• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דעת הר"י מגאש בענין קדיש לאחר קריאת התורה

בחזו"ע ארבע תעניות עמ' שפ"ב וימים נוראים עמ' שנ"ח כתב מרן זצוק"ל שבשחרית ת"ב ומנחת יוה"כ יש לומר את הקדיש לאחר ההפטרה, וכתב בריש ההערות שם שכן הורה הר"י מגאש בתשובה סי' פ"ט וכו' [העתיק לשונו] וסיים בשמו: לכן תקנו שלא להפסיק בקדיש במנחת יוה"כ בין התורה לנביא 'אלא יאמר הקדיש אחר ההפטרה' ע"כ. וכן העתיק מרן שליט"א בספר ילקוט יוסף ימים נוראים עמ' תתל"ז וארבע תעניות עמ' תקכ"ח.
וצ"ע, דסיום זה ליתא בדברי הר"י מגאש, ואכן המעיין היטב בכל דבריו שם ובסי' פ"ח יראה דס"ל שאין קדיש לאחר כל קריאה בתורה, אלא בקריאה שיש בה מפטיר והמפטיר חוזר על הקריאה בתורה לאחר מכן, ולדבריו נראה שגם בשחרית בת"ב אין קדיש לפני ההפטרה מהסיבה הנ"ל, וגם לאחר ההפטרה לא דהא אף פעם אין קדיש לאחר ההפטרה אלא רק להבדיל בין הקדיש להפטרה וכנ"ל.
ועכ"פ גם אם ההבנה היא כמו מרן זיע"א - מ"מ אין דברים אלו כתובים בר"י מגאש עצמו, ואיך נכתבו דברים אלו בשמו ממש. וצ"ע.
 
נערך לאחרונה:
שלום רב. אכן הסיום כתוב להדיא בתשובה כמו שצירפנו לכבודו צודק שלר"י מגאש אין קדיש בדרך כלל אלא בקריאה שיש בה מפטיר אולם לדידן שיש קדיש כמובא בב"י ריש ס' נה'בשם הראב"י אב"ד אזי אף על פי כן דעת מרן זצ"ל שראוי מצד שב ואל תעשה לנהוג כהר"י מגאש ולא לומר קדיש עד אחר ההפטרה וכפי שיראה כבודו אכן דברים אלו כתובים בר"י מגאש. בברכת התורה.( הדברים בשם הרב שלי)
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20220228_062540_758.jpg
    IMG_20220228_062540_758.jpg
    3.1 MB · צפיות: 6
אכן הסיום כתוב להדיא בתשובה כמו שצירפנו לכבודו
הסיום 'אלא יאמר הקדיש לאחר ההפטרה' לא נמצא גם בצילום שהבאת. זוהי הוספה של מרן זיע"א, והקושיא במקומה עומדת.
לפי הר"י מגאש אין כלל קדיש במקרה זה.
אולם לדידן דאמרינן קדיש - אין ראיה מדבריו האם צריך לומר קדיש לפני ההפטרה או אחרי [ואיני נכנס לכל הראיות שהביאו מדברי רוב הראשונים ומרן השו"ע שאומרים את הקדיש לפני ההפטרה, אלא רק לדברי הר"י מגאש הנ"ל שהוא המקור לשינוי המנהג שנהגו בכל הדורות לומר את הקדיש קודם ההפטרה].
 
אכן חשבתי שכתבתם "תקנו" אולם ע"פ מה שהבנתי מהרב שלי. מרן זיע"א חשש וכתב לומר אחר ההפטרה קדיש כיון שלדעת שיבולי הלקט שהובא בב"י רפב אין כ"כ הפסד לומר אחר ההפטרה קדיש אולם לר"י מגאש אכן יש פגיעה בכבוד התורה ולכן סיים בשוא"ת עדיף כך הבנתי ממה שהסביר לי הרב. חילך לאורייתא חזק וברוך. אם לא הסברתי טוב מחילה
 
מרן זיע"א חשש וכתב לומר אחר ההפטרה קדיש כיון שלדעת שיבולי הלקט שהובא בב"י רפב אין כ"כ הפסד לומר אחר ההפטרה קדיש אולם לר"י מגאש אכן יש פגיעה בכבוד התורה ולכן סיים בשוא"ת עדיף
ראשית, לא דנתי על פסק ההלכה אלא על דעת הר"י מגאש.
אם אתה דן על ההלכה עצמה - אנו הרי נוהגים לומר קדיש לפני ההפטרה כשיש ב' ספרים גם על הספר השני, ולדעת הר"י מגאש לאו שפיר עבדינן, אע"כ שאין אנו עושים כדברי הר"י מגאש בזה. ועוד שגדול כח המנהג שכך נהגו בכל הדורות כפי שיראה הרואה בכל הסידורים העתיקים וכן ברוב הראשונים וכן דעת מרן השו"ע.
 
