• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר לשקר בכדי לשמור סוד?

ראיתי ב'אורחות יושר' להגר''ח קינבסקי זצ''ל שנוקט ומאריך שאין שום מקום בתורה שמותר לשקר [ומאידך ליישב כל המקומות שמבואר בחז''ל לא כן]. אני שואל האם זה כולל גם בשביל לשמור סוד ולמשל לומר 'אני לא יודע' אפי שבאמת כן יודע.
 
 
תותח אתה. ובכן, אני העלתי שם את הנושא. אשמח לשמוע את דעתך בנושא. חושבני שמן הראוי 'להתמקד' בפורום כאן, כי אנוכי העלתי פעם אחת מהפורום שם, והגערות שקיבלתי ממקשי המקלדת בצד השני היו קשות מנשוא.
 
נערך לאחרונה:
אם יורשה לי מבלי לפגוע בתשובות שתענו לפותח האשכול היקר.
אוסיף ואשאל: האם מותר בשביל חגיגות הפתעה לשקר? לעניות דעתי הדבר אסור ועוד שמלמד את הילדים שקר.
מי התיר בשביל לעשות מסיבת הפתעה לשקר על נשוא המסיבה ולומר לו, שיגיע למקום פלוני כי... או שלא יוכלו לבוא כי... וכו' וכו'
 
חושבני שמן הראוי 'להתמקד' בפורום כאן, כי אנוכי העלתי פעם אחת מהפורום שם, והגערות שקיבלתי ממקשי המקלדת בצד השני היו קשות מנשוא.
הכל בסדר להביא ממקומות אחרים אם כותבים נכון בסדר ו"שכל"
כבר כתבו לך על הנידון המטופש שהעלית בעבר, לגבי האם הקולות של מרן זיע"א הם לבני תורה או לא, שזה לא מתחיל. וכבר כתב באותו נידון החתן היקר @בנימין לוריא :"אין מה לחפש שם! בשביל זה יש את הפורום הזה, כדי שלא לקרוא את השטויות שכל בור ועם הארץ מחליט לכתוב". וכבר לימדו אותנו חז"ל ששיחת ת"ח צריכה לימוד (סוכה כא:, וע"ע רד"ק על תהילים א ב)...
אם זה בצורת כתיבה יפה ומכובדת, הנה מה טוב. אבל להביא דברים שהם נכתבים על ידי עם הארץ, זה לא שמענו.
לכן גם כן, מי שענה לך לא לחינם זה אותו אחד שכתב לך שלא לקחת משם, כי תדייק בדבריו ותראה שלעתים נכון להביא משם כי כותבים נכון ובדברים המתקבלים על הדעת, לבין נידון מטופש שמתחילים לדון כמו יתושים קטנים וזעירים, האם הנשר הגדול מרן הראשון לציון הוא בגדר תלמיד חכם. כבר העירו לך על כך בנידון הקודם, שהם כתבו בפורום שם לדון על זה, ולכן צריך לשקול תמיד בפלס את הדברים לפני שרצים לכתוב אותם על המקלדת, לגבי מה שכתבו בפורום ההוא, או כל הפורומים למיניהם, האם לכתוב מהם או לא. לברור פסולת מתוך אוכל. כך הדרך הנכונה והישרה.
 
מקורו של האורחות יושר הוא מספר חסידים וז"ל בסימן אלף סא כיון שאמרו חכמים על מה שלא שמע אומר לא שמעתי א"כ ר' אליעזר כששאלו לו הלכות על מקצת ששמע אמר להן ועל מה שלא שמע הפליגן בדברים אחרים וכן הפליגן ר' יהודא ברבי אלעאי במס' סוכה וכיון שלא שמע למה הפליגן בדברים אחרים היה לו לומר לא שמעתי מפני שהיה יודע אף על פי שלא שמע הרי כיון שידע לא רצה לומר לא ידעתי כי לא רצה לשקר. אף על פי שאמרו אם אומרים לאדם למדת מסכת פלוני יכול לומר לא למדתי אם איש אמת הוא שאינו מדבר שקר לא יתכן לומר מן לאו הן ומהן לאו אלא ישתוק או יפליגם בדברים אחרים כר' אליעזר אף על פי שידע לא רצה לומר לא ידעתי. מכאן כל דבר שאין אדם רוצה להודות ויודע בדבר יאמר יודע אני אלא שאיני רוצה להודיע אתכם. עכ"ל

