• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דרושים: תלמידי חכמים לעניית תשובות לקושיות בתורת מרן

ומכאן תבין אמרי קדוש מרן הראש"ל שליט"א שטוען כנגד תלמידי מרן זיע"א שסבורים לעשות נגדו סב"ל בדברים שכבר ראה ובחן ובכ"ז הכריע לברך, וכגון בברכת בושם סנטטי, שלא הוסיפו ולו במאומה ממקורות שלא ראה או לא ידע,
(וכמה מגוחכת הטענה שזוהי דרכה של תורה ודרכו של מרן זיע"א בעצמו שאם יצא לך אחרת והבנת אחרת אז תכריע כמו שיצא לך, וכי זה שלא ירדת לסוף דעתו של מי שגדול ממך או שאתה סבור שירדת ובכל זאת אתה מעדיף את שיקול דעתך מול שיקול דעתו של מי שגדול ממך בחכמה ובמנין, הלזה יקרא ויחשב דרכה של תורה, וכי זו היתה דרכו של מרן זיע"א?! אתמהה!)
יש להשיב על הדברים ע''פ מה שלקטתי במשך השנים תוך כדי לימוד וכדלהלן:
איתא בחגיגה [ג:] אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין. ופרש''י עשה אזניך כאפרכסת: מאחר שכולן לבן לשמים עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר קבע הלכה כמותו. עכ''ל. ולא כתב שכל זה דוקא כשהגיע לגדלות אותו חכם שהוא חולק עליו.

כתב הב''י [חו''מ סי' קנו] וז''ל: מהרי"ק בשורש (קצ"ד) [קצ"א] האריך מאד בדינים אלו וכתב שזה שכתב הרא"ש בתשובה שאדם יכול לדור בכל מקום שירצה ואין בני העיר יכולים לעכב עליו פשיטא שרוצה לומר שאין בני העיר יכולים לעכב עליו על פי בית דין אבל אם תגבר יד בני העיר לסגור דשא באפיה הן על ידי השר הן על ידי שום מונע פשיטא שהרשות בידם ולא יחלוק על זה כי אם העיקש והפתלתול אשר לא ידע ולא יבין ולא הגיע להוראה עד כאן לשונו. [בדק הבית] ודבריו תמוהים בעיני היאך יופקד זה להתגבר עליו על ידי השר ושלא על פי בית דין ואף על פי שהפריז הרב על מדותיו להתריס נגד החולק על דבריו לא בשביל זה אמנע מלכתוב הנראה לי דמלאכת שמים היא ואין משוא פנים בדבר [עד כאן].

בשו''ת אהל משה [לר' אליעזר משה הורביץ, לפני כ130 שנה, ח"ב סי' ס"ח] כתב על דבר אשר התערמו עליו שחלק על הגר"א וז''ל: מכתבו הגיעני, בראשית ההשקפה נפלאתי שבא אך כמדחה בטענת לא כי בלבד..... ודרך בזה בדרך הרבה מרבני ליטא שיחיו, אנכי לא כן עמדי, ולא אחשוב היות נוחה בזה דעתו של אותו צדיק אשר האיר עיני העם לחפש בחורין ובסדקין אחר כל הראשונים ז''ל ולא לשאת פנים נגד האמת.... וכן הורונו דרך זה כל קדמונינו זכרם ברוך, והבאים אחר הגר''א..... והמאמינים בזה לא תלמידיו הם כי לא למדו דרכו רק דרך מנגדינו אשר יעקשו הישרה למען כבוד גדוליהם והוא כבוד המדומה.... דע כי אתה חייב לדעת, כל מי שירצה להעמיד דעת ידועה ולישא פני אומרה ולקבל דעתו בלי עיון והבנה לענין אותו דעת אם אמת אתה אם לא, שזה מן הדעות הרעות, והוא נאסר מדרך התורה וגם מדרך השכל. ואינו ראוי מדרך השכל מפני שהוא מתחייב גרעון וחסרון בהתבוננות מה שצריך להאמין בו. ומדרך התורה מפני שנוטה מדרך האמת ונוטה מעל קו הישר, אמר השי''ת לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול בצדק תשפוט וגו'. ואמר לא תכירו פנים במשפט וגו'. ואין הפרש לקבלת אותו דעת להעמידה בלא ראיה, או בין שנאמין לאומרה ונשא לו פנים ונטען לו, כי האמת אתו בלא ספק, מפני שהוא אדם גדול כהימן וכלכל ודרדע. שכל זה אינו ראיה אבל אסור.

וכ''כ החת''ס [ח''ב יו''ד סי' קסז] האמת שלפמ"ש תוס' נדה מ"ב ע"ב ד"ה שהוציא משמע דבית החיצון שהשמש דש שם הוא חוץ לפרוזדר וא"כ דברי נב"י נכונים כיון דבבשרה היינו חוץ לפרוזדר ה"ה ההרגשה נמי שם הוא והיינו זיבת דבר לח אבל באמת כל זה כתבו תוס' לפי הבנתם וכן רש"י ז"ל פי' סוגי' דפרוזדר לפי מה שצייר מהר"ם לובלין הכל לפי שכלם אבל אחר בקשת המחילה מרבותינו הקדושים לא צדקו דבריהם בזה כי האמת עם הרמב"ם כאשר יעיד הניסיון עפ"י חכמי וספרי הניתוח אשר לפנינו מספרי בני ישראל כמו מעשי טוביה וס' שבילי אמונה ושם במעשה טוביה יש טעות קצת בציור הלול ויש לפני עוד ספרים מדויקים מרופאים מומחים אשר לא מבני ישראל המה בכמה וכמה ציורים כולם יעידון ויגידון כהרמב"ם ז"ל ומיני' לא ניזוע גם שאלתי רופאים וכך אמרו לי. עכ''ל. הרי שחלק על רש''י והתוס' ולא נשא פנים מכח ראיות שהביא מרופאים גויים, ולא אמר מה נדע אנו ולא ידעו הם.

וידוע שכך היתה דרכו של הש''ך, דוגמא לכך מש''כ בחו''מ סי' שפח [ס''ק כד] וז''ל: אבל בספרי הארכתי בזה ודחיתי כל ראיות הרי"ף ובעל המאור והרמב"ן והעליתי דדוקא אם אנסוהו על ממון סתם אז אף שאנסוהו להביא חייב כשנשא ונתן ביד דזה מיקרי מציל עצמו בממון חברו. עכ''ל.

וע''ע שם [ס''ק כט] שכ' לחלוק על הרמב''ם וסיים וז''ל: כן נראה לי, ודברי הרמב''ם והמחבר והע''ש צלע''ג. עכ''ל.

וע''ע שם [ס''ק לט] וז''ל: כנ"ל ברור, ולא הוצרכתי להאריך רק מפני שגדול הדור מהרי"ל לא פסק כן ונמשכו אחריו מהרש"ל והר"ב ומהר"ם מלובלין ושאר אחרונים ולע"ד הוא כשגגה היוצא מלפני השליטים האלו. עכ''ל.

וע''ע בחו''מ סי' רנה בש''ך [ס''ק ה] שכתב: אכן תמהני מאוד על הרמב''ם והברטנורה והכסף משנה והתוס' דאישתמיטתהו ש''ס ערוך פרק מרובה [ב''ק עג:]....ונ''ל לענין דינא הקדש כשאר דברים כן נ''ל ברור. עכ''ל. וע''ש בקצוה''ח ובפת''ש שהביאו אחרונים שישבו קושיית הש''ך.

ועיין בפר''ח יו''ד סי' צט [ס''ק כא] שכתב להקשות בראיות על הראב''ד והרא''ש והרמב''ן והרשב''א והר''ן והכריע שאיסור מהתורה שנתבטל מין במינו ואח''כ נתרבה האיסור שרי עד רובו או עד שיתן טעם במין בשאינו מינו. ודלא כהראב''ד שהקל בזה בנותן טעם, ודלא כהרמב''ן שהחמיר עד שישים גם במין במינו.

וע''ע ביאור הגר"א [או''ח סי' תנט] שכתב וז''ל: ושיעור מיל כו'. כך כ' בתה"ד לפי חשבון עשרה פרסאות ביום. אבל הוא תמוה מאד ושגגה גדולה היא מאד דהא אמרינן בפרק מי שהיה דעשרה פרסאות הוא מע"ה עד צ"ה וא"כ י"ב שעות ביום בינוני לדידי' מע"ה עד צ"ה. וטעות גדולה הוא שכ"כ כל התוכנים שבתקופת ניסן ותקופת תשרי שהן ימים בינונים י"ב שעות מנץ החמה עד השקיעה ומע"ה עד צ"ה הוא ט"ו שעות...... וגם הראיה שהביא מ"א ממש"ש ב' שית דליליא ותרתי דיממא הוא לפי מ"ש תוס' דהמשמרות מסיימין בע"ה אבל לפי מ"ש שהוא שקר מפורסם שהשש שעות מסיימין ביום בינוני בנ"ה וכנ"ל..... עכ''ל.

גם הב''י פעמים אינו מקבל דברי המגיד משנה בדעת הרמב''ם. וז''ל [חו''מ סי' שצד]: ובאמת שאיני רואה גילוי דעת בדברי הרמב''ם לומר מה שפירש בו ה''ה שדברי הרמב''ם סתומים הם וסובלים איזה משני הפירושים. עכ''ל. [וכ''כ בכסף משנה הל' נזקי ממון פ''ג הי''ב].

עוד כתב שם בב''י [סעיף ג] וז''ל: ואף על פי שהתוספות [ד"ה המעמיד] כתבו דאם כן לא משתמיט בשום דוכתא דלחייב שן ברשות הרבים אפילו מקרב בהמתו אצל הפירות ומעמידה עלייהו. כדברי הרשב"א והרב המגיד נקטינן דטענת לא משתמיט לאו טענה היא דמילתא דפשיטא היא דהוי מזיק בידים וליכא לפלוגי ביה בין רשות הרבים לרשות הניזק. עכ''ל. הרי שהכריע נגד התוס' משום שלא נראתה לו טענת התוס', על אף מש''כ בהקדמתו לב''י וז''ל: ומי זה אשר יערב לבו לגשת להוסיף טענות וראיות. ואיזהו אשר ימלאהו לבו להכניס ראשו בין ההרים הררי אל להכריע ביניהם על פי טענות וראיות לסתור מה שביררו הם או להכריע במה שלא הכריעו הם. כי בעונותינו הרבים קצר מצע שכלינו להבין דבריהם כל שכן להתחכם עליהם.

וע''ע בבית יוסף [חושן משפט סימן רנג] שכתב וז''ל: ומהכא [ב''ב קיד.] משמע בהדיא דסבירא להו לתלמודא דהא דרב יהודה במתנה שיש בה קנין מיירי וכמו שכתב רבינו בסמוך בשם רשב"ם ואילו היה מדקדק בזה לא היה כותב עליו דלא נהירא.
 
