מישהו אמר לי שאם בירך "מזונות" על אורז ואח"כ אוכל משהו אחר מחמת מיני דגן שברכתו "מזונות", הוא צריך לברך על זה שוב.
מישהו שמע על דבר כזה או יודע מקור?
מישהו שמע על דבר כזה או יודע מקור?
חזוע ברכותמישהו אמר לי שאם בירך "מזונות" על אורז ואח"כ אוכל משהו אחר מחמת מיני דגן שברכתו "מזונות", הוא צריך לברך על זה שוב.
מישהו שמע על דבר כזה או יודע מקור?
על מה אתה מדבר?!ש"ע סי' ריא
לגבי תפוח וזית
וה"ה כאן
כן כתב מרן הבית יוסף (סי' רו, ובסוף סי' ריא) בשם הרשב"א, [והוא בחידושי הרשב"א ברכות מא. בד"ה ומסתברא], וז"ל: מסתברא שאם הביאו לפניו אתרוג וזית, וקדם ובירך על האתרוג בפה"ע, אע"פ שאינו רשאי, אם נתכוון לפטור את הזית בברכת האתרוג א"צ לחזור ולברך על הזית, אבל אם לא נתכוון לא. שאינו בדין שיפטור הפרי שאינו חשוב את הפרי החשוב, דרך גררא, אלא אם כן כיוון לפוטרו. וכן אם היה אוכל תפוחים, ובירך עליהם, ואח"כ הביאו לו אגוזים, אם אין התפוחים חביבים עליו כמו האגוזים, לא פטר את האגוזים בגרירת ברכת התפוחים, אא"כ נתכוין עליהם בתחלה. ע"ש. וכ"כ הרשב"ץ בפירושו לברכות (מב:), שהטעם שהיין שבתוך המזון אינו פוטר היין שלאחר המזון, שזה בא לשרות, וזה בא לשתות, ואינו בדין שהיין שבא לשרות שהוא גרוע יפטור היין שבא לשתות שהוא משובח ממנו. עכ"ל. וכן כתב המאירי (שם עמוד קנד) ד"ה לא בא להם יין. שהיין שבתוך המזון אינו פוטר היין שלאחר המזון, שזה בא לשרות, וזה בא לשתות, ובודאי שהבא לשתות הוא חשוב יותר, ואין החשוב נפטר בברכת הגרוע. עכ"ל. וכן מוכח מדברי התוספות (ברכות מב:) ד"ה ורב ששת. ע"ש. וכ"כ בהגהות רבינו פרץ לסמ"ק (סי' קנא אות י). וכדברי הרשב"א הנ"ל כן פסק הרמ"א (ס"ס ריא). ואע"פ שמרן השמיטו בש"ע, כבר כתב הגאון מהר"ר גבריאל איספראנסה בתשובה כת"י, הביאה מרן החיד"א בברכי יוסף (סי' שב סק"ד) ד"ה איברא, שאין הכרע ממה שהשמיט מרן הדין הזה מהש"ע, שכמה דינים מוסכמים אשכחן שאין הרב כותבם בש"ע וסומך על מ"ש בבית יוסף. ע"כ. וכן כתב בשו"ת בית דינו של שלמה (חיו"ד סי' יב, דף פ רע"ד), שמכיון שבבית יוסף הביא דברי הריב"ש, ולא הביא שום חולק עליו, הלכה היא. אע"פ שלא הביאו בש"ע, שהרבה דינים מחודשים מביא בב"י, ואינו מביאם בש"ע. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"י אבולעפייא בשו"ת פני יצחק ח"ב (דף נח ע"ב), שהאמת יורה דרכו דמה שהשמיט מרן מהש"ע, מ"ש בבית יוסף, לאו חזרה הוי, שמאחר שכבר גילה דעתו בבית יוסף דהכי ס"ל, הוא פסק הלכה גמור, וכבר קבלנו הוראות מרן גם במ"ש בבית יוסף. ע"ש. וכ"כ בשו"ת אהלי יעקב למהריק"ש, בתשובת מהר"ש נרבוני (סי' קיג), שאין ספק שמרן הבית יוסף שהביא דברי מהר"י אסכנדרי, ולא פליג עליה, ש"מ דהכי ס"ל