בעיון למה לא? וכבר ידוע מהבבא סאלי שהיה אומר קודם ראס"י ואחר כך רש"ישכיום כל אחד מבין שלנסות להבין בלי רש"י (לאברך) זה בזבוז זמן משווע.
בעיון למה לא? וכבר ידוע מהבבא סאלי שהיה אומר קודם ראס"י ואחר כך רש"ישכיום כל אחד מבין שלנסות להבין בלי רש"י (לאברך) זה בזבוז זמן משווע.
אם אתה לא יודע להבין גמרא לבד בלי רש"י, אז יש לך בעיה חביבי...שכיום כל אחד מבין שלנסות להבין בלי רש"י (לאברך) זה בזבוז זמן משווע.
גם וגם כן, אבל אם זה על חשון לימוד ההלכה זה עצת היצר, גם אם יש לזה יותר חשק. (יותר נכון היצר נותן לזה יותר חשק...).ודאי שיש חשיבות גדולה לדף היומי ולמרות שעדיף הלכות יש בדף היומי שאין בהלכות (שיש הרבה כאלה שיש להם יותר חשק ללמוד גמרא ולסיים מסכתות) ויש בהלכות שאין בדף היומי (לדעת המותר והאסור)
וכ"כ בשו"ת יחוה דעת חלק ו סימן נב ולכן אם באותה שעה שלומד דף היומי, יש במקום אחר לימוד בהלכה מפי מורה הבקי בהוראה, יש להעדיף לימוד הלכה על לימוד דף היומי, שהוא בבחינת מעלין בקודש, כדי שיבין וישכיל לדעת דיני האסור והמותר להלכה ולמעשה, כדי שלא יכשל ח"ו באיסור חילול שבת או באיסור ברכה לבטלה וכיוצא בזה. וכבר שנינו שגגת תלמוד עולה זדון. וירא שמים יוצא ידי שניהם, שאם אפשר לו ילמוד גם דף היומי, וגם לימוד הלכה מפי חכם מורה הוראה. ומשכיל על דבר ימצא טוב. ולפי דרכנו למדנו שרשאי גם כן להפסיק מלימוד דף היומי אף ללא התרת נדרים, וילמד בקביעות הלכה למעשה.
אז כבודו מוזמן גם ללמוד את המקרא בהבנה שלך ואח"כ תבדוק איך פירשו חז"ל בגמ' ובמדרשים ובפירושי הראשונים. בכבוד. ואח"כ תבדוק למה הם לא פירשו כמוך וכו' וכו'.בעיון למה לא? וכבר ידוע מהבבא סאלי שהיה אומר קודם ראס"י ואחר כך רש"י
בכלל לא דומהאז כבודו מוזמן גם ללמוד את המקרא בהבנה שלך ואח"כ תבדוק איך פירשו חז"ל בגמ' ובמדרשים ובפירושי הראשונים. בכבוד. ואח"כ תבדוק למה הם לא פירשו כמוך וכו' וכו'.
ברור, ככה צריך ללמוד. אם אתה לא מבין פשט מקרא, אז תלך ללמוד לשון הקודש.אז כבודו מוזמן גם ללמוד את המקרא בהבנה שלך ואח"כ תבדוק איך פירשו חז"ל בגמ' ובמדרשים ובפירושי הראשונים. בכבוד. ואח"כ תבדוק למה הם לא פירשו כמוך וכו' וכו'.
למיטב ידיעתי מקצוע זה של פשט מקרא הוא מהקשים ביותר, רק כשנחשפתי לספרי בן מלך של הגאון רבי ליב מינצברג זצ"ל זכיתי להתחיל ללמוד פשט מקרא.ברור, ככה צריך ללמוד. אם אתה לא מבין פשט מקרא, אז תלך ללמוד לשון הקודש
תורתנו הקדושה כך היא, פשטה מובן להמון העם, ועם זאת עמוקה היא לאין חקר. לכן ברור שאפשר להבין את פשטה ברובד הקל ביותר גם בלי לקרוא שום מפרש, ואת זה כל אחד יכול וצריך לעשות לפני שהוא מתחיל לקרוא מפרשים. ברור שיש דברים שקשה להבין גם בפשט ובשביל זה כן צריך לקרוא את המפרשים ולא כמו כאלה שחושבים שכל מילה ומילה שרש"י או כל מפרש אחר כתב, זה בשביל 'לחדש' משהו, פעמים רבות זה בשביל לבאר את פשט המקרא או התלמוד. אך עם זאת ברור שגם אם אדם לא יבין הפשט בלי לקרוא רש"י, אלא צריך לקרוא 'שוטנשטיין' וכדו', צריך לעשות זאת בסגנון של פירוש רש"י, שכשהוא לא מבין - יפנה לשם באופן נקודתי לחפש את השאלה או התירוץ שלא הבין, ולא לקרוא משם על הסדר. עיקר או אולי הבעיה היחידה עם הפירוש הזה - הוא שסדרו את הפירוש כך שהוא מוסיף על דברי הגמרא כסדר ולא כפירוש מן הצד כמו שמסודרים כל הפירושים מדור לדור. לא לחינם כך נקטו גדולי הדורות, אלא כדי שילמדו את הגמרא ככתבה וכלשונה ויפנו אל המפרשים אחרי כן כביאור על מה שלא הבינו או כתוספת.למיטב ידיעתי מקצוע זה של פשט מקרא הוא מהקשים ביותר, רק כשנחשפתי לספרי בן מלך של הגאון רבי ליב מינצברג זצ"ל זכיתי להתחיל ללמוד פשט מקרא.
לא היה כבושם הזה!
