• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם היה דין חציצה בקרקע במשכן

אד יעלה

Well-known member
יש הלכה במקדש ולא ידוע במשכן מה דינו
הגמרא בזבחים כד. מבואר שיש דין שהכהן העובד צריך שרגליו יהיה נוגעות ברצפה ושלא יהיה דבר חוצץ וכמו בכלי שרת שהכהן צריך לעבוד בלי חציצה.
ובגמרא מבואר שרצפה מקדשת [וי''ג מקודשת] ורש''י מבאר שדוד קידש את העזרה וכלי שרת מקדשים שכתוב ויקדשם ומשח אותם אבל דעת התוס' שם שזה ילפותא מבגדי כהונה שכמו ששם לא היה חוצץ בינו לכלי כך גם בעזרה.
החזו''א זבחים סימן ה' סק''ב נראה שע''ג כלים פוסל אף במשכן כיון שזה לא דרך עמידה ולא הוי דרך שירות עיי''ש
שלכאורה יש להסתפק כיון שבגמרא הטעם שצריך לעמוד על הרצפה שרצפה מקדשת שדוקא במקדש יש קדושה בקרקע שדוד קדשה אבל במשכן לא היה קדושה בקרקע ורק המחיצות קדשום ולא היה קדושת מקום ולולי דברי החזו''א היה מקום לומר שדוקא במקדש יש דין לעמוד על הרצפה אבל במשכן שלא היה קדושת מקום היה אפשר לעבוד בחציצה.
אבל זה פשוט שגם במשכן היה דין שלא הולכים עם נעליים מדין מורא מקדש וכמו8 שכתוב במדרש שמות של נעליך מעל רגליך שכל מקום שיש מורא מקדש אסור ללכת עם נעליים אבל יש לדון באופן שיש חציצה כגון שדורך ע''ג רגלי חבירו ועובד שזה במקדש נאסר מדין חציצה האם זה נאסר גם במשכן ובחזו''א מבואר שכן ולעיל כתבנו לדון בזה.

בספרי ושרת ככל אחיו הלויי
 
חזור
חלק עליון