בשו"ת הר"י מיגאש החדש (מהדורת מכון ירושלים)
האריך בזה הרב המהדיר שליט"א בהערה, והזכיר דברי מרן היבי"א זצוק"ל
(מה שידוע לי שהמהדיר הינו מתלמידי מרן היבי"א)
ובאמת הוא מפורש שם, ראה היטב בהערות שם.
 
@דודי קרליץ ו @אושרי רביב, מה מצאתם בהערות של מכון ירושלים? מצורף כאן השו"ת הנ"ל. היכן כתוב שם הסיום של המילים המופיעות בחזו"ע? זוהי הוספת פרשנות, שפשטות הדברים אינה כן, ועכ"פ ודאי שאין הדברים כתובים בשו"ת הר"י מיגאש.
 

קבצים מצורפים

  • רי מיגאש סימן פט מכון ירושלים.pdf
    268.1 KB · צפיות: 8
ראשית כתבתי מזכרון
שנית, ראה הערה 5 שם, שהביא בשם חכם אחד שיישב דעת מרן זצוק"ל מדוע לא פסק כהר"י מיגאש.
שלישית, שאלתך בר"י מיגאש לא הבנתי,
לא למדתי את הענין מספיק. סווריי
 
מצורפים מאמריהם הנפלאים של הרב פינחס מוסבי והרב מרדכי כהן בענין.

בקשר לתשובתו של הרב ללוש הנ"ל - יש להאריך בזה הרבה, אולם נקודה קטנה מה שהאריך בדעת האו"ז האם מה שכתב שאומר קדיש 'לאחר קריאת התורה' הכונה ממש לאחר קה"ת או גם לאחר ההפטרה בכלל - מלבד שהפשט הוא מיד לאחר קריאת התורה - מפורש כן בדברי מהר"ח או"ז בקיצור פסקי אביו האו"ז, והובא בהגהות אשרי פ"ד מתענית סי' ל"ח וז"ל ואחר קריאת התורה אומר קדיש ומפטיר עי"ש. וא"כ אין מה לפלפל 'מה' דעת האו"ז אלא 'מה טעמו' של האו"ז בזה, ומה ההבדל בין זה לבין מה שכתב בהלכות שבת. אבל דעתו ברורה כפי שהבין בנו בדעתו.

דעת הר"י מיגאש למעיין בדבריו היטב [וכפי שהאריך הרב מרדכי כהן בתשובתו המצורפת] שהקדיש לאחר קריאת התורה הוא 'רק' להבדיל בין התורה לנביא. לפי דעתו אין קדיש לאחר כל קריאת התורה בב' וה' כיון שאין שם הפטרה. וכ"ש שאין קדיש לאחר ההפטרה, רק במקום שיש תורה ונביא יש קדיש ביניהם. וכשכתב שאין קדיש לפני ההפטרה בת"ב, לפי דעתו, גם אין קדיש לאחר ההפטרה, וזוהי דעת עוד כמה גאונים וראשונים.

אולם אין זה ענין למנהגנו, שאנו כן נוהגים לומר קדיש לאחר הקריאה בתורה, ולא מדין הפסק בין הקריאה להפטרה. ועוד שלומר קדיש לאחר ההפטרה זה דלא כמאן, כיון שגם הר"י מגאש לא ס"ל כן.

אלו הדברים בקצירת האומר. אם אדרש אשיב באורך יותר.
 

קבצים מצורפים

  • הרב פינחס מוסבי קדיש לפני ההפטרה.pdf
    2.2 MB · צפיות: 2
  • הרב מוסבי קדיש לפני ההפטרה.pdf
    1.2 MB · צפיות: 1
  • הרב מרדכי כהן קדיש לפני ההפטרה יתד המאיר.pdf
    5.8 MB · צפיות: 1
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון