מתוך ותתענג בדשן (הרב דוד שלום נקי שליט"א)
ותהילות לאל יתברך שז יכנ ו ברוב רחמיו עלינו, לשמוע את מרן זצ"ל
למעלה משלושים שנה, ומעולם לא היה הסגנון דיבור שלו בשיעורים
בלשונות כמו אלו: כדאי להחמיר , וטוב להחמיר, או מה אכפת לך אם
תחוש לדעה זו ולדעה זו. ולמשל, כשדיבר בשיעור, אם מותר לפתוח
בקבוקים וקופסאות שימורים בשבת, לאחר שהביא את הדעות לכאן
ולכאן, ובירר את ההלכה כיד השם הטובה עליו, וסילק את החששות,
והכריע שמותר לפתוח ואין בזה לא בונה ולא סותר, מעולם לא אמר:
"אבל טוב שתחמירו ותפתחו את הבקבוקים והקופסאות לפני שבת ",
(פעם התארחתי אצל קרובי משפחה בשבת, וראיתי את הבן של בעל הבית שהוא
מגדיר את עצמו כבן תייר'ה ש מחמיר בכל דבר ולא פותח בקבוקים בשבת, ולכן הוא
נתן לאחיו הקטן לפתוח את הבקבוק, כאילו אחיו 'גוי שבת' שלו. אבל בבוקר הוא
קם להתפלל תפילת שחרית בשעה 9 שכמעט עבר זמן קריאת שמע גם של הגר"א,
ולא ידעתי למה בקריאת שמע שזה דאורייתא, הוא לא חשש להחמיר לקום יותר
מוקדם. ובכלל, וכי לקום לכתחילה בשעה 9 זה נורמלי?!)
או לפחות "תשתדלו מי שיכול", גם זה לא אמר.
וכן למשל בהלכה
של סחיטת לימון בשבת, אחר שהביא את הדעות והכריע שמותר
כמו שפסק מרן בשלחן ערוך )סימן שכ ס"ו( , אמר מותר ללא שום חשש.
ואדרבה להיפך אני זוכר שמרן אמר, שהוא בעצמו סוחט לימון בשבת,
וגם פעם אמר ש הוא ב עצמו נותן את המים מהמיחם על הקפה בשבת.
(ואשאל אתכם ידידיי, כשמרן השלחן ערוך )סימן שכ ס"ו( פסק שמותר לסחוט לימון
בשבת, וכי מה הורה בביתו לאשתו שלא תסחט כדי לחוש לחולקים?! וכשהרמב"ם
פסק שמותר לחמם תבשיל לח בשבת , כי אין בישול אחר בישול אפילו בלח, וכי מה
הוא הורה לאשתו שלא תחמם, כדי שת חוש לשיטת רש"י שרק ביבש אין בישול אחר
בישול?! ולפני איזה זמן, ראיתי דבר מוזר מאוד באיזו מועצה דתית שהכינו לוח
שנה לזמני קבלת שבת כדי לחלק לתושבי העיר שרובם לצערנו לא כל כך שומרי
תורה ומצוות, וכתבו בצד תזכורות נחוצות לשבת, ואחד הדברים "לפתוח קופסאות
שימורים ובקבוקים לפני שבת". ולפלא בעיניי, שלציבור כזה שהלוואי שישמרו את
השבת כיאות, לא מצאו מה להזכיר להם, רק את החומרות הללו?! ופעם מרן
התבטא בלשון זו: "וכי כל היום נשב ונעשה חומרות וחומרות".
אספר לכם מעשה שסיפר לי עורך דין ירא שמים מבאר שבע שמטפל לצערנו הרב
בענייני ממון בזוגות שרוצים להתגרש, אבל כאדם ירא שמים שאוהב שלום ורודף
שלום, הוא לא מיד קופץ על התיק שבא לו כדי לקבל שלמונים, אלא מנסה להבין
מה רקע הגירושין, ומנסה ליישר את ההדורים ולהרבות שלום בעולם. והנה בשנת
השמיטה שעברה ]תשע"ה[, הגיעו לפניו זוג בעלי תשובה שהסתכסכו והחליטו
להתגרש. לשאלתו, מה הרקע שהביא אותם לגירושין? סיפרה האשה שהם חזרו
בתשובה, אבל מאז כל פעם בעלה בא לה עם חומרה חדשה, אסור ככה ואסור ככה,
והיא כבר לא יכולה לסבול, היא חשבה שכשהיא תחזור בתשובה, יהיה לה נעים
וטוב, כמו בהרבה בתים של חברות שלה דתיות, אבל בעלה משניא עליה את הדת.
ועכשיו שזו שנת השמיטה, היא רוצה לקנות ירקות טובים, כמו שתמיד היא רגילה
לקנות, אבל הוא לא מרשה לה שתקנה בסּופר, אלא צריכים ללכת לחנות מיוחדת
ששם קונים רק סחורה של ערבים פלחים. והסחורה שם, אין בה לא תואר ולא הדר,
מלפפונים שמתאימים לעשות מהם חמוצים, ועגבניות לשקשוקה, ובננו ת לרסק
לתינוק, והוא מ תעקש לקנות רק משם, וזה הקש ששבר את גב הגמל, לכן היא
החליטה שהיא לא רוצה לחיות אתו עוד, נמאס לה, אין לה כח.
אמר לי העורך דין, מיד הבנתי באיזה שיעורים הוא משתתף, ומאיפה הוא שואב את
כל הקו של החומרות וההנהגות שלו. הוא לא דיבר הרבה, רק שאל את הבעל, האם
אתה מכיר את החוברות "בהלכה ובאגדה"? ענה הבעל: כן. האם יש לך חוברת
"מצוות הארץ בהלכה ובאגדה"? ענה הבעל: לא. מיד הוציא העורך דין את החוברת
שלו, ונתן לו במתנה, אמר לו תלמד כאן את כל הענין של ההיתר מכירה, הכל כתוב
כאן לפי הרב עובדיה. הבעל ישב כרבע שעה וקרא וקרא, ותהילות לאל יתברך, הוא
ראה מה דעתם של גדולי הפוסקים מלפני כ-150 שנה ועד דורנו אנו, הוא ראה את
הנימוקים והמקורות, ובחסדי השם הוא השתכנע ואמר לאשתו, אין בעיה, מהיום
אני משנה את הקו בבית, אנחנו עושים הכל כמו הרב עובדיה, מה שמותר מותר,
אני לא יעמיס עלייך שום חומרות, תעשי הכל כמו שכתוב בחוברות "בהלכה
ובאגדה". הוא סיפר לי שברוך השם חזר השלום בבית, וחזרו לביתם באהבה ואחווה
שלום ורעות.
ובשו"ת שערי צדק )יורה דעה סימן ה( כתב בשם מרן זצ"ל: אין הבעל יכול לכוף את
אשתו לקבל עליה חומרה שלא להשתמש אלא במוצרים מסוימים. ואם הבעל אינו
יכול להמשיך בחומרותיו, משום שאשתו אינה רוצה לקבלן, יעשה התרת נדרים על
שלא אמר מראש שנוהג כן "בלי נדר", ויקל גם הוא בדבר, שגדול השלום של הבית
יותר מהחומרות. ע"כ.)
אשרי הלוקח את הדברים לתשומת לבו, ומזכה את הרבים בדרכו של
מרן , ובכך יוכל לקרבם בקל יותר לעבודת השם, ויתקיים בו גם המשך
הפסוק הנ"ל: "בְּ שָ לו ם ּובְּ מִ ישו ר הָ לְַך אִ ּתִ י , וְּ רַ בִ ים הֵּ שִ יב מֵּ עָ ו ן ".
ותהילות לאל יתברך שז יכנ ו ברוב רחמיו עלינו, לשמוע את מרן זצ"ל
למעלה משלושים שנה, ומעולם לא היה הסגנון דיבור שלו בשיעורים
בלשונות כמו אלו: כדאי להחמיר , וטוב להחמיר, או מה אכפת לך אם
תחוש לדעה זו ולדעה זו. ולמשל, כשדיבר בשיעור, אם מותר לפתוח
בקבוקים וקופסאות שימורים בשבת, לאחר שהביא את הדעות לכאן
ולכאן, ובירר את ההלכה כיד השם הטובה עליו, וסילק את החששות,
והכריע שמותר לפתוח ואין בזה לא בונה ולא סותר, מעולם לא אמר:
"אבל טוב שתחמירו ותפתחו את הבקבוקים והקופסאות לפני שבת ",
(פעם התארחתי אצל קרובי משפחה בשבת, וראיתי את הבן של בעל הבית שהוא
מגדיר את עצמו כבן תייר'ה ש מחמיר בכל דבר ולא פותח בקבוקים בשבת, ולכן הוא
נתן לאחיו הקטן לפתוח את הבקבוק, כאילו אחיו 'גוי שבת' שלו. אבל בבוקר הוא
קם להתפלל תפילת שחרית בשעה 9 שכמעט עבר זמן קריאת שמע גם של הגר"א,
ולא ידעתי למה בקריאת שמע שזה דאורייתא, הוא לא חשש להחמיר לקום יותר
מוקדם. ובכלל, וכי לקום לכתחילה בשעה 9 זה נורמלי?!)
או לפחות "תשתדלו מי שיכול", גם זה לא אמר.
וכן למשל בהלכה
של סחיטת לימון בשבת, אחר שהביא את הדעות והכריע שמותר
כמו שפסק מרן בשלחן ערוך )סימן שכ ס"ו( , אמר מותר ללא שום חשש.
ואדרבה להיפך אני זוכר שמרן אמר, שהוא בעצמו סוחט לימון בשבת,
וגם פעם אמר ש הוא ב עצמו נותן את המים מהמיחם על הקפה בשבת.
(ואשאל אתכם ידידיי, כשמרן השלחן ערוך )סימן שכ ס"ו( פסק שמותר לסחוט לימון
בשבת, וכי מה הורה בביתו לאשתו שלא תסחט כדי לחוש לחולקים?! וכשהרמב"ם
פסק שמותר לחמם תבשיל לח בשבת , כי אין בישול אחר בישול אפילו בלח, וכי מה
הוא הורה לאשתו שלא תחמם, כדי שת חוש לשיטת רש"י שרק ביבש אין בישול אחר
בישול?! ולפני איזה זמן, ראיתי דבר מוזר מאוד באיזו מועצה דתית שהכינו לוח
שנה לזמני קבלת שבת כדי לחלק לתושבי העיר שרובם לצערנו לא כל כך שומרי
תורה ומצוות, וכתבו בצד תזכורות נחוצות לשבת, ואחד הדברים "לפתוח קופסאות
שימורים ובקבוקים לפני שבת". ולפלא בעיניי, שלציבור כזה שהלוואי שישמרו את
השבת כיאות, לא מצאו מה להזכיר להם, רק את החומרות הללו?! ופעם מרן
התבטא בלשון זו: "וכי כל היום נשב ונעשה חומרות וחומרות".
אספר לכם מעשה שסיפר לי עורך דין ירא שמים מבאר שבע שמטפל לצערנו הרב
בענייני ממון בזוגות שרוצים להתגרש, אבל כאדם ירא שמים שאוהב שלום ורודף
שלום, הוא לא מיד קופץ על התיק שבא לו כדי לקבל שלמונים, אלא מנסה להבין
מה רקע הגירושין, ומנסה ליישר את ההדורים ולהרבות שלום בעולם. והנה בשנת
השמיטה שעברה ]תשע"ה[, הגיעו לפניו זוג בעלי תשובה שהסתכסכו והחליטו
להתגרש. לשאלתו, מה הרקע שהביא אותם לגירושין? סיפרה האשה שהם חזרו
בתשובה, אבל מאז כל פעם בעלה בא לה עם חומרה חדשה, אסור ככה ואסור ככה,
והיא כבר לא יכולה לסבול, היא חשבה שכשהיא תחזור בתשובה, יהיה לה נעים
וטוב, כמו בהרבה בתים של חברות שלה דתיות, אבל בעלה משניא עליה את הדת.
ועכשיו שזו שנת השמיטה, היא רוצה לקנות ירקות טובים, כמו שתמיד היא רגילה
לקנות, אבל הוא לא מרשה לה שתקנה בסּופר, אלא צריכים ללכת לחנות מיוחדת
ששם קונים רק סחורה של ערבים פלחים. והסחורה שם, אין בה לא תואר ולא הדר,
מלפפונים שמתאימים לעשות מהם חמוצים, ועגבניות לשקשוקה, ובננו ת לרסק
לתינוק, והוא מ תעקש לקנות רק משם, וזה הקש ששבר את גב הגמל, לכן היא
החליטה שהיא לא רוצה לחיות אתו עוד, נמאס לה, אין לה כח.
אמר לי העורך דין, מיד הבנתי באיזה שיעורים הוא משתתף, ומאיפה הוא שואב את
כל הקו של החומרות וההנהגות שלו. הוא לא דיבר הרבה, רק שאל את הבעל, האם
אתה מכיר את החוברות "בהלכה ובאגדה"? ענה הבעל: כן. האם יש לך חוברת
"מצוות הארץ בהלכה ובאגדה"? ענה הבעל: לא. מיד הוציא העורך דין את החוברת
שלו, ונתן לו במתנה, אמר לו תלמד כאן את כל הענין של ההיתר מכירה, הכל כתוב
כאן לפי הרב עובדיה. הבעל ישב כרבע שעה וקרא וקרא, ותהילות לאל יתברך, הוא
ראה מה דעתם של גדולי הפוסקים מלפני כ-150 שנה ועד דורנו אנו, הוא ראה את
הנימוקים והמקורות, ובחסדי השם הוא השתכנע ואמר לאשתו, אין בעיה, מהיום
אני משנה את הקו בבית, אנחנו עושים הכל כמו הרב עובדיה, מה שמותר מותר,
אני לא יעמיס עלייך שום חומרות, תעשי הכל כמו שכתוב בחוברות "בהלכה
ובאגדה". הוא סיפר לי שברוך השם חזר השלום בבית, וחזרו לביתם באהבה ואחווה
שלום ורעות.
ובשו"ת שערי צדק )יורה דעה סימן ה( כתב בשם מרן זצ"ל: אין הבעל יכול לכוף את
אשתו לקבל עליה חומרה שלא להשתמש אלא במוצרים מסוימים. ואם הבעל אינו
יכול להמשיך בחומרותיו, משום שאשתו אינה רוצה לקבלן, יעשה התרת נדרים על
שלא אמר מראש שנוהג כן "בלי נדר", ויקל גם הוא בדבר, שגדול השלום של הבית
יותר מהחומרות. ע"כ.)
אשרי הלוקח את הדברים לתשומת לבו, ומזכה את הרבים בדרכו של
מרן , ובכך יוכל לקרבם בקל יותר לעבודת השם, ויתקיים בו גם המשך
הפסוק הנ"ל: "בְּ שָ לו ם ּובְּ מִ ישו ר הָ לְַך אִ ּתִ י , וְּ רַ בִ ים הֵּ שִ יב מֵּ עָ ו ן ".