כתב הבן יהוידע (כתובות קיב: ד"ה קיימי) ... שמא מקצת מן התלמידים יקוצו בחום השמש, ואז יאמרו בפיהם "אין מקום זה טוב, ונקום לישב במקום אחר שיש בו טולא (צל)", לכך היו רבי אמי ורב אסי מקדמים לקום ממקום זה שתגיע אליו השמש למקום טולא (צל), כדי שלא יבוא אחד מן התלמידים לומר על המקום ההוא לא טוב, ומוציא דיבה על חלק קרקע שבא"י, ומכאן ילמוד האדם מוסר השכל, לשמור פיו ולשונו לבל יוציא מפיו שום דיבור לא טוב, לגנות אפילו אמה אחת מארץ ישראל, הן מצד האויר, הן מצד קור וחום, הן מצד הפירות, והן בענין הבנין וכיוצא, ואפילו בעת חורבנה שהיא ביד הגוים, והבתים הם של הגויים, כדי שלא יהיה בכלל מוציא דבה על א"י. עכ"ל. ע"ש.
והוא דבר חידוש, והעולם נוהגים לומר כן הרבה פעמים "איזה חם כאן", וכד'. ולכאורה להבן יהוידע הנ"ל נמצא שהוא כמוציא דבה על א"י. ואע"פ שאין העולם מתכוונים לומר שכאן חם כלפי חו"ל, מ"מ הרי גם בנידון דהבן יהוידע לא היה החשש אלא שיגידו התלמידים שחם במקום זה ורוצים לילך למקום צל, דהיינו ג"כ בא"י אלא במקום שיש בו צל, ואפ"ה חיישו לאסור זאת, וא"כ ה"נ בנידו"ד לא שנא.
אשמח לשמוע חוו"ד מחכמי פורום זה, אם ידוע למאן דהו חולק או חילוק בעניין זה.
שו"ר בעלון לענין הלכה (גליון 221) שכתב שמסופר על הגרי"ח זוננפלד זצ"ל, שכשאחד התלונן "המזג אויר חם פה", השיב "אל תאמר 'חם פה' אלא 'חם לך' שלא להוציא לעז על א"י". עכ"ל. וארווחנא דיזהר האדם לפחות לומר ש"חם לי" בא נעבור למקום אחר (או נדליק מזגן וכד'), ולא יאמר "חם כאן". וצ"ע.
והוא דבר חידוש, והעולם נוהגים לומר כן הרבה פעמים "איזה חם כאן", וכד'. ולכאורה להבן יהוידע הנ"ל נמצא שהוא כמוציא דבה על א"י. ואע"פ שאין העולם מתכוונים לומר שכאן חם כלפי חו"ל, מ"מ הרי גם בנידון דהבן יהוידע לא היה החשש אלא שיגידו התלמידים שחם במקום זה ורוצים לילך למקום צל, דהיינו ג"כ בא"י אלא במקום שיש בו צל, ואפ"ה חיישו לאסור זאת, וא"כ ה"נ בנידו"ד לא שנא.
אשמח לשמוע חוו"ד מחכמי פורום זה, אם ידוע למאן דהו חולק או חילוק בעניין זה.
שו"ר בעלון לענין הלכה (גליון 221) שכתב שמסופר על הגרי"ח זוננפלד זצ"ל, שכשאחד התלונן "המזג אויר חם פה", השיב "אל תאמר 'חם פה' אלא 'חם לך' שלא להוציא לעז על א"י". עכ"ל. וארווחנא דיזהר האדם לפחות לומר ש"חם לי" בא נעבור למקום אחר (או נדליק מזגן וכד'), ולא יאמר "חם כאן". וצ"ע.