• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השקפה צרופה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יעקב יוסף

Active member

(למי שאין אפשרות לפתוח קישור מצו"ב צילום מסך)

הרב במוסאיוף תקף: "תורם ארון הקודש הפסיד את חייו"​

לאחר הפרסומים ב'אמס' על מימדי עלויות ארון הקודש בישיבת 'עטרת שלמה', הרב יוסף חיים אוהב ציון תוקף בחריפות: "הישיבה הפכה לעסק, התורה נהפכה לכסף" | הרב קרא לגבירים בארה"ב להפסיק לתמוך בישיבה

הרב הוסיף ותקף את המניעים מאחורי בניית ההיכלות המפוארים: "יש אחד שרוצה שיהיה לו כבוד. אבל באותה ישיבה יש עוולות – לא מקבלים בחורים כראוי, מתעמרים בהם, ומרחיקים אותם מהתורה." הוא הביע חמלה כלפי התורם, ואמר: "אני מרחם על אותו תורם. אם הייתי יכול לדבר איתו, הייתי אומר לו: אל תעשה טעויות כאלה בחיים. חלק את הכסף לאברכים, לא להיכלות של זהב. לא לי, אני לא מדבר על עצמי, אבל יש גבול. צריך מפואר? כן, אבל על חשבון מי? כשאברכים רעבים בשבת?".

הרב התייחס בדבריו לתקופת הרישום מישיבה קטנה לישיבה גדולה, והביע כאב עמוק על המצב. "זה כואב לי, ולכן אני מדבר," אמר, "למה ממררים את חיי האבות? אומרים להם: תביא לי 25,000 שקל, תביא לי 50,000 שקל, ואקבל את הבן שלך. לאן הגענו? זוהי תורה וזוהי שכרה?" הוא תקף את התופעה שבה ישיבות דורשות סכומי עתק מהורים, ואף הזכיר מקרים שבהם תורמים עשירים מקבלים זכות להכניס מספר בחורים לישיבה רק בשל תרומותיהם. "מה זה? הישיבה נהייתה עסק של ביזנס? או שמא הישיבה ניתנה ללמוד תורה?" שאל בזעם..
הוא הוסיף: "יש אחד עשיר, קוראים לו טו-טו-טו-טו-טו, ויש לו זכות להכניס שמונה בחורים לישיבה כי הוא תורם. הדברים כואבים, רבותיי. אין מה לענות. צריכים לעשות תשובה על זה." הרב קרא לעשירים, כולל כאלה מארצות הברית, להפסיק לתמוך בישיבות שמתנהלות כעסקים, ולסייע דווקא למוסדות שמקרבים בחורים באמת. "אני לא יודע כמה ישיבות כאלה יש, אבל אני שומע תלונות שראשי ישיבות מציקים לבחורים, יורדים להם לחיים," אמר.

בדבריו, הרב קשר את המצב הרוחני בישיבות לגזירת הגיוס, שמעסיקה את הציבור החרדי. "למה יש גזירת גיוס? בגללנו," טען, "כי מצערים אבות, כי מצערים יתומים, כי מצערים ראשי ישיבות שעומדים מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח להם. אני מדבר מידיעה." הוא סיפר על מקרים מזעזעים שבהם נאמר ליתומים: "הבאת לי לישיבה ספרדי וגם יתום? זה מילים של יהודי? צריך לבדוק אם הוא יהודי!" הרב הזהיר: "אם לא נחזור בתשובה, המשיח לא יבוא. צריכים לעורר על זה."

הוא תקף גם את תרבות הכסף סביב לימוד התורה: "התורה נהפכה לכסף. הכול כסף. שיעור תורה, 3,000 שקל. למה? בימי יעקב יוסף או מרן עובדיה, היו שמים אוטובוס לשיעור בלי כסף. מי דיבר על כסף בכלל?" הוא שאל בזעם, "אף אחד לא זועק את הזעקה הזו. צריכים לעשות בדק בית".
הרב הזכיר את דברי רב ראובן שרבני ז"ל, שאמר: "בחור שיושב בישיבה ולא עושה עבירות, צריכים לקחת אותו ולנשק לו את הראש." הוא תקף את היחס הקשה לבחורים בישיבות: "אז מה אם הוא איחר לתפילה? הוא לא קלקל אחרים, לא הביא אייפון לישיבה. למה לזרוק אותו? אלה ילדים!" הוא הוסיף: "רבותיי, שלא תבינו אותי שאני נגד סדרי הישיבה. צריך לקיים את הוראות ראש הישיבה, אבל מה קרה אם הוא איחר? לאיזה תאוות הוא ירד מחוץ לישיבה? לאיזה אייפונים?"

