יאיר יחז. מעודה
Active member
שלום רב,
הראשל"צ שליט"א הזכיר באחד משיעוריו האחרונים שאין מברכים על סופגניה בתוך הסעודה משום חשש לשיטת רב האי גאון דפת הב"ב היא פת הנכססת וממילא סופגניה לשיטתו ברכתה 'המוציא' ונפטרה בברכת 'המוציא' שבירך.
וכן מבואר בחזו"ע חנוכה שאין לברך והראה בין היתר לדברי הרשב"א (מא ע"ב) בעניין פת הב"ב והביה"ל המפורסם בנושא בסימן קסח'.
ושאלתי כזו, הרי סופגניה היא עיסה המטוגנת. כלומר, אין ברכתה 'מזונות' מתורת פת הב"ב אלא כמו שסתם מרן בסימן קסח' סעיף יג' "אפילו דבר שבלילתו עבה אם בישלה או טיגנה אין מברך עליה 'המוציא' וכו'. ואם אפו אותה לפני כן ואז טיגנו תלוי הדבר אם יש בה כזית כפי שכתב מרן בס"י שם (ואם כן הרי שברכתה המוציא אך לא מצאתי מי שבירך על סופגניה 'המוציא' ממילא נראה לי שרוב הסופגניות הן מטוגנות מעיקרה כשהיו עיסה)- עכ"פ אינה בגדר פת הב"ב.
א"כ מדוע באמת לא מברכים עליה בסעודה? או במילים נכונות יותר, מדוע מרן זצוק"ל והראשל"צ שליט"א הכלילו אותה בתורת פת הב"ב?
הראשל"צ שליט"א הזכיר באחד משיעוריו האחרונים שאין מברכים על סופגניה בתוך הסעודה משום חשש לשיטת רב האי גאון דפת הב"ב היא פת הנכססת וממילא סופגניה לשיטתו ברכתה 'המוציא' ונפטרה בברכת 'המוציא' שבירך.
וכן מבואר בחזו"ע חנוכה שאין לברך והראה בין היתר לדברי הרשב"א (מא ע"ב) בעניין פת הב"ב והביה"ל המפורסם בנושא בסימן קסח'.
ושאלתי כזו, הרי סופגניה היא עיסה המטוגנת. כלומר, אין ברכתה 'מזונות' מתורת פת הב"ב אלא כמו שסתם מרן בסימן קסח' סעיף יג' "אפילו דבר שבלילתו עבה אם בישלה או טיגנה אין מברך עליה 'המוציא' וכו'. ואם אפו אותה לפני כן ואז טיגנו תלוי הדבר אם יש בה כזית כפי שכתב מרן בס"י שם (ואם כן הרי שברכתה המוציא אך לא מצאתי מי שבירך על סופגניה 'המוציא' ממילא נראה לי שרוב הסופגניות הן מטוגנות מעיקרה כשהיו עיסה)- עכ"פ אינה בגדר פת הב"ב.
א"כ מדוע באמת לא מברכים עליה בסעודה? או במילים נכונות יותר, מדוע מרן זצוק"ל והראשל"צ שליט"א הכלילו אותה בתורת פת הב"ב?
נערך לאחרונה: