אוצר מדברה
New member
שלום לת"ח ההולכים בדרכו של מרן זיע"א.
שאלה שנשאלתי מחבר, במנחה של שב"ק טעה והזכיר גשמים, שדינו לחזור לראש, אך הוא חזר לראש הברכה. ונסתפק מה דינו.
מצאתי בא"א בוטשאטש (סי' קיד) שכתב שנראה שיצא בדיעבד. [ובפסק"ת כך הכריעו למעשה].
הרב זצ"ל ביבי"א (ח"א סי' כב אות ז ובסי' ח) חלק על דבריו וכתב שצריך לחזור (ע"פ סברתו שם ממש נראה גם שהכריע בפועל הלכה למעשה בטעה בברכת השנים, ראה בסי' ח בהע' 7 בהוצאה החדשה). אך מהיות טוב אותו אדם הלך למניין אחר וביקש מהחזן להוציאו י"ח (כי היה שבת ואין תנאי נדבה)
אך הלום ראיתי בחזו"ע ימים נוראים (סוף עמ' רד) הביא דברי שו"ת חיי הלוי (סי' מג) שהטועה בהמלך הקדוש וחזר לברכת אתה קדוש יצא וסתם דבריו שם.
נראה שזו סתירה. נלע"ד ברור שבחזו"ע כתב כן רק כסניף בעלמא לדבריו שהחזן לא חוזר לראש (כידוע שהרב תמיד חיפש 'סמך' ו'סיוע' לדבריו גם באחרוני האחרונים.) וכך נראה מדקדוק לשונו שם בסוף דבריו.
אך ראיתי בקיצור חזו"ע שהוציאו מאור ישראל שהביאו את דברי חיי הלוי הנ"ל בהע' 19 בהל' ימים נוראים ונראה שלא נחתו לחלק בהכי.
אשמח לדעת מה כת"ר חושבים בדברים הנ"ל, ושכרכם כפול מן השמיים יהיה. כט"ס.
שאלה שנשאלתי מחבר, במנחה של שב"ק טעה והזכיר גשמים, שדינו לחזור לראש, אך הוא חזר לראש הברכה. ונסתפק מה דינו.
מצאתי בא"א בוטשאטש (סי' קיד) שכתב שנראה שיצא בדיעבד. [ובפסק"ת כך הכריעו למעשה].
הרב זצ"ל ביבי"א (ח"א סי' כב אות ז ובסי' ח) חלק על דבריו וכתב שצריך לחזור (ע"פ סברתו שם ממש נראה גם שהכריע בפועל הלכה למעשה בטעה בברכת השנים, ראה בסי' ח בהע' 7 בהוצאה החדשה). אך מהיות טוב אותו אדם הלך למניין אחר וביקש מהחזן להוציאו י"ח (כי היה שבת ואין תנאי נדבה)
אך הלום ראיתי בחזו"ע ימים נוראים (סוף עמ' רד) הביא דברי שו"ת חיי הלוי (סי' מג) שהטועה בהמלך הקדוש וחזר לברכת אתה קדוש יצא וסתם דבריו שם.
נראה שזו סתירה. נלע"ד ברור שבחזו"ע כתב כן רק כסניף בעלמא לדבריו שהחזן לא חוזר לראש (כידוע שהרב תמיד חיפש 'סמך' ו'סיוע' לדבריו גם באחרוני האחרונים.) וכך נראה מדקדוק לשונו שם בסוף דבריו.
אך ראיתי בקיצור חזו"ע שהוציאו מאור ישראל שהביאו את דברי חיי הלוי הנ"ל בהע' 19 בהל' ימים נוראים ונראה שלא נחתו לחלק בהכי.
אשמח לדעת מה כת"ר חושבים בדברים הנ"ל, ושכרכם כפול מן השמיים יהיה. כט"ס.