חדא, אם אתה רואה ב' צדדים ומחליט שאתה יודע להיכן הדין נוטה, זו בעיה, אתה מבין שבודאי נטייתך היא האמת המוחלטת והשנית טעות, בזמן שכנגדך סבור היפך, שהרי כבר שמעתם זא"ז ואעפ"כ הוא עומד בדעתו. אין זו אלא או רמות רוחא או נבואה
לא זכיתי להבין טענה זו. הרי תמיד כשיש ב' צדדים כל אחד חושב שהשני טועה והוא צודק, ועל זה גופא אמרו שאם אתה יודע להיכן הדין נוטה עשה כדבריך, למה זו רמות רוחא? האם מה שכבודו טוען זה רמות רוחא בגלל שראה את הצד שלי ושל הלוי והחליט שהוא צודק? איני מבין כלל טענה זו.
ב', ברמב"ם לא כתוב שאם אתה חושב שאתה יודע להיכן הדין נוטה עשה כדעתך אפילו בדאורייתא, אלא כשאתה רואה ב' צדדים, ובכללם את שלך ושל עמיתך, וממילא אין אתה יודע להיכן הדין נוטה, שמי יערב אל ליבו להחליט שנטייתו היא האמת יותר מנטיית חבירו. ועוד, שאם היה כזה דין, היה צריך בעיקר לכתוב אותו, שאם אתה יודע להיכן הדין נוטה עשה כהבנתך, ורק אם אינך יודע בזה יש כללי פסיקה. עכ"פ לומר שאם יודע היכן הדין נוטה יעשה כדעתו זה תורה חדשה שלא כתובה ברמב"ם.
ז"ל הרמב"ם הלכות ממרים פרק א הלכה ה
שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין או עד שלא היה הדבר ברור להן, בין בזמן אחד בין בזה אחר זה, אחד מטהר ואחד מטמא אחד אוסר ואחד מתיר אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בשל תורה הלך אחר המחמיר בשל סופרים הלך אחר המיקל ע"כ.
האם לא כתוב כאן שאם אתה יודע להיכן הדין נוטה בשל תורה עשה כמו שאתה נוטה?
בתשובת הרשב"א ח"א סי' רנג בשורות האחרונות מבואר להדיא שאף כשנראה לך כהמיקל בשל תורה לא הותר לך אלא אם ע"י צירוף שלך עם המיקל נעשיתם רוב נגד היחיד. כלומר כללי הפסיקה בתוקפם אף לענין הנהגת החכם המתיר בעצמו.
שם מיירי בחולק 'בסברא' ללא 'ראיה ברורה' וכפי שכתבתי.
כי אין רמב"ם כזה, כאמור, וברשב"א מפורש להיפך, כאמור.
יש רמב"ם כמו שכתבתי ואין רשב"א כמו שכבודו כתב.
שהרי מרן הראש"ל שליט"א חי עימנו והביא בספרו את כל הסוברים והטוענים מהמקורות והראיות שהבאת, את רוב הטענות הציג והשיב עליהם, וחלקם הזכיר בקוצר או סמך על המעיין ע"פ מה שכבר נתבאר, (כפי שתמצתנו המו"מ באחת התכנית אור השבת ושוכתב באחד העלונים), ורואים בעליל שלא ראה בזה די השב כדי לשנות מהוראתו בקדושה, ונמצא שאין אלו הראיות החזקות שעליהם דיבר רבא בגמ' ב"ב קל: והרשב"א בתשובה ח"ב סי' שכב, אלא כל אלו הם ראיות חזקות בעיניך שמחמתן אתה נוטה לצד אחד וסבור שגדול הדור מסתמא היה צריך לשנות הוראתו מחמתן ולכן הלכתא כבתראי, בו בזמן שגדול הדור לפנינו רואה אותם מביא אותם ועדין נוטה לצד שני, וזה מלמד אותנו כמה איננו יכולים לסמוך על עצמנו עדין כל שלא נהיה יותר ברי סמכא והבנה מתי מסתמא גדול הדור היה משנה הוראתו ומתי עדין אין בזה משום השב.
איני יודע אם כבודו עיין בקובץ שצירפתי או לא. אם לא אז חבל מאוד.
הטענות שם הם חדשות שלא היו ידועות לא לרב עובדיה ולא לרב יצחק. כפי שציינתי הרב עובדיה כתב ש'הסידורים החדשים שנמשכו אחר הבא"ח הם שינו לכתוב 'ועל הכלכלה' בעוד ששם מוכיח שכך נהגו כל הספרדים במשך כל הדורות, וכתבתי שכבודו לימדנו להועיל מעלת המסורת, האם מישהו כתב תשובה למה כאן צריך לבטל את המסורת של הספרדים במשך 500 שנה לפני מרן השו"ע. האם כל הדורות לא ידעו את הרי"ף הרא"ש והרמב"ם שלא גרסו כן. אם הם לא שינו למה שאנו נשנה? על טענות אלו לא ראיתי תשובה, אדרבה אם כתבו תשובה אשמח לראות אם אכן יש בה מן הישוב.
כמו כן לגבי הטענה של חתימה בשתים - לאחר שיש לנו את הראשונים שפירשו כלכלה באופן שונה מהחס"ל - בטלה הטענה של חתימה בשתים.
אני חוזר ואומר בצורה הכי ברורה שיש אין אף אחד!!!! מהראשונים שכתב שאין לומר 'על הארץ' ועל המחיה ועל הכלכלה'. מי שטוען שיש שיראה. ומאידך ראשוני ספרד גרסו כן, ולא שייך!! לומר שהם לא ידעו מגמ' זו, אז בהכרח שאין זה משום חתימה בשתים. ואף אחד לא חלק עליהם לומר שזה חשיב חתימה בשתים.
כדאי לקרוא את המאמר שצירפתי [מסתמא הוא נמצא אצלכם בארכיון], מתון מתון, ולראות האם אכן לפי הכללים שכבודו לימדנו בענין המסורת שייך עדיין לפסוק 'לבטל' את אמירת 'ועל הכלכלה', ואם אכן כן - מה ההבדל בין מסורת זו למסורת הזית והנפח ודומיהם.

בברכה רבה וביקרא דאוריתא.
 
נערך לאחרונה:
משפט זה מיירי 'כשאין אתה יודע להיכן הדין נוטה' כמבואר ברמב"ם ממרים סוף פ"א. ואדרבה מזה מבואר שאם אתה יודע להיכן הדין נוטה - עושה כפי שנראה לך אף להקל בדאוריתא עי"ש.
כשנדברתי בענין זה עם אחד מהת"ח הגדולים שבדור, וטענתי כעי"ז (מד' הגמ' הוריות). העיר והאיר לי שכל זאת בתנאי שהגיע להוראה. אבל אם לא הגיע להוראה, א"צ לחוש אפי' בדאו'.
 
לרבנים החשובים הרב @דעת תורה והרב @הלוי.
סתם בשביל לשמח אותנו, נשמח אם תציגו כאן איזה "ראיה" עצומה שמצאתם לאיזה פסק של מרן זיע"א.
סתם בשביל שנראה שאתם אובייקטיביים.
נראה לי שזה יוריד כאן איזה מפלס, שראוי להורידו בימי הספירה...

בכל הכבוד הראוי לעמלי התורה והוגיה
@איש תם
 
כשנדברתי בענין זה עם אחד מהת"ח הגדולים שבדור, וטענתי כעי"ז (מד' הגמ' הוריות). העיר והאיר לי שכל זאת בתנאי שהגיע להוראה. אבל אם לא הגיע להוראה, א"צ לחוש אפי' בדאו'.
לא הבנתי על מה אתה מדבר, על יודע להיכן הדין נוטה או אינו יודע. פרט יותר.
נשמח אם תציגו כאן איזה "ראיה" עצומה שמצאתם לאיזה פסק של מרן זיע"א.
סתם בשביל שנראה שאתם אובייקטיביים.
האמת שבאותה מדה אפשר להפנות שאלה זו לרבנים אחרים שחולקים על האור לציון ועל הבא"ח שנשמח שיציגו איזה ראיה עצומה לשיטתם כדי שנדע שכשהם חולקים הם אוביקטבים.
אולם לא אכנס לזה, ובשביל לשמח אותך מצורף כאן חיזוק לפסק מרן זצ"ל
https://forum.moreshet-maran.com/threads/מנין-שבעה-נקיים-לאחר-ד-ימים-חיזוק-פסקו-של-מרן-זצ-ל.3003/unread
 
סתם בשביל לשמח אותנו, נשמח אם תציגו כאן איזה "ראיה" עצומה שמצאתם לאיזה פסק של מרן זיע"א.
סתם בשביל שנראה שאתם אובייקטיביים.
נראה לי שזה יוריד כאן איזה מפלס, שראוי להורידו בימי הספירה...
הרבה חושבים כשכרואים איזה ספר שיש שם כמה תשובות עם הערות על מרן זיע"א, אז אותו ספר הוא "נגד מרן", אבל אם נתבונן קצת לכאורה העניין הוא אחרת, כי אדם כותב את הדברים שנתחדשו לו, ולא את מה שכבר כתובים, כלומר אם מרן זיע"א העלה כך וכך וגם יד המחבר תיכון עמו, אז אין עניין כ"כ לכתוב על זה, כי גם אם יש מה להוסיף אינו אלא דבר זעיר וכד' שגם בין כה לא ישנה את ההלכה, ורק כשיש נפק"מ כותבים, ולכן לעינינו נגלה רק מה שמעירים על מרן, וכאמור זה מטעה את הציבור לחשוב שכביכול אותו אחד הוא נגד מרן זיע"א בכל דבריו. ודו"ק.
 
הרבה חושבים כשכרואים איזה ספר שיש שם כמה תשובות עם הערות על מרן זיע"א, אז אותו ספר הוא "נגד מרן", אבל אם נתבונן קצת לכאורה העניין הוא אחרת, כי אדם כותב את הדברים שנתחדשו לו, ולא את מה שכבר כתובים, כלומר אם מרן זיע"א העלה כך וכך וגם יד המחבר תיכון עמו, אז אין עניין כ"כ לכתוב על זה, כי גם אם יש מה להוסיף אינו אלא דבר זעיר וכד' שגם בין כה לא ישנה את ההלכה, ורק כשיש נפק"מ כותבים, ולכן לעינינו נגלה רק מה שמעירים על מרן, וכאמור זה מטעה את הציבור לחשוב שכביכול אותו אחד הוא נגד מרן זיע"א בכל דבריו. ודו"ק.
שפתיים ישק.
זה חלק מהדברים שרציתי לכתוב ל @איש תם, ומלאכתי נעשתה ע"י אחרים ב"ה.
 
ב"ה
א. השאלה היא מהי "מטרת הפורום", וזה נתבאר בתקנון בבהירות יתירה ודי בזה.

ב. למה ש"דעת תורה" לא הבין טענתי כלפיו בדברי הרמב"ם, אבאר ויבין שיחתי, (שגם לא דיברתי כלפיו, אלא כלפי ביאורו ברמב"ם),

בגמ' ע"ז ז. ששם מקור דברי הרמב"ם, לא כתוב "אם אינך יודע בדאורייתא תחמיר בדרבנן תקל ואם אתה יודע עשה כידיעתך", כתוב כלל ברזל, שכאשר אחד אור ואחד מתיר בדאורייתא תחמיר בדרבנן תקל, ומשמע תמיד, וגם לחכם החולק ושדעתו נוטה.

אתה רצית ללמוד מהרמב"ם "שאם יודע" להיכן הדין נוטה "עושה כדעתו", על זה אני טוען אין רמב"ם כזה, ברמב"ם כתוב כשיש אוסר ומתיר "אם אינו יודע" היכן הדין נוטה "בדאורייתא יחמיר בדרבנן יקל", (אין אזכור ש"אם יודע יעשה כהבנתו"). והפשוט הוא שהרמב"ם לא ימציא חילוק שאינו מבואר בגמ' כ"ש שסותר את פשטה, אלא הן הן דברי הגמ', שכשיש "שוויון בדעות", חכם מול חכם, "המציאות היא שאינך יודע להיכן הדין נוטה", אלא יש כאן ספק דרבנן או דאורייתא, אולם אם אכן אתה יודע שיש יותר חכמים שקיבלו דעתו של האוסר או המתיר, אז זה נקרא שאתה יודע להיכן הדין נוטה, דהיינו שנתקבלו דברי זה יותר מדברי זה, א"נ אתה יודע שאחד מהם גדול מחברו ביותר, וממילא אתה יודע להיכן הדין נוטה מחמת כן, (לשיטת רוה"פ אליבא דהרמב"ם שמודה בדין גדול בחוכמה ומנין, וכתבתי מזה בדעת הרמב"ם מעט בעבר, ודומני שהרב ינון כתב בזה יותר בקונ' עשה לך רב, ואכ"מ), א"נ שיש שוויון במחלוקת אולם מצאו החכמים המאוחרים ראיה חדשה שלפי דברי החולקים עצמם מבואר שראיה זו תפשוט את המחלוקת, שאז יש כאן דין של בתראי, וכל כיו"ב. ודוגמאות מעין אלו שלל הרמב"ם באומרו אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, שבזה דבריו עולים בקנה אחד עם הגמ', ותול"מ. (ואם היה סבור שכשיש מחלוקת ואתה סבור כאחד הצדדים עשה כדעתך, היה צריך לכתוב זאת בהלכה עיקרית, ואח"כ להוסיף אולם אם אינך יודע רק אז בדרבנן תקל ובדאורייתא תחמיר. ודו"ק).

ועכ"פ על המוסיף ברמב"ם דברים שלא כתב, היפך פשט הגמ', והיפך דברי הרשב"א המפורשים בתשובה ח"א סי' רנג בסופו, עליו הראיה. ובפרט שבמאמר שכתבנו בזה הבאנו עוד כמה מקורות כדברי הרשב"א, וזה רק מהמעט שליקטנו בזה בשעתו, קחנו משם (במצורף אות ד).

עכ"פ מה שהערתי על או נבואה או רמות רוחא, הוא מנין לחכם האוסר "לדעת" היכן הדין נוטה, הרי גם החכם המתיר א"כ "יודע" היכן הדין נוטה, וחזרה המחלוקת, ומי הוא הנביא שיגלה את אוזן האחד מהם שתדע שהנטיה שלך היא הצודקת?! הרי בכל מחלוקת כל צד בודאי "מבין" את הצד השני יפה, (כי אם לא זה לא נחשב מחלוקת כי אם ויכוח ודו"ק), אלא שנטיית לבו לצד האיסור ונטיית זולתו לצד ההיתר, (והמקובלים מסבירים שזה לפי שורשו בשילוב שורש מקור השאלה ועוד נסיבות וגורמים שאין לנו בהם נ"מ כעת).
 

קבצים מצורפים

  • 04 דרכי ההוראה בדברים שנחלקו חכמים שבדור.pdf
    341 KB · צפיות: 6
ומשמע תמיד, וגם לחכם החולק ושדעתו נוטה.
והפשוט הוא שהרמב"ם לא ימציא חילוק שאינו מבואר בגמ' כ"ש שסותר את פשטה,
לא ולא. הרמב"ם הבין בפשטות מסברא ומראיות מחכמי התלמוד ומהגאונים והראשונים לאורך כל הדורות שאין זה הכונה.
אלא הגמ' מיירי 'רק' באינו יודע להיכן הדין נוטה. אין זה סותר את הגמ' ולא את פשט הגמ', אלא זהו פשט הגמ' ממש, ולכן הוסיף משפט זה לאפוקי מההבנה של כבודו.
"המציאות היא שאינך יודע להיכן הדין נוטה", אלא יש כאן ספק דרבנן או דאורייתא, אולם אם אכן אתה יודע שיש יותר חכמים שקיבלו דעתו של האוסר או המתיר, אז זה נקרא שאתה יודע להיכן הדין נוטה, דהיינו שנתקבלו דברי זה יותר מדברי זה, א"נ אתה יודע שאחד מהם גדול מחברו ביותר, וממילא אתה יודע להיכן הדין נוטה מחמת כן

זהו פירוש שלא שמעתו אוזן מעולם.
הרמב"ם דיבר בסתמא בחכם מול חכם או ב"ד מול ב"ד, לא שקיבלו דעתו, ולא שיודע שאחד גדול מחבירו וכדומה. זה שהוא גדול זה לא אומר שיש כאן 'ידיעה' שהדין נוטה כמותו. מצאנו קטנים שחולקים על גדולים והדין עם הקטנים. לקרוא לזה 'יודע' להיכן הדין נוטה אינו נכון כלל. הרמב"ם היה צריך לכתוב אם 'אתה יודע מהם כללי הפסיקה' עשה כן. כללי הפסיקה לא אומרים ש'הדין נוטה כן', הם אומרים שכך 'אני אמור לנהוג למעשה'. כשהרמב"ם כותב ש'הדין נוטה' זה אומר שכך נראה לי שהוא העיקר להלכה לא מחמת כללי פסיקה אלא מחמת שזהו העיקר בסוגיא.

יש להוסיף ראיה ברורה לזה, שהביטוי 'יודע להיכן הדין נוטה' מקורו בגמ' בסנהדרין דף ו עמוד ב
רבי שמעון בן מנסיא אומר: שנים שבאו לפניך לדין, עד שלא תשמע דבריהן, או משתשמע דבריהן ואי אתה יודע להיכן דין נוטה - אתה רשאי לומר להן: צאו ובצעו. משתשמע דבריהן ואתה יודע להיכן הדין נוטה - אי אתה רשאי לומר להן: צאו ובצעו ע"כ.
שם הדבר ברור שהכונה שאתה יודע בעצמך לפי הבנתך וסברתך עם מי הצדק, או שאינך יודע כן מחמת הספק שיש בדבריהם. וא"כ גם כשהרמב"ם כתב לשון זו כאן - זוהי כונתו הפשוטה.

וב"ה מצאתי לי חבר [אע"פ שהדברים פשוטים בעיני, ולא חשבתי לחפש בזה, אולם כיון שכבודו העלה צד אחר חיפשתי ומצאתי] הרי הוא
ערוך השולחן העתיד הלכות ממרים סימן סד סעיף יח
וכתב הרמב"ם בספ"א מממרים, שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין או עד שלא היה הדבר ברור להן, בין בזמן אחד בין בזה אחר זה, אחד מטהר ואחד מטמא אחד אוסר ואחד מתיר, אם אינך יודע להיכן הדין נוטה בשל תורה הלך אחר המחמיר, בשל סופרים הלך אחר המיקל עכ"ל. כלומר אם אתה בעצמך יודע להכריע מפלפול וסברא הרשות בידך בכל עניין, כיון שהמחלוקת הוא יחיד כנגד יחיד, ואם אתה בעצמך לא ידעת להכריע אז תלך בשל תורה אחר המחמיר ובשל סופרים אחר המיקל ע"כ.
וא"כ דברי ברורים שיש 'רמב"ם מפורש' שאם אתה יודע להיכן הדין נוטה ע"י הכרעה מפלפול וסברא הרשות בידך בכל ענין גם להקל בדאוריתא.

בקשר לרשב"א כבר כתבתי שהרשב"א מיירי בנראה לו 'בסברא' ולא 'בראיה ברורה' כפי שיראה המעיין היטב בלשונותיו בכל מקום.

מנין לחכם האוסר "לדעת" היכן הדין נוטה, הרי גם החכם המתיר א"כ "יודע" היכן הדין נוטה, וחזרה המחלוקת, ומי הוא הנביא שיגלה את אוזן האחד מהם שתדע שהנטיה שלך היא הצודקת?! הרי בכל מחלוקת כל צד בודאי "מבין" את הצד השני יפה
זה גופא עיקר הענין.
יש סוג מחלוקת של חכמים שלחכם השלישי אין איזו נטיה מחמת הראיות וכדומה, אלא זה אומר בכה וזה אומר בכה, גם בדברים שהוא קרא את דבריהם ואת ראיותיהם - לא הצליח להשיג איזה מהם נראה יותר צודק - זה קרוי אין אתה יודע להיכן הדין נוטה. וכ"ש בדברים שלא למד כלל.
אולם אם הוא לומד את הסוגיא ואת הראיות ורואה שחכם אחד נדחק בראיות יותר מהשני והדברים מטים בלבו יותר לצד אחד - אע"פ שחבירו סבור להיפך - חשיב ש'הוא' עצמו יודע להיכן הדין נוטה, וגם חבירו 'יודע' שהדין נוטה להיפך.
אין בזה שום סתירה. אני לא צריך לדעת שהנטיה שלי היא 'צודקת'. אני צריך לדעת שהיא צודקת 'בעיני'. אע"פ שבעיני החבר הוא להיפך.
למשל בדברי הרמב"ם הנ"ל - אני 'מבין' את הפירוש שלך ברמב"ם אבל אני חושב שאתה 'טועה' ואינך צודק. בעיני הדבר פשוט.
בעיניך פשוט להיפך [מסתבר שלאחר ראות דברי הערוך השולחן כבודו ישנה דעתו ויסכים עמי]. אז כל אחד עושה כפי הבנתו.
כמו שהדבר פשוט שהחכמים עצמם החולקים ביניהם [לא החכם השלישי] כל אחד עושה כדעתו אף בדאוריתא, וזה מבואר בראשונים, כיון שכל אחד סבור שהוא צודק ולא השני. ועל זה בא הרמב"ם לומר שגם החכם השלישי שהוא מהצד, ואף פחות מהחכמים הראשיים - יש לו את הזכות לדעת להיכן 'הנטיה' לפי דעתו, ולעשות כן. וזהו חלק מכללי הפסיקה של תורתנו הקדושה שכל אחד יוכל ללמוד את הדברים ולנתחם לפי הבנת דעתו ולנהוג כך למעשה, ובתנאי שאכן יבין את הצדדים ואת הראיות ויברר לעצמו מה נראה לו.
 
נערך לאחרונה:
האמת שבאותה מדה אפשר להפנות שאלה זו לרבנים אחרים שחולקים על האור לציון ועל הבא"ח שנשמח שיציגו איזה ראיה עצומה לשיטתם כדי שנדע שכשהם חולקים הם אוביקטבים.
באותה מדה?!?!
תפתח קצת יבי"א וילקו"י, ותמצא הרבה.
על כל פנים לא זכיתי להבין לאלו "רבנים" כבודו משווה עצמו...
ברור לכל הקוראים שלכל כך הרבה "הערות" יש שורש אחד, והשורש הזה מלכלך את הפורום מטהרתו. ונקווה שיהיו הדברים לתשומת לב ההנהלה, ותשים לזה סוף בקרוב.
נ.ב. כמובן שהשורש הזה הוא בעיה בחפצא של התופעה, ולא בגברא ח"ו שמן הסתם כבודו שוקד באהלה של תורה וירא שמים מרבים.
 
נערך לאחרונה:
וא"כ דברי ברורים שיש 'רמב"ם מפורש' שאם אתה יודע להיכן הדין נוטה ע"י הכרעה מפלפול וסברא הרשות בידך בכל ענין גם להקל בדאוריתא.
רמב"ם מפורש אין, ערוך השלחן מפורש בביאור דברי הרמב"ם יש, וזהו חידוש עבורי, ישר כח.
אולם אין שום מקור לסתור הפשט הפשוט ברמב"ם ע"פ הגמ' דהיינו "כיון" שאינך יודע להיכן הדין נותן, א"נ שאם אינך יודע להיכן הדין נוטה ע"פ כללי הפסיקה, דברי מי התקבלו יותר אצל כלל החכמים, או מיהו שגדול מחברו בחכמה ומנין, או אם מצאו ראיות חדשות שיכריעו המחלוקת.

ואת דברי ערוה"ש גופיה, אפשר לפרש כפשוטם, וכדבריך,
אולם כדי שלא יוקשה כנ"ל, יתכן גם לכלול אותם במה שביארתי בעניותי בפירוש השלישי הנ"ל, וכתבתיו עוד קודם לכן בזה"ל:
א"נ שיש שוויון במחלוקת אולם מצאו החכמים המאוחרים ראיה חדשה שלפי דברי החולקים עצמם מבואר שראיה זו תפשוט את המחלוקת, שאז יש כאן דין של בתראי, וכל כיו"ב. ודוגמאות מעין אלו שלל הרמב"ם באומרו אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, שבזה דבריו עולים בקנה אחד עם הגמ', ותול"מ.

ועכ"פ גם אם נישאר בויכוח בביאור דברי הרמב"ם (ואולי גם בדברי ערוה"ש, ועדין צריך להתיישב בזה יותר), מ"מ מדברי הרשב"א בתשובה (לא בח"ב סי' שכב, אלא בח"א סי' רנג בסופו), ועוד מקורות (גמ' ברכות בשני מקומות, תוס', ב"ח, מנחת חינוך, ועוד), שהבאתי בקובץ המצורף לעיל (בפנים אות ד) מוכח שאינו כן.
ולא שבקינן מאי דלא אתברירא לן בביאור דברי הרמב"ם כמאן, משום מאי דברירא לן בדעת הרשב"א ושאר המפרשים והפוסקים.

וחילוקו בין מחלוקת בסברא למחלוקת בראיה אינה ענין לכאן, שהרי בקושיא מ"ראיה" הסיבה מבוארת ברשב"א בתשובה ח"ב סי' שכב, שהיא משום שגם החכם הגדול מסתמא היה מקבל הדברים, כי נתחדשה כאן ראיה, וזה לא שייך למחלוקת בגמ' ע"ז. שחכם אחד אוסר ואחד מתיר, שכל אחד יודע טוב ראיותיו ומקורותיו של זולתו, ואעפ"כ חולקים ביניהם, וזה השלישי אם יש בידו "ראיה" שמסתבר היו מסכימים לה, זה כבר סוגיא אחרת, ובאנו לדין "הלכתא כבתראי", א"נ שירצה הראיה בפני אותו חכם או תלמידיו הנאמנים לשיטתו ונראה מה יהיו ראיותיו, אם בטלה מחלוקת מבחינתם אם לאו.
אבל אם זה השלישי רק סבור לפי דעתו ונטיית לבו ויושר עיונו שהצדק יותר עם צד אחד מן החכמים, ע"ז כתבתי שברשב"א סו"ס רנג מבואר להדיא שאינו רשאי לעשות כדעתו והבנתו אא"כ בהצטרף דעתו נעשו רוב, ע"ש.
 
באותה מדה?!?!

דע: שזה בעיקר שורש המחלוקת שיש בכל הנושאים שעולים כאן בפורום, אני הקטן והרב דעת תורה והרב אמת ליעקב והרב כהן [בעבר שהיה כותב כאן] טוענים שדרכנו היא דרכו של מרן זיע''א ובזה אנו נחשבים תלמידיו כי הוא סלל לפנינו דרך להגיע להוראה בהקדמתו ליביע אומר, וכך היתה גם דרכו של בניו הרב יעקב זצ''ל ולהבדיל בין החיים הרב דוד שליט''א. אולם יש הנוקטים ללכת אחר מרן זיע''א בביטול דעתינו וזו הנהגת הרב שמעון ללוש שליט''א ע''פ הרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א, וכך גם דרכם של רבי אברהם יוסף והרב אהרן בוטבול שליט''א. אנחנו יותר מתחברים לדרך הראשונה שכתבתי וזה לא עושה אותנו תלמידי מרן פחות מכם. אני אישית יכול לספר על עצמי שאני אהבתי את מרן זצ''ל בלב ונפש, וכשהניף את הדגל לחזק את תנועת ש''ס נכנסנו למערכה כמו חיילים, סגרנו את הספר והלכנו לעשות נפשות. את עיקר דרך הלימוד שאבנו משיעוריו וספריו. וכשמרן זצ''ל נפטר לבית עולמו הזלנו דמעות כמה ימים, ולאחר תקופה כתבתי על מרן כתבה שהודפסה בספר לזכרו של מרן.
 
נערך לאחרונה:
ודע: שזה בעיקר שורש המחלוקת שיש בכל הנושאים שעולים כאן בפורום, אני הקטן והרב דעת תורה והרב אמת ליעקב והרב כהן [בעבר שהיה כותב כאן] טוענים שדרכנו היא דרכו של מרן זיע''א ובזה אנו נחשבים תלמידיו כי הוא סלל לפנינו דרך להגיע להוראה בהקדמתו ליביע אומר, וכך היתה גם דרכו של בניו הרב יעקב זצ''ל ולהבדיל בין החיים הרב דוד שליט''א. אולם יש הנוקטים ללכת אחר מרן זיע''א בביטול דעתינו וזו הנהגת הרב שמעון ללוש שליט''א ע''פ הרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א, וכך גם דרכם של רבי אברהם יוסף והרב אהרן בוטבול שליט''א. אנחנו יותר מתחברים לדרך הראשונה שכתבתי וזה לא עושה אותנו תלמידי מרן פחות מכם. אני אישית יכול לספר על עצמי שאני אהבתי את מרן זצ''ל בלב ונפש, וכשהניף את הדגל לחזק את תנועת ש''ס נכנסנו למערכה כמו חיילים, סגרנו את הספר והלכנו לעשות נפשות. את עיקר דרך הלימוד שאבנו משיעוריו וספריו. וכשמרן זצ''ל נפטר לבית עולמו הזלנו דמעות כמה ימים, ולאחר תקופה כתבתי על מרן כתבה שהודפסה בספר לזכרו של מרן.
לא מבין למה חילקת בין שני דרכים של מרן (למרות שאפשר לראות דבר דומה בין הרב דוד יוסף לראשל״צ) לענ״ד זה היינו הך.
ומפאת קוצר הזמן שיש לי לאחרונה, לא אוכל להאריך בכך.
אך אומר - מרן הנחיל לנו להשיג ולתפוס כשהדברים ברורים, וכמובן שכשאמר זאת, אמר זאת גם על עצמו, שאם נתברר קושיא או הערה על דבריו, ודאי שיש להעיר ולא להסתיר את מה שהתגלה לך. אך כשמפרסמים הדברים, צריך לא להראות רק הקושיא וההערה, אלא גם את הדרך שבו הגעת אליה, ובה לבטח טרחת וניסית ליישב ולא רק לבוא לקושיא. ובכך שמנסים ליישב אפילו אם בסוף הקושיא נותרת בעינה, זה מראה שאתה מכבד באמת את הצד שנגדו.
וזהו דרך מרן, ולא ניסה להעלים את הפוסקים שחולקים עליו אלא חלק להם כבוד. ואפילו שבסוף חלק עליהם, תמיד כתב את הטעם והקושיא בדבריהם, ותמיד הסביר למה לא נלך לאורם, ואם היה לו יישוב לדבריהם כתב וכתב. וספריו מלאים בזה מפה לפה. ולא כמו דרך חכמים מסויימים שמעלימים בכוונה את הפסקים שמכנגד.
אף אנן, מותר להקשות ולהעיר על מרן, ומלבד שצריך להיות בדרך כבוד, לא לתלות בוקי סריקי במרן, אלא תמיד לנסות לחפש יישוב. ואם בסוף היישובים דחוקים, לא לפרסם הקושיא כאילו זו השגה גמורה, אלא גם להציג את הדרך, כי מלבד שזה מראה שבאמת ותמים את ההערכה שלך למרן או לכל רב אחר, ייתכן שגם חכם אחר יתן ראיה לאחד מהדוחקים שדחית. (ודומייני שכבר היו מקרים כאלו כאן בפורום)

ועל זה בא התגובה של @לשמור ולעשות , שכשמקשים הרבה קושיות ולא מנסים להראות יישובים, או דרך להראות פנים, המגמה ברורה.
ולפני כמה ימים הביאו לי קונטרס בעניין מסויים, ושם מקשה הרבה קושיות על יבי״א בכמה מקומות, ומלבד שלא ניסה אפילו ליישב אפילו בדברים שאפשר ליישב בפשיטות, בפיסקה מסויימת הוא כותב תירוץ לכמה מהקושיות שלו, וסותר עצמו מינהו ביה, ובכך הראה את המגמתיות שלו להקשות על מרן בלי שכל ובלי תבונה.
(אף שבאמת צריך להשתדל לא להחריף מילים, ובזה אני מסכים עמך)
 
מ"מ מדברי הרשב"א בתשובה (לא בח"ב סי' שכב, אלא בח"א סי' רנג בסופו), ועוד מקורות (גמ' ברכות בשני מקומות, תוס', ב"ח, מנחת חינוך, ועוד), שהבאתי בקובץ המצורף לעיל (בפנים אות ד) מוכח שאינו כן.
בגמ' בב' מקומות הנ"ל לא מדובר שיש 'ראיה' לחכם השלישי כאחד מהצדדים עי"ש היטב, וזה הוי בכלל 'אין אתה יודע להיכן הדין נוטה'.
מהב"ח גם אין ראיה, שהרי מוכח מדברי התוס' שאין להם ראיה יותר לרש"י מלר"ת, ולכן כתב הב"ח מה שכתב.
ואדרבה וכי לא מצינו פעמים אין מספר שהתוס' מכריעים כדעת רש"י או ר"ת או ראשונים או גאונים אחרים? וזה ראיה לדבריי שודאי שהחכם יכול להכריע.
ולא רק זה אלא כל הראשונים והאחרונים כולם מלאים מפה לפה בענינים כאלו של מחלוקת גם של אחד מול הרבה.
פעמים רבות הרמב"ן מאריך הרבה לחלוק על קודמיו וכן ר"ת גופיה לא חלק על קודמיו אף שהם רבים? וכן כולם, לא עט האסף כל המקומות שחלקו על קודמיהם.
הרשב"א שם כתב שהחכם 'רואה' דברי המיקל. דהיינו כפי שכתבתי ש'נראה לו יותר' מנטיית לבו, אבל אין לו 'ידיעה' 'וראיה' ברורה לזה, ולזה כתב שצריך להצטרף להיות רוב. אבל אם יש לו ראיה ברורה - הרי הרשב"א עצמו לא חלק על הרמב"ן בהרבה מקומות בראיות? וגם על שאר חכמים, אז מה הוא לא עשה כדברי עצמו? אלא החילוק ברור כמו שכתבתי.

ולכן בד"כ בזמננו כשחולקים לא חולקים מסברא אלא בראיות מפוסקים ראשונים ואחרונים, וכ"ש שאין זה מחלוקת ישירות על החכם אלא להכריע בין ב' חכמים קיימים [או מערכה שלחכמים כנגד מערכה שניה], ובצירוף שיש ראיות ולא רק ש'רואה' דברי המיקל, אדרבה זוהי דרכה של תורה, וכפי שהאריך @הלוי מדברי הפוסקים בזה.

וא"כ כיון שדברי הרמב"ם ברורים כדכתבתי וכפי שמפורש בערוך השולחן [איני רואה שיש 'צד' אחר ברמב"ם, כיון שכל עוד לא מצאנו חבר לפירוש הרב ללוש - פירוש זה כמי שאינו, מחמת דברי הערוך השולחן, וחשיב שיש כאן 'רמב"ם' מפורש, ולא רק ערוך השולחן].
ומדברי הרשב"א אין שום סתירה לדברי הרמב"ם - העיקר כדכתבתי בתחלה.
 
נערך לאחרונה:
באותה מדה?!?!
תפתח קצת יבי"א וילקו"י, ותמצא הרבה.
על כל פנים לא זכיתי להבין לאלו "רבנים" כבודו משווה עצמו...
ברור לכל הקוראים שלכל כך הרבה "הערות" יש שורש אחד, והשורש הזה מלכלך את הפורום מטהרתו. ונקווה שיהיו הדברים לתשומת לב ההנהלה, ותשים לזה סוף בקרוב.
נ.ב. כמובן שהשורש הזה הוא בעיה בחפצא של התופעה, ולא בגברא ח"ו שמן הסתם כבודו שוקד באהלה של תורה וירא שמים מרבים.
מחקתי הערתי,
ישר כח על העריכה המתוקנת, והיינו שבחייהו.
 
אני חושב שאתה צריך להתנצל, אסור לדבר כך על תלמיד חכם גם אם יש מי שגדול ממנו, ובפרט שאתה לא יודע לפני מי אתה עומד, יכול להיות שהרב דעת תורה מבוגר ממך וגילו כאביך או סבך, אולי הוא רב קהילה חשוב מורה הוראה ששימש רבנים גדולי הדור?
לענ''ד כונתו היתה במה שכתב 'באותה מדה' לתלמידי מרן שכאן בפורום וכדו' ולא על מרן זצ''ל כי בזה גם הוא מסכים שמרן לא נהג כך.

ודע: שזה בעיקר שורש המחלוקת שיש בכל הנושאים שעולים כאן בפורום, אני הקטן והרב דעת תורה והרב אמת ליעקב והרב כהן [בעבר שהיה כותב כאן] טוענים שדרכנו היא דרכו של מרן זיע''א ובזה אנו נחשבים תלמידיו כי הוא סלל לפנינו דרך להגיע להוראה בהקדמתו ליביע אומר, וכך היתה גם דרכו של בניו הרב יעקב זצ''ל ולהבדיל בין החיים הרב דוד שליט''א. אולם יש הנוקטים ללכת אחר מרן זיע''א בביטול דעתינו וזו הנהגת הרב שמעון ללוש שליט''א ע''פ הרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א, וכך גם דרכם של רבי אברהם יוסף והרב אהרן בוטבול שליט''א. אנחנו יותר מתחברים לדרך הראשונה שכתבתי וזה לא עושה אותנו תלמידי מרן פחות מכם. אני אישית יכול לספר על עצמי שאני אהבתי את מרן זצ''ל בלב ונפש, וכשהניף את הדגל לחזק את תנועת ש''ס נכנסנו למערכה כמו חיילים, סגרנו את הספר והלכנו לעשות נפשות. את עיקר דרך הלימוד שאבנו משיעוריו וספריו. וכשמרן זצ''ל נפטר לבית עולמו הזלנו דמעות כמה ימים, ולאחר תקופה כתבתי על מרן כתבה שהודפסה בספר לזכרו של מרן.

לכן אני מוחה על המילים הקשות שכתבת על ת''ח וכדאי מאד לתקן את הדבר, למחוק ולהתנצל.
השאלה היחידה היא האם הגעתם להוראה, כי אם לא אין שום דמיון ביניכם לבין מרן זיע"א שחלק אחרי שהוסמך להוראה ע"י גדול"י.
ואם כן אז נוכל להתחיל לדון בזה.
 
השאלה היחידה היא האם הגעתם להוראה, כי אם לא אין שום דמיון ביניכם לבין מרן זיע"א שחלק אחרי שהוסמך להוראה ע"י גדול"י.
ואם כן אז נוכל להתחיל לדון בזה.
כל פעם אתה משנה דרישות. ביקשת מאמר 'ראיה' למרן זצ"ל - קיבלת [חשבתי שתאמר איזה יישר כח..]
עכשיו אתה רוצה לדעת אם הגענו להוראה.
בא נפתח אשכול מה נקרא הגיע להוראה.
סמיכה ברבנות? לרב שכונה או רב עיר או לדיינות? מו"ץ באחד מבתי ההוראה? רב בית כנסת? אתה יכול להוסיף עוד.
בכל אופן אם אומר לך שכן - האם תאמין לי? אז מה הנפ"מ.
תתמקד לגופם של טענות כמו שהרב ללוש עושה.
 
חזור
חלק עליון