• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

חידה: כיצד יתכן תינוק בריא לחלוטין שיהיה אפשר למולו רק אחרי 29 יום מהלידה?

יצחק משען

Well-known member
אני מדגיש התינוק בריא לחלוטין, יש לו אבא ואמא שיחיו, הוא לא נולד פג, לא במשקל קטן ולא עם צהבת אדמת וירקת, לא מתו אחיו מחמת מילה, אין שום אונס לא מלחמה ולא קורונה, ובכל זאת יהיה מותר למולו רק אחרי 29 יום מהלידה?
 
פִּתָרוֹן
ובכן צדיקים יראו וישמו שהתשובה לזה כתובה בספר שמו יוסף למוהר"י ן' וואליד סימן רעד, ובמהדורה החדשה הוא ביו"ד סימן לב
שכידוע שאם תינוק נולד בבין השמשות נקראת מילתו שלא בזמנה ואסור למולו יומיים לפני שבת ויו"ט
וכאן מדובר בחו"ל שיש יו"ט יומיים
ולכן כאשר ראש השנה חל ביום שלישי - רביעי והתינוק נולד בבין השמשות של יום שלישי כפי שהיה בשנת תשפב המצורף
1725827466200.png
אי אפשר למולו ביום שלישי הבא כי זה יומים לפני כיפור
וא"א למולו ביום שישי כי זה ער"ש
וא"א למולו ביום ראשון כי זה יומים לפני סוכות
ואא"א למולו ביום רביעי כי זה יו"ט שני של גלויות
ויום חמישי זה יומיים לפני שבת
ויום ראשון זה יומיים לפני שמיני עצרת
ויום רביעי זה שמחת תורה
ויום חמישי זה לפני שבת
ורק ביום כז תשרי שזה 29 יום אחרי לידתו יהיה מותר למולו בסימן טוב ובמזל טוב

זה צילום דבריו...
ובכן צדיקים יראו וישמו שהתשובה לזה כתובה בספר שמו יוסף למוהר"י ן' וואליד סימן רעד, ובמהדורה החדשה הוא ביו"ד סימן לב
שכידוע שאם תינוק נולד בבין השמשות נקראת מילתו שלא בזמנה ואסור למולו יומיים לפני שבת ויו"ט
וכאן מדובר בחו"ל שיש יו"ט יומיים
ולכן כאשר ראש השנה חל ביום שלישי - רביעי והתינוק נולד בבין השמשות של יום שלישי כפי שהיה בשנת תשפב המצורף
1725827466200.png
אי אפשר למולו ביום שלישי הבא כי זה יומים לפני כיפור
וא"א למולו ביום שישי כי זה ער"ש
וא"א למולו ביום ראשון כי זה יומים לפני סוכות
ואא"א למולו ביום רביעי כי זה יו"ט שני של גלויות
ויום חמישי זה יומיים לפני שבת
ויום ראשון זה יומיים לפני שמיני עצרת
ויום רביעי זה שמחת תורה
ויום חמישי זה לפני שבת
ורק ביום כז תשרי שזה 29 יום אחרי לידתו יהיה מותר למולו בסימן טוב ובמזל טוב

זה צילום דבריו
1725827985012.png1725828051637.png

וזה אשר העיר עליו רבינו קודש הקדשים ביביע אומר חלק ה' סימן כג מיו"ד
1725828259979.png

ברוכים תהיו
 
פִּתָרוֹן
ובכן צדיקים יראו וישמו שהתשובה לזה כתובה בספר שמו יוסף למוהר"י ן' וואליד סימן רעד, ובמהדורה החדשה הוא ביו"ד סימן לב
שכידוע שאם תינוק נולד בבין השמשות נקראת מילתו שלא בזמנה ואסור למולו יומיים לפני שבת ויו"ט
וכאן מדובר בחו"ל שיש יו"ט יומיים
ולכן כאשר ראש השנה חל ביום שלישי - רביעי והתינוק נולד בבין השמשות של יום שלישי כפי שהיה בשנת תשפב המצורף
הצג קובץ מצורף 25008
אי אפשר למולו ביום שלישי הבא כי זה יומים לפני כיפור
וא"א למולו ביום שישי כי זה ער"ש
וא"א למולו ביום ראשון כי זה יומים לפני סוכות
ואא"א למולו ביום רביעי כי זה יו"ט שני של גלויות
ויום חמישי זה יומיים לפני שבת
ויום ראשון זה יומיים לפני שמיני עצרת
ויום רביעי זה שמחת תורה
ויום חמישי זה לפני שבת
ורק ביום כז תשרי שזה 29 יום אחרי לידתו יהיה מותר למולו בסימן טוב ובמזל טוב

זה צילום דבריו
הצג קובץ מצורף 25009הצג קובץ מצורף 25010

וזה אשר העיר עליו רבינו קודש הקדשים ביביע אומר חלק ה' סימן כג מיו"ד
הצג קובץ מצורף 25011

ברוכים תהיו
ייש"כ גדול, אך בחשבון הימים לא מסתדר כ"כ.
א. יוצא 28 יום.
ב. נראה שנפל שם כמה ט"ס בתשובת הר"י בן ואליד. שו"ר בספרי אחרוני זמננו (באוצה"ח) שנתעוררו מזה. ועיין.
אולם לפי מה שערך רבי יצחק משען, א"ש טפי (אך אינו כמדוייק בדברי הר"י בן ואליד), וגם לשיטתו נמצאו כח יום.
 
ייש"כ גדול, אך בחשבון הימים לא מסתדר כ"כ.
א. יוצא 28 יום.
ב. נראה שנפל שם כמה ט"ס בתשובת הר"י בן ואליד. שו"ר בספרי אחרוני זמננו (באוצה"ח) שנתעוררו מזה. ועיין.
אולם לפי מה שערך רבי יצחק משען, א"ש טפי (אך אינו כמדוייק בדברי הר"י בן ואליד), וגם לשיטתו נמצאו כח יום.
28 מיום שלישי אבל אם נולד ביום שני זה 29.
(דהיינו כמו המשנה בשבת).
 
חזור
חלק עליון