• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הערה על הראשל״צ בעניין חזקת ציצית

לביא

Well-known member
במכתב של הראשל״צ שהתפרסם בקובץ ״בית יוסף״ האחרון (מז) כתוב כך: (אות ב׳)
חזקת ציצית.png

והנה עיינתי בדברי היחו״ד ח״ו בפנים, ומשם מבואר אחרת. תחילה מביא את הרא״ש מפסקיו ואח״כ את תשובת הרא״ש, ובהביאו דברי הב״י כתב כך ז״ל:
והטור ומרן השולחן ערוך (סימן ח סעיף ט) פסקו: ״קודם שיברך על הטלית יעיין חוטי הציצית אם כשרים הם כדי שלא יברך ברכה לבטלה״ וכתב מרן הבית יוסף שאף שהרא״ש בתשובה כתב שהעולם לא נהגו לבדוק הציצות משום שיש להעמיד הטלית בחזקת כשרות מכל מקו כתב הטור כמו שכתב הרא״ש בפסקיו. והבית חדש שם העיר על זה, שבאמת גם ממה שכתב הרא״ש בפסקיו משמע מלשונו שאינו אלא ממדת חסידות כי מן הדין יש להעמיד הטלית בחזקת כשרות וכמו שכת הרא״ש עצמו בתשובה וכו׳ ע״ש וכו׳ עכ״ל
ובפשטות רצף לשון מרן, נראה כי הבין בב״י שהטור פסק כן לדינא, ועל כן כתב שהב״ח העיר על דברי הב״י.
והסיבה שבמסקנה מרן בכ״ז פסק שיש להקל, לאו מטעמא דהשו״ע פסק כן לדינא, אלא אדרבה, בהערה הארוכה למטה האריך מרן לומר שאמרינן ס״ס נגד דעת מרן השו״ע להקל בנידון. יעויין שם באריכות. (ממליץ לרבי @ראובן יוסף מיארה לעיין שם היטב, שמפלפל שם בדין חזקות שלא אחת כמו האחרת)
ובאמת לולא היה כותב כן בהערה בארוכה היה נראה כי דברי מרן במסקנה הם ללא פשר, שבאמת למה שנלך נגד דעת מרן השו״ע.

ומכאן יוצא, לא כאותו חכם ולא כהראשל״צ, לא כאותו חכם שהרי וודאי שמרן פסק כן הואיל ואמרינן ס״ס נגד השו״ע. וכן לא כהראשל״צ שהרי מרן הבין שהשו״ע פוסק מדינא. ואילולא ההערה היה באמת נראה דברי מרן כארוחה במסעדה ללא מנה עיקרית, דהנה סלט והנה קינוח והנה החשבון, אך הבשר חסר. ואיך נעלם מדברי קודשם עיקר התשובה?

חזקת ציצית 1.jpeg
ההערה שלי בגיליון הספר בכתב ידי העקום
 
ב"ה
במחכ"ת, הרי מרן זצ"ל קרי בחיל כלכל אורך ורוחב ספריו דלא עבדינן ס"ס נגד מרן הש"ע בהלכה שבה עצמה הכריע לחומרא,
ולכן אילו ס"ל למרן זצ"ל שבזה הש"ע חייב בדיקה מדינא לא היה אפשר לעשות ס"ס נגד מרן זצ"ל, אלא ודאי הביאור בדברי מרן זצ"ל כפי שהרחיב מרן הראש"ל שליט"א ברוב סבלנות לבאר שאי אפשר לבאר בדברי הש"ע שהוא לעיכובא, שהרי אף הרא"ש בפסקיו שהוא מקור החומרא לא כתב אלא החרד.
ומי לנו בקי בביאור רצף דברי מרן זצ"ל יותר ממרן הראש"ל שליט"א שכאשר היה רכון על הסוגיא עיין יפה בלשון מרן זצ"ל ביחו"ד וביאר אותה למכון ע"פ המקורות, והרי הוא כמבואר.

בברכה רבה
 
ב"ה
במחכ"ת, הרי מרן זצ"ל קרי בחיל כלכל אורך ורוחב ספריו דלא עבדינן ס"ס נגד מרן הש"ע בהלכה שבה עצמה הכריע לחומרא,
ולכן אילו ס"ל למרן זצ"ל שבזה הש"ע חייב בדיקה מדינא לא היה אפשר לעשות ס"ס נגד מרן זצ"ל, אלא ודאי הביאור בדברי מרן זצ"ל כפי שהרחיב מרן הראש"ל שליט"א ברוב סבלנות לבאר שאי אפשר לבאר בדברי הש"ע שהוא לעיכובא, שהרי אף הרא"ש בפסקיו שהוא מקור החומרא לא כתב אלא החרד.
ומי לנו בקי בביאור רצף דברי מרן זצ"ל יותר ממרן הראש"ל שליט"א שכאשר היה רכון על הסוגיא עיין יפה בלשון מרן זצ"ל ביחו"ד וביאר אותה למכון ע"פ המקורות, והרי הוא כמבואר.

