• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הערת מרן חכם יצחק יוסף על מרן הגר''ח קניבסקי זצ''ל בדין לבישת השעון

יצחק משען

Well-known member
בילקו''י יו''ט (עמ' קלו''ת - נדו'ן השעו'ן בגימ') כתב:
ושמענו על חכם גדול ועצום אחד שמקפיד שגברים לא יענדו שעון, ומורה להם להסיר את השעון מהיד, ולא נתבאר טעמו, ואם משום שחושש לאיסור לא ילבש, הנה בכה''ג שדרך רוב ככל הגברים בעולם כולו (גם הגוים) לענוד שעון יד, והוא צורכו של אדם, לכאורה אין לחוש בזה לאיסור לא ילבש אחר שאין זה מתכשיטי נשים. ועי' בס' כל משאלותיך שהמחבר דיבר עמו בזה. ע''ש.
והביא כמה מקורות לענין זה
וסיים מוה''ר שליט''א
ומה שאמרו כן משם החזו''א, הנה בזמן החזו''א לא היה מצוי ענידת השעונים לגברים כמו בזה''ז, ואף לפני יותר מ-50 שנה לא היה הדבר מצוי כ''כ, וי''ל דלכן אסר, משא''כ בזה''ז שרובא דעלמא גם מאומות העולם עונדים שעונים, י''ל דאף החזו''א מודה. עכ''ד.
 
ומה שאמרו כן משם החזו''א, הנה בזמן החזו''א לא היה מצוי ענידת השעונים לגברים כמו בזה''ז, ואף לפני יותר מ-50 שנה לא היה הדבר מצוי כ''כ, וי''ל דלכן אסר, משא''כ בזה''ז שרובא דעלמא גם מאומות העולם עונדים שעונים, י''ל דאף החזו''א מודה. עכ''ד.
כך שמעתי בשבוע שעבר מ'נכדו' ר' גדליה הוניגסברג שליט"א.
 
מה שמעת? שהחזו"א היה חוזר בו?
שכל מה שאסר (ר' חיים) זה משום שבעבר זה לא היה מצוי אצל הגברים, והיה כתכשיט של נשים, אבל כיום אין לחוש. [ורק ר' חיים שהיה איש של הדור של פעם, נשאר בעמדתו ובדעתו בעניין זה...]
 
שכל מה שאסר (ר' חיים) זה משום שבעבר זה לא היה מצוי אצל הגברים, והיה כתכשיט של נשים, אבל כיום אין לחוש. [ורק ר' חיים שהיה איש של הדור של פעם, נשאר בעמדתו ובדעתו בעניין זה...]
לא הבנתי כ"כ, אבל עכ"פ כידוע התחיל להעיר ע"ז רק אחר פטירת חמיו הגריש"א זצ"ל, כי הגריש"א ס"ל היתר ולא רצה להעיר לאנשים הנוהגים כחמיו בחיי חיותו, אך אחר פטירתו התחיל להעיר בזה. וצ"ע.
 
 
חכם בנימין, יהיה אכפת לכבודך להביא מה שכתוב שם, היות וכעת חסום לי

אכן זכורני שלגריש''א היה שעון יד מזהב טהור
 
שאלה: לכבוד הרב שלום רב, האם יש מידת חסידות או חומרא שגבר לא יענוד שעון?
תשובה: דור שלפנינו נזהרו בזה.

שאלה: לעט"ר בספר ארחות רבינו ח"ד ע"מ פב כתב שמרן החז"א לא ענד שעון משום לא ילבש וכן מורה ובא שר התורה הגר"ח קנייבסקי לכל הבאים אליו להסיר השעון מעל ידם
תשובה: ישר כחך. שפתיים ישק. כך היה מנהג כל חכמי ישראל בדור שלפנינו.

שאלה: שלום לכבוד הרב, האם לגבר מותר לענוד שעון? תודה לרב בריאות...
תשובה: עד לפני 60 שנה שעון יד היה מיוחד בעיקר לאשה, והגברים השתמשו בשעון כיס. ולכן החמירו. אך כימינו שהמנהג לענוד שעון גם לגבר ואינו בגדר תכשיט הדבר מותר.
 
מתוך ידי כהן לא ילבש

שעון​

מותר לאיש לענוד שעון על ידו, ואף שהוא שעון של אשה, כל שכוונתו רק לדעת את הזמן ולא להתקשט בו, אבל אסור לאיש לענוד שעון של נשים כשכוונתו להתקשט בו[1].



[1] שו"ת אבני ישפה (ח"ד סי' צ ענף ד) ע"פ המבואר בב"ח והחכמת אדם שאם לא מתכוונים להתקשט עם המלבוש, מותר, וה"ה לנ"ד. והסכימו עמו הגר"ש ואזנר זצ"ל. ע"ש. וכן העלה להקל בשו"ת אם לבינה להר' אלתר מאזוז (סי' כה). ובשו"ת מציון תצא תורה (עמ' שסט). וע"ע בשו"ת קנין תורה (ח"א סי' סח).
וכן סח הגר"מ מאזוז בשיעורו הובא בגיליון בית נאמן (מס' 126 פרשת כי תצא) שעוד לפני מאות שנים היה לגברים שעון ביד, שהרי החיד"א בברכי יוסף (סי' שח ס"ק ה) כותב בשם פנים מאירות (ח"ב סי' קכב) שמותר לטלטל מורה שעות בשבת, וזה השעון. והרב חיד"א מוסיף על זה: וכתב גאוני עולם חסידים וצדיקים קיימא להו שעתא בידייהו. והכוונה שיש להם שעון ביד, א"כ כבר בימי הרב חיד"א היה להם לשעון.
ובעצם ענידת שעון, בספר ארחות רבינו (ח"ד עמ' פב) מובא על הגר"ח קניבסקי שמעיר לאנשים העונדים שעון על היד שיסירוהו מהיד משום איסור "לא ילבש". ושאלוהו הרי מנהג העולם כן הוא, וגם הגרי"ש אלישיב זצ"ל היה לובש שעון על היד. וענה הגר"ח שהוא עצמו ג"כ בעבר היה לובש שעון יד, אבל אח"כ שמע שמרן החזו"א זצוק"ל חושש בזה שזה כמו שמלה לכן הפסיק. וכן העידו כמה ת"ח מתלמידי מרן החזו"א זצוק"ל שכך הורה מרן החזו"א. ובספר כל משאלותיך (עמ' תקצט) מובא שהגר"ח נתן עצה להפוך את השעון עם פניו ליד.
 
סיפור מדהים בהנ"ל - בדידי הוה עובדא
אני הייתי לפני כמה שנים אצל שה"ת הגר"ח קנייבסקי זיע"א, והיה בידי שעון, ושכחתי להוריד אותו, אך זכורני שהחליפה כיסתה את השעון שעל היד, כך שמי שמתבונן לא שם לב שיש שעון. ונכנסתי לשה"ת, ואיך שניגשתי אליו הוא הביט לי על היד ולא הזיז מבטו, ואף אחד מהנוכחים לא הבין לפשרם של דברים. ואז פנה אלי ושאל כהאי לישנא "מה אתה אשה?!" ולא הבנו מה כוונתו, והוסיף ואמר "לא ילבש גבר שמלת אשה", עד שהמשב"ק נכדו אריה שאל אותי אם יש לי שעון על היד [כי כאמור זכורני שלא שמו לב לזה כי זה היה מכוסה בחולצה וחליפה] ואז ראיתי שהשעון על ידי, וישר הסרתי אותו, ואז נתפנה שה"ת לברכני.
ומזה רואים גדלותו של שה"ת רוח קודשו שגם החולצה והחליפה לא הפריעו לעיני קודשו לראות את השעון, שלדעתו היה אסור משום לא ילבש. אבל אנו ההולכים אחר פסיקותיו של מרן הראש"ל פוסק הדור שליט"א הדבר מותר ללא חשש.
 
לא חושב שאחז בזה איסור, וכמו שאין איסור להניח הפאות מאחורה...
סוד ה' ליראיו
הדבר ידוע ומפורסם שזו היה דעתו לאסור משום לא ילבש. ולמפורסמות אי"צ ראיה.
ומה גם שזה מה שהוא אמר לי פנים אל פנים משום לא ילבש.
 
שכל מה שאסר (ר' חיים) זה משום שבעבר זה לא היה מצוי אצל הגברים, והיה כתכשיט של נשים, אבל כיום אין לחוש. [ורק ר' חיים שהיה איש של הדור של פעם, נשאר בעמדתו ובדעתו בעניין זה...]
ודע, כי למרות שכך היה דעתו, לעולם לא דרש שאנשים לא יענדו כך.
ומה שמביאים בשו״תי גר״ח למיניהם, זה כי כך היה באמת דעתו, כי ככה היה האיש.
 
א. הוא לא דרש שלא יחזירו את השעון אחרי שילכו
ב. הוא לא אמר שכיוון שהם עוברים על ההלכה לדעתו שהוא לא יכול לברך אותם
פשוט שאם הוא אמר להוריד, כוונתו שם אח"כ לא ישימו
ב. במעשה שהבאתי הוא ממש לא הזיז את עיניו מידי ולא בירך עד שהורדתי את השעון.
וכמובן שכל זה היה בחמימות, הוא גם לא אמר לי במפורש "תוריד את השעון" אלא רמז לי בזה שהסתכל על היד, ובמה שאמר לי מה אתה אשה? לא ילבש גבר שמלת אשה?
 
חזור
חלק עליון