כב' ילמד בספרי בן מלך פרק אחד ויראה כמה אנחנו לא יודעים ללמוד פשוטו של מקרא.תורתנו הקדושה כך היא, פשטה מובן להמון העם, ועם זאת עמוקה היא לאין חקר. לכן ברור שאפשר להבין את פשטה ברובד הקל ביותר גם בלי לקרוא שום מפרש, ואת זה כל אחד יכול וצריך לעשות לפני שהוא מתחיל לקרוא מפרשים. ברור שיש דברים שקשה להבין גם בפשט ובשביל זה כן צריך לקרוא את המפרשים ולא כמו כאלה שחושבים שכל מילה ומילה שרש"י או כל מפרש אחר כתב, זה בשביל 'לחדש' משהו, פעמים רבות זה בשביל לבאר את פשט המקרא או התלמוד. אך עם זאת ברור שגם אם אדם לא יבין הפשט בלי לקרוא רש"י, אלא צריך לקרוא 'שוטנשטיין' וכדו', צריך לעשות זאת בסגנון של פירוש רש"י, שכשהוא לא מבין - יפנה לשם באופן נקודתי לחפש את השאלה או התירוץ שלא הבין, ולא לקרוא משם על הסדר. עיקר או אולי הבעיה היחידה עם הפירוש הזה - הוא שסדרו את הפירוש כך שהוא מוסיף על דברי הגמרא כסדר ולא כפירוש מן הצד כמו שמסודרים כל הפירושים מדור לדור. לא לחינם כך נקטו גדולי הדורות, אלא כדי שילמדו את הגמרא ככתבה וכלשונה ויפנו אל המפרשים אחרי כן כביאור על מה שלא הבינו או כתוספת.
ממ"נ, אם אתה מבין שהגמרא ומדרשי חז"ל ורש"י עה"ת באו לפרש לשון המקרא ותו לא (שלכן אתה שולח אותי ללמוד לשון הקודש אם אני לא מבין בלעדיהם) וכן רש"י על הגמרא רק בא לתרגם מלשון ארמית ללשה"ק, אז הבל יפצה פיך. אבל אם אתה מודה שהגמרא ומדרשי חז"ל ורש"י עה"ת באו לפרש יותר מלשון המקרא, וכן רש"י על הש"ס לא רק 'מתורגמן' מלשון ארמית ללשה"ק אלא גם מפרש לעומקם של דברים, ויש בדבריו ובדברי חז"ל דברים עמוקים, אז נמצא שאין בינינו מחלוקת, כי אתה דיברת על להבין את לשון הגמרא כפשוטה (שאת זה אה"נ ינסה להבין לבד), ואני דיברתי על הבנת הדברים לעומק, שאין לדבר סוף, דאל"כ ילמד פסוקי התורה ויתחיל לנסות לדרוש דרשות ויוציא תילי תילים של הלכות, ואח"כ יפתח את הגמרא ויראה היאך היא דרשה ולמה לא פירשה כמוהו וכו' וכו' (ודברי מהר"י קנפנטון מוסבים על תחילת דרכו, בקניית דרכי העיון).ברור, ככה צריך ללמוד. אם אתה לא מבין פשט מקרא, אז תלך ללמוד לשון הקודש.
אה"נ, אם תראה לעיל תבין שלא על כך היה הדיבור. מה שאתה מציג הם הם דברי לאורך כל הדרך. דיברנו על הבנה פשוטה ממש של דבריהם ז"ל או של דברי המקרא, ברור שהדברים עמוקים מני ים בכל הרובדים ובארבעה חלקי הפרדס.אבל אם אתה מודה שהגמרא ומדרשי חז"ל ורש"י עה"ת באו לפרש יותר מלשון המקרא, וכן רש"י על הש"ס לא רק 'מתורגמן' מלשון ארמית ללשה"ק אלא גם מפרש לעומקם של דברים, ויש בדבריו ובדברי חז"ל דברים עמוקים, אז נמצא שאין בינינו מחלוקת, כי אתה דיברת על להבין את לשון הגמרא כפשוטה (שאת זה אה"נ ינסה להבין לבד), ואני דיברתי על הבנת הדברים לעומק, שאין לדבר סוף, דאל"כ ילמד פסוקי התורה ויתחיל לנסות לדרוש דרשות ויוציא תילי תילים של הלכות, ואח"כ יפתח את הגמרא ויראה היאך היא דרשה ולמה לא פירשה כמוהו וכו' וכו' (ודברי מהר"י קנפנטון מוסבים על תחילת דרכו, בקניית דרכי העיון).
מחילה אבל לא אהבתי. לדעתי כמו ילד קטן שלומד ללכת בהתחלה צריך להיעזר בהליכון כך גם כאן בחורים צעירים שרוצים ללמוד ש"ס ועדיין לא יודעים לגמרי טיבה של סברא אפי' שיוכלו ללמוד בלי אבל המתיבתא מביאה להם הרבה רעיונות חשיבה ותירוצים וככה מתחדדים.תסמונת שוטנשטיין
מצוי באוצר החכמה.לא מכיר, אולי תביא כאן קטע שנלמד.
איני יודע מהי הדרך המסורה, אך לענ"ד דרכו היא תורת משה רבינו ע"ה כפשוטה וכנתינתה.לפי מה שראיתי מחיפוש קצר, עולה הרושם ששיטתו אינה עולה בקנה אחד עם הדרך המסורה.
השאלה מה זה גדולי הדור?! ומי מכתירם?ועם כל הכבוד, לא מדובר באחד מגדולי הדור.
ניתנה למרע"ה למוסרה היא ודרך לימודה מדור לדור עד ימינו אנו וד"ל.איני יודע מהי הדרך המסורה, אך לענ"ד דרכו היא תורת משה רבינו ע"ה כפשוטה וכנתינתה.