בדבריו, הרב הביע כאב על מצבם של הורים ובחורים: "אנשים לא ישנים בלילה, בוכים. ראש ישיבה זקן יושב מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח לו? חצוף, רשע, נבל. גם אם יזרקו אותי מפה, אני לא מפחד."
הרב קרא לחשבון נפש כללי: "לא נגיד לחילונים מה לתקן – אתה משחק כדורגל בשבת, לא שומר טהרת המשפחה. מה אנחנו צריכים לתקן? להקים קול זעקה שישיבה זה לא ביזנס." הוא הזכיר את דוגמתם של חכם בציון וחכם יהודה צדקה, שראו בתלמידים כבנים: "ככה צריך להתנהג. ממש כמו בנים."
בסיום, הרב חזר על דברי הגמרא בברכות (דף כ, עמוד ב): "כתוב בתורה 'אשר לא יישא פנים ולא ייקח שוחד', ואתה נושא פנים לישראל? מה אתה עושה עם היכל יקר בעולם כשאברכים רעבים? יש לך תשובה?" הוא השווה זאת להיכל בית הכנסת "מוסיוף" של יונה כרמלי, ושאל: "מה חסר בו? למה צריך זהב?"
הרב סיים בדברים מרגשים: "אני לא נהנה לדבר על זה. יש כאלה שחושבים שאני נהנה לתקוף אנשים. אני שומע כאבם של אנשים, ואני כואב את זה בעצמי. הגיע הזמן שנעשה חשבון נפש." הוא קרא לכל מי שיכול להשפיע, כולל תורמים וראשי ישיבות, להילחם בתופעות אלה: "מי שיש לו תשובה, שיעמוד ויאמר. שידעו שיש כאלה דברים, ותילחמו בהם".
 
לא ברור כ''כ על מה יצא הקצף.....
זה לא החלטה של הישיבה בלבד, זה התורם החליט לתרום....
ברור שעדיף לתרום זאת ללימוד תורה, אבל אם התורם החליט, וכ''ש שהוא התחייב לתרום כנגד זה לישיבה, לא רואה בזה בעיה.
 
דבריו אינם נכונים כלל ועיקר
ראשית מה שאמר בתחילת דבריו שהרב סרוצקין לא שאל דעת תורה ואמר "שהוא חושב" שלא התייעץ... מי אמר שבאמת לא התייעץ? והר' התוקף בעצמו מודה שאינו ידע אם התייעץ...
שנית הרי כל גדולי ומאורי הדור הגיעו להכנסת ספר תורה לקריית הישיבה ובעצם נוכחותם הביעו הסכמה מלאה למהלך שלו... לרבות מרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א שגם נאם שם לצד גדולי הדור ובפירוש שיבח בדבריו את הארון המפואר לתהילה וציטט זה הפסוק זה קלי ואנוהו... וכו'.
זאת ועוד, בכלל הר' התוקף אפילו לא יודע בכלל את כל התנהלות שמאחורי הקלעים מה היה בכל זה...
והנה התנאי של הרב סורוצקין:
מקור ששוחח עם התורם של ארון הקודש מחסידי באבוב, גם את סך התרומה לבניית הארון, וגם את הסיבה מדוע הוחלט להשקיע סכום אדיר שכזה בארון קודש. לדברי המקור, סך התרומה הכולל הוא 14 מיליון דולר. 7 מיליון דולר לארון, ו7 מיליון דולר לבחורי הישיבות והאברכים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין עשה תנאי עם התורם, שכל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה. התורם נענה לתנאי של ראש הישיבה, ומטרתו היא "לייקר ולייחד את התורה, כך שיהיו עוד תורמים פוטנציאליים שרק יבואו להתרשם, ויפתחו את הכיס לתרומות נוספות" לדברי המקור ששוחח עם התורם.

אז למה להוציא לעז על הישיבה?
למה לדבר כך על הרב סורוצקין?
למה להרפות ידי התורמים?!!!
אני מוחה על כבוד התורה של הגאון רבי שלום בער סורוצקין שליט"א שהקים אמפרייה של תורה בכל קצוי הארץ! תלמודי תורה, ישיבות קטנות, ישיבות גדולות, כוללים - ממש אלפים רבים שיושבים ועוסקים בתורה וכל זה נזקף לזכותו של הרב סורוצקין... וכמה הכרת הטוב יש כלפיו...
תראו איזה דברים מופלגים דיבר בשבחו מרן הראש"ל הג"ר יצחק יוסף שליט"א כשהרב סורוצקין היה אצלו רב מקדים בפר' בהר בחוקותי תשפ"א... ע"ש...
זאת ההשקפה הצרופה האמיתית!
 
דבריו אינם נכונים כלל ועיקר
ראשית מה שאמר בתחילת דבריו שהרב סרוצקין לא שאל דעת תורה ואמר "שהוא חושב" שלא התייעץ... מי אמר שבאמת לא התייעץ? והר' התוקף בעצמו מודה שאינו ידע אם התייעץ...
שנית הרי כל גדולי ומאורי הדור הגיעו להכנסת ספר תורה לקריית הישיבה ובעצם נוכחותם הביעו הסכמה מלאה למהלך שלו... לרבות מרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א שגם נאם שם לצד גדולי הדור ובפירוש שיבח בדבריו את הארון המפואר לתהילה וציטט זה הפסוק זה קלי ואנוהו... וכו'.
זאת ועוד, בכלל הר' התוקף אפילו לא יודע בכלל את כל התנהלות שמאחורי הקלעים מה היה בכל זה...
והנה התנאי של הרב סורוצקין:
מקור ששוחח עם התורם של ארון הקודש מחסידי באבוב, גם את סך התרומה לבניית הארון, וגם את הסיבה מדוע הוחלט להשקיע סכום אדיר שכזה בארון קודש. לדברי המקור, סך התרומה הכולל הוא 14 מיליון דולר. 7 מיליון דולר לארון, ו7 מיליון דולר לבחורי הישיבות והאברכים. ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין עשה תנאי עם התורם, שכל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה. התורם נענה לתנאי של ראש הישיבה, ומטרתו היא "לייקר ולייחד את התורה, כך שיהיו עוד תורמים פוטנציאליים שרק יבואו להתרשם, ויפתחו את הכיס לתרומות נוספות" לדברי המקור ששוחח עם התורם.

אז למה להוציא לעז על הישיבה?
למה לדבר כך על הרב סורוצקין?
למה להרפות ידי התורמים?!!!
אני מוחה על כבוד התורה של הגאון רבי שלום בער סורוצקין שליט"א שהקים אמפרייה של תורה בכל קצוי הארץ! תלמודי תורה, ישיבות קטנות, ישיבות גדולות, כוללים - ממש אלפים רבים שיושבים ועוסקים בתורה וכל זה נזקף לזכותו של הרב סורוצקין... וכמה הכרת הטוב יש כלפיו...
תראו איזה דברים מופלגים דיבר בשבחו מרן הראש"ל הג"ר יצחק יוסף שליט"א כשהרב סורוצקין היה אצלו רב מקדים בפר' בהר בחוקותי תשפ"א... ע"ש...
זאת ההשקפה הצרופה האמיתית!
ע' מ"ש לעיל
 
אז למה הם מפרסמים את זה בריש גלי??

ולמה מרן שליט"א הלך לחנוכת הישיבה?
 
נערך לאחרונה:
הרב במוסאיוף אמר שהוא לא יודע אם הוא שאל רב,
וכמו שהעירו לעיל מרן הראש"ל שליט"א היה נוכח במעמד חנוכת ארון הקודש,
וכמו כן נכחו באירוע מרנן ורבנן הגרמ"ה הירש שליט"א, הגרמ"צ ברגמן שליט"א, הגרב"ד פוברסקי שליט"א, ועוד רבנים חשובים ועצומים, ושמע מינה דניחא להו.
והתורם התחייב לתרום כנגד זה לישיבה.
וכן, כשתורמים גדולים רואים כזה פאר והדר הם תורמים עוד ועוד לישיבה, ישיבת עטרת שלמה שמחזיקה אלפי אברכים כל חודש.

ותסר תלונותיכם מעלי.
 
