• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הפס' "שמע ישראל" אחר עלינו לשבח

יש על זה תשובה בישכיל עבדי (הובא בהלכה ברורה ס' קלב) ושם כתב שכנראה זה נכנס לעלינו לשבח ממה שאומרים במלכויות בר"ה קצת אחרי עלינו מסיים בפסוק שמע ישראל
אך מה שכתב בהלכה ברורה שכך מנהג הספרדים, זכור לי שאין זה כוונת הרב ישכיל עבדי, אלא רק תירץ למה נהגו כן כמה מהספרדים. אך לא לקבוע מסמרות שזה המנהג
 
ידוע שהרבי מקאליב תיקן זאת לזכר קדושי השואה. וכמו שנכתב כאן וכאן וכאן וכאן.
וכמו שנכתב כאן: בט"ו בשבט בשנת תשמ"ז, נערכה על ידו (של הרבי מקאליב) חגיגה גדולה לציון מלאת י"ג שנים להקמת המפעל הכביר להפצת תורה "בר בי רב דחד יומא". במעמד זה הכריז על אמירת 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בכל פעם שמסיימים תפילת "עלינו לשבח", לזכר נשמתם של ששת מיליון נשמות ישראל הקדושים והטהורים שיבקשו רחמים עלינו.
 
ידוע שהרבי מקאליב תיקן זאת לזכר קדושי השואה. וכמו שנכתב כאן וכאן וכאן וכאן.
וכמו שנכתב כאן: בט"ו בשבט בשנת תשמ"ז, נערכה על ידו (של הרבי מקאליב) חגיגה גדולה לציון מלאת י"ג שנים להקמת המפעל הכביר להפצת תורה "בר בי רב דחד יומא". במעמד זה הכריז על אמירת 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בכל פעם שמסיימים תפילת "עלינו לשבח", לזכר נשמתם של ששת מיליון נשמות ישראל הקדושים והטהורים שיבקשו רחמים עלינו.
אמת. וכן שמעתי כמה וכמה פעמים מהגאון החסיד הגרב"צ מוצפי ושאין מנהג הספרדים כלל לאמרו
 
משום מה זכורני שסידנא בבא סאלי זיע"א היה אומר כן. ובל"נ אנסה לברר עם אלה שזוכרים יותר טוב ממני.
המלאך הקדוש הנ"ל ע"ה וזיע"א היה עונה ומצווה לכל השומעים לענות ב"ה וב"ש בקידוש וכן היה תלמידו הגאון הצדיק ר' מסעוד מלול זצ"ל שהכרנו היה חזנו של הבבא סאלי גם היה מצווה כן.
ובלי להמעיט או לזלזל חלילה במי שגדול.. השאלה אם זה משקף את מנהגי הספרדים??!!
 
ובלי להמעיט או לזלזל חלילה במי שגדול.. השאלה אם זה משקף את מנהגי הספרדים??!!
נראה לי שהרב יצחק משען בא לערער על מה שכתבתי
בט"ו בשבט בשנת תשמ"ז, נערכה על ידו (של הרבי מקאליב) חגיגה גדולה לציון מלאת י"ג שנים להקמת המפעל הכביר להפצת תורה "בר בי רב דחד יומא". במעמד זה הכריז על אמירת 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בכל פעם שמסיימים תפילת "עלינו לשבח", לזכר נשמתם של ששת מיליון נשמות ישראל הקדושים והטהורים שיבקשו רחמים עלינו.
ועל כך השיב שזכור לו כבר הבבא סאלי (שנפטר בשנת תשד"מ) היה נוהג לומר כן. (ולא מחייב שהשיב לך על מנהג הספרדים. ואע"פ שאפשר לומר גם כן, שגם אם אין אנו הולכים בהלכה כפי שנהג, מ"מ הוי ראיה למנהג אצל חכמי הספרדים)
 
אמת. וכן שמעתי כמה וכמה פעמים מהגאון החסיד הגרב"צ מוצפי ושאין מנהג הספרדים כלל לאמרו
צודק לגמרי.
ואפילו הרב התבטא שכלל אין ענין בכך אלא רק העתיקו את זה מהתפילה של ראש השנה בעמידה. אבל מקור מפורש כלל וכלל אין לכך
ולעניות דעתי הקטנה אני חושב שיותר חשוב להקפיד שהחזן לפחות אם לא כל הקהל ישארו על עומדם בתפילת עלינו לשבח עד סופה
ולא שתהפך כמו שאמרו בבדיחותא ל"תפילת הדרך" ח"ו

וכן ראיתי גם בסידור לחזן החדש של "כונת הלב" שכך העירו שם לחזן קודם עלינו לשבח של ערבית ושחרית
 
נראה לי שהרב יצחק משען בא לערער על מה שכתבתי

ועל כך השיב שזכור לו כבר הבבא סאלי (שנפטר בשנת תשד"מ) היה נוהג לומר כן. (ולא מחייב שהשיב לך על מנהג הספרדים. ואע"פ שאפשר לומר גם כן, שגם אם אין אנו הולכים בהלכה כפי שנהג, מ"מ הוי ראיה למנהג אצל חכמי הספרדים)
לא באתי לערער על איש, בפרט לא על גברא רבא, רק להזכיר שכמדומני היה זה מנהג קדום לפני האדמור מקאליב, ובהיות שבשעות כאלה אין לי אפשרות להשיג אף אחד שהיה בפועל אצל הבבא סאלי אמרתי לבדוק זאת מחר
הרב ישכיל עבדי גם היה בשנים אלו, יל"ע מי היה לפני מה ומה היה לפני מי
הישכיל עבדי נפטר בשנת תשכא לערך
 
בדקתי מעט באוצר החכמה למקור המנהג ואכן ראיתי בכמה ספרים שזה מנהג קדום וכדלהלן
ספר קובץ על יד זסלנסקי א, 32
1651610132535.png

הגאון רי"ש אלישיב התנגד (ישא יוסף ג 223)
1651610268302.png

ובספר המצורף בזה כתב בזה יפה
1651610568435.png
1651610586101.png
1651610606115.png
1651610632715.png
1651610658861.png

וזכורני שראיתי ספר נוסף על עלינו לשבח, כמדומה מחכם מופלא בשם ר' אלמוג לוי יצ"ו, וכעת אין הפנאי מסכים לחפש אחריו.
 
זה לא הרעיון. הרב סובר שלפי המקובלים אין להוסיף כלום בתפילה
עם זאת כ' (ע"ד אביו ז"ל) להקל ללמוד משניות אבות בימי העומר וכן משניות שבת (יש שנהגו כן) קודם קווה אל ה' שלא ימנע הציבור מלימוד זה וכבר נתפשט המנהג הזה בתפוצות ישראל ושאף הרב בא"ח נהג לאמרם
 
האם רבותינו הספרדים מרן זיע''א ומרן שליט''א נהגו באמירת הפס' "שמע ישראל" אחר עלינו לשבח?
בס' מנהגי הרשל ח''א עמ' 44 יש באוצר החכמה מבואר שמרן הגרע זצל לא אמרו
ואם הבנתי נכון בהערה הביא שגם הבאבא סאלי לא אמרו בשם ס' ישראל סבא
ישר כח על הקונט' כתבתי לך הערות שנים
בשרשור שלו
 
חזור
חלק עליון