• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

זמן הנץ החמה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בילקוט יוסף תפילה א' סי' פ"ט ס"ג כתב: זמן תפילת ותיקין הוא מיד כשניכרת תחילת זריחת השמש על העולם, ולא כשיוצא כל גלגל החמה. והנכון הוא ללכת אחר הנץ האסטרונומי כפי שמופעי בלוח של אור החיים או לוח ביכורי יוסף וכדומה, המבוסס על הזריחה המוקדמת ביותר הנראית מעל אופק המזרחי האמיתי מנקודה כלשהי בישוב, מידי יום ביומו, בסיוע מודל טופוגרפי ממוחשב של ארץ ישראל.
והנה, בלוח שנה של "עיתים לבינה" נכתבו ב' זמני נץ. הנץ החמה במישור והנץ החמה הנראה [בלא ניכוי ההסתרים שבאופק]. ולדוגמה היום (יום ו', י"ז אדר) נכתב (לפי אופק אשדוד/ת"א): הנץ החמה במישור - 6:20:45, הנץ החמה הנראה - 6:25:30.
ובלוח שנה של "אור החיים" כתוב שזמן הנץ הוא בשעה 6:26, (והוא ע"פ לוח ביכורי יוסף, ששם נכתב במפורש "נערך בדיוק רב בעזרהשי"ת בסיוע מודל טופוגרפי ממוחשב של א"י, מבוסס על הזריחה המוקדמת ביותר הנראית ביישוב מעל האופק המזרחי האמיתי").
אז יוצא שישנם ג' אפשרויות לחישוב זמן הנץ? הנץ החמה במישור, הנץ החמה הנראה (שהוא מאוחר יותר) ועוד נץ נוסף (שאותו בא לשלול מרן שליט"א שהוא מסתמא מאוחר יותר).
(א"כ אז הזמן המאוחר של הנץ שהורו האשכנזים [וכך בדק והנהיג ר' שריה דבליצקי זצ"ל] הוא הזמן המוקדם של הנץ שלנו, ואנו מתפללים באותו זמן?)

* אולי כאן המקום להזכיר ולציין, שזמן טו"ת המובא בלוח הנ"ל הוא 6 דקות אחר עלוה"ש, וזמן זה הוא בדיעבד! ולכתחילה הזמן הוא כשעה (זמנית) קודם הנץ, (כמובא בילקו"י סי' י"ח ס"ד וסי' ל' ס"א).
 
נערך לאחרונה:
אכן, עתה עיינתי מעט בדבר ונוכחתי לדעת שישנם ג' צורות לחישוב הנץ. הנראה, אסטרונומי ומישורי. וכ"כ במפורש ב"עין יצחק" ח"ג עמ' רל"ז!
מצורף למטה שאלה שנשאל הרב אברהם יוסף בעניין זה. ראה שם מה שהשיב.
הגרב"צ מוצפי שליט"א כותב כל הזמן שהולכים אחר הנץ במישור. ואמנם לא ברור האם לכך נתכוון גם מרן שליט"א. שכן לוח אור החיים כותב את זמן הנץ הנראה. ומצד שני מרן שליט"א כותב שהולכים אחר הנץ האסטרונומי, והנץ האסטרונומי מוקדם מהנץ הנראה והוא קרוב לנץ המישורי. והנץ שהוזכר בלוח אור החיים הוא בכלל הנץ הנראה שהוא מאוחר בכמה דקות. (והרב אברהם יוסף כתב שהכוונה לנץ הנראה במישור)
[וב"עין יצחק" כתב בכותרת להדיא: "להתפלל בציבור בזמן הנץ הנראה ולא הנץ האסטרונומי"]

ראיתי גם שבלוח של העיר ב"ב הוסיפו גם "נץ לדרמן" והוא בשעה 6:24 ביום שישי הנ"ל.

*ראה מש"כ בעניין זה כאן וכאן

וא"כ אע"פ שנוצר בעיניי קצת בלבול בדבר. נראה לי שכך פירושו בקצרה:
ישנם ב' גדרים:
1. משך עליית החמה.
מהשנייה שרואים את הקצה הראשון של החמה ועד שהיא נראית כולה, זה לוקח כמה דקות. ונחלקו הפוסקים מתי הוא בדיוק זמן הנץ החמה: האם ברגע הראשון שהיא מתחילה לעלות או אחר כמה דקות כשהיא כבר יצאה לגמרי. (או אפי' עוד כמה דקות כל זמן שקרני השמש עדיין אדומות.
ובזה פסק לנו מרן שהולכים אחר הנץ הראשון, והיינו ברגע שהוא מתחיל לעלות! (בשונה ממש"כ בשו"ת איש מצליח ח"א סי' ט"ו)
2. האם מתחשבים בהרים שבמזרח המסתירים את זריחת השמש או שהולכים לפי הזריחה האסטרונומית (באופק ישר).
כלומר, מי שנמצא בירושלים, הרי יש את הר הזיתים שמסתיר לו את ההתחלה של הזריחה, ורק כמה רגעים אח"כ הוא רואה אותה. וגם מי שנמצא על הר הזיתים יש לו את הרי מואב שמסתירים לו. אז השאלה היא אם מחשבים לפי הזמן שרואים את השמש מעל ההרים, או שמחשבים כאילו אין הרים (וגם בזה יש מחלוקת אם זה תלוי מה המרחק ממנו להרים), ומחשבים את הזריחה לפי אופק ישר על פי הזמן שהיה אפשר לראות את זריחת החמה אילו לא היו שם הרים. (וזה ע"פ תוכנות מחשב שמחשבות את זמן הזריחה האסטרונומי המדויק תוך התעלמות מההרים שבמזרח.
ובזה פסק לנו מרן שהולכים אחר הנץ הנראה, כלומר ברגע שנראה מעל ההרים ולא ברגע שיוצא מאחוריהם. (ואמנם מהילקוט יוסף הנ"ל לכאורה משמע להיפך שהולכים אחר הנץ המוקדם ביותר, והיינו בניכוי ההרים, אולם בהערות מבואר שמחשבים את זמני הנץ בירושלים על פי האופק הנראה מעל ההר בגובה של שבע מאות וחמשים מטר מעל פני הים, וזאת בהתחשבות בהרי מואב, דהיינו בחישוב הזריחה, ומחשבים את הנץ הנראה בדיוק בזמן היראות השמש מעל הרי מואב. וזאת בשונה מחלק מהלוחות הסוברים שאין להתחשב בהרי מואב וממילא זמן הזריחה אצלם מוקדם בכשני דקות.)

וא"כ ברוב הלוחות שמחשבים ע"פ הרגע הראשון שהשמש עולה, ומחלקים לפי הנץ הנראה והנץ המישורי, יש ללכת אחר הנץ הנראה שהוא המאוחר יותר.
ועדיין לא נהיר לי לגמרי הנ"ל והייתי שמח ליתר ביאור וביותר דיוק אם נכונים הדברים שהסקתי בדעת מרן שליט"א.

(השאלה נשאלה כאן בתאריך י' בשבת ה'תש"ע)
לכבוד בנו של מרן-הרה"ג ר' אברהם יוסף שליט"א
בשנתיים האחרונות נוצר חילוקי דעות קצת בקרב מתפללי "נץ החמה" בעירנו עכו וכן בעוד ערים. נציין לדוגמא את זמני הנץ נכון להיום ו' שבט לוח ביכורי יוסף (לעכו): נץ הנראה 6:46, אסטרונומי 6:40, מישורי 6:41, ואור החיים (לפי חיפה) -6:41. לכאורה זמן לוח אור החיים מתאים לחישוב הנץ המישורי ולא לפי הנראה, ואם הבנתי נכון דעת מרן שליט"א להתפלל לפי הנראה, ומצד שני דעת מרן שללכת לפי לוח "אור החיים", יורנו הרב כיצד לנהוג ושנדע סוף סוף מהי דעת מרן שליט"א בנושא זה.
תשובת הרב: לוח אור החיים מכוון על פי דעת מו''ר אבי מרן הראש''ל שליט''א, ודעתו על פי הנראה במישור.

לחידוד העניין נשאלה ע"כ שאלה נוספת:
רציתי לחדד את הענין, וזאת מפני שהגאון הרב יצחק יוסף שליט``א כתב בספרו עין יצחק עמוד רלז, כי הנכון הוא ללכת אחר הנץ הנראה כפי שמופיע בלוח ביכורי יוסף, ולא נקט הנץ הנראה במישור, כאשר קודם לכן פירט שיש 3 שיטות וביניהן הנץ המישורי ולעומתו הנץ הנראה, ולאור דבריו האחרונים משמע שמורה כדעת הנץ הנראה ולא המישורי.
יורנו רבינו הדרך הנכונה
תשובת הרב: הנץ החמה
יש שני מושגים של נץ הנראה, יש נראה במישור ויש נראה בגובה. וכמו כן יש נראה שכל הגלגל מעל הקרקע ויש שרק תחילתו מעל הקרקע.
דעת מרן זצ"ל שהוא הנראה במישור בתחילתו
 
נערך לאחרונה:
כבודו יעיין היטב בהקדמה של הרב בניזרי ללוח אור החיים, שם מסביר את החישובים שלו. (בעמודים הראשונים של הלוח, במידה ולא תלשת אותם)
שם גם כותב לגבי זמן טו״ת שהיא לפועלים ולא לכתחילה. יעוין שם היטב.

עריכה: אמרתי, לצד שאבדת, או למען זיכוי הרבים, שאצלם ההקדמה.
 

קבצים מצורפים

  • לוח שנה המאור הקדמה.pdf
    369 KB · צפיות: 14
נערך לאחרונה:
כבודו יעיין היטב בהקדמה של הרב בניזרי ללוח אור החיים, שם מסביר את החישובים שלו. (בעמודים הראשונים של הלוח, במידה ולא תלשת אותם)
אמנם תלשתי אותם, אך יצאתי לחפש במקומות אחרים, ואכן כתבתי כל הנ"ל אחר שראיתי שכתב בזמני הנץ שהולך אחר לוח ביכורי יוסף, וחיפשתי גם לוח ביכורי יוסף, משם העתקתי מה שכתבו. ועדיין לא הוברר מה שכתבו ע"פ מה שנסתפקתי.
שם גם כותב לגבי זמן טו״ת שהיא לפועלים ולא לכתחילה. יעוין שם היטב.
אכן. ובדיוק משום כך אני מזהיר, כי יש כאלה שרואים את הזמן הכתוב, ויודעים שלוח זה הוא ע"פ דעתו של מרן, והולכים ע"פ זה מבלי לעיין בהקדמה.
ואעפ"כ בברכת הלבנה כתבו לחומרא, ומי שלא בירך בזמן הרשום, פעמים שעדיין יכול לברך. (ומרן שליט"א הזכיר זאת בשיעוריו)
 
אמנם תלשתי אותם, אך יצאתי לחפש במקומות אחרים, ואכן כתבתי כל הנ"ל אחר שראיתי שכתב בזמני הנץ שהולך אחר לוח ביכורי יוסף, וחיפשתי גם לוח ביכורי יוסף, משם העתקתי מה שכתבו. ועדיין לא הוברר מה שכתבו ע"פ מה שנסתפקתי.
אכן יש פה קצת צורך להבין מה התכוון הילקו״י, שהרי קרא לנץ הנראה הנץ האסטרונומי, והנץ הרשום בלוח אור החיים הוא הנץ הנראה, וא״כ קשה לומר יש 3 סוגים של נץ.
 
מה שכתוב בילקוט יוסף 'אסטרונומי' זה טעות סופר, ובמהדורה החדשה זה תוקן. ודעתו דעת עליון להתפלל לפי הנץ הנראה במקום הגבוה בעיר, וכפי שהביא מרן החיד"א, וכך ידועה גם דעתו של מרן הרב עובדיה, שהסכים ללוח ביכורי יוסף.
לוח בינה לעתים היה לוקח בשנים עברו את זמן נץ הנראה מלוח ביכורי יוסף, אך בשנה זו הפסיק להשתמש בזמנים האלה, והתחיל לחשב לפ"ד הרב מנת.
כך שהלוחות היחידים שאפשר לסמוך עליהם בזה, כפי מיטב ידיעתי הם לוח אור החיים ולוח חזון יוסף (נדפס למודיעין עילית,רכסים, נשר-חיפה). בינה לעתים בכורי יוסף.PNG
 
חזור
חלק עליון