היוצא מהבית למרפסת האם נחשב שינוי מקום ויצטרך עוד ברכה

אד יעלה

Well-known member
נתבאר שיש מחלוקת ראשונים האם מחדר לחדר הויא שינוי מקום או שרק שיוצא מהגג
ובמקום שיוצא מהגג כגון מביתו למרפסת לכאורה צריך לחזור ולברך עוד הפעם
אלא שיש כמה תנאים האחד שאם הניח מקצת חברים כלומר שהשאיר בבית והוא הולך לחזור לשם לא נחשב שינוי מקום ולכאורה כיון שיסוד של שינוי מקום הוא משום היסח הדעת וכאן אין היסח הדעת
ויש עוד תנאי שבו נחלקו האמוראים והראשונים וגם השו''ע והרמ''א אם זה ברכה שהוא צריך לחזור ולברך במקומו האם זה מקשר אותו למקום שלא ייחשב שינוי מקום ודעת הרמ''א שמהני ולכן יש דברים כגון שבעת המינים או מזונות שהשו''ע מביא י''א שצריכים ברכה במקומם ולפי הרמ''א הנ''ל אי''ז שינוי מקום אבל לפי השו''ע תמיד הויא שינוי מקום אבל לא מברכים מדין סב''ל.
ובפת ג''כנחלקו שו''ע ורמ''א האם צריך לברך במקום ולכאורה לפי השו''ע יש לדון מדין ס''ס לחייב שמא בכלל חיוב חזרה למקום עדיין נחשב שינוי מקום כהשו''ע ואת''ל כרמ''א שלא נחשב שינוי מקום הלא בפת דעת שהשו''ע שלא צריך לברך במקום וא''כ בפת יש ס''ס לחייב וצריך לדעת אם אומרים ס''ס לחייב ברכה כאשר שני הצדדים לחייה בם כדעת השו''ע.
ולהלכה למעשה לא יברך אם יצא למרפסת כיון שלדעת הגרשז'א מובא בהערה אחרת אי''ז נחשב שינוי מקום אפילו שאין גג במרפסת וגם יש דעת הפמ''ג שהיכא שיש בחצא מחיצות מצרפים את הדיעה בהלכות קידוש ברעא שנחשב קידוש במקום סעודה.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון