• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

דעת מרן הראש"ל לגבי עישון סיגריות ביום חול

מ.ס.1

New member
שלום לכולם.

מרן זצ"ל ויבדלט"א מרן שליט"א כתבו בספריהם שאמנם לא אסור גמור לעשן סיגריות, אך ראוי מאוד להימנע. ובפרט מי שעוד לא התחיל לעשן.
האם יש לחלק בכמות הסיגריות? כלומר מי שמעשן סיגריה אחת אין חשש, אך מי שמעשן קופסא הדבר אסור. או שהכל בגדר ראוי מאוד להימנע?
תודה
 
לא בא לחלוק על שום דעה או עמדה הלכתית, אך ידוע זה מכבר שחברות הטבק מכניסות בסיגריות חומרים בשביל להגביר את הניקוטין ואת רמת ההתמכרות, חומרים שידועים כמסרטנים.
בעל נפש ישמור את עצמו מהא.
 
ואני מבין שלדעת מרן זצל ושליט'א אין אף בכמות מרובה איסור גמור אלא רק כלשון הליכות עולם ''יש מקום לאסור''
אך מה שכתב במעט זה לא מזיק וכו' בזה לכל הפוסקים אין איסור
 
יש הבדל שכתב להקל לבין אין בזה איסור
ואני מבין שלדעת מרן זצל ושליט'א אין אף בכמות מרובה איסור גמור אלא רק כלשון הליכות עולם ''יש מקום לאסור''
אך מה שכתב במעט זה לא מזיק וכו' בזה לכל הפוסקים אין איסור
בדיוק. (הוא מותיב לה והוא מפרק לה).
לכן כמות מרובה - אין איסור, רק יש מקום לאסור, אז למעשה עדיף לאסור.
וכמות מועטת - הדבר פחות מזיק - ולכן אפשר להקל.
 
בדיוק. (הוא מותיב לה והוא מפרק לה).
לכן כמות מרובה - אין איסור, רק יש מקום לאסור, אז למעשה עדיף לאסור.
וכמות מועטת - אין כלל איסור בדבר כיון שאינו מזיק - ולכן אפשר להקל.
אתה לא ראית שהוא כותב שראוי להימנע כליל?
אני מבין שבכל אופן מותר אך אם אתה כותב להקל משמע שאיין מקום להחמיר וזה אינו כי כתב שראוי להימנע לגמרי
 
בדיוק. (הוא מותיב לה והוא מפרק לה).
לכן כמות מרובה - אין איסור, רק יש מקום לאסור, אז למעשה עדיף לאסור.
וכמות מועטת - אין כלל איסור בדבר כיון שאינו מזיק - ולכן אפשר להקל.
בעישון מלבד בריאות יש עוד נזקים כמובא ביד בתשובה לעיל אז ודאי שאין מן הנכון לכתוב לשון להקל
אלא אין איסור
 
אולי כוונת בנימין לוריא יש להקל מעיקר הדין אך מצד ש"ע עדין ראוי להחמיר כמו האגרמ שכ' שאין דרך של בן תורה לעשן
ובס' ואין למו מכשול הביא שמרן זצל מעולם לא עישן אפי' סיגריה אחת. ובזה מיושב המכתב שהבאתי לעומת השיעור בלוין

ואגב כתוב במתיבתא חלק פניני הלכה קידושין דף מ שיש דעות שהמעשן ברחוב פסוך לעדות דומיא דאוכל ברחוב
 
עוד ישוב מה שאמר מרן בלווין זה ע''פ מה שכתב בדרך שיחה שהסטיפלר אמר לבנו זצל שלא יעשן ומה שהוא עצמו עישן זה קרה בגלל שהיו לו חברים רעים והחזו'א אמר לו שלא צריך להפסיק אם יגרום לו ביטול תורה
וכן מה שהרב בלוין אמר זה למי שכבר מעשן אז יעמיק בסוגיא עם הסיגריה
אך מי שלא ודאי שראוי להימנע אפי' מאחת וכמו שאמר הרב חיים רבי שהחכם נזהר כבר מהסיגריה האאשונה
 
אולי כוונת בנימין לוריא יש להקל מעיקר הדין אך מצד ש"ע עדין ראוי להחמיר כמו האגרמ שכ' שאין דרך של בן תורה לעשן
ובס' ואין למו מכשול הביא שמרן זצל מעולם לא עישן אפי' סיגריה אחת. ובזה מיושב המכתב שהבאתי לעומת השיעור בלוין

ואגב כתוב במתיבתא חלק פניני הלכה קידושין דף מ שיש דעות שהמעשן ברחוב פסוך לעדות דומיא דאוכל ברחוב
זה פשוט.
אנחנו שואלים מה דעת מרן הראש"ל שליט"א (מעיקר הדין).
לגבי ההנהגה הראויה וההמלצות מכל מיני סיבות אחרות - זה משהו אחר.
 
חזור
חלק עליון