היינו שלמרות שמותר לשקר ולומר לא למדתי איש אמת ישתוק או יפליגם בדברים וא"כ אפילו בדברים שאסור לשקר בהם מותר לשתוק או להפליגם בדברים או לומר דבר דמשמע לתרי אנפי וכ"ש כדי שלא לגלות סוד שמותר

ולענין לשקר ממש כדי שלא לגלות סוד - מותר שהרי יש איסור לגלות סוד ומותר לשקר כדי שלא לעבור על איסור

ויש להביא עוד ראיה לדברי האורחות יושר שגם איפה שמותר לשקר עדיף שלא ישקר שכתב במגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק א
ואמרו בפרק הבא על יבמתו [יבמות סג א] כי רב היתה לו אשה רעה, מתכוונת להפך רצונו, כשאומר לה לבשל עדשים, מבשלת זרעונים, וכן בהפך, והיה מצטער, כשגדל חייא בנו הכיר וסתה והיה מתחילה מהפך. דברי אביו כדי שתעשה בהפך והיה בא הדבר ברצון אביו ואמר לו אביו מעלה אמך, כלומר נתקנה, ואמר לו היא לא נתקנה, אנא הוא דאפיכית, שמח אביו על פקחותו יותר ממנו שלא עלתה על דעתו לעשות כן ואמר לו, אמרי אינשי דנפוק מינך טעמא ילפך ואת לא תעביד הכי משום שנאמר 'למדו לשונם דבר שקר' [ירמיהו ט ד], כלומר, אעפ"י שמותר לשנות מפני דרכי שלום איני רוצה שתרגיל עצמך לדבר שקר.
 
ולענין לשקר ממש כדי שלא לגלות סוד - מותר שהרי יש איסור לגלות סוד ומותר לשקר כדי שלא לעבור על איסור
כל דבריך המה מאירים עינים. אך מסקנת דבריך באמצע כמדומה שאין לא כל קשר, יען אחר שהוכחת והבאת מהספר החסידים כהאורחות יושר, א''כ מנלן לך שבכדי לא לעבור על איסור מותר לעבור על איסור אחר, הרי אין לא תעשה דוחה לא תעשה אחר, שהרי גם שקר הוא מקרא מפורש, ותו שב ואל תעשה עדיף, ולשקר זה קום ועשה.
 
בספר חרדים פרק י"ב מצוה כ"ו מצות עשה לדבר אמת אפילו במילי דעלמא דליכא בהו דררא דממונא, שנאמר מדבר שקר תרחק, משמע אפילו ליכא רק דבור בעלמא. אבל שיטת היראים (סי' רל"ה) הוא דעל מדבר שקר תרחק אינו עובר רק אם ע"י דבריו גורם היזק ממון לחבירו.

אבל זה לא משנה שגם אם נאמר שלשקר זה איסור מהתורה התורה לא אסרה בכל מקום שהרי מותר לשנות במסכת בפוריא ובאושיפזא ואם מותר לשנות במסכת בפוריא ובאושיפזא שאין בזה עבירה כל שכן שיש עבירה שמותר וכן כתב הרי"ף במסכת בבא מציעא דף יב עמוד ב (בדפי הרי"ף) דאמר רב יהודה הני תלת מילי עבידי רבנן דמשני בדיבוריהו מסכתא בפוריא באושפיזא למאי נפקא מיניה אמר רב הונא לאהדורי ליה אבידה בטביעות עינא אי ידעינן ביה דלא משני אלא בהני תלת מילי מהדרינן ליה ואי לא לא מהדרינן ליה: גרסינן בפרק הבא על יבמתו [יבמות ס"ה ע"ב] א"ר אילעא משום ר' יהודה בר' שמואל מותר לשנות בדברי שלום שנאמר כה תאמרו ליוסף אנא שא נא וגו' ר' נתן אומר מצוה שנא' ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני ויאמר ה' עגלת בקר תקח בידך וגו' ומסתברא לן דהאי דלא חשיב הא בהדי הנך תלת מילי משום דהאי לא איצטריכא ליה דמצוה היא כי איצטריכא ליה הנך דרשות: עכ"ל

וחוץ מזה אם משקר כדי שלא לגלות סוד ודאי שזה נחשב לשנות מפני דרכי שלום ומותר
 
חזור
חלק עליון