• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הטועה בג' ראשונות וחזר לאותה ברכה

שלום לת"ח ההולכים בדרכו של מרן זיע"א.
שאלה שנשאלתי מחבר, במנחה של שב"ק טעה והזכיר גשמים, שדינו לחזור לראש, אך הוא חזר לראש הברכה. ונסתפק מה דינו.
מצאתי בא"א בוטשאטש (סי' קיד) שכתב שנראה שיצא בדיעבד. [ובפסק"ת כך הכריעו למעשה].
הרב זצ"ל ביבי"א (ח"א סי' כב אות ז ובסי' ח) חלק על דבריו וכתב שצריך לחזור (ע"פ סברתו שם ממש נראה גם שהכריע בפועל הלכה למעשה בטעה בברכת השנים, ראה בסי' ח בהע' 7 בהוצאה החדשה). אך מהיות טוב אותו אדם הלך למניין אחר וביקש מהחזן להוציאו י"ח (כי היה שבת ואין תנאי נדבה)
אך הלום ראיתי בחזו"ע ימים נוראים (סוף עמ' רד) הביא דברי שו"ת חיי הלוי (סי' מג) שהטועה בהמלך הקדוש וחזר לברכת אתה קדוש יצא וסתם דבריו שם.

נראה שזו סתירה. נלע"ד ברור שבחזו"ע כתב כן רק כסניף בעלמא לדבריו שהחזן לא חוזר לראש (כידוע שהרב תמיד חיפש 'סמך' ו'סיוע' לדבריו גם באחרוני האחרונים.) וכך נראה מדקדוק לשונו שם בסוף דבריו.
אך ראיתי בקיצור חזו"ע שהוציאו מאור ישראל שהביאו את דברי חיי הלוי הנ"ל בהע' 19 בהל' ימים נוראים ונראה שלא נחתו לחלק בהכי.

אשמח לדעת מה כת"ר חושבים בדברים הנ"ל, ושכרכם כפול מן השמיים יהיה. כט"ס.
 
פלא הוא בעיני שהבנים הגאונים שליט"א, שכתבו בכל ענייין ונושא ובפרט אם זה ביבי"א, לא דיברו כלל בעניין, לא בהלכות תפילה ולא בהל' ימים נוראים. או שלא חיפשתי די הצורך ואיתי תלין משוגתי.
 
בלי להתעמק יותר מדי, בשבת אמרינן שאליבא דאמת היה צריך לומר כל י״ח ברכות, ולזה מרן פסק שצריך לחזור אף שבפועל היה אמור להתפלל של שבת.
אך בדין שאמר האל הקדוש במקום המלך הק׳ היה לו לחזור את התפילה מחדש הואיל וכל הג׳ ברכות ראשונות חדא הן, וכתב חיי הלוי שאם לא עשה זאת אלא רק חזר אותה ברכה יצא בדיעבד.
והתם לא היה צריך לחזור את כל התפילה כמו בשבת, שהרי בשבת אם התפלל כל י״ח אך נזכר לומר שבת יצא, ולכן צריך לחזור התפילה כי לא התפלל כתקנה. אלא בהמלך הק׳ שחזר ואמר רק ברכה אחת סו״ס התפלל כתקנה רק שהדין שצריך לחזור.

אבל אכן מהעיון בפנים נראה כדבריך, שכוונת מרן היה רק לצרפו לסניף ולא להלכה, ופלא על עורכי מאור ישראל שפסקו כך ממש.
 
בלי להתעמק יותר מדי, בשבת אמרינן שאליבא דאמת היה צריך לומר כל י״ח ברכות, ולזה מרן פסק שצריך לחזור אף שבפועל היה אמור להתפלל של שבת.
במחילה מכת"ר. לא מדובר שהתפלל י"ח רגיל ושאל גשמים. אלא שבברכת גבורות (אתה גבור) הזכיר גשם במקום טל. כך שהנידון ביבי"א הוא ממש אותו נידון של המלך הקדוש. כי זו טעות בג' ראשונות.
 
במחילה מכת"ר. לא מדובר שהתפלל י"ח רגיל ושאל גשמים. אלא שבברכת גבורות (אתה גבור) הזכיר גשם במקום טל. כך שהנידון ביבי"א הוא ממש אותו נידון של המלך הקדוש. כי זו טעות בג' ראשונות.
ה״ה. הוא התפלל לא כתקנה. והרי הלכה היא שבימות הקיץ שהזכיר גשמים צריך לתקן.
בציור של חיי הלוי מדובר שהוא חזר ותיקן, דאע״פ שהיה דינו לחזור התפילה, יצא בדיעבד.
בציור של תפילת שבת יש פה טעות בתפילה שלא תוקנה.
 
חזור
חלק עליון