עכשיו אני נזכר, שבמעמד סיום משנה ברורה של כוללים אליבא דהלכתא לפני כמה שנים באולמי אווניו,
ראש הישיבה הגאון רבי יעקב הלל שליט"א אמר במשאו שבנו הרב יהודה שליט"א [ראש כוללי אליבא דהלכתא] אמר לו שהאירוע עולה המון כסף [כמדומני מעל מליון ש"ח, לא זוכר סכום מדויק], והגאון רבי יעקב הלל שליט"א אמר ששאל את בנו מפני מה יש טעם לעשות אירוע כל כך גדול, עדיף לחלק את הכסף לאברכים. וענה לו בנו שיש בזה ענין גדול של כבוד התורה, וקיבל הגאון רבי יעקב הלל שליט"א את דבריו.
לא על כל תרומה שתורם נותן דנים אולי עדיף לתת לאברכים, יש גם ענין של כבוד התורה, שבעוונותינו חסר מאוד בדורות אלו, ועל כן טוב מאוד שמחזקים כנגד זה את הענין של כבוד התורה בפאר והדר כראוי.
יש דין "זה אלי ואנוואהו", עשה לו טלית נאה, לולב נאה וכו', למה לא עדיף לחלק את הכסף לאברכים? שיצא ידי חובה באתרוג פשוט ויקיים עוד מצוה דאורייתא של החזקת תורה???
 
מה לעשות שלפי הלכה מוכרים ספר תורה לצורך החזקת תורה וכד'... עי' אבן העזר סימן א' ס' ב'

וכ"ש שלא לבנות ארון קודש...
 
מה לעשות שלפי הלכה מוכרים ספר תורה לצורך החזקת תורה וכד'... עי' אבן העזר סימן א' ס' ב'

וכ"ש שלא לבנות ארון קודש...
אבל מה הדין אם כאשר יקנו ספר תורה גורם שיבואו עוד הרבה תורמים ויתרמו להחזקת תורה?

ובכלל תמיה אני על מה יצא הקצף, כל אירועי סיומי הש"ס ההמוניים כמה עולים? וכמה גדולי עולם היו בסיומים אלו!
 
כתב המשנה ברורה (ס"י קנ"ג ס"ק ס"ג) בשם הפמ"ג צ"ע אם מותר למכור ספר תורה כדי לקנות ספרי ש"ס ופוסקים, שהרי מותר למכור ס"ת כדי ללמוד תורה, והרי אי אפשר ללמוד בלי ספרים, וכן הסכים המקדש מעט (סי' ר"ע סק' כ"ד).

כתב החיי אדם (כלל ל"א סי' נ') שאם אין ידו משגת לכתוב ספר תורה ויבוא עי"ז לבטול תורה שלא יהיה לו ש"ס ופוסקים, הם קודמים למצות ספר תורה דתלמוד תורה קודם לספר תורה שהרי מוכרים ספר תורה כדי ללמוד תורה.

וכתב וז"ל נראה לי דהספקת לומדי תורה קודם לכתיבת ספר תורה. ודלא כההמון שחושבים שכתיבת ספר תורה מצוה שאין למעלה ממנה, ובזה לבד קונים עולם הבא ואינם נותנים להספקת לומדי תורה כלל, והם בחשק ילכו, ומכל שכן שמפזרים בשעת נתינת ספר תורה לבית הכנסת בסעודות ורבוי נרות והוצאות מרובות, ואלו ישמעו לדברי חכמים בוודאי יותר טוב לפזר לעניים לומדים עכ"ל.

מדבריו המאירים כלפידים נלמד שמי שיש בידו מעות להחזיק עמלי תורה או לכתוב ספר תורה, המעלה העליונה להחזיק עמלי תורה ולהרבות לימוד התורה יותר מלכתוב ספר תורה.
אז לפני שכותבים סברות! כדאי להיצמד להלכה!
 
אף אחד לא דיבר על זה שיש ארון קודש מפואר שזה מצווה בפני עצמה!
דובר על זה שזה עשוי מזהב במחיר אסטרונומי בתקופה כל כך קשה (שלא הייתה מעולם מאז קום המדינה) שהישיבות נאבקים בשביל לסיים את החודש ואברכים נאנחים ונאנקים בשביל להביא לחם לפי הטף! אז יופי לישיבת "עטרת שלמה" יש ארון קודש מזהב! וישיבות אחרות נסגרו וחלקם על סף סגירה!
זה רצון ד' מעבדיו???....
 
