזון עובדיה בדין הפשטידא, דאף שהבשר ע"ג העיסה נחשב לקביעות סעודה, מ"מ אם העיסה היתה נילושה בשומן של אותו בשר עצמו, אף שלקביעות סעודה עשוי, מזונות. וכן מבואר שם בשם כה"פ, וכ"כ כולם נילוש בביצים, בשמן, בחלב, וכדומה, שכל אלו אינם מתוקים אלא מלוחים וכדומה, ואעפ"כ לא אמרינן בהו דלקביעות סעודה הם עשויים, ואף בפיצה גדולה שעשויה לקביעות סעודה ולכן הגבינה שעליה אינה הופכת אותה להמוציא, מ"מ אם טעם חלב או חמאה יש בעיסה מזונות, אף שלא נשתנה מהיעוד שלה שעשויה לקביעות סעודה ולא נילוש במתוק.

שו"ר שכ"ה מפורש להדיא בדעת מרן זיע"א בדין הפיצה (עמ' ס), שבסו"ד הביא דברי המנחת שמואל פנחסי שהפיצה דמיא לפשטיד"א דלקביעות סעודה עשויה, "שכן נוהגים לאכול הפיצה כארוחה של ממש", ע"כ. ואעפ"כ כתב קודם לכן שאם יש בה טעם חלב או חמאה ברכתה מזונות. ובאמת שכ"כ להדיא במנחת שמואל שם, דאף שעשויה לקביעות סעודה, ולכאורה מה בכך שיש בה טעם של חלב וכדומה, אולם לעינן נילוש קי"ל דכל שנילוש ואינו קמח ומים בלבד כעיסה של לחם רגיל, יש אורויי מורינן לברך מזונות.

ומכל הני מילי מוכח דלענין נילוש אין שום הבדל במה נילוש, ולא תלי כלל אם לקביעות סעודה עשוי או לא, דלעולם מזונות. ודלא כשו"ת אורחותיך למדני חלק א שעשה בזה דרך מכח סברא גרידא, על אף שהביא משמעות הפוסקים להיפך, ע"ש.
עוד דבר, ראיתי בעלון שם בסוף תשובה א בהערה, שחילק בממולאים בשר וכד' בין כאלו שהם גדולים לבין כאלו שהם קטנים, שבקטנים יש לברך עליהם מזונות אף שממולאים בבשר וכד', ע"פ הביאור הלכה בסו"ס קסח. ע"ש. ולכאורה לדידן לא קי"ל הכי, שהרי פסק מרן בחזו"ע (ברכות עמ' נה) לגבי הלחמניות המתוקות שאין לברך על זה מזונות, אע"פ שרגילים לקבוע על זה, ועל כרחך שאין לנו אלא את הגדרים שקבעו לנו חז"ל מהו פת הבאה בכסנין ומה לא, ולא שזה תלוי בכל מקום ובכל זמן אם לאכול פת כזו או אחרת בארעות או בקביעות. וכמו שהאריך בשו"ת אוצרות יוסף (שבסוה"ס הלכה ברורה ח"ח סי' י. ועי"ש עוד בעמ' תפא-תפב). וא"כ מאחר שלפי הגדרים ההלכתיים סובר מרן זצ"ל לברך על זה המוציא על אף שזה ממולא, כי זה ממולא בשר ולא דבר מתוק, ה"נ גם אם זה קטן יש לברך על זה המוציא, דלא כהמשנה ברורה. [ויש לעיין בשו"ת שמ"ש ומגן שציין מרן זצ"ל (שם עמ' נז) בעניין הלחמניות המתוקות, אם באמת טעמו משום מה שכתב הרב הלכה ברורה או דלמא מטעמא אחרינא. וצ"ע כעת. ועוד חזון למועד].
לענ"ד החילוק פשוט, דשאני לגבי לחמניות שנילושו שכך הייתה מעיקרא תקנ"ח שבשינוי כזה הוא משנה "במהות" וחשיב דרך ארעי, ולכן אף אי נימא שעתה השתנתה המציאות סו"ס מעיקרא לא הייתה תקנה לברך ע"ז בכה"ג. משא"כ לגבי ממולא שהוא קטן אנו אומרים שכך הייתה התקנה מעיקרא שהוא נקרא דרך ארעי וחשיב כסנין.
ואבאר יותר, שהרי מרן כתב מחד בס"ז שכסנין היינו ממולא (לח"פ) הוא מזונות, ומאידך בסי"ז כ' לברך המוציא, וביארו הפוס' שהחילוק הוא ע"פ הריא"ז שהוא ביאר כן בד' סביו הרי"ד שהוא המקור להלכות אלו, שיש חילוק בין דרך ארעי לקבע. וא"כ אמור מעתה שאם זה החילוק ממילא הוקבע כך מעיקרא כאן שצורתו מוכחת עליו שהוא דרך ארעי אפי' שחסר לו חלק מהתנאים של ממולא, סו"ס הוא דרך ארעי.
 
אני לא מסכים עם מה שכתב הגר"ש ללוש לגבי שבנילוש אין חילוק בין מה שנילוש למתוק או מלוח, אין בזה סברא, כיוון שכמו שבמילוי מחלקים בין מה שבא לשובע לבין קינוח הוא עדיין בנילוש זה אותה סברא לגמרי. אלא שקשה ממה שכתב מרן זצוק"ל בלחמניות מתוקות שמברכים מזונות , הרי אוכלים אותם לשם שובע
(הערה שלי מיודעת למי שלא הולך באש ובמים אחרי מרן זצוק"ל ולא רוצה להכניס את ההבנות שלו, אלא למי "שפתוח" ללמוד מעצמו)
 
אני לא מסכים עם מה שכתב הגר"ש ללוש לגבי שבנילוש אין חילוק בין מה שנילוש למתוק או מלוח, אין בזה סברא, כיוון שכמו שבמילוי מחלקים בין מה שבא לשובע לבין קינוח הוא עדיין בנילוש זה אותה סברא לגמרי. אלא שקשה ממה שכתב מרן זצוק"ל בלחמניות מתוקות שמברכים מזונות , הרי אוכלים אותם לשם שובע
(הערה שלי מיודעת למי שלא הולך באש ובמים אחרי מרן זצוק"ל ולא רוצה להכניס את ההבנות שלו, אלא למי "שפתוח" ללמוד מעצמו)
נו, תתייחס לגוף הדברים הרי לשון הרמב"ם ומרן "תבלין", "חלב", והכה"ח מהפוס' "שומן" וכדו', אטו זה מתוק?!, אא"כ אנו לא הולכים גם "באש ובמים" אחרי הרמב"ם ומרן, זה כבר עניין אחר...
 
אין קושיא כלל, תבלין וחלב ושומן אחרי האפיה הם מקבלים טעם מתוק. ובעצם עיקר הדברים זה מתוק או לא אלא לשם מה אוכלים אותו דרך בני אדם, וכשם שאוכלים לחם ממולא בדגים או בשר או גבינה לשם שובע הוא הדין בנילוש במין כזה שאוכלים לשובע , פשוט מאד
וגם אם נאמר שלא היה ככה (שזה לא המציאות) הולכים לפי המצב ורוב העולם כעת. פשוט מאד
 
אין קושיא כלל, תבלין וחלב ושומן אחרי האפיה הם מקבלים טעם מתוק
???
ואה"נ לדבריך שנהיה מתוק אז יברכו גם מזונות וכמ"ש, אלא שאנו סוברים דלאו מהאי טעמא...
ואני מציע לכבודו ללמוד את הסוגייא היטב ולא להגיב מסברת הכרס....
 
השבתי בצורה פשוטה, אותו חילוק שכותב החזו"ע בבין מילוי של שובע למילוי של קינוח שייך בנילוש כיוון שכל הטעם זה האם נאכל לשובע או לא, לפי זה נוכל לבדוק מה נאכל לשבוע. אגב ראיה נוספת לדבר שבספר "רבנו " כתב שעל מצות היה רואי לברך המוציא ובספר אורחות מרן כתב שהיה מרן מברך על מצה המוציא כל השנה, ולמה? כיוון שהיה נאכל לשבוע, מכאן תלמד שאפילו ב"נכסס" מסתכלים מה לשובע ומה לא, ראיה שאין עליה תשובה
 
השבתי בצורה פשוטה, אותו חילוק שכותב החזו"ע בבין מילוי של שובע למילוי של קינוח שייך בנילוש כיוון שכל הטעם זה האם נאכל לשובע או לא, לפי זה נוכל לבדוק מה נאכל לשבוע.
החילוק הנ"ל מבואר כבר בשו"ע בסתירה בין ס"ז לסי"ז, ואפ"ה כ' מרן שחור ע"ג לבן "תבלין" הוא נכסס, וע"כ לחלק בין הדבקים כמו שביאר הרב ללוש.
אגב ראיה נוספת לדבר שבספר "רבנו " כתב שעל מצות היה רואי לברך המוציא ובספר אורחות מרן כתב שהיה מרן מברך על מצה המוציא כל השנה, ולמה? כיוון שהיה נאכל לשבוע, מכאן תלמד שאפילו ב"נכסס" מסתכלים מה לשובע ומה לא, ראיה שאין עליה תשובה
ל"ד כעוכלא לדנא, התם הוא משום שהיה עליו שם לחם, או דלא חשיב נכסס מאחר שהוא רק מחמת דקותו כמבואר בב"ד שהביאו בחזו"ע לגבי מצה, ושם מדינא לולי המנהג היה בדין לברך המוציא, ומתחשבים טפי בזה ע' בשו"ת הראש"ל.
 
זה בגלל שהיה עליו שם לחם, אתה מערב סימן קסח סעיף י דין חביצא שלא קשור בכלל. המצה אפו אותה עד שהיא נכססת ממילא זה פתת כסנין למאן דאמר והיה רואי לברך עליה מזונות מחמת הספק, אלא מרן זצ"ל בירך המוציא כי הוא אכל לשובע .
והבית דוד ראיה נגדך, כי תחשוב רגע למה רואי לברך המוציא? הרי זה נכסס? מה ההבדל בין זה לביסקויט לולי המתיקות כמובן, כל נכסס הוא דק , אלא על כרחך שהוא נאכל לשובע! ממילא גם פת שנילוש עם תבלין ונאכל לשובע הוא מוציא. פשוט מאד
 
זה בגלל שהיה עליו שם לחם, אתה מערב סימן קסח סעיף י דין חביצא שלא קשור בכלל. המצה אפו אותה עד שהיא נכססת ממילא זה פתת כסנין למאן דאמר והיה רואי לברך עליה מזונות מחמת הספק, אלא מרן זצ"ל בירך המוציא כי הוא אכל לשובע .
והבית דוד ראיה נגדך, כי תחשוב רגע למה רואי לברך המוציא? הרי זה נכסס? מה ההבדל בין זה לביסקויט לולי המתיקות כמובן, כל נכסס הוא דק , אלא על כרחך שהוא נאכל לשובע! ממילא גם פת שנילוש עם תבלין ונאכל לשובע הוא מוציא. פשוט מאד
כתבתי לכבודו לעיין ולא לשלוף מהמותן, תלמד ותראה שהכל מיושב...
 
אני אחרי הדברים, לא מיושב בכלל. אתה מתמקד בציטטות במקום סברות וחילוקים ודימויים
אין הבדל בין נילוש לבין מילוי בשניהם הסברא שמברכים מזונות כי בא לקינוח ממילא בשניהם לשובע זה נקבע לפי רוב בני אדם
 
אני אחרי הדברים, לא מיושב בכלל. אתה מתמקד בציטטות במקום סברות וחילוקים ודימויים
אין הבדל בין נילוש לבין מילוי בשניהם הסברא שמברכים מזונות כי בא לקינוח ממילא בשניהם לשובע זה נקבע לפי רוב בני אדם
כתבתי לכבודו לעיין ולא לשלוף מהמותן, תלמד ותראה שהכל מיושב...
ואני מציע לכבודו ללמוד את הסוגייא היטב ולא להגיב מסברת הכרס....
שהרי:
החילוק הנ"ל מבואר כבר בשו"ע בסתירה בין ס"ז לסי"ז, ואפ"ה כ' מרן שחור ע"ג לבן "תבלין" הוא נכסס, וע"כ לחלק בין הדבקים כמו שביאר הרב ללוש.
 
חזור
חלק עליון