לדינא. ע"ש. וכ"כ הרה"ג רבי רחמים חויתה הכהן בשו"ת שמחת כהן חלק ו (דף קמ ע"ב), שהדבר ידוע שמרן חיבר את הבית יוסף להלכה ולמעשה, ולא כמאסף בעלמא, ובתשו' מרן לאה"ע, הביא השואל, שלא נודע לו דעתו שבבית יוסף, וכתב לו, שכיון שהביא סברא זו בלא חולק בודאי שדעתו כן. ושכן כתב בספר הליכות יעקב בשם הרב בני חיי. וכ"כ בשו"ת בית יהודה עייאש ח"ב. ע"ש. והרב כף החיים (סי' רו ס"ק לט) כתב, דמרן לא ס"ל כד' הרשב"א, מדלא כתב כן בש"ע, וה"ט משום דהא דמקדימים החשוב או מין שבעה אינו אלא לכתחלה, אבל לא לגרום ברכה משום זה. ע"ש. (וכ"כ עוד בסימן ריא אות כד). וליתא, שכבר העלה בשו"ת שער אשר קובו (חאו"ח סי' ד), שדינו של הרשב"א מוסכם לכ"ע. וכן הסכים עמו בשו"ת רב פעלים ח"ב (חאו"ח סוף סי' לב) ד"ה ואחר. וכן פסק הגרי"ח דין זה להדיא בבן איש חי (פרשת בלק אות ט). וכ"כ הגאון מהר"ם בן חביב בשו"ת קול גדול (סי' ח), ככל דברי הרשב"א. וכ"כ בשו"ת פעולת צדיק ח"ב (סי' רעט). והכי נקטינן. ודלא כהכף החיים.על מה אתה מדבר?!
מה הקשר נמלךמה הסיבה?
שאעלתי באחד מקווי ההלכה ואמר לי שזה בגלל שהוא נחשב 'נמלך' כי אם היה לפניו משהו מין דגן הוא היה צריך לברך עליו מזונות, וםא הוא לא בירך עליו אלא על האורז, הוא הוכיח שהוא לא רצה לאכול את זה ולכן זה נחשב נמלך. ואמרתי שהמין דגן זה קינוח שהוא רצה לאכול בסוף הסעודה, ואמר אעפ"כ.
קו הלכה אחר אמר לי שפטר את המין דגן בברכת מזונות על האורז.
בחזוע מצאתי רק מה שלעילאפשר לראות?
לא הבנת מה ראית כאן? איפה יש תשובה לשאלה?כן כתב מרן הבית יוסף (סי' רו, ובסוף סי' ריא) בשם הרשב"א, [והוא בחידושי הרשב"א ברכות מא. בד"ה ומסתברא], וז"ל: מסתברא שאם הביאו לפניו אתרוג וזית, וקדם ובירך על האתרוג בפה"ע, אע"פ שאינו רשאי, אם נתכוון לפטור את הזית בברכת האתרוג א"צ לחזור ולברך על הזית, אבל אם לא נתכוון לא. שאינו בדין שיפטור הפרי שאינו חשוב את הפרי החשוב, דרך גררא, אלא אם כן כיוון לפוטרו. וכן אם היה אוכל תפוחים, ובירך עליהם, ואח"כ הביאו לו אגוזים, אם אין התפוחים חביבים עליו כמו האגוזים, לא פטר את האגוזים בגרירת ברכת התפוחים, אא"כ נתכוין עליהם בתחלה. ע"ש. וכ"כ הרשב"ץ בפירושו לברכות (מב:), שהטעם שהיין שבתוך המזון אינו פוטר היין שלאחר המזון, שזה בא לשרות, וזה בא לשתות, ואינו בדין שהיין שבא לשרות שהוא גרוע יפטור היין שבא לשתות שהוא משובח ממנו. עכ"ל. וכן כתב המאירי (שם עמוד קנד) ד"ה לא בא להם יין. שהיין שבתוך המזון אינו פוטר היין שלאחר המזון, שזה בא לשרות, וזה בא לשתות, ובודאי שהבא לשתות הוא חשוב יותר, ואין החשוב נפטר בברכת הגרוע. עכ"ל. וכן מוכח מדברי התוספות (ברכות מב:) ד"ה ורב ששת. ע"ש. וכ"כ בהגהות רבינו פרץ לסמ"ק (סי' קנא אות י). וכדברי הרשב"א הנ"ל כן פסק הרמ"א (ס"ס ריא). ואע"פ שמרן השמיטו בש"ע, כבר כתב הגאון מהר"ר גבריאל איספראנסה בתשובה כת"י, הביאה מרן החיד"א בברכי יוסף (סי' שב סק"ד) ד"ה איברא, שאין הכרע ממה שהשמיט מרן הדין הזה מהש"ע, שכמה דינים מוסכמים אשכחן שאין הרב כותבם בש"ע וסומך על מ"ש בבית יוסף. ע"כ. וכן כתב בשו"ת בית דינו של שלמה (חיו"ד סי' יב, דף פ רע"ד), שמכיון שבבית יוסף הביא דברי הריב"ש, ולא הביא שום חולק עליו, הלכה היא. אע"פ שלא הביאו בש"ע, שהרבה דינים מחודשים מביא בב"י, ואינו מביאם בש"ע. ע"ש. וכ"כ הגאון מהר"י אבולעפייא בשו"ת פני יצחק ח"ב (דף נח ע"ב), שהאמת יורה דרכו דמה שהשמיט מרן מהש"ע, מ"ש בבית יוסף, לאו חזרה הוי, שמאחר שכבר גילה דעתו בבית יוסף דהכי ס"ל, הוא פסק הלכה גמור, וכבר קבלנו הוראות מרן גם במ"ש בבית יוסף. ע"ש. וכ"כ בשו"ת אהלי יעקב למהריק"ש, בתשובת מהר"ש נרבוני (סי' קיג), שאין ספק שמרן הבית יוסף שהביא דברי מהר"י אסכנדרי, ולא פליג עליה, ש"מ דהכי ס"ל לדינא. ע"ש. וכ"כ הרה"ג רבי רחמים חויתה הכהן בשו"ת שמחת כהן חלק ו (דף קמ ע"ב), שהדבר ידוע שמרן חיבר את הבית יוסף להלכה ולמעשה, ולא כמאסף בעלמא, ובתשו' מרן לאה"ע, הביא השואל, שלא נודע לו דעתו שבבית יוסף, וכתב לו, שכיון שהביא סברא זו בלא חולק בודאי שדעתו כן. ושכן כתב בספר הליכות יעקב בשם הרב בני חיי. וכ"כ בשו"ת בית יהודה עייאש ח"ב. ע"ש. והרב כף החיים (סי' רו ס"ק לט) כתב, דמרן לא ס"ל כד' הרשב"א, מדלא כתב כן בש"ע, וה"ט משום דהא דמקדימים החשוב או מין שבעה אינו אלא לכתחלה, אבל לא לגרום ברכה משום זה. ע"ש. (וכ"כ עוד בסימן ריא אות כד). וליתא, שכבר העלה בשו"ת שער אשר קובו (חאו"ח סי' ד), שדינו של הרשב"א מוסכם לכ"ע. וכן הסכים עמו בשו"ת רב פעלים ח"ב (חאו"ח סוף סי' לב) ד"ה ואחר. וכן פסק הגרי"ח דין זה להדיא בבן איש חי (פרשת בלק אות ט). וכ"כ הגאון מהר"ם בן חביב בשו"ת קול גדול (סי' ח), ככל דברי הרשב"א. וכ"כ בשו"ת פעולת צדיק ח"ב (סי' רעט). והכי נקטינן. ודלא כהכף החיים.
תוכל להעלות או לכוון למקום מדוייק?אך בדרשו והליכות ברכות תוכל למצוא
בדרשו לא מצאתי אלא רק לגבי קדימה סי' ריא הערה 16תוכל להעלות או לכוון למקום מדוייק?
יותר מדויק לומר חז''עבקיצער, יש דין שנקרא 'דינא דהרשבא'
יש קונטרס שלם שכתב תח אחד ע''ז, שם הקונטרס דינא דהרשבא נמצא באוצה''ח ובטל 036187542 (הרב שמחה בונים שרון) יש בזה הרבה לומדעס,
הרעיון הוא שדבר החשוב לא נפטר בגררא (בברכת דבר שפחות חשוב ממנו).
וכן פסק הבא'ח בבלק ומרן זצו''ל ודלא ככה''ח
ראיתי בדרשו סי' רי"א ס"ק ל"ב הערה 26, אך כתב כן רק בשם הרב אלישיב.בדרשו לא מצאתי אלא רק לגבי קדימה סי' ריא הערה 16