• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

גרמא שלא במקום הפסד

שלום וברכה לכל הרבנים!

יש לי שאלה לגבי דעתו של מרן הרב עובדיה לענין גרמא שלא במקום הפסד.

מצד אחד כתב בספרו יחוה דעת חלק א סימן לד:

אמנם מרן השלחן ערוך /א"ח/ (סי' תקי"ד סעיף ג') כתב: נר של שעוה שרוצה להדליק אותו ביום טוב וחס עליו שלא ישרף כולו, יכול לתת סביבו קודם שידליקנו דבר המונע מלהשרף, בענין שיכבה כשיגיע שם. מבואר שאין להתיר גרם כיבוי לאחר הדלקתו, וכאן הרי הגרמא נעשית כשהגאז דולק. אולם המגן אברהם שם הקשה על זה ממה שפסק מרן השלחן ערוך /א"ח/ (בסי' של"ד סעיף כ"ד), טלית שאחז בה האור, מותר לתת עליה משקים לגרום לה כיבוי כשיגיע האור לשם. ועיין בספר נהר שלום ובספר מאמר מרדכי שם שתירצו, שלא התיר מרן בסימן של"ד גרם כיבוי אלא משום הפסד, אבל שלא במקום הפסד, כגון נר, אסור. וכמו שכתב בבית יוסף סי' תקי"ד לחלק כן בשם המרדכי. ולפי זה יש מקום לומר שבנידוננו שיש חשש הפסד, שאם ישאיר הגאז דולק, ללא בישול, יבוא לידי דליקה, (וכמ"ש בשו"ת מהר"ש ענגיל ח"ג סימן נ"ה), גם למרן השלחן ערוך יש להתיר.

גם בשו“ת יביע אומר חלק ג סימן יח לא התיר להקדים כיבוי חשמל או הדלקתו בגרמא אלא במקרה של חולה או מצוה

שוב בספרו הליכות עולם חלק ד עמ’ עא-עב לא התיר אלא במקרה של חולה או מצוה.

מכל זה מבואר שהוא סובר שגרמא שלא במקום הפסד זה אסור, וגם שזה דעת מרן השלחן ערוך (כמו שמבואר בתשובתו ויחוה דעת הנ“ל)


מצד שני כתב בספרו חזון עובדיה חלק ו עמוד קמא:
“והנה בשו“ת יביע אומר חלק י (סימן כו) העלתי להלכה, דמאי דקי“ל ההיתר של גרם כיבוי, משום דעשייה הוא דאסור הא גרמא שרי, זהו אף שלא במקום פסידא, כמו שסתם לנו מרן בש“ע (סי שלד), ודלא כהרמ“א שכתב דדוקא במקום פסידא מותר לגרום כיבוי“

האם מיכוון שחזון עובדיה זו משנה אחרונה נגיד חזר בו ממה שכתב בשאר ספריו, בהלכה למעשה יהיה מותר גרמא אפילו שלא במקום הפסד?


אשמח מאוד לקבל תשובות
 
 
מצרף תשובה מהראשל"צ
לפי המבואר במאמר המצורף - דברי הראש"ל צע"ג, דברוב הראשונים מפורש שגרמא מותרת רק במקום הפסד, ואדרבה דעת המתירים שלא במקום הפסד היא דעת מיעוט ממש.
 

קבצים מצורפים

  • גרמא שלא במקום הפסד.pdf
    894.8 KB · צפיות: 11
כבר בשו"ת נחלת לוי (כמדומה חלק ב' והוא מובא בחזו"ע חלק ו') האריך בזה טובא עם הרבה מקורות
והוא פלא שמרן זצ"ל הביאו בחזון עובדיה ולא התייחס כלל לכל הראשונים שציין אליהם בנחלת לוי
 
לכאורה ממדורה שאחרי הדלת שאסור לפתוח הדלת שמא ילבנו הרוח ונמצא מבעיר (ריש סימן רעז)
מוכח שדעת מרן השו"ע לאסור גרמא שלא במקום הפסד.
שהרי הרוח היא שחיישינן שתלבה את האש, וזה נקרא גרמא
אמנם שמעתי מי שהסביר שלכן "לייט עלה אביי" ולא אמר סתם אסור
כי באמת זה גרמא ופטור גם ברוח שאינה מצויה והוי רוח מצויה גזירה לגזירא
אלא העיקר שזה אוושא מלתא לשבתא
 
חזור
חלק עליון