בברכה רבה
אכן לא פקפתי בדעת הראשל״צ כלל ועיקר, ולא הייתי מעיר את ההערה הנ״ל לולא הייתי מעיין יפה בלשון מרן התם. וזה לשונו בהערה:
[בתחילת ההערה מקדים לבאר עניין חזקה שאפשר לן לברורי, וזה לשונו אח״כ] לפי זה בנידון דידן הוה ליה עין ספק בפיקא להקל שמא הלכה כהפוסקים הנ״ל ואם תמצא לומר שהלכה כהרי״ף הגאונים ומרן השולחן ערוך שצריך לברר שמא זהו דווקא כשהרוב או החזקה מכחישים חזקה קודמת (חזקת חמץ בבית וחזקת איסור של בהמה בחייה) אבל כשאין הכחשה לחזקה קודמת שיר דמי, ומה שגם כשראינו בעיניו שהיה הדבר = בהכשר כמו בנידון דידן [הציצית] יש להקל. והואיל דבר זה שצריך לברר אינו אלא מדרבנן וכמו שכתב התבואות שור יורדה דה, וכן כתב הפרי מגדים א״ח .... [מביא כאן הרב פוסקים שסוברים כך ] ... לפיכך יש לסמוך על התירוצי הנ״ל להקל מדינא שאין צריך לבדוק הציצת בכל פעם שלובש הטלית. ואף שארצות ,החיים ששם נטה להחמיר בזה ... [מכאן מציג צד להחמיר מצד ארצות החיים אך דוחה זאת מכמה פוסקים, לבסוף כותב בזו הלשון] וכל שכם לפי מה שכתבנו לחלק על פי דברי הב״ח והחכמת אדם וכו׳. [ע״ש באריכות, והבאתי בקיצור נמרץ]

והנה הגם שתוכל לבוא לעמוד על דברי מרן ביחו״ד שם שכותב כל זה לצירופא בעלמא אך דעת השו״ע עדיין היא ממדת חסידות, לכן כתבתי שמרצף לשון מרן בתחילת התשובה מוכיח כי לא כן דעתו בדעת השו״ע. וכן הוא המשך דברי מרן אחרי שכתב ״והב״ח שם העיר על זאת״ וכל הדיבור שהבאתי, כותב ז״ל:
ונראה שכן דעת הרמ״א בהגה, שבסימן ח הודה לדברי מרן השולחן ערוך ובהגה (סימן יג סעיף ב) הביא דברי הרא״שׁ בתשובה שמעמידים הטלית על חזקת כשרות שהיא מצוייצת כהלכתה ומותר לצאת בה בשבת ואין צריך לבדקה קודם שיוצא בה. ובעל כרחך שסובר שבכ״ז ממדת חסידות יש לבדוק הציצית קודם ברכה עכ״ל
ולכאורה מאי ״בעל כרחך״ אם הודה לדברי מרן בסימן ח, ואי איתא שדעת מרן ביחו״ד בדעת השו״ע שחסידות היא, פשוט הוא ולא צריך לומר על כרחך. ונראה מרצף הדברים שכותב שכן דעת הרמ״א היינו כמו הב״ח, שכאמור פליג אשו״ע.
ותחילה הסתפקתי מאד אם המשך זה אכן תומך יציב בהבנה שלי, כי יכולתי להסיק בדיוק איפכא. אבל א״כ לשם מה נצרך מרן להאריך כל כך בעניין החזקות להקל בנידון עם ס״ס ולצרף דעת הב״ח והחכמת אדם במכ״ש, הלא מרן בהדיא ס״ל שמדת חסידות היא ומאי כולי האי.

ועוד בסוף התשובה כותב כזאת, ז״ל:
וכן ראיתי לכמה גדולים שלא נהגו להזהר בבדיקת הציצית קודם ברכה. וכן כתב הרה״ג מהר״י סתהון בספר וילקט יוסף שהעולם נוהגים להקל בענין בדיקת הציצית קודם ברכה שסומכים על מה שכתב הרא״ש בתשובה שמעמידים הציצית בחזקת כשרות. ושמא נהגו כן מקדמת דנא לפני קבלת הוראות מרן השולחן ערוך. והכל לפי המנהג. עכת״ד. והנח להם לישראל אם אינם נביאים בני נביאים הם. עכ״ל מרן.
ואע״פ שרובו לא ממרן הוא, הרי מסכים למ״ש וילקט יוסף שסומכים על תשובת הרא״ש ולא אשו״ע. ואמאי, אם דעת מרן הייתה ממדת חסידות הו״ל למרן לתקן העניין וכד׳.
ואף שיד הדוחה נטויה שפשוט הביאו לעניין שסמכינן המנהג ולא לעניין הפרוש בשו״ע, נכונה הבנה זו אם נבין כן בדעת מרן בדעת השו״ע, ואם לא, לא מועיל ולא מוריד כי הוא זה.

ואתה הלא תראה כי עיינתי יפה בדברי מרן, ולא חששתי כי הוא זה כי הראשל״צ נעלמו מעיני קדשו אלא תורה היא וללמוד אני צריך, ואף שנקטתי לשון זו לא התכוונתי אלא בדרך הקושיא. ומי אני ומה אני שאבוא להעיר או להשיג על דברי הראשל״צ, אלא כבר הדריכנו מרן כי אל לנו לבוש בתורתינו ולהסתיר השגותינו, אלא ללמוד תורה אנכי מבקש.

תודה.
 
חזור
חלק עליון