אבל התלמוד ירושלמי כן רואה בזה בעיה
מה לעשות שלפי הלכה מוכרים ספר תורה לצורך החזקת תורה וכד'... עי' אבן העזר סימן א' ס' ב'

וכ"ש שלא לבנות ארון קודש...
כולכם צודקים רק שיש 'בעיה' אחת.
זה לא איסור, זה עדיפות, ואם התורם החליט כך-זכותו המלאה, למרות שאם היה שואל אותי הייתי אומר לו לתרום לעמלי תורה.
והא לך מקורו:
בית יוסף יורה דעה סימן רמט
ובשורש קכ"ח (נ.ב מהרי"ק) (ענף ג, ד) כתב שמתוך מה שכתב התשב"ץ (תשב"ץ קטן סי' תקלג) בשם הר' שמואל מתוך הירושלמי דזרעים (פאה פ"ח ה"ח) יש להוכיח דמצות בית הכנסת עדיפא ממצות צדקה דגרסינן שם אחזי לרב תרעא דבי כנישתא וכו' וכי לית תמן בר נש למילף אורייתא או חולים המוטלים באשפה וקרא עליו (הושע ח יד) וישכח ישראל [את] עושהו ויבן היכלות מכאן אומר הר' שמואל שטוב ליתן צדקה לנערים ללמוד תורה או לחולים עניים מליתן לבית הכנסת עכ"ל.

מכאן רואים שרק 'טוב', אין איסור. אין 'הפסיד את חייו' וכל מיני אמירות קשות למינהם.....
 
אני עונה שוב למי שממשיך לשאול,
הארון קודש המפואר הזה גורם שיבואו המון תורמים ויתרמו להחזקת תורה, ולולא הארון קודש היו פחות תרומות כיון שהנדיבים אוהבים לתרום למקום עוצמתי ומפואר, ועל כן טוב עשה אותו נדיב שתרם את הארון הקודש וזכה לפאר בית ה', וזכה עוד לזכות את הרבים שבזכותו יבואו ויתרמו למקום תורה.
 
נערך לאחרונה:
בענין הרישום לישיבות הדברים באמת כואבים אני חי את זה עכשיו יום יום, מנסה לעזור לבחורים יקרים שביקרים ואין לי אפשרות לצערי כי כך החליט פלוני וכך סגר אלמוני, ואולי הייתי צריך לפרט יותר אבל אולי עדיף לשתוק בענין הזה שח"ו מישהו לא יבין אותי לא נכון ויימנע מלשלוח את הבן שלו לישיבה בגללי, וכבר הזכרתי זאת כאן בעבר, אני לא מבין מה היה רע בשיטה שבה אנחנו נרשמנו לישיבות גדולות, הלכנו בכוחות עצמנו לאיפה שרצינו להיבחן מילאנו טפסים ופשוט נבחנו וקיבלנו תשובה לבית אם התקבלנו או לא, לא שאלנו אף אחד ולא ביקשנו מאף אחד טובות שיעזור לנו להיבחן דוקא שם, ואף אחד לא אמר לנו אם נבחנתם בישיבה V אתם נחסמים בישיבה X, ואם אתה מעיר פלונית אל תנסה להיבחן בישיבה אלמונית כי אתה מחוק אצלם, כאילו כל בחורי אותה עיר אותו דבר, שזה טענה כזו קטנונית וטיפשית, שאני מתבייש לשמוע אותה, עד שהגדילו לעשות ואמרו אם יש לך בחורים מעדה פלונית תשתדל לא להביא אותם אלינו, אוי לאותה בושה ומי יתן את הדין על בחורים יקרים שביקרים שיכלו לצאת מאורי הדור ואיפה הם היום [ואגב עכשיו אני שם לב שהיום ממש פגשתי בחור שלמד אצלינו לפני ארבע שנים בערך, והוא גם מהעיר וגם מהעדה המורחקות, וממש התפעלתי מהשקיעות שלו בלימוד אפילו בזמן שהוא לא עוסק בלימוד]
ואם כבר בזה עסקינן תרשו לי לכתוב קטע גמ' קטן שהיום הסברתי לבחורים, אפילו שבאמת זה לא מדבר על הבחורי ישיבה המתוקים האהובים והצדיקים שלנו, אבל הבאתי את זה לעודד אותם להתרחק מהחצוניות
מסכת שבת קלט, א
אמר רב פפא אי בטלי יהירי בטלי אמגושי,
רש"י
אי בטלי יהירי - ישראל מתייהרים בבלורית ובמלבושי יהירות כפרשים הללו.
בטולי אמגושי - יבטלו המינים גלחים המשניאים אותנו.
סגיך - הם גסי הרוח שמגדלין עצמן, לשון ישגה מאד (איוב ח), ואחר כך ואסירה כל בדיליך - אלו אותם המבדילים שונאי ישראל מן הקדוש ברוך הוא, בשקריהם ובפחזותם.
ודי בזה